چرا سلامت الکترونیک اهمیت بسیاری دارد؟

رشد روزافزون فناوری، دنیا را با انقلابی جدید مواجه ساخته است، به طوری که؛ مؤسسه ای که از فناوری اطلاعات و شبکه  های ارتباطی بی بهره باشد، به تدریج از جریان ارتباطات جهانی دور خواهد شد. از این رو، عرصه های صنایع مختلف، ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری خود در دنیای پررقابت امروز را منوط به استفاده از فناوری اطلاعات می دانند.عرصه صنعت سلامت نیز با وجود تمام فراز و فرودها از این تحولات مصون نمانده است. نظام سلامت همواره به منظور ارتقای سطح سلامت و بهبود نتایج بالینی و مالی خود در راستای بهره مندی از آخرین دستاوردها و فناوری ها گام های مؤثری برداشته است.

سلامت الکترونیکى یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشکى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است که به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و یا تقویت شده از طریق اینترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد. در مفهومى وسیع تر این واژه نه تنها به توسعه فناورى اشاره مى کند بلکه زمینه اى جامع براى ارتقاى محلى ـ منطقه اى و بین المللى مراقبت بهداشتى با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات است. هدف از این تعریف، ایجاد یك محیط پویا براى استفاده هرچه بیشتر از رایانه و اینترنت در حوزه سلامت جامعه است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سلامت الکترونیک یک واژه کلی است که به مجموعه ای از فعالیتهای مختلف اطلاق می گردد. توجه به این نکته مهم است که هریک ازاین قسمتها می توانند در محل فیزیکی متفاوتی به فعالیت بپردازند و بصورت الکترونیکی بهم متصل باشند.

سلامت الکترونیک بر انتقال الکترونیکی اطلاعات بیماران در قالب پرونده الکترونیک استوار است و موفقیت در اجرای HER راه را برای سلامت الکترونیک هموار می کند  . دسترسی تیم درمانی به داده‌های بیمار در هر كجا، تحلیل درست و دقیق شركت‌های بیمه، ایجاد روندهای خودكار جهت اعلام حساسیت‌ها و تداخلات دارویی، یادداشت‌های بالینی، نسخه‌های الكترونیك، برنامه‌ریزی و ارسال درخواست به آزمایشگاه و دریافت نتایج از مواردی است که با اجرایی شدن پرونده الکترونیک بیماران امکان پذیر می شود.اما تغییر از پرونده های کاغذی به سمت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت بر اساس سطوح مختلف و پیچیده صورت می گیرد. تعریف HER در درون سازمان، تعیین انتظارات مناسب از HER ، انتخاب آگاهانه و عاقلانه تکنولوژی و شرکای تکنولوژِی، پذیرش و مدیریت تغییر فرایندها و برنامه ریزی دقیق مراحل تبدیل و انتقال از فرایندهای دستی به فرایندهای الکترونیک، پنج گام مهمی هستند که سازمانهای مراقبت بهداشتی باید در راستای اجرای موفق پرونده الکترونیک سلامت به کار گیرند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در ابتدا عبارت سلامت الکترونیک تنها به خدمات اینترنتی سلامت اشاره می نمود، اما با گذر زمان تعاریف گسترده تر و جامع تری برای این عبارت در نظر گرفته شده است. امروزه سلامت الکترونیک به معنی تمام ارتباطات بین کامپیوتر و خدمات سلامت می باشد. E-Health شامل کاربرد اصول، راهکارها و فناوری های اطلاعات جهت بهبود وضعیت سلامتی جامعه و مدیریت فرایند ارائه ی خدمات سلامت در جهت افزایش تاثیر و قدرت ارتباط میان بیماران، پزشکان، کارفرمایان، آزمایشگاه ها، داروخانه ها، بیمه ها و … می باشد.

استفاده از خدمات سلامت الکترونیک سبب خواهد شد که افراد خدمات سرویس هاى بهداشتى درمانى مورد نیاز خود را از ارائه دهندگان آن در هر نقطه از جهان دریافت کنند. این خدمات مى تواند شامل مشاوره هاى ساده و ابتدایى تا معالجات پیچیده ترى در بیمارى هاى مزمن باشد. به این ترتیب فردى که تاکنون تنها امکان استفاده از خدمات بهداشتى را تنها در شهر خود داشته است. اکنون توانایى استفاده از این خدمات را در هر کجاى دنیا دارد و دسترسى استفاده کنندگان به مراکز بهداشتى راحت تر شده و بدین ترتیب امکان برقرارى عدالت فراهم خواهد شد.

 

همچنین بخوانید:

تله درماتولوژی چیست؟

اینترنت نسل پنجم درمان را دگرگون می‌کند/ آینده روشن پزشکی از راه دور با استفاده از فناوری

بیماران هوشمند

بالا