به متاورس خوش آمدید. اکنون دکتر، آواتار شما را خواهد دید

هیچ چیز مجازی در مورد شکستگی استخوان، آبسه دندان یا حمله قلبی وجود ندارد. بیماری های جسمی نیاز به درمان های فیزیکی دارند حتی گاهی اوقات به صورت فوری. بنابراین تصور یک متاواژه واقعی از مراقبت های بهداشتی دشوار است . یعنی یک قلمرو واقعیت ترکیبی که در آن شرکت کنندگان با هدست ها و کنترلرها در فضاهای مجازی غوطه ور هستند و همکاری و تبادل نظر می کنند. دنیای مجازی کنونی بیشتر مبتنی بر بازی یا تعاملات اجتماعی است که اکثر بیماران هیچ کدام را برای مراقبت های بهداشتی شخصی خود مناسب نمی دانند.

 

 

با این حال، مراقبت های بهداشتی در متاورس در حال حاضر در مراحل اولیه است...

عناصر متاورس  واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی ، برای شروع در دانشکده‌های پزشکی، اتاق‌های عمل و خانه‌های سالمندان ماهر استفاده می‌شوند.

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مستقر به طور یکسان برای توسعه استفاده‌های جدید از فناوری‌ها و مشارکت رقابت می‌کنند. سیستم مراقبت های بهداشتی 4.1 تریلیون دلاری شکسته شده است و همه می خواهند در یافتن راه حل سهم داشته باشند.

مقررات در راه است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال حاضر دستگاه های واقعیت مجازی و افزوده را از طریق برنامه واقعیت توسعه یافته پزشکی خود، که پیشروی برای تنظیم الزامات نظارتی برای دستگاه ها و کاربردهای آینده است، بررسی می کند.

در زیر، تنها چند نمونه از نحوه ادغام واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی امروزه توسط مراقبت‌های بهداشتی را شرح می‌دهیم.

 

واقعیت مجازی در مراقبت های بهداشتی

واقعیت مجازی (VR)، یک فرآیند فراگیر که با یک هدست VR کنترل می‌شود، برای درمان اختلالات استرس پس از سانحه و مصرف مواد، مدیریت درد مزمن و کمک به سالمندان در مراکز مراقبتی برای مقابله با افسردگی، زوال عقل و اضطراب استفاده می‌شود.برخی از برنامه های فعلی عبارتند از:

فناوری تایید شده توسط FDA و CE شرکت MindMaze، درمان‌های مبتنی بر واقعیت مجازی را به بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند سکته حاد، پاریکسون و آسیب‌های مغزی تروماتیک ارائه می‌کند.

AppliedVR یک همکاری یک ساله با پلتفرم مطالعات بالینی Curebase برای اجرای پنج کارآزمایی بالینی برای ارزیابی اثربخشی درمان مبتنی بر VR برای مدیریت و درمان درد مزمن در بیماران در خانه اعلام کرد.

استارت‌آپ واقعیت مجازی Luminopia برای درمان واقعیت مجازی خود برای کمک به کودکان در بهبود آمبلیوپی (تنبلی چشم) مجوز FDA را دریافت کرد. پیش از آن، در می 2021، استارتاپ تشخیص بینایی Heru 30 میلیون دلار برای توسعه تست بینایی مبتنی بر واقعیت مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی خود به دست آورد.

Rendever تجربیات VR مشترک را برای کمک به سالمندان در مراکز مراقبت در مبارزه با تنهایی و انزوا ارائه می دهد. آخرین محصول آن، RendeverFit، برنامه‌ریزی تناسب اندام را با تعامل اجتماعی همراه می‌کند تا عملکرد شناختی را همراه با سلامت و رفاه سالمندان افزایش دهد.

 

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (AR) محیط دنیای واقعی را با نمایش اطلاعات دیجیتالی بر روی محیط موجود بیننده بهبود می بخشد و در چندین برنامه مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.کاربردهای جراحی در حال حاضر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اما کاربردهای دیگری نیز در توسعه وجود دارد:

Medtronic با استارت‌آپ واقعیت توسعه یافته Surgical Theatre در برنامه‌ای همکاری کرد که به جراحان مغز و اعصاب راهی می‌دهد تا استراتژی‌های جراحی خود را قبل از ورود به اتاق عمل آزمایش کنند  و سپس از AR در طول عمل‌ها استفاده کنند تا به جراحان یک نمای زنده و سه بعدی روی ناحیه جراحی برای ناوبری بهتر ارائه دهند.

Teladoc در حال همکاری با شرکت فناوری سلامت Proximie است تا سیستم پشتیبانی جراحی با قابلیت AR را ادغام کند تا به جراحان اجازه دهد عملاً در اتاق‌های عمل در سراسر جهان (اسکراب) کنند و از راه دور با یک روش در زمان واقعی تعامل داشته باشند.

یکی از برنامه‌های مورد نیاز مصرف‌کننده از Mojo Vision می‌آید که با Adidas Running، Trailforks، Wearable X، Slopes و 18Birdies همکاری می‌کند تا از طریق بازخورد AR در طول تمرین یا رویداد، تحویل داده‌ها را برای ورزشکاران بهبود بخشد. این شرکت همچنین در حال کار با FDA بر روی یک برنامه اولیه است تا با استفاده از پوشش های تصویری پیشرفته، به افراد دارای اختلال بینایی کمک کند.انتظار می رود دو بازیکن بیگ تک خیلی زود وارد این فضا شوند. اگرچه مصرف کنندگان اولین مخاطب هدف آنها هستند، برنامه های کاربردی برای صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی خیلی عقب نخواهند بود.

گزارش شده است که گوگل در حال کار بر روی یک هدست AR با نام رمز Project Iris است که اولین بازگشت آن به AR/VR از زمان ابتکار شکست خورده عینک گوگل است.

پیش بینی می شود هدست AR اپل در اواخر سال 2022 عرضه شود و گزارش ها حاکی از آن است که می تواند قدرت پردازشی بیشتری نسبت به آیفون داشته باشد – محصولی که اپل امیدوار است AR بتواند در یک دهه آینده جایگزین شود.

 

واقعیت مختلط

واقعیت ترکیبی (MR) که گاهی اوقات واقعیت توسعه یافته نامیده می شود . VR و AR را ترکیب می کند و اشیاء دنیای واقعی و دیجیتال را در یک واقعیت تعاملی ادغام می کند.

یک شرکت فناوری بزرگ در حال حاضر وجود دارد. مایکروسافت در مارس 2021 از Microsoft Mesh، یک پلتفرم واقعیت ترکیبی رونمایی کرد. هدست HoloLens آن که برای مقاصد B2B طراحی شده است، هولوگرام یک شخص یا اشیایی را نمایش می دهد که کاربران می توانند با آن تعامل داشته باشند، انگار که شخصاً با هم هستند.

نسخه بعدی این پلتفرم، Mesh for Microsoft Teams، در ماه نوامبر عرضه شد. کاربران می‌توانند از طریق تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ یا هدست‌های واقعیت ترکیبی به برنامه دسترسی داشته باشند تا به تجربیات هولوگرافیک مشترک مانند جلسات مجازی بپیوندند یا اجازه دهند آواتارهای خود در فضاهای غوطه‌ور حرکت کنند.

Microsoft Teams مطابق با HIPAA است و در حال حاضر توسط چندین ارائه دهنده خدمات بهداشتی برای خدمات بهداشتی از راه دور استفاده می شود، البته بدون هولوگرام HoloLens.

سایر کاربردهای واقعیت مختلط توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آزمایش می شوند:

 

Crozer Health، یک سیستم چهار بیمارستانی در پنسیلوانیا، با راه‌حل‌های AR/MR ThirdEye همکاری کرد تا به اولین پاسخ‌دهندگان کمک کند قبل از انتقال بیمار به بیمارستان، اطلاعات پزشکی مرتبط را به پزشکان و کارکنان اتاق اورژانس ارائه دهند.عینک ThirdEye's X2 MR مطابق با HIPAA است و سلامت از راه دور را برای ارتباط مستقیم با بیمارستان امکان پذیر می کند. این عینک می‌تواند دمای بیمار را از طریق حسگرهای حرارتی تشخیص دهد و داده‌ها را به همراه صدا و تصویر ضبط‌شده توسط عینک برای پزشکان منتظر ارسال کند.

 

تبدیل شدن به یک بیمار دیجیتال

در سال 2021، (دیجیتال من) به عنوان یکی از برترین روندهای فناوری نوظهور گارتنر معرفی شد. در مراقبت های بهداشتی، این مفهوم به تلاقی فناوری هایی مانند رابط مغز و ماشین (BMI) و دوقلوهای دیجیتال اشاره دارد. پوشیدنی یا ایمپلنت BMI اطلاعات عصبی را به دستوراتی تبدیل می کند که قادر به کنترل نرم افزار یا سخت افزار خارجی مانند رایانه یا بازوی روباتیک هستند. یک دوقلو دیجیتال یک نمایش مجازی است که به عنوان همتای دیجیتالی بلادرنگ یک شی یا فرآیند فیزیکی عمل می کند.

 

سپس آواتارها هستند...

آواتار مدیکال آواتارهای بیمار را برای کمک به جراحان در تجسم تصاویر پزشکی ایجاد می کند.

Medical Avatar یک شرکت روبه‌روی مصرف‌کننده است که (سلفی‌های سالم) را با استفاده از VR ایجاد می‌کند تا به کاربران شبیه‌سازی‌های شخصی‌شده از ظاهر و تجربه‌های سلامتی بدن آینده‌شان را به کاربران نشان دهد.

این فقط کسب و کار نیست. مگان چسال، دانشجوی فارغ التحصیل فیزیک پزشکی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، در حال توسعه آواتارهای پزشکی با هدف بلندمدت مبارزه با سرطان است. با این حال، فوراً تمرکز او بر تشعشعات فضایی است و روی راه‌هایی برای محافظت از فضانوردان و تجهیزات آنها کار می‌کند.

 

یک متاورس مراقبت های بهداشتی چگونه خواهد بود؟

یک متاورس مراقبت های بهداشتی فراتر از دنیای مجازی مانند World of Warcraft، Second Life، Roblox، و Minecraft که بازی های همه جانبه، چند کاربره و مبتنی بر آواتار هستند که به جای کنترلرهای VR به کنسول های بازی یا رایانه های شخصی، مانیتور، صفحه کلید و ماوس و عینک نیاز دارند، می رود.

همانطور که امروزه تصور می‌شود، هر متاورس می‌تواند موارد درون‌برنامه‌ای، ارز مخصوص به خود و  حتی در مورد مراقبت‌های بهداشتی ، سطوح و مراحل مختلفی داشته باشد که برای دسترسی به محتوا و تجربیات جدید باید قفل‌بندی یا ارتقاء داده شوند.

در مراقبت های بهداشتی، این عنصر گیمیفیکیشن در حال حاضر جزء برخی از درمان های دیجیتالی است که PTSD، اختلال مصرف مواد، و سندرم تنبلی چشم را هدف قرار می دهند.

متاورس مراقبت های بهداشتی همچنین احتمالاً از کاربران می خواهد که برای دسترسی به پورتالی که توسط یک سازمان یا نهاد شرکتی کنترل می شود، اشتراک یا سایر هزینه های مداوم بپردازند، همانطور که امروزه پورتال Horizon Worlds Meta کار می کند. مصرف‌کنندگان می‌توانند حساب‌هایی را با بیمه‌گرهای سلامت، سیستم‌های بهداشتی و اقدامات پزشکان برای پرداخت هزینه پوشش و خدمات ایجاد کنند . مفهومی که امروزه در مراقبت‌های بهداشتی غریبه نیست.

 

قابلیت همکاری به عنوان یک تغییر دهنده بازی توسط طرفداران متاورس تبلیغ می شود. در تئوری، شرکت‌کنندگان می‌توانند آواتارها، ارزهای دیجیتال و سایر اطلاعات خود را از یک متاورژن به متافوره دیگر ببرند. قابلیت همکاری در مراقبت های بهداشتی ، که در آن اطلاعات سلامت بیمار به صورت دیجیتالی قابل حمل است و به راحتی در سیستم های الکترونیکی به اشتراک گذاشته می شود اما هنوز در دنیای واقعی گریزان است. در متاورژن کاملاً توسعه نیافته است و ممکن است هرگز اتفاق نیفتد.

سخت افزار موضوع متفاوتی است. نیاز به عینک واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، کنترل‌کننده‌های دستی، شاید یک لباس لمسی تمام بدن فکر کنید (Teslasuit) یا روسری برای تعامل با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در یک فضای مجازی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان فراتر از توانایی یا توانایی است.

تغییر به بازدیدهای مجازی از راه دور در طول روزهای اولیه همه‌گیری، شکاف‌های بزرگی را در دسترسی مردم به پهنای باند پرسرعت و فناوری‌های ضروری آشکار کرد. هزینه برای بسیاری از مصرف کنندگان مراقبت های بهداشتی یک مسئله اصلی و برای اتخاذ یک متاورز مراقبت های بهداشتی بازدارنده است.

پذیرش به زمان و اعتماد نیاز دارد. مصرف کنندگان در جنبش خود کمی گرفتار شده اند و از ابزارهای پوشیدنی تناسب اندام مانند اپل واچ، گوگل فیت بیت یا آمازون هالو استفاده می کنند تا بازخورد بیومتریک خود را به دست آورند. برخی با VR، AR، و حسگرها به عنوان ابزارهای درمانی دیجیتال یا دستگاه‌های نظارت از راه دور بیمار، که توسط ارائه‌دهنده هدایت می‌شوند، مواجه می‌شوند.

اما تعامل فعالانه با پزشکان در متاورس ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی از طریق AR، VR یا MR ممکن است برای بسیاری از مصرف‌کنندگان و مراقبان پلی بسیار دور باشد.

فناوری یک مانع برای بسیاری از مصرف کنندگان است، اما خطر نقض داده ها نیز همینطور است. اطلاعات مربوط به سلامت بیمار به شدت مورد جستجوی مجرمان سایبری است و قیمت های بالایی را در وب تاریک صادر می کند.

تصور اینکه سیستم‌های بهداشتی غیرانتفاعی بزرگی مانند Kaiser Permanente یا Northwell Health که متاورژن‌های خود را راه‌اندازی کنند، سخت است، حتی اگر برای مراقبت‌های پیشگیرانه طراحی شده باشند.

چنین سرمایه‌گذاری این سازمان‌ها را ملزم به ایجاد مدل‌های تجاری جدید برای بازپرداخت از بیمه‌های سلامت، داروخانه‌ها و طرح‌های دولتی می‌کند. اگر تغییر آهسته صنعت از پرداخت هزینه به ازای خدمات به بازپرداخت مبتنی بر ارزش نشانه ای باشد، به احتمال زیاد به این زودی رخ نخواهد داد.

بیمارستان‌ها و سیستم‌های بهداشتی همچنان در تلاش هستند تا درهای ورودی دیجیتال خود را باز کنند و با سلامت از راه دور، روان‌پزشکی از راه دور، و سایر ابتکارات دیجیتال در پی همه‌گیری دست و پنجه نرم کنند. متاورس باید منتظر بماند.

بر اساس نظرسنجی Amwell که توسط HIMSS انجام شده است، وقتی نوبت به خرید فناوری می‌رسد، اگر دستگاه یا داروی درمانی هزینه را کاهش ندهد یا استفاده از آن آسان نباشد، یا با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازگار نباشد، احتمالاً مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. تصور اینکه یک شرکت بیمه سلامت چند میلیارد دلاری مانند UnitedHealth Group با ارزش بازار بیش از 400 میلیارد دلار که یک متاورس برای خدمت به حدود 141 میلیون عضو خود ایجاد کند، کار دشواری نیست. یا یک زنجیره داروخانه‌های خرده‌فروشی مانند CVS Health با ارزش بازار بیش از 140 میلیارد دلار یک متاورس ایجاد می‌کند تا خدمات مراقبت اولیه و داروهای تجویزی خود را با برخی بازی‌های مارک دار و تبلیغات برای اقلام جلوی فروشگاه خود ترکیب کند.

 

بنابراین تصور اینکه روزی آواتار شما بتواند وارد مطب یک پزشک دیجیتال شود و یک معاینه فیزیکی واقعی انجام دهد، یک فانتزی علمی تخیلی نیست. اما در حال حاضر، باید به یک ویزیت ویدیویی پزشکی از راه دور، بدون هولوگرام بسنده کنید.

 

منبع: emarketer

 

بالا