معرفی استارتاپ Health IQ و ایده‌ی جالب آن برای افزایش سلامتی

استارتاپ Health IQ با اندازه‌گیری خطر ابتلا به بیماری یا مرگ مشتریانش، بیمه‌ی عمر و سلامتی شرکت‌های بیمه را با قیمت ارزان‌تری به آن‌ها عرضه می‌کند.

مانجال شاه، کارآفرین سریالی است که استارتاپ‌های موفقی در کارنامه‌ی کاری‌اش ثبت کرده است. او استارتاپ پیشین خود را با مبلغ درخورتوجهی به گوگل فروخت؛ اما فردای همان روز و بعد از شرکت در مسابقه‌ی دوِ ۱۰ کیلومتر، دردی در قفسه‌ی سینه احساس کرد و بعد از انتقال به اورژانس، در بیمارستان بستری شد. با اینکه این عارضه حمله‌ی قلبی نبود، زنگِ‌خطری بود که مانجال بیشتر به سلامتی‌اش اهمیت دهد و همچنین، ایده‌ی استارتاپ بعدی خود را پیدا کند.

پدر او نیز در ۴۰ سالگی مشکل مشابهی تجربه کرده بود و مانجال نیز هنگام تجربه‌ی درد قفسه‌ی سینه ۳۷ سال داشت. او با کم‌کردن وزن سعی کرد زندگی سالم‌تری داشته باشد و با ایده‌ی استارتاپی جدیدش، سایر مردم را نیز به این کار تشویق کند تا دنیا به مکان بهتری تبدیل شود.

 

ایده‌ی استارتاپ Health IQ

هدف استارتاپ Health IQ این است که هزینه‌ی بیمه را برای افرادی کاهش دهد که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. تا‌به‌حال، کسب‌وکارهای زیادی تلاش کرده‌اند مردم را به روش‌های مختلفی به حفظ سلامتی تشویق کنند و همه‌ی آن‌ها مردم را به‌نوعی به این کار مجبور می‌کنند. بااین‌حال، Health IQ روش جدید و تشویقی برای این کار در نظر گرفته است.

آن‌ها به افرادی که به سلامتی‌شان اهمیت می‌دهند، تخفیف می‌دهند و آن‌ها را با هزینه‌ی ارزان‌تری بیمه می‌کنند. درواقع، آن‌ها با آزمون‌هایی که طراحی کرده‌اند، خطر ابتلا به بیماری و مرگ مشتریان را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس، این اطلاعات را به شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند و آن‌ها نیز با اعتماد به داده‌های استارتاپ Health IQ خدماتشان را به کسانی با تخفیف بیشتری ارائه می‌دهند که خطر کمتری دارند؛ درست همان‌طورکه رانندگان محتاط و کسانی که تابه‌حال تصادف نکرده‌اند، در دوره‌های بعدی بیمه‌ی خودرو تخفیف می‌گیرند. استارتاپ Health IQ در ابتدا تنها خدمات بیمه‌ی عمر ارائه می‌داد؛ اما درحال‌حاضر، سایر بیمه‌ها مانند بیمه‌ی ناتوانی را نیز به خدماتش اضافه کرده است.

 

شرکت داده‌های حجیم که خدمات بیمه ارائه می‌دهد

Health IQ برای افرادی که زندگی سالمی دارند، نرخ بیمه‌ی ارزان‌تری دارد. البته، هدف مانجال این نبود که شرکت تخصصی بیمه داشته باشد؛ بلکه قصد داشت آگاهی مردم درباره‌ی سلامتی را افزایش دهد.

افرادی که بیشتر به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و موادغذایی مناسب استفاده می‌کنند، کمتر از دیگران مریض می‌شوند و به خدمات درمانی احتیاج پیدا می‌کنند. مانجال قصد داشت کسب‌وکارش را بر‌این‌اساس اجرا کند؛ اما متوجه شد هیچ راهی برای اندازه‌گیری این موضوع وجود ندارد و هنوز شاخصی برای سنجیدن خطر بیماری و مرگ افراد اختراع نشده است.

بنابراین، او و سایر اعضای تیم ۳۰،۰۰۰ سؤال برای سنجش آگاهی از سلامتی طرح کردند و بعد از بازبینی، تعداد آن‌ها را به ۳،۰۰۰ سؤال کاهش دادند؛ بدین‌ترتیب، نخستین آزمون آی‌کیوی سلامتی ساخته شد. سپس، تبلیغات گسترده‌ای انجام شد و میلیون‌ها کاربر به این آزمون پاسخ دادند.

نتایج آزمون شگفت‌انگیز بود. آن‌ها زندگی افراد شرکت‌کننده در آزمون را زیرنظر گرفتند و متوجه شدند در طول سه سال، میزان مرگ‌ومیر در کسانی که در این آزمون نمره‌ی خوبی گرفته بودند، ۴۱ درصد کمتر از کسانی بود که نمره‌ی خوبی نگرفته بودند.

بدین‌ترتیب، Health IQ اولین دیتاسِت و فریم‌ورک ریاضی را ساخت که هزینه‌ی بیمه‌ی عمر را برای افرادی کاهش می‌دهد که به سلامتی خود بیشتر اهمیت می‌دهند. مانجال می‌گوید:

 

دیتاسِتی که ساخته‌ایم یکی از جدول‌های بزرگ و جدید مرگ‌ومیر است که در صد سال اخیر، بعد از پیدایش بیمه، به‌ویژه بیمه‌ی عمر ساخته شده است. البته، قصد ساختن چنین دیتاسِتی نداشتیم و این اتفاق تصادفی بود.

 

برخی مردم بابت این موضوع اعتراض کردند و معتقدند انجام دادن یا ندادن برخی کارها یا حتی بخت‌واقبال در طول عمر مردم تأثیرگذار است و این، دلیل قانع‌کننده‌ای برای تخفیف‌دادن نیست. باوجوداین، مانجال معتقد است هدف استارتاپ‌ها آن‌ها افزایش آگاهی مردم درباره‌ی سلامتی است. او می‌گوید:

 

برایمان اهمیتی ندارد که افراد گیاه‌خوار کمتر از دیگران می‌میرند؛ بلکه این مهم است که اگر سبک زندگی شخصی خطر مردن او را کاهش می‌دهد، باید برای بیمه‌ی عمر هزینه‌ی کمتری درمقایسه‌با دیگران بپردازد. مهم نیست این افراد روزانه ورزش می‌کنند یا خانه‌شان را با مواد غیرسمی تمیز می‌کنند یا گیاه‌خوار هستند. بررسی دلیل اصلی مردن یا نمردن افراد هدف کسب‌وکار ما نیست؛ بلکه فقط می‌دانیم چه افرادی خطر مردن کمتری دارند و به آن‌ها تخفیف می‌دهیم.

آزمون ما را میلیون‌ها نفر انجام داده‌اند و این باعث شده به شرکت داده‌ی حجیم تبدیل شویم. درست است خدمات بیمه ارائه می‌دهیم؛ اما مفهوم اصلی شرکت داده‌ی حجیم است. درواقع، شرکت‌های بیمه به داده‌های ما اعتماد می‌کنند و به کسانی تخفیف می‌دهند که از دیدگاه ما خطر مریضی یا مرگ کمتری دارند.

 

همچنین، مانجال معتقد است این ایده باعث می‌شود مردم به سلامتی خود بیشتر اهمیت دهند و زندگی سالم‌تری داشته باشند. آن‌ها در ابتدا، فقط بیمه‌ی عمر ارائه می‌دادند؛ اما امروزه، خدمات درمانی و بیمه‌ی ناتوانی و سایر بیمه‌ها را نیز ارائه می‌دهند. استارتاپ Health IQ سال گذشته ۶۰ نفر کارمند داشت؛ ولی امسال ۱۶۰ نفر کارمند دارد. مانجال پیش‌بینی می‌کند سال آینده تعداد آن‌ها به ۳۰۰ نفر خواهد رسید. همچنین، این استارتاپ تا‌به‌حال ۷ میلیارد دلار پوشش بیمه در ۲۵ ماه اخیر داشته است.

مانجال کارآفرینی سریالی است و بعد از به‌موفقیت‌رسیدن هر کسب‌وکار، آن را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشد. تاکنون، وی دو استارتاپ دیگر راه‌اندازی کرده و به شرکت‌های بزرگی فروخته است؛ اما این استارتاپ برای او فرق می‌کند و حاضر است زمان بیشتری برای آن بگذارد. او به‌اندازه‌ای به این استارتاپ امیدوار است که قصد دارد ۱۰ تا ۲۰ سال آینده روی آن تمرکز کند.

 

بالا