نقش اینترنت اشیاء و تله مدیسین در بهبود سلامت سالمندان و افراد ناتوان

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تحولات اجتماعی و اقتصادی در دنیای امروز ،افزایش چشمگیری نیز در رشد سالمندی دیده می شود.این بار اینترنت اشیاء و تله مدیسین به کمک یکدیگردرحفظ سلامت سالمندان نقش آفرینی کرده است.در نوع زندگی های امروزی با توجه به مشغله های کاری و اقتصادی زمان ارتباط افراد خانواده با سالمندان کاهش یافته و غالبا تمایل بر زندگی مستقل‌تر افراد سالمند وجود دارد.از سوی دیگر سالمندان همیشه به مراقبت و نظارت نیازمند هستند. در این میان، استفاده از فناوری های جدید از جمله نرم افزارها و تجهیزات متصل می تواند به نظارت بهتر بر آنها کمک کند.البته اینترنت اشیاء (iot) می‌تواند مزایای متعددی برای برطرف کردن مشکلات فردی سالمندان برای ارتقاء سطح زندگی آنها و کمک به نظارت بهتر آنها توسط اقوامشان داشته باشد.در ادامه به مزایای اینترنت اشیاء و تله مدیسین در کمک به سالمندان می پردازیم.

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان تا سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد. با توجه به این روند، برخی از فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا می‌تواند به مراقبت از افراد سالخورده کمک نماید.

 

کاربرد اینترنت اشیاء در خدمت به سالمندان

از جمله مزایایی که اینترنت اشیاء می تواند در برطرف کردن مشکلات فردی سالمندان بر جای بگذارد عبارت اند از سرویس‌های ردیابی مکان، ابزار یادآوری ساعت مصرف داروها یا تجهیزات پورتابل، تشخیص شرایط فیزیکی که علائم حیاتی همچون فشار خون را اندازه‌گیری می کند سپس توسط سرویس‌های جامع‌تر تله مدیسین علاوه بر تشخیص و نظارت بر شرایط فرد سالمند همزمان امکان برقراری ارتباط با مراکز اورژانسی و پزشک را نیز برای او میسر میکند که امکان ارایه سریعتر و بهینه‌تر خدمات پزشکی را برای سالمندان فراهم می‌کند.

 

کاهش سقوط و زمین خوردن سالمندان

به اعلام گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا ،سالانه حدود ۳۰۰ هزار سالمند به دلیل شکستگی لگن در بیمارستان بستری می شوند که دلیل ۹۵ % این شکستگی ها به دلیل زمین خوردن سالمندان گزارش شده است.

برخی محققان ایالت ایلینویز یک دستگاه پوشیدنی توسعه داده‌اند که مجهز به یک شتاب‌سنج است که الگوی‌های راه رفتن یا ناپایداری در راه رفتن فرد را در هنگام ایستادن یا قدم زدن، اندازه‌گیری می‌کند. این دانشمندان، از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از این شتاب‌سنج متصل و اطلاعات مربوط به پیشینه زمین‌خوردن فرد می‌توانند احتمال سقوط‌های فرد را پیش‌بینی کنند.

دو دلیل اصلی در سقوط سالمندان ضعف عضلانی و کاهش قدرت دید است.توسعه دهندگان این تجهیزات Iot اعلام کرده اند که در آینده نزدیک ، سالمندان به اپلیکیشن های گوشی هوشمند مجهز خواهند شد که ریسک زمین خوردن سالمند را به دقت پیش‌بینی می‌کند و داده‌های جمع‌آوری شده را به پزشکان ارسال می‌کنند که بتوانند به‌موقع، اقدامات پیشگیرانه را اجرا کنند.

 

کمک به مصرف به موقع و دقیق داروها

به دلیل اینکه ما در دورانی زندگی میکنیم که شاهد افزایش مشکلات اقصادی هستیم، افزایش هزینه های خدمات درمانی بیماران به یک نگرانی اصلی خانواده ها تبدیل شده است.با بالا رفتن سن علاوه بر تعداد بالای مراجعه به مراکز درمانی ،نیاز به مراقبت های در منزل از جمله مصرف به موقع و صحیح داروها بیشتر از گذشته می شود.

برای برطرف کردن چنین مشکلاتی در حوزه خدمات پزشکی سالمندان می توان از IoT کمک گرفت.چنین راهکارهای مبتنی بر IoT برای ارایه خدمات پزشکی و مراقبتی به سالمندان، به پزشکان کمک می‌کند تا از زمان مصرف دارو توسط بیماران و اینکه آیا مطابق با دستورالعمل تجویز شده عمل می‌کنند یا نه، مطلع شوند. بدین ترتیب، این فناوری‌ها به کاهش تعداد مراجعه به مراکز درمانی و همچنین، کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود و سالمندان میتوانند از راه دور با پزشک خود درارتباط باشند. متعاقبا، کیفیت زندگی افراد سالمند نیز افزایش می‌یابد.

 

ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی سالمندان با استفاده از داده‌های IoT

در آمریکا ، تمام آسایشگاه هایی که تحت پوشش برنامه های خدمات درمانی و برنامه های بهداشتی Medicaid برای خانواده ها و افراد کم درآمد هستند،ملزم هستند که برنامه ارزیابی MDS(Minimum Data Set) را نیز اجرا کنند. بر این اساس، مشخصات تمامی شهروندان ارزیابی می‌شوند و به شناسایی مشکلات سلامتی افراد کمک می‌کند.

بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از تجهیزات جمع‌آوری داده استفاده می‌کنند که شامل اطلاعاتی مفید همچون مکان بیماران یا ارگان‌های حیاتی می‌شوند. بدین ترتیب، پرسنل مراکز درمانی به‌موقع، پیام‌های هشدار در مورد شرایط غیرمعمول را دریافت می‌کنند و می‌توانند اقدامات لازم را تا قبل از وقوع شرایط اورژانسی انجام دهند. بنابراین، تعداد وقوع شرایط اورژانسی و متعاقبا هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

 

کاهش انزوای اجتماعی

با بالا رفتن سن افراد،طبیعی است که تداوم ارتباطات اجتماعی برای آنها مشکل تر می شود. بنابراین، احتمال انزوای اجتماعی و تنها ماندن آنها نیز افزایش می‌یابد و این تنهایی می‌تواند تأثیرات مخرب روحی و روانی را برای افراد مسن در پی داشته باشد.

یکی از اهداف توسعه تجهیزات IOT ،کمک به جلوگیری از خودکشی و انزوای اجتماعی در افراد مسن است.چنین تجهیزات IoT برای ارایه خدمات مراقبتی برای سالمندان به افراد امکان می‌دهد تا برای مثال، با استفاده از ابزار صوتی با عزیزان خود در ارتباط باشند. برخی دیگر از این تجهیزات، تمام حرکات و جابه‌جایی‌های افراد سالمند را ردیابی می‌کنند و داده‌ها را برای عزیزان و آشنایان آنها می‌فرستند.

 

کمک به زندگی مستقل تر

تجهیزات خانه هوشمند باعث افزایش ایمنی و راحتی برای ساکنین آن می‌شود. بنابراین، سالمندان بر خلاف گذشته که مجبور بودند در آسایشگاه‌ها زندگی کنند، می‌توانند همچنان در خانه‌های خود زندگی کنند و استقلال خود را حفظ کنند.

برای مثال، می‌توان به اسپیکرهای هوشمند اشاره کرد که به چراغ‌ها یا ترموستات‌های موجود در خانه متصل هستند و به افراد امکان می‌دهند تا بدون بلند شدن از صندلی یا تخت خود، با ارسال پیام به این تجهیزات، آنها را روشن یا خاموش کنند. کنترل صوتی دستگاه‌ها و اثاثیه منزل باعث می‌شود که افراد ناتوان، معلول یا بیماران بستری در تخت بتوانند خودشان برخی کارهای فیزیکی اطراف خود را به خوبی انجام دهند.همچنین سنسورهای IoT که به دوش‌ها یا شیر‌های آب وصل می‌شوند، قابلیت کنترل دمای آب و قطع آب در صورت داغ شدن بیش از حد آن را دارند و بدین ترتیب، باعث کاهش حوادث مرتبط برای سالمندان یا افراد ناتوان می‌شود.

 

نتیجه گیری

اگرچه تجهیزات مراقبتی IoT برای سالمندان نمی‌تواند تمام مشکلات این قشر از جامعه را برطرف سازد، اما کاملا مشخص است که می‌تواند به افراد سالمند و ناتوان و همچنین، افراد خانواده آنها کمک کند تا سطح کیفیت زندگی خود را افزایش دهند و توسط ارتباط پزشک و بیمار از راه دور در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند و همین طور سطح کیفی زندگی و بالینی خود را افزایش دهند.

 

همچنین بخوانید:

حفظ سلامت سالمندان از راه دور بوسیله اینترنت اشیا

تله مدیسین (پزشکی از راه دور) چگونه پدید آمد؟

بالا