نرم‌افزار پرونده الکترونیک سلامت

نرم‌افزار پرونده الکترونیک سلامت (Electronic health record (EHR)) نوع دیگری از نرم‌افزارهای سیستم های درمانی است که حاوی اطلاعات مُفصل درباره بیماران است. به طور معمول، پرونده الکترونیک سلامت شامل اطلاعاتی در مورد دموگرافیک بیمار، سابقه پزشکی، نتایج آزمایشگاهی و آلرژی های وی است.

نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت که تحت عنوان سیستم مدیریت اسناد و سوابق پزشکی نیز شناخته میشود، امکان اشتراک گذاری اطلاعات بیمار بین گروهی از پزشکان، متخصصان درمانی و ….. را نیز فراهم می کند که موجب افزایش دقت و صحت در تشخیص و درمان بیمار و ارائه خدمات پزشکی با کیفیت بالاتر می شود. نمونه های معروف نرم افزارهای پرونده الکترونیک سلامت در دنیا CureMD  و  IO Practiceware می باشد.

 

مهمترین اجزای نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت

 مدیریت دادهبرای مراکز درمانی(اعم از مطب، بیمارستان و کلینیک) امکان ثبت و نگهداری اطلاعات بیمار به صورت الکترونیکی را فراهم می کند. پزشکان و متخصصین مرکز درمانی نیز به این اطلاعات دسترسی داشته و از آن استفاده می کند.

تاریخچه(سوابق) بیمار : اطلاعاتی درباره مشکلات، آلرژی، درمان ها و غیره بیمار در حال حاضر ذخیره می‌کند.

زمان‌بندی(نوبت دهی) بیمار : به مراکز پزشکی(مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان و …) این توانایی را می‌دهد که به راحتی بیماران را زمانبندی کرده، نوبت دهی نمایند و علت ویزیت آنها را مشخص نمایند.

نسخه نویسی(تجویز) الکترونیکبه پزشکان و مراکز ارائه خدمات پزشکی این امکان را میدهد که نسخه و دستور پزشک را به صورت الکترونیکی ثبت کرده و مستقیما به نرم افزار مدیریت داروخانه یا آزمایشگاه ارسال نماید.

گزارش دهی مالی : آگاهی و بینش عمیقی برای مراکز درمانی از عملکرد مالی بخشها و فعالیتهای مختلف مرکز ارائه می کند که می تواند دستیار خوبی در تصمیم گیری های مدیران باشد.

 

مزایای نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت

 نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت(EHR) که سیستم اطلاعاتی مورد استفاده در مدیریت اسناد پزشکی محسوب می شود، دارایی مزایای متعددی برای مراکز درمانی است که در ادامه برخی از آنها بیان می شود:

صرفه‌جویی در هزینه ها :  از آن جایی که  نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت، سوابق رو به صورت الکترونیکی نگهداری کرده و بدون کاغذ هستند، میزان کاغذ بازی، هزینه های مربوطه و فضای نگهداری اسناد کاغذی را  به طور چشمگیری کاهش می‌دهند.

مراقبت بهتر از بیمار :  سیستم پرونده الکترونیک سلامت این امکان را به پزشکان میدهد که داده های حیاتی بیمار را به اشتراک بگذارند. هنگامی که همه پزشکان دسترسی به اطلاعات موردنیاز و یکسان دارند، انتظار می روند که کیفیت کلی مراقبت های درمانی بهبود یافته و از خطای احتمالی در تشخیص، تجویز دستور و درمان پیشگیری شود.

افزایش کارایی : بر خلاف اسناد کاغذی، نرم افزارهای مدیریت اسناد دسترسی سریع به اطلاعات بیمار و مدیریت متمرکز سازمان در حوزه اطلاعات را به دنبال دارد. این موضوع موجب کاهش زمان دسترسی، هزینه های دسترسی و تسهیل و ساده سازی فرایند مدیریت اطلاعات بیمار می شود.

 

پیش بینی بازار نرم‌افزار پرونده الکترونیک سلامت

طبق تحقیقات  Statista پیش بینی می شود که مجموع بازار جهانی نرم افزارهای پرونده الکترونیک سلامت (EHR) در سال ۲۰۲۴ حدودا به ۴۰ میلیارد دلار برسد.

 

وضعیت آتی نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت

با بررسی آمار، به نظر می رسد که تقاضا برای نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به رشد خود ادامه خواهد داد. آینده EHR ها تماما در مورد بهبود تعامل بین بیماران و مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی( اعم از مطب، بیمارستان، کلینیک و …) است. از آن جا که تقاضا برای EHR ها هنوز در حال افزایش است، فرصت های پیش روی این حوزه نرم افزاری نیز گسترش می یابند.

به اعتقاد دکتر دوناگان از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، در سال های آتی ویژگی های پشتیبانی تصمیم گیری و تحلیلی بیشتری به  EHR ها افزوده شده و جزء حیاتی این سیستم ها محسوب خواهد شد.

یک نظرسنجی در دانشگاه استنفورد نیز نشان می دهد که EHR ها میتوانند سودمندی بیشتر در مطب ها و مراقبتهای بالینی داشته باشند اگر قابلیت های دیگری مثل های هوش مصنوعی به آنها اضافه شود. هوش مصنوعی به سرعت سوابق پزشکی بیماران را بررسی کرده و بر اساس تحلیل این داده، خدمات پزشکی بلادرنگ را به پزشکان پیشنهاد کند.

 

منبع: rastinsystem

 

همچنین بخوانید:

از «دورا پزشکی» چه می دانید/ وقتی با یک کلیک معاینه می‌شوید!

فناوری بلاک‌ چین: راهی مناسب برای بهبود نظام سلامت و درمان

 

بالا