معرفی جدیدترین فناوری ها در زمینه پزشکی

در این مقاله قصد داریم تازه‌ترین پیشرفت‌های فناوری که موجب تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، کاهش خطاهای انسانی و جبران کمبود متخصصان مجرب در زمینه پزشکی می‌شود را معرفی کنیم.

 

1- درمان زخم‌های بدن با یک تراشه سیلیکونی

پژوهشگران دانشگاه اوهایو دستگاه جدیدی توسعه داده‌اند که قادر است در کسری از ثانیه زخم‌های اعضای بدن را درمان کند. این فناوری که TISSUE NANOTRANSFECTION نامیده شده، یک تراشه‌ی سیلیکونی است که کدهای ژنتیکی را به سلول‌های پوست بیمار تزریق می‌کند. این کدها سلول‌های پوست را به نوع دیگری از سلول که برای درمان عضو آسیب دیده لازم است تبدیل می‌کند.

 

2- فناوری اندام روی تراشه

میکرو تراشه‌هایی که با سلول‌های زنده انسانی پوشانده شده است، می‌تواند توسعه دارو، مدلسازی بیماری و پزشکی شخصی را دگرگون سازد. گروهی از پژوهشگران مؤسسه Wyss دانشگاه هاروارد میکرو تراشه‌هایی طراحی کرده‌اند که می‌تواند عملکرد اندام‌های زنده انسان از جمله ریه، روده، کلیه، پوست و مغز استخوان را شبیه‌سازی کند.

 

3- تبدیل گوشی هوشمند به ابزار تشخیص بیماری‌ها

Shwetak Patel همراه با چهار پژوهشگر دیگر از دانشگاه واشنگتن، شرکت Senosis Health را بنیان گذاری کرد. هدف Patel و گروهش از راه‌اندازی استارتاپ SENOSIS تبدیل گوشی‌های هوشمند به دستگاه‌های نظارتی است که شاخص‌های سلامتی عملکرد ریه‌ها، شمارش هموگلوبین و سایر اطلاعات حیاتی را بررسی می‌کنند.

 

4-اندازه‌گیری زردی پوست و چشم با گوشی هوشمند

گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن یک برنامه هوشمند توسعه داده‌اند که امکان غربالگری مستقیم و غیر تهاجمی برای سرطان پانکراس و سایر بیماری‌ها را بر اساس تجزیه و تحلیل تصویر فراهم می‌کند. این نرم افزار به نام BiliScreen ترکیبی از دوربین گوشی هوشمند، ابزار یادگیری ماشین و الگوریتم‌های بینایی رایانه برای شناسایی زود هنگام زرد شدن پوست و چشم‌ها است. این زرد شدن ناشی از افزایش سطح بیلی روبین است.

 

5- دستگاهی جدید برای درمان اختلال عملکرد دیاستولیک قلب

CORolla، نام وسیله‌ای جدید برای درمان اختلال عملکرد دیاستولیک قلب است. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده تا به بطن چپ کمک کند در طول پر شدن دیاستولیک بیشتر باز شود. این دستگاه تنها از سیم فلزی ساخته شده است و شامل مجموعه‌ای از فنرها است که پس از فشرده شدن بطن چپ، به طرف بیرون نیرو وارد می‌کند تا بطن بیشتر باز شود و ظرفیت پذیرش خون افزایش یابد.

 

6- توسعه نانوماشین‌هایی برای حفاری غشای سلولی

گروهی از دانشمندان مولکول‌های موتوری کوچکی توسعه داده‌اند که هنگام تحریک شدن با نور می‌توانند حفره‌هایی در غشای سلولی ایجاد کنند. از این نانوماشین‌ها می‌توان برای تحویل دارو یا از بین بردن سلول‌های سرطانی و بیمار بهره برد.

 

7- دستگاهی برای انجام آزمایش CBC در منزل

Athelas، شرکتی مستقر در Mountain View، کالیفرنیا اعلام کرد یک آزمایش خون جدید برای شمارش کامل سلول‌های خونی راه‌اندازی کرده است که از نظر بالینی معتبر بوده و می‌تواند در خانه مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر، Athelas با دانشمندان انکولوژی همکاری می‌کند و این دستگاه را به بیماران سرطانی واگذار کرده تا بر پیشرفت شیمی درمانی خود نظارت داشته باشند.

8- چاپ سه بعدی و جراحی پلاستیک صورت

دکتر Laurent Lantieri که یک جراح پلاستیک در پاریس است، اعتقاد دارد چاپ سه بعدی انقلابی در جراحی پلاستیک صورت و جراحی‌های ترمیمی است. او با استفاده از چاپ سه بعدی ایمپلنت‌های صورت تولید می‌کند. Laurent Lantieri و گروهش در سال 2010 نخستین ایمپلنت کامل صورت را با موفقیت به انجام رساندند.

 

9-انجام پیوند کامل صورت

استخوان بینی، فک و گونه Andy Sandness، دریافت کننده این پیوند، دچار آسیب شده بود. پزشکان از مدل‌های سه بعدی برای تطبیق صورت اهدا کننده با صورت Andy استفاده کردند. این جراحی نخستین جراحی بازسازی چهره در درمانگاه Mayo است که با موفقیت انجام شد.

 

10- تشخیص ضربه مغزی با ابزار چاپ سه بعدی

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن یک دستگاه یادگیری عمیق چاپ سه بعدی به نام PupilScreen) )ایجاد کردند که می‌تواند به کمک گوشی هوشمند تعیین کند فرد دچار آسیب و یا ضربه مغزی شده و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

 

11- بانداژ هوشمندی که خود داروها را آزاد میکند

پژوهشگران نوعی بانداژ هوشمند طراحی کرده‌اند که می‌تواند زخم‌های مزمن و یا جراحات را با بافت‌ها خود بهبود بخشد. این باند شامل الیافی با هدایت الکتریکی است که در یک ژل پوشیده شده است و می‌تواند به صورت جداگانه با آنتی بیوتیک های ضد عفونی کننده، عوامل رشد بافت، داروهای ضد درد یا سایر داروها بارگیری شود. محمولههای دارو توسط گوشی هوشمند آزاد می‌شوند.

 

12- نخستین ربات دندانپزشک

یک ربات دندانپزشک در کشور چین برای نخستین بار فرآیند ایمپلنت دندان را بدون دخالت انسان انجام داد. این عمل موفقیت آمیز امیدهایی درباره ی استفاده از فناوری برای کاهش خطاهای انسانی و جبران کمبود متخصصان مجرب ایجاد کرده است.

 

13- اندازه گیری فشار خون از نوک انگشتان

با توسعه حسگری که براحتی فشار خون را با لمس نوک انگشتان اندازه‌گیری می کند دیگر نیازی به استفاده از کاف‌های پزشکی نیست. بالا رفتن فشار خون برابر با بالا رفتن احتمال ابتلا به مشکلات جسمی و سلامتی است. با این فناوری جدید براحتی میتوان با گوشی هوشمند، فشار خون را مشخص و وضعیت سلامت خود را به طور مداوم زیر نظر داشت.

 

14- دستگاه Kardia برای ثبت نوار قلب در خانه

Kardia یک دستگاه خانگی کوچک برای ثبت نوار قلب است که با برقراری ارتباط با گوشی‌های iPhone نوار قلب کاربر را بر روی صفحه‌ی گوشی نمایش می‌دهد. با توجه به این که بیماری‌های قلبی نخستین دلیل مرگ و میر در جهان هستند، شاید Kardia بتواند جان افراد زیادی را نجات دهد.

 

15- استفاده از امواج صوتی برای تشخیص سرطان

سلول‌های بدن انسان بسته‌هایی با اندازه‌ی نانو ترشح می‌کنند که اکسیوم (exosome) نام دارند. این بسته‌ها پیام‌های مهمی را از یک بخش بدن به به بخش دیگر آن حمل می‌کنند. دانشمندان دانشگاه MIT، وسیله‌ای برای تفسیر این پیام‌ها توسعه داده‌اند که می‌توان از آن برای تشخیص بیماری‌هایی همچون سرطان و ناهنجاری‌های جنین استفاده کرد .این وسیله ازامواج صوتی برای جداسازی اکسیوم‌ها از خون استفاده می‌کند.

 

16- هدستی که براحتی موجب سوزاندن چربی‌های بدن می‌شود!

این هدست را به مدت 45 دقیقه در روز بپوشید و به آسانی لاغر شوید. MODIUS یک تحریک کننده عصبی است که بدن را فریب می‌دهد تا چربی‌ها را بسوزاند. عصب تحریک شده توسط Modius موجب سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن می‌شود تا چربی بیشتری بسوزد و همچنین اشتها را کاهش می‌دهد.

بالا