مزایای پرونده‌های سلامت الکترونیکی در مقایسه با پرونده‌های کاغذی

مراکز پزشکی به‌طور سنتی برای ثبت پرونده‌های پزشکی بیمار از پرونده‌های کاغذی استفاده می‌کنند. با تغییر در قوانین مربوط به حریم خصوصی بیمار و فراهم ساختن امکان دسترسی به اطلاعات پزشکی و درمانی افراد فارغ از مکانی که در حال ویزیت و درمان هستند، مزایای منحصربه‌فرد بسیاری برای ایجاد پرونده‌های الکترونیکی بیمار به وجود آمده است. جایگزینی پرونده‌های سنتی سلامت با پرونده‌های سلامت الکترونیکی تحولات عظیمی را در صنعت بهداشت و درمان به همراه داشته است.

پرونده‌های سلامت الکترونیکی (EHR) یک نسخه دیجیتالی از نتایج تشخیص و درمان بیمار است. این پرونده‌ها، شامل داده‌های بهنگام هستند که در هر مکان و زمان امکان دسترسی به اطلاعات را برای کاربران مجاز فراهم می‌آورند.  هر مرکز پزشکی اهداف خاص خود را دنبال می‌کند اما مراقبت از بیماران هدف مشترک تمامی مراکز بهداشت و درمان است. پرونده‌های الکترونیکی دسترسی سریع پزشک و کادر درمانی به داده‌های دقیق و تاریخچه درمانی بیمار را فراهم می‌کنند که تأثیر بسزایی در تشخیص صحیح و بهبود فرایند درمان دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای دیگر پرونده‌های سلامت الکترونیکی، کاهش هدر رفت زمان پزشک و نیروی کار درمانی و بهینه‌سازی زمان ملاقات بیمار و پزشک و امکان پذیرش بیماران بیشتر است. این امر علاوه بر افزایش کیفیت درمان و تشخیص بهتر، مزایای مالی بسیاری را برای پزشکان به همراه خواهد داشت.

کاهش مصرف کاغذ و درنتیجه حفاظت از محیط‌زیست از دیگر مزایای پرونده‌های الکترونیکی در نظام سلامت است. هر بیمار به‌طور میانگین به ۱۰ تا ۱۳ برگه کاغذ برای هر بار ویزیت و درمان نیاز دارد. علاوه بر این کاهش مصرف کاغذ در صنعت درمان کاهش هزینه‌های مالی را نیز به همراه خواهد داشت. راه‌اندازی و توسعه استفاده از پرونده‌های الکترونیکی سلامت همچنین فرصت‌های شغلی جدیدی را در صنعت بهداشت و درمان ایجاد خواهد کرد و میزان بیکاری در این بخش را کاهش خواهد داد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرونده‌های الکترونیکی سلامت، به اشتراک‌گذاری این پرونده‌ها با مراکز تحقیقاتی حوزه بهداشت و درمان و استفاده از این اطلاعات برای توسعه الگوریتم‌ها و سیستم‌های نوین تشخیص و درمان است.

با توجه به مزایای فراوانی که پرونده‌های الکترونیکی سلامت و درمان به همراه داشته‌اند، بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و نظام سلامت آن‌ها، این پرونده‌ها را جایگزین پرونده‌های سنتی کاغذی کرده‌اند..
 

چرا پرونده الکترونیک سلامت؟

هزینه بالای مصرف شده در بخش پزشکی که صرف تهیه اسناد و مدارک کاغذی می‏شوند حاکی از آن است که ایجاد یک سیستم منسجم ضروری است. انسانها در تمام زمینه‏ها نظام‏های پیچیده‏ای از مدیریت دانش را پیاده ‏سازی کرده ‏اند اما جای خالی آن در پخش سلامت حس می‏شود.

 

پرونده سلامت الکترونیک و پرونده کاغذی

با توجه به ماهیت فیزیکی پرونده‏های کاغذی و نگه‏داری آن توسط یک نفر در یک مکان خاص، عدم پاسخگویی به نیازهای پیچیده‏ امری بدیهی به نظر می‏رسد. در این میان پرونده‏های الکترونیک مزایای زیادی نسبت به پرونده‏های کاغذی دارند که در ادامه برخی از آنها را اشاره می‏کنیم.

 

دسترسی همزمان و سریع به داده‏ها و اطلاعات بیماران در همه جا

با توجه به اینکه اطلاعات به صورت الکترونیکی هستند می‏توان از طریق اینترنت در هر نقطه به آن متصل شد و داده‏های مورد نیاز را کسب نمود.

 

شفافیت اطلاعات

اطلاعات به صورت ماشینی و منظم در آمده‏اند لذا هیچ گونه خطایی در نمایش آن وجود ندارد.

 

اشکال مختلف

اطلاعات الکترونیکی میتواند به صورت نوشته فیلم عکس و … ذخیره شوند.

 

پشتیبانی از تصمیم ‏گیری

همان طور که گفته شد اطلاعات پس از پردازش شدن می‏توانند در تصمیم‌‏گیری‏ها فواید زیادی داشته باشند به این صورت که به درستی و درصد خطای کمتر منجر شوند.

 

پشتیبانی از تحلیل‏های غیر پزشکی

با توجه به مجتمع بودن این گونه مستندات می‏توانند برای تحلیل‏های آماری نیز مفید باشند.مثلا می‏توان تعداد افراد با بیماری ایدز را در منطقه جغرافیایی خاص و میانگین سنی آنها را بدست آورد.

 

بالا