چگونه متاورس، سلامت را متحول خواهد کرد؟

فیس بوک هفته گذشته اعلام کرد که نام خود را تغییر می دهد و 10 میلیارد دلار برای ساخت متاورس سرمایه گذاری می کند.

به راحتی می توان اعلامیه فیس بوک را به عنوان یک حرکت روابط عمومی نرم افزاری رد کرد. مردم نگران هستند که شرکت شاخک های خود را عمیق تر در زندگی شخصی آنها فرو کند. نگرانی های معتبری در مورد اعتیاد دیجیتال و سلامت روان وجود دارد.من اطلاعیه را کمی متفاوت می بینم. متاورس به عنوان یک مفهوم بسیار فراتر از فیس بوک است. این می تواند فرصت های جدیدی را برای سلامتی و تندرستی ایجاد کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نسل جدید سلامت مجازی

من اخیراً پروژه ای را برای یکی از بزرگترین شرکت های فناوری جهان رهبری کردم. آنها در حال توسعه یک سیستم جدید برای آوردن تجربیات تعاملی و اجتماعی با واقعیت ترکیبی به خانه هستند.

همانطور که با توسعه دهندگان AR/VR و هنرمندان جلوه های بصری صحبت کردم، قدردانی جدیدی از پتانسیل این فناوری به دست آوردم. متاورس را می توان به عنوان یک محیط غوطه ور سه بعدی به اشتراک گذاشته شده توسط چندین کاربر در نظر گرفت که در آن می توانید از طریق آواتارها با دیگران تعامل داشته باشید.مردم تمایل دارند که متاورس را به عنوان VR در نظر بگیرند، اما آن را همچنین شامل AR (واقعیت افزودهXR (واقعیت گسترده) و MR (واقعیت ترکیبی یا واقعیت ادغام شده) می‌شود.

من شخصاً بیشتر از واقعیت مجازی در مورد AR هیجان زده هستم. چرا؟ VR ارتباط شما را با دنیای اطرافتان قطع می کند. AR . فناوری که محتوای دیجیتال تعاملی را روی دنیای واقعی قرار می دهد - دنیای اطراف شما را بهبود می بخشد.

چگونه متاورس توانست سلامت و تندرستی را متحول کند؟ برخلاف ابزارهای سلامت مجازی امروزی، که می توانند دست و پا گیر به نظر برسند، نسل بعدی مراقبت مجازی بیشتر شبیه تعاملات انسانی غنی است که تجربه حضوری را بازسازی می کند.در این مقاله من شش راه را به اشتراک می‌گذارم که AR، VR و MR رویکردهای جدیدی را برای مراقبت‌های بهداشتی باز می‌کنند . از سلامت روان گرفته تا مدیریت درد، جراحی، تناسب اندام، فیزیوتراپی، بهداشت از راه دور و مراقبت از بیمار مجازی.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

1. سلامت روان

پزشکان بازی‌های واقعیت مجازی را برای درمان بیماری‌هایی مانند مه مغزی، اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD)، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تجویز می‌کنند.یک بازی واقعیت مجازی به نام EndeavorRX توسط Akili Interactive در ژوئن 2020 اولین بازی ویدیویی با نسخه قوی بود که توسط FDA برای درمان ADHD در کودکان تایید شده بود.

شرکتی به نام Rey از واقعیت مجازی برای درمان اضطراب اجتماعی استفاده می کند. مطالعات دانشگاه آکسفورد نشان داد که بیمارانی که از درمان خودکار واقعیت مجازی استفاده می‌کردند، 38 درصد کاهش در اضطراب و علائم اجتنابی را در یک دوره شش هفته‌ای تجربه کردند.واقعیت مجازی درمانی برای درمان جانبازان مبتلا به PTSD استفاده می شود. هر روز به طور متوسط 20 سرباز کهنه سرباز ارتش آمریکا خودکشی می کنند. در تلاش برای کمک به مبارزه با این، بیمارستان‌های VA در سراسر کشور شروع به ارائه فناوری به نام BraveMind کرده‌اند. نشان داده شده است که این سیستم که درمان مواجهه با واقعیت مجازی را ارائه می دهد، راهی موثر برای درمان PTSD در جانبازان است.

 

2. مدیریت درد

دکتر برنان اشپیگل از مرکز پزشکی Cedars-Sinai استفاده از VR را برای مدیریت درد بیماران بستری در بیمارستان مطالعه کرده است:

واقعیت مجازی یک درمان ذهن و بدن است که مبتنی بر علم واقعی است. این کار بیش از صرفاً ذهن را از درد منحرف می کند، بلکه به جلوگیری از رسیدن سیگنال های درد به مغز کمک می کند و مکملی بدون دارو برای مدیریت درد سنتی ارائه می دهد.

درمان واقعیت مجازی برای قربانیان سوختگی در دانشگاه واشنگتن، بیماران کودکان در بیمارستان کودکان لس آنجلس، و زنان در حال زایمان در Cedars-Sinai استفاده می شود.یک تیم تحقیقاتی از UCSF و AppliedVR دریافتند که ارائه دهندگانی که بیماران Medicaid را درمان می کنند می توانند واقعیت مجازی را به عنوان یک درمان موثر برای درد مزمن ادغام کنند. پلتفرم AppliedVR توسط بیش از 30000 بیمار در 240 سیستم بهداشتی در سراسر جهان استفاده شده است.

 

3. جراحی

ژوئن گذشته، یک جراح در جان هاپکینز در بالتیمور، مریلند، اولین روش ناوبری عصبی ستون فقرات را انجام داد که توسط یک هدست AR به نام xvision توسط استارت‌آپ Augmedics هدایت می‌شد.تیموتی ویتم، M.D.، مدیر آزمایشگاه جراحی مغز و اعصاب جانز هاپکینز، گفت:

"هنگام استفاده از واقعیت افزوده در اتاق عمل، مانند این است که یک ناوبر GPS در جلوی چشمان خود به روشی طبیعی داشته باشید، بنابراین لازم نیست برای دیدن سی تی اسکن بیمار خود به یک صفحه نمایش جداگانه نگاه کنید."

جراحان مغز و اعصاب از میکروسکوپ های AR ویژه ای استفاده می کنند که اطلاعات حیاتی در مورد ساختارهای مغز را در زمینه جراحی پوشش می دهد. فناوری به نام SyncAR تصویری دقیق از قسمت خاصی از بدن که در حال عمل است را نشان می‌دهد که با استفاده از اسکن‌های آناتومیک بیمار مانند MRI یا سی‌تی اسکن ساخته شده است.

شرکتی به نام AccuVein یک اسکنر AR اختراع کرده است که روی پوست پخش می‌شود و به پرستاران و پزشکان نشان می‌دهد که رگ‌ها و دریچه‌ها در بدن بیمار کجا هستند. چنین فناوری هایی می توانند روش های پزشکی را سریع تر و قابل اطمینان تر کنند.

 

4. آموزش پزشکی

یادگیری پزشکی اغلب به ادراک بصری-فضایی پیشرفته نیاز دارد . چه برای ارزیابی قرارگیری اندام در حین جراحی، چه برای درک فیزیولوژی در سطح سلولی. محدودیت هایی برای آنچه می توانید از یک کتاب درسی بیاموزید وجود دارد.

آموزش پزشکی واقعیت مختلط (MR) می تواند در زمینه هایی که به مهارت های دستی پیشرفته نیاز دارند مؤثرتر باشد. می تواند به راهنمایی استفاده از تجهیزات جراحی کمک کند. استفاده از VR یا AR در آموزش عمل جراحی به کارآموز اجازه می دهد تا مراحل را روی یک بیمار مجازی انجام دهد یا اطلاعات بیمار را با واقعیت تطبیق دهد.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از شبیه‌سازهای VR در روش‌های تشخیصی و جراحی، بهبود مهارت‌های لاپاراسکوپی دستیاران تازه‌کار بیمارستان از نظر خطا و کاهش زمان عمل کمک می‌کند.

من با یک مدیر اجرایی در GigXR صحبت کردم، شرکتی که برنامه های کاربردی مراقبت های بهداشتی واقعیت ترکیبی را برای آموزش و آموزش بالینی توسعه می دهد. او گفت: «شبیه‌سازی‌های فراگیر ما، یادگیری گروهی مشترک و نتایج بهتر را هم برای یادگیرندگان و هم برای بیماران امکان‌پذیر می‌سازد». آنها سیستم خود را به دانشکده های پزشکی و پرستاری و وزارت دفاع مجوز داده اند.این ابزارها می توانند دسترسی به آموزش و مراقبت پزشکی با کیفیت بالا را افزایش دهند. دانش آموزان و بیماران در مناطق کم درآمد می توانند از طریق تجربیات مجازی فراگیر به منابع بهترین موسسات در جهان دسترسی داشته باشند.

 

5. تناسب اندام مجازی

افراد بیشتری تمرینات ورزشی خود را با ورزش مبتنی بر واقعیت مجازی تکمیل می کنند. متا هفته گذشته اعلام کرد که خدمات اشتراک تناسب اندام واقعیت مجازی Supernatural را خریداری می کند. استارت آپ مانند Peloton برای جلسات آموزشی VR در خانه است.

نیویورک تایمز در ماه آوریل نوشت: واقعیت مجازی می تواند "فیزیوتراپیست جدید شما" باشد. یک مطالعه روی بیمارانی که پس از سکته مغزی یا آسیب نخاعی بهبود می یابند، نشان داد که ورزش VR در مقایسه با ورزش سنتی، پتانسیل بهبود نتایج توانبخشی را دارد.

شرکتی به نام XRHealth درمان فیزیکی و کاردرمانی واقعیت مجازی را در خانه ارائه می‌کند و در سطح ملی تحت پوشش Medicare است.

یکی از مزایای درمان واقعیت مجازی این است که می‌تواند داده‌های خاصی را در مورد تعداد دفعات و چگونگی انجام هر تمرین و مکان‌هایی که نیاز به تنظیمات است، به پزشک و بیمار ارائه دهد. گیمیفیکیشن این ابزارهای واقعیت مجازی می‌تواند تجربه‌های یکنواخت توانبخشی را سرگرم‌کننده، لذت‌بخش، تکرارپذیر و در نتیجه با مزایای طولانی‌مدت پایدارتر کند.

مطالعاتی در مورد پتانسیل AR برای افزایش توانبخشی پس از سکته مغزی انجام شده است. این فناوری می‌تواند زمان بهبودی را با سهولت انجام تمرینات خود در خانه برای بیماران کاهش دهد.

یکی از چالش های سیستم های مراقبت های بهداشتی این است که بیماران پس از خارج شدن از بیمارستان درگیر بهبودی خود باشند. سیستم‌های AR مبتنی بر خانه می‌توانند نحوه مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت را توسط پزشکان تغییر دهند، با استفاده از مانیتورهای قابل پوشیدن قند خون و ارائه توصیه‌های تعاملی برای بیماران در زندگی روزمره‌شان.

 

6. بهداشت از راه دور و جوامع بیمار مجازی

در حالی که کووید رشد سلامت از راه دور را تسریع کرده است، راه حل های فعلی محدود هستند. آنها صمیمیت تجربه حضوری بیمار را بازسازی نمی کنند.

متاورس ممکن است راه حل های بهداشت از راه دور را بهبود بخشد و فاصله بین بیماران و ارائه دهندگان را پر کند. این می تواند مراقبت مجازی را از یک تجربه دو بعدی به یک تجربه سه بعدی ارتقا دهد و نحوه تعامل بیماران با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را به روشی اساسی تغییر دهد.

جوامع مجازی بیماران می توانند با AR و VR سرگرم کننده تر و جذاب تر شوند. ما ممکن است شاهد ظهور فضاهای مجازی مخصوص شرایط مزمن مانند پارکینسون و دیابت باشیم. بیماران، ارائه دهندگان و مراقبان می توانند به روش های صمیمی تر و طبیعی تر با هم ارتباط برقرار کنند - حتی اگر هزاران مایل از هم فاصله داشته باشند.

چالش هایی برای تحقق بخشیدن به پتانسیل متاورس سلامت وجود خواهد داشت: فنی (قابلیت همکاری، قابلیت حمل)، عوامل انسانی (مهارت ها، مقاومت، بی اعتمادی)، قانون گذاری و نظارتی.

فناوری زیربنای متاورس سلامت هنوز چند سال دیگر باقی مانده است. اما ما در حال حاضر شاهد نمونه هایی از این هستیم که چگونه VR و AR می توانند در سلامت و تندرستی تفاوت ایجاد کنند. من هیجان زده هستم که ببینم چگونه این فناوری راه حل های جدیدی را برای دسترسی بیمار و مراقبت بهبود یافته امکان پذیر می کند.

 

به قول یکی از آینده پژوهان VR:

«دنیا در شرف رنگ آمیزی با داده است. بوم به وسعت جهان فیزیکی و خالی مانند یک ورق کاغذ تازه است.»

 

منبع:vitaminz.substack



همچنین بخوانید:

مرز بعدی برای مراقبت های بهداشتی: واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و متاورس

متاورس در جهان پزشکی، انقلاب داده‌ها در جراحی

سه استراتژی برای مدیریت داده‌های مرتبط با سلامت

بالا