مراقبت هوشمند سلامت

مراقبت هوشمند سلامت در واقع یکی دیگر از مزایای پیشرفت تکنولوژی و ارتباط است که در راستای بهبود کیفیت مراقبت های سلامتی و بهداشتی به کمک انسان آمده است.مراقبت هوشمند سلامت به وسیله تکنولوژی تعیین می شود که به ابزارهای تشخیصی بهتر، درمان بهتر برای بیماران و دستگاه هایی که کیفیت زندگی را برای هر کس بهبود می بخشد تعریف می شود.

مفهوم کلیدی  مراقبت هوشمند سلامت شامل خدمات بهداشتی و سلامت، مدیریت رکورد الکترونیکی، هوشمند ساختن خدمات خانگی و وسایل پزشکی و اتصالات است.

 

تعریف بیشتر

"eHealth استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای سلامتی است. نمونه هایی از جمله درمان بیماران، انجام تحقیقات، آموزش نیروی کار در سلامت، ردیابی بیماری ها و نظارت بر بهداشت عمومی است.

اتحادیه اروپا این تعریف را گسترش می دهد با افزودن اینکه "سلامت الکترونیک" می تواند سبب بهبود دسترسی به مراقبت و کیفیت خدمات درمانی و ایجاد بخش کارآمد سلامت سودمند برای کل جامعه باشد که در راستای اهداف تله مدیسین میباشد و سبب یکپارچگی اطلاعات بیماران در سراسر جهان میباشد.

 

mHealth  و eHealth

اصطلاح mHealth کوتاه شده mobile healthاست. از آنجا که هیچ تعریف استانداردی از سلامت وجود ندارد، رصدخانه جهانی سلامت (eHealth) و وزارت بهداشت و درمان جهانی، MHealth را سلامت پزشکی و عمومی حمایت شده توسط دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های همراه، دستگاه های مانیتورینگ بیمار، دستیاران دیجیتال شخصی (PDAs) و دیگر دستگاه های بی سیم تعریف کرده اند.

در این راستا علاوه بر استفاده روتیین از تلفن های همراه برای برقراری تماس و ارسال پیام های متنی ،از این دستگاه ها و دستگاه های دیگر برای حمایت از بیماران و بهبود مراقبت های بهداشتی از راه دور (تله مدیسین) و همچنین ویزیت از راه دور استفاده می شود.

 

IOT  و Smart healthcare

IoT امکان بهبود مراقبت از بیماران است. این موضوع میتواند استفاده بهتر از اموال و سرمایه های پزشکی و درمان، درآمد جدید و کاهش هزینه ها را در بر بگیرد. علاوه بر این، این پتانسیل را دارد که به بهترین نحو مراقبت های بهداشتی را تحویل دهد.

 

مزایای وجود IOT در healthcare

  1. هزیینه های کمتر: استفاده از راه حل های IOT و دستگاه های متصل پزشکی این امکان را به ارایه دهندگان پزشکی میدهد که نظارت بیماران در زمان واقعی ( تله ویزیت) انجام گیرد. 

 

  1. تجربه  بهتر بیمار: در حالیکه در بستر اینترنت موضوعات مرتبط با سیستم مراقبت های بهداشتی به یکدیگر متصل می شوند، بیماران بیشتر در معرض درمان خود قرار می گیرند، و پزشکان دقت تشخیص را بهبود می دهند زیرا همه اطلاعات لازم بیمار را در دست دارند.

 

  1. مدیریت بهتر داروها : راه حل های IOT به کارمندان بیمارستان اجازه می دهد تا زمان کمتری برای جستجوی دارو، ردیابی دارو و پیگیری اقدامات بهداشتی در بیمارستان ها به طور مؤثر انجام دهند. راهکارهای نظارت بر سلامت IoT به بیماران کمک می کند تا برنامه های درمان خود و پزشکان را پیگیری کنند و قوانین کاملا اجرا شود.

 

  1. کاهش خطاها و ضایعات: استفاده از IoT برای جمع آوری داده ها و اتوماسیون کار ،یک راه عالی برای کاهش ضایعات (مانند آزمایش های غیر ضروری و تصویربرداری گران)، کاهش هزینه های سیستم و به حداقل رساندن اشتباهات (به ویژه در مورد عوامل انسانی) است.

 

همچنین بخوانید:

فواید پرونده الكترونیكی سلامت

سلامت دیجیتال و خدمات بهداشتی از راه دور

لزوم دیجیتال سازی مدارک پزشکی

بالا