آینده سلامت از راه دور، آیا آمده است که بماند؟

Telehealth   به معنی ارائه خدمات مراقبت های نوآورانه که بیماران را با استفاده از ویدئو کنفرانس، پیامک، چت ،ارسال صدا و... به پزشکان متصل می کند ، میباشد و همینطور مراقبت از سلامت از راه دوربرای نیاز به مراقبت های بهداشتی در دسترس و مقرون به صرفه متولد شد.

اخیراً استفاده از سلامت از راه دور در طول همه گیری جهانی افزایش یافته است. ارائه‌دهندگان و بیماران به دنبال راه‌های نوآورانه برای ارائه و دسترسی به خدمات بهداشتی و در عین حال به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض COVID-19 بودند.

امروزه سلامت از راه دور بزرگتر از همیشه شده است. متخصصان بهداشت و بیماران ممکن است بخواهند آینده سلامت از راه دور پس از همه گیری را بررسی کنند. اگرچه برخی از ارائه دهندگان خدمات و بیماران مشتاق بازگشت به ویزیت های حضوری هستند، برخی دیگر پیش بینی می کنند که سلامت از راه دور، با انعطاف پذیری و راحتی که دارد، اینجا باقی خواهد ماند.

Telehealth چیست؟

در حالی که پزشکی از راه دور به طیف محدودتری از خدمات بالینی اشاره دارد، سلامت از راه دور به دامنه وسیعی از خدمات مراقبت های بهداشتی از راه دور اشاره دارد. این شامل:

-مراقبت های اولیه از راه دور

-خدمات بهداشت روان

-خدمات غیر بالینی (به عنوان مثال، آموزش ارائه دهنده و آموزش مداوم پزشکی)

به طور خاص، اداره خدمات منابع بهداشتی، بهداشت از راه دور را به عنوان (استفاده از اطلاعات الکترونیکی و فناوری های مخابراتی برای حمایت از مراقبت های بهداشتی بالینی از راه دور، آموزش های مرتبط با سلامت بیمار و ممتخصصان، بهداشت عمومی و مدیریت بهداشت) تعریف می کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع بسیاری از فناوری های بهداشت از راه دور

Telehealth راه های زیادی را برای ارتباط با متخصصان سلامت به بیماران ارائه می دهد.

 

ارتباط همزمان

ارتباط همزمان به بیماران و پزشکان این امکان را می دهد تا به صورت بلادرنگ از طریق تلفن یا صدا و تصویر زنده با هم ارتباط برقرار کنند. ارتباط همزمان می تواند از طریق رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت انجام شود.

در برخی موارد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی حضوری ممکن است علائم حیاتی را از بیمار دریافت کند یا آزمایش‌هایی را انجام دهد (مانند سونوگرافی). سپس ارائه‌دهنده از فناوری‌های بهداشت از راه دور استفاده می‌کند تا چنین اطلاعاتی را به طور همزمان با یک عضو از راه دور یک تیم مراقبت‌های بهداشتی (به عنوان مثال، یک پزشک، پرستار یا دستیار پزشکی) مخابره کند.

 

ارتباط ناهمزمان

ارتباطات ناهمزمان شامل فناوری ذخیره و ارسال است که بیماران و ارائه دهندگان را قادر می‌سازد تا داده‌ها (مانند یادداشت‌ها، تصاویر و معیارها) را در حال حاضر جمع‌آوری کنند و همچنین در آینده به آن پاسخ دهند و تفسیر کنند. بسیاری از پورتال‌ها و برنامه‌های بیمار ارتباط ناهمزمان را از طریق پیام‌های رمزگذاری‌شده و ایمن آسان می‌کنند.

 

مانیتورینگ بیمار از راه دور

نظارت از راه دور بیمار به پزشکان این امکان را می دهد تا اندازه گیری های بالینی بیمار (به عنوان مثال، سطح انسولین برای نظارت بر دیابت) را از راه دور کنترل کنند. می تواند همزمان (زنده) یا ناهمزمان باشد.

فن‌آوری‌های بهداشت از راه دور نحوه جستجو و دریافت درمان و مراقبت از بیماران را تغییر می‌دهند. امروزه، بیماران می توانند با پزشکان در زمان واقعی صحبت کنند، پاسخ سوالات خود را دریافت کنند، نسخه ها را دریافت کنند، عکس ها و پیام ها را از طریق درگاه های چت رمزگذاری شده ارسال کنند، و سوابق پزشکی را به صورت بی سیم از طریق برنامه های اشتراک گذاری ابری پیگیری کنند .

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایای سلامت از راه دور

در طول یک بیماری همه گیر، خدمات بهداشتی از راه دور با اجازه دادن به بیماران برای دریافت مراقبت و در عین حال پیروی از دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی، سلامت عمومی را تقویت می کنند. این خدمات گزینه ایمن تری برای ارائه دهندگان مراقبت های اولیه است زیرا ممکن است در به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض احتمالی COVID-19 موثر باشد.

علاوه بر این، بهداشت از راه دور می‌تواند بار تقاضای بیماران را بر روی امکانات مراقبت‌های بهداشتی کاهش دهد. این امر نیاز کارکنان مراقبت های بهداشتی را به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی PPE کاهش می دهد. به این ترتیب، سلامت از راه دور به سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی کمک کرده است تا در عین حال خطر را به حداقل برساند.

 

منبع: publichealth.tulane.edu

 

همچنین بخوانید:

پیوند فناوری و حوزه مراقبت از سلامت از راه دور

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پزشکی

بیماران هوشمند

بالا