تاثیر مهم هوش مصنوعی در سلامت

امروزه هوش مصنوعی نه تنها فراتر از یک ابزار backend در برنامه‌ریزی رفته است، بلکه به خط مقدم تجربه درمان میان پزشک و بیمار تبدیل شده است و می‌تواند هر رابط کاربری میان این دو گروه را ساده و هوشمند سازد. قابلیت این فناوری برای کمک به ارائه راهنمایی و مشاوره به بیماران و هماهنگ ساختن سبک زندگی جدید و خدمات سلامت، موجب افزایش کارایی تعاملات در آینده خواهد شد. در این قسمت پنج حوزه تاثیر مهم هوش مصنوعی در بخش سلامت آورده شده است:

1- افزایش بازدهی

بهینه‌سازی با استفاده از هوشمندی هوش مصنوعی به سازمان‌های حوزه سلامت کمک می‌کند تا دانش پزشکی را در شیوه‌های نوآورانه‌ای به کار گیرند. با کشف بینش‌های موجود درد داده‌ها، فناوری‌های هوشمند می‌توانند سازمان‌ها را برای ارائه بهتر مراقبت‌های بهداشتی با کارآیی جدید فعال سازند.

  • انتظار می‌رود بازار هوش مصنوعی در حوزه سلامت تا سال 2021 با نرخ رشد سالیانه 40 % ، رشد 6.6 میلیارد دلاری داشته باشد.
  • 42 % از سازمان‌های حوزه سلامت از یادگیری ماشین برای تفکر دوباره در خصوص فرایندها (بهبود و بازسازی) و تغییر آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

⬅ بهبود دائم و پیوسته کارایی با هوش مصنوعی

 اقتصاد مراقبت سلامت ایالات متحده آمریکا توانایی صرفه جویی 150 میلیارد دلار در هزینه‌های سالانه از طریق به کارگیری برنامه‌های کاربردی و کلیدی هوش مصنوعی را دارد.  هوش مصنوعی با قابلیت یادگیری و عمل، می‌تواند به طور مستمر بهبود بهره‌وری در مراقبت‌های بهداشتی را به همراه  آورد.

 

⬅ کاهش هزینه ها با استفاده از یادگیری

سازمان‌های بهداشت و درمان در مقایسه با گذشته با حجم بالاتری از اطلاعات در ارتباط هستند. یادگیری عمیق به هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که به طور مداوم فعالیت خودکار امور مانند جمع آوری اطلاعات و ذخیره سازی را بهبود بخشد و به کارکنان در انجام وظایف کمک کند و بهره وری را به شدت افزایش دهد.

 

 

2_ توانمندسازی نیروی کار

هدایت هوش مصنوعی از طریق همکاری حرفه‌ای کارمندان بخش سلامت نیاز بیماران را بیشتر از دیگران درک می‌کنند. آن‌ها با به اشتراک گذاشتن بینش و دیدگاه‌های خود با توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، می‌توانند این اطمینان را بدهند که نوآوری‌ها در توسعه فناوری‌های جدید و هوشمند سلامت، کیفیت درمان را به خطر نمی‌اندازد.

 

⬅ هوش مصنوعی چگونه پاسخگویی را تغییر می‌دهد؟

درحالی که پزشکان در حال حاضر نسبت به رعایت استانداردهای حرفه‌ای، قوانین و مقررات پاسخگو هستند، هوش مصنوعی توانایی تغییر پاسخگویی و مسئولیت پذیری را دارد. استانداردهای جدید باید خطرات احتمالی موجود را برای متخصصین مراقبت و درمان روشن کنند.

 

⬅ هوش مصنوعی پشتیبانی‌های موردنیاز را فراهم می‌کند

با رشد کمبود نیروی کار در حوزه سلامت و درمان، هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکانی که حجم کاری بسیار زیادی دارند کمک کند. قابلیت‌های فناوری‌های هوشمند برای افزایش مهارت‌های کارمندان به آن‌ها کمک می‌کند وظایفشان را بهتر از گذشته انجام دهند. در 5 سال آینده، بازار هوش مصنوعی در بهداشت رشد بیش از ده برابری خواهد داشت.

 

⬅ ایجاد فرصت‌های شغلی جدید حوزه سلامت با استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نه تنها در کنار پزشکان و برای تصمیم‌گیری بهتر کار می‌کند بلکه راه را برای توسعه خدمات جدید  هموار می‌کند.

این پیشنهادهای جدیدی که با استفاده از هوش مصنوعی محقق می‌شوند فرصت‌های تخصصی و مسیرهای حرفه‌ای جدیدی در حوزه سلامت ایجاد می‌کند.

 


3_ نوآوری پیش‌برنده

 

⬅ ارائه بهتر خدمات سلامت

با استفاده از فناوری‌های هوشمند برای کشف بینش‌های جدید، سازمان‌های سلامت می‌توانند خدمات بهداشت و درمان را با بهره‌وری ، تأثیرگذاری و توان مالی بهتری ارائه دهند.

 

⬅ کمک به پزشکان در حذف خطای انسانی

از آنجایی که فناوری‌های هوشمند از انحرافات و تعصبات شناختی برخوردار نیستند، می‌توانند باعث تقویت تفکر پزشکان و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها در تصمیم‌گیری شوند.

 

⬅ بهبود نتایج از طریق همکاری

با استفاده از هوش مصنوعی، ارائه دهندگان خدمات سلامت و درمان  قادر به ادغام داده‌ها در سراسر پلتفرم‌های مختلف هستند که امکان درمان را به بالاترین سطح نسبت به گذشته می‌رساند. در یک اکوسیستم سلامت گسترش یافته و متصل، هوش مصنوعی می‌تواند در عین مراقبت از اطلاعات بیماران با امنیت افزایش یافته، راه حل‌های جدیدی را ارائه دهد.

 

4_تحول دیجیتال

81% از مدیران مراقبت سلامت بر این باورند که ارائه محصولات یا خدمات خود از طریق پلتفرم‌ها، دستیارها یا ربات‌های پیام رسان متمرکز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

⬅ افزایش توانمندی پزشکان با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با کشف گزینه‌هایی که حتی دانشمندان آنکولوژیست به تنهایی نمی‌توانستند آن‌ها را دریابند، می‌تواند احتمالات جدیدی در درمان سرطان ایجاد کند. ابزارهای هوشمند به پزشکان در رفع محدودیت‌های زمانی و حافظه‌ای برای حصول نتیجه بهتر کمک می‌کنند.

 

84% از مدیران مراقبت سلامت معتقدند هوش مصنوعی موجب تحول در شیوه‌های جمع آوری اطلاعات، تعامل و ارائه خدمات ارائه شده به بیماران خواهد شد.

 

⬅ بازتولید خدمات مراقبت سلامت با هوش مصنوعی

برخلاف فناوری‌های قبلی حوزه سلامت، هوش مصنوعی نه تنها فراتر از تکمیل مهارت‌های فردی می‌رود، بلکه موجب تقویت و توانمندسازی آن‌ها می‌شود. توانایی فناوری‌های هوشمند برای کمک به انسان‌ها در انجام فعالیت‌های بیشتر در قیاس با گذشته، به سرعت افق‌های جدیدی در بخش بهداشت و درمان ایجاد خواهد کرد.

 

5_تجربه بیمار

 

⬅ آموزش بیماران در مورد هوش مصنوعی

موفقیت هوش مصنوعی در سلامت و درمان منوط به اعتماد بیماران است. برای اثبات آن، پزشکان باید بیماران را به طور شفاف از نحوه استفاده از هوش مصنوعی در روند درمان آگاه کنند.

 

⬅ تجربه درمانی یکپارچه و بی نقص با هوش مصنوعی

فناوری‌های هوشمند جدید، منابع اطلاعاتی بیماران که پیش از این جدا از هم بوده‌اند را به هم متصل می‌کنند. با اتصال قسمت‌های اطلاعاتی مختلف و مهم بیماران، هوش مصنوعی می‌تواند تصویر کلی از وضعیت سلامت بیمار ایجاد کند که منجر به ارائه درمان یکپارچه و بی‌نقص به بیمار شود.

 

⬅ 72 % از سازمان‌های بهداشتی از دستیارهای مجازی برای ایجاد تعامل بیشتر با بیمار استفاده می‌کنند.

 

⬅ ارائه مراقبت پاسخگو با استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی از طریق انطباق سبک زندگی فردی با اهداف مراقبت سلامت، انسان‌ها را برای کنترل وضعیت سلامت خود توانمند می‌سازد. دستگاه‌های هوشمندی که می‌توانند خارج از ملاقات‌های حضوری و خیلی سریع به ازای دریافت هزینه یا توسط مزایای بیمه، پاسخ و راهکار ارائه دهند،  تجارب جدیدی را در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

 

⬅ ارائه گزینه‌های بیشتر به بیماران

ماشین‌های هوشمند گزینه‌های بیماران را با نتیجه‌های بهتر و علیرغم صرف هزینه و زمان کمتر گسترش می‌دهند. آن‌ها موانعی که بیماران  رو دارند، مانند هزینه‌های بالا یا احساس خجالت برای صحبت حضوری در مورد مسائل خود، را از بین می‌برند.

بالا