استفاده از اپلیکیشن های مراقبت از سلامت

در سال‌های گذشته و با توسعه اپلیکیشن‌ها، تلفن‌های هوشمند تبدیل به دستیار همه‌کاره‌ای شده‌اند که با کمترین هزینه و درکمترین زمان، خدماتی از جمله خدمات پزشکی، مالی، حمل‌ونقل را برای شما انجام می‌دهند. یکی از حوزه‌هایی که به کمک اپلیکیشن‌ها رشد قابل‌توجهی داشته، حوزه پزشکی و سلامت است که خدمات خوبی به متقاضیان به صورت آنلاین ارائه می‌دهد.

 اپلیکیشن های سلامت به کاربران این امکان را می‌دهد که خدمات درمانی و مراقبتی را در هر زمان، مکان و بدون محدودیت در دسترس داشته باشند.  از خدمات اپ های انلاین میتوان به ارتباط مستقیم به پزشکان متبحر، دریافت مشاوره و دریافت خدمات مراقبتی از راه دور با تلفن همراه عنوان کرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

معنای تله مدیسین (پزشکی از راه دوربه کاربرد فناوری‌های پزشکی و ارتباطی برای تبادل اطلاعات اعم از صدا یا تصویر بین پزشک، بیمار و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی و برای ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی، بهداشتی درمانی، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی گفته می‌شود. برای درک بهتر تله مدیسین و کاربرد اپ های سلامت ، یک منطقه روستایی را در نظر بگیرید که به علت نبود دکتر، بیمار دچار شرایط حاد می‌شود، در همین زمان اگر پرستار یا بهیاری به سامانه تله مدیسین دسترسی داشته باشد، می‌تواند سنسورها و ابزارهای این نرم‌افزار را به بیمار متصل کند و اطلاعات کامل بیمار مانند صدای قلب، ریه و حتی معاینات پیشرفته‌تر را به‌صورت تصاویر سونوگرافی و... همزمان به‌صورت آنلاین به پزشک در بیمارستان شهر نشان دهد و پزشک به سرعت راه درمان را تجویز کند.

گفته می شود تله مدیسین اولین بار در سال 1920 وارد واژه نامه پزشکی شده است.ناسا اولین مرکزی بود که برای ارائه مشاوره های پزشکی به فضانوردان و درمان آنها از مسافت دور با استفاده از ماهواره اقدام به برقراری ارتباط بین فضا نوردان با پزشکان حاضر درسطح زمین کرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کاهش زمان و هزینه ،بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم ، دسترسی بهتر به پزشکان متخصص، کاهش هزینه های مراقبت های پزشکی وکاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی از جمله مزایای بکارگیری تله مدیسین است.

 محفوظ بودن اطلاعات ،مسئولیت و تعهد ،امکان سوء استفاده ،هزینه ها ،حقیقت مجازی بالا بودن هزینه های فنی ،محدودیتهای حقوقی و قانونی ،عوامل فرهنگی جامعه ،مستند سازی  مدارک  و پرونده الکترونیک بیماران مقوله هایی هستند که در اجرای تله مدیسین باید مد نظر متولیان امر قرار گیرد.

 از نرم‌افزارهای سلامت برای درمان بیماران کرونایی نیز می‌توان استفاده کرد. مزیت عمده این اپ ها در دوره کرونا است که با استفاده از این نرم‌افزارها، نیازی به مراجعه همه افراد به مراکز بیمارستانی نیست. با توجه به اینکه حدود ۷۰درصد از مبتلایان به کرونا، علائم خفیفی دارند، تشخیص به موقع و ماندن این افراد در خانه با کمک راهنمای‌های سیستم پزشکی از راه دور، به آنها کمک می‌کند تا خود را درمان کنند . با توجه به اینکه ویروس کرونا برای بیماران مبتلا به دیابت، قلب و عروق و افرادی که مشکل ریوی و کلیه دارند بسیار خطرناک است، این بیماران می‌توانند برای معاینه، تمدید و تجویز نسخه‌های پزشکی خود بدون مراجعه به مراکز پزشکی و از خانه تحت مراقبت پزشکان خود قرار گرفته و از مبتلا شدن به بیماری کرونا در امان باشند.

البته باید قبل از هر اقدامی به فکر آموزش بیمار برای استفاده از اپ های سلامت و درمان از راه دور بود. به‌عنوان مثال بیمار توسط این نرم‌افزار، صدای پزشک خود را از خانه شنیده و کمک‌های لازم را از او می‌گیرد. پزشک نیز بیمار را تحت کنترل خود قرار داده و هنگامی‌ که شرایط بیمار حاد شود، او را به اورژانس ارجاع می‌دهد.

 

همچنین بخوانید:

استفاده از تله مدیسین و تلفن همراه برای غربالگری سرطان دهانه رحم

جراحی از راه دور

سلامت هوشمند به چه معنی است؟

بالا