تله انکولوژی چیست؟

تله انکولوژی، استفاده از فناوری پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات مراقبت از سرطان ، به بیماران در هر موقعیت جغرافیایی کمک می کند تا درمان باکیفیت از انکولوژیست ها و متخصصان برتر ، بدون نیاز به مسافرت یا منتظر قرار ملاقات حضوری با وجود کمبودهای پیش بینی شده تجربه کنند.  نزدیك تر شدن كامیونیتى هاى مربوط به كنسر به هم ، نظارت از راه دور شیمی درمانی ، مدیریت علائم ، مراقبت از جان بیمار ، افزایش تسکین و تلاش برای افزایش دسترسی به آزمایشات بالینی سرطان از جمله کاربردهای تله انکولوژی میباشد.

Telemedicine به طرق مختلفی تعریف می شود ، اما تعاریفی که توسط WHO ، کمیسیون اروپا و مرکز انجمن پزشکی آمریکا در مورد "استفاده از ارتباطات از راه دور برای پیشبرد سلامت" استفاده شده است برای تله انکولوژی اینگونه تعریف میکند: استفاده از روش پزشکی از راه دور در انکولوژی ، از جمله تشخیص (آزمایشگاه ، رادیولوژی ، آسیب شناسی) ، درمان (جراحی ، آنکولوژی پرتونگاری ، انکولوژی پزشکی) و مراقبت های حمایتی (توانبخشی و تسکین دهنده) است. بنابراین ،انکولوژی از راه دور شامل هر گونه برنامه پزشکی از راه دور است که برای پیشبرد مراقبت از سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

دسترسی به مراقبت با کیفیت سرطان اغلب نه تنها در کشورهای کم درآمد و متوسط بلکه در مناطق روستایی یا دورافتاده کشورهای با درآمد بالا نیز در دسترس نیست. تله انکولوژی (کاربردهای آنکولوژی ارتباطات پزشکی از جمله آسیب شناسی ، رادیولوژی و سایر رشته های مرتبط) این پتانسیل را دارد که هم دسترسی و هم به کیفیت مراقبت های بالینی سرطان و همچنین آموزش و آموزش را ارتقا بخشد. اجرای آن در جهان در حال توسعه ، نیاز به رویکردی متناسب با اولویت ها ، منابع و نیازها دارد. ما اعتقاد داریم که از راه دور با استفاده از برنامه نویسی ، سازگار و طولانی مدت می توان به اهداف پیشنهادی خود دست یافت. در اینجا ما ابتکار عمل از راه دور را بررسی می کنیم که پتانسیل کاهش نابرابری در مراقبت از سرطان بین مؤسسات فقیر منبع و منابع غنی را دارند و دستورالعمل هایی را برای توسعه برنامه های تلونولوژی در کشورهای کم درآمد و متوسط ارائه می دهیم.

بسیاری از مراکز انکولوژی در سراسر جهان خدمات خود را به بیمارانی که در مناطق روستایی و دورافتاده زندگی می کنند از طریق تله انکولوژی در زمینه های بهداشتی ، پرستاری ، پرتونگاری و آنکولوژی پزشکی ، مراقبت تسکینی و خون شناسی ارائه می دهند. مدل های تلفیقی همچنین در سایر جنبه های مراقبت از سرطان از جمله هماهنگی مراقبت و جلسات چند رشته ای استفاده می شود.

 

مدلهای تله انکولوژی

تعدادی مدل برای ارائه خدمات پزشکی از راه دور از طریق تلفن وجود دارد:

کنفرانس ویدیویی برای مشاوره و نظارت بر علائم بیمار

کنفرانس ویدئویی برای مشاوره و نظارت بر شیمی درمانی دهان

کنفرانس ویدیویی برای برنامه ریزی از راه دور در انکولوژی رادیولوژی

کنفرانس ویدیویی برای مشاوره و نظارت بر تجویز شیمی درمانی داخل وریدی

 

بسیاری از مراکز انکولوژی سه مدل اول را برای تکمیل خدمات دسترسی چهره به چهره اتخاذ می کنند. در این مدل ها ، بیماران معمولاً برای اولین مشاوره پزشکی و حداقل دوز اول شیمی درمانی دهان در مراکز اصلی شرکت می کنند. مراقبت های بعدی توسط کنفرانس ویدئویی ارائه می شود.

الزامات اساسی کلینیکهای تله انکولوژی برای کلیه مراکز سرطان مشابه است. با این حال ، نیازمندی های کارکنان در سایت های روستایی ، حاکمیت برای نوع مشاوره ارائه شده ، فناوری مورد استفاده و ماهیت هماهنگی بین سایت ها به منابع موجود در هر سایت بستگی دارد.

الزامات کارمندان در سایت های تهیه و پذیرش با پیچیدگی خدمات ارائه شده تعیین می شود. به عنوان مثال ، در حالی که یک بررسی ساده فقط ممکن است یک بیمار و خانواده های آنها را در محل پذیرش احتیاج داشته باشد ، نظارت بر روش های درمانی پیچیده پزشکی مانند تجویز شیمی درمانی به پزشکان و پرستاران در محل پذیرش احتیاج دارد. در حالی که بسیاری از مراکز در محل پذیرش به یک مأمور پزشکی احتیاج دارند ، مدل کانزاس به پرستاران اجازه می دهد که معاینه های جسمی را به عنوان پروکسی انجام دهند.

پزشکان باید از راه دور را به عنوان گزینه ای برای بیمارانی که مجبور به مسافت های طولانی برای مشاوره هستند ، در نظر بگیرند.

مطالعات نشان می دهد که بیماران می توانند در طول مشاوره مبتنی بر فناوری ، ارتباط مستقیمی با پزشک داشته باشند و آنها می توانند بدون در نظر گرفتن قومیت ، روابط نزدیکی با متخصصان برقرار کنند. بیماران در مورد ویزیت از راه دور ، همان حس مشابه را در طول مشاوره چهره به چهره دارند. بنابراین ، اکثر مهارت های ارتباطی که برای مشاوره های چهره به چهره کاربرد دارد ، برای استفاده از راه دور مفید است.

یکی از نگرانی های بسیاری از افراد در مورد مدل های مراقبت از راه دور ، عدم توانایی ارائه دهندگان از معاینه جسمی بیماران است. این نگرانی در مدل تله انکولوژی با توضیح دادن به بیماران که چرا معاینه جسمی همیشه لازم نیست ، برطرف شده است. هنگامی که توضیحی کافی داده شد ، بیماران این دلیل را پذیرفتند.

 

منبع: wiki.cancer , ncbi

 

همچنین بخوانید:

مراقبت از سلامت از راه دور به کمک اپلیکیشن های ویزیت از راه دور

استفاده از اپلیکیشن های مراقبت از سلامت

استفاده از تله مدیسین و تلفن همراه برای غربالگری سرطان دهانه رحم

بالا