معرفی انواع استارتاپ در حوزه سلامت

انواع استارتاپ در حوزه سلامت با رشد این صنعت درحال راه‌اندازی است. پیش‌بینی می‌شود که بازار بهداشت و سلامت بین سال‌های 2022-2017 بیش از 5 درصد رشد کند. این یعنی قرار است بیش از 10 تریلیون دلار در صنعتی هزینه شود که بیشترین شانس نجات زندگی‌ها را به استارتاپ‌‌ها می‌دهد. مردم پول بیشتری را صرف سلامت‌شان می‌کنند و این موضوع فرصت‌های بی‌شماری را برای انواع استارتاپ‌ در حوزه سلامت که سودای انقلاب درسر دارند فراهم می‌کند.

راه‌اندازی استارتاپ در حوزه سلامت با چالش‌های فراوانی همراه است. رگولاتوری و قوانین می‌توانند حتی بدون اطلاع قبلی کسب‌وکار شما را تعطیل کنند! اما اگر استارتاپ‌ها نوآوری صحیح را بیاموزند؛ شانس موفقیت آن‌ها بسیار بالا خواهد رفت.

 

“بهداشت و سلامت“ به چه معناست؟

قبل از اینکه عمیق‌تر به دسته بندی استارتاپ های سلامت وارد شویم، لازم است که مرز بین استارتاپ‌ های سلامت و تندرستی را مشخص کنیم.

تندرستی به انتخاب‌های سبک زندگی سالم اشاره می‌کند که سعی در بیماری‌زدایی دارد. به‌عنوان مثال، برندهایی مانند Peloton و Ritual شرکت‌های فعال در زمینه تندرستی هستند که به مشتریان‌شان کمک می‌کنند سبک زندگی سالم را انتخاب کنند. این رویکرد، پیش‌گیری بیماری به‌جای درمان را هدف قرار می‌دهد.

سلامت در طرف دیگر، وضعیتی از سلامت روح و جسم است. برخی این را تعریف را به عاری بودن از بیماری محدود می‌کنند. کسب‌وکارها در این حیطه مسئول درمان یا مدیریت بیماری‌ها و حالت‌های پزشکی هستند. برندهایی مانند NURX که نسخه‌های داروها را تحویل می‌دهند همچنین خدمات پزشکی از راه‌ دور در این دسته قرار می‌گیرند. در همین ابتدای کار، می‌توان استارتاپ های سلامت را به 2 دسته تقسیم کرد.

 

انواع استارتاپ های حوزه سلامت

انواع استارتاپ در حوزه سلامت باید استراتژی صحیح را انتخاب و قوانین و قواعد فعالیت در حوزه سلامت را بیاموزند. آن وقت چیزی برای موفقیت کم نخواهد داشت. ابتدا باید بدانند که در کدام دسته بندی استارتاپ های حوزه سلامت قرار می‌گیرید. آن وقت می‌توانند تجربه، شبکه و ارتباطات، نقوذ در بازار یا فناوری که در اختیار دارند را برای فتح آن دسته بندی بهینه‌سازی کنند و به موانع و چالش‌ها امان ندهند.

 

استارتاپ های حوزه مدیریت کلینیک

اگر تابحال به کلینیک‌های پزشکی کوچک هم مراجعه کرده باشید، به احتمال فراوان از اینکه کارها چطور پیش می‌رود عصبانی شدید. مراکز بهداشتی درمانی هم به نوعی کسب و کار محسوب می‌شوند و در برخی امور به کمک نیاز دارند. انواع استارتاپ در حوزه سلامت سعی در کمک به نظم و مدیریت مراکز بهداشتی درمانی دارند که استارتاپ Remedly یکی از آن‌هاست. استارتاپ Remedy در مدیریت امور، یادآوری و برنامه‌ریزی نوبت‌ها، پیگیری موجودی و دارایی‌ها و … به مراکز بهداشتی درمانی کمک می‌کند.

 

استارتاپ های حوزه دستگاه های پزشکی دیجیتال

چند سالی است که انواع استارتاپ های سلامت در بخش دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی با قدرت از فناوری‌های جدید درحال طراحی هستند. هدف این استارتاپ‌ها، بیش از بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، تجهیز کردن بیماران در خانه است. Clarify Medical یکی از این نوع استارتاپ‌هاست. سیستم درمان نوری این استارتاپ سلامت، کمک به مردم برای درمان بیماری‌های پوستی‌شان در منزل است.

 

استارتاپ های حوزه پرونده‌های الکترونیکی سلامت

یکی دیگر از دسته بندی استارتاپ های سلامت پرونده‌های الکترونیکی است. EHR به نسخه دیجیتالی شده تاریخچه پزشکی بیماران می‌گویند. مدیریت و ذخیره داده‌ها کاری است که انواع استارتاپ‌ سلامت در این حوزه انجام می‌دهند. Elation Health یک استارتاپ در حوزه EHR است که اطلاعات بیماران را در یک پرتال آنلاین دراختیار پزشکان قرار می‌دهد.

 

استارتاپ های حوزه ژنتیک

دوران هیجان‌انگیزی برای تحقیقات ژنتیک است. از یک طرف، بیماران و پزشکان ازطریق DNA به دنبال سرنخ‌هایی برای ارتقاء سلامت انسان هستند. از طرف دیگر، انواع استارتاپ سلامت در حوزه ژنتیک، فناوری‌های مختلف را برای تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی بکار می‌گیرند. استارتاپ 23andme پروفایل سلامت ژنتیک و ارثی افراد را ازطریق یک آزمایش بزاق ساده مشخص می‌کند.

 

استارتاپ های حوزه گیمیفیکیشن در سلامت

بازی‌ها، روندهای خسته کننده درمان یا مصرف داروها را برای بیماران جذاب‌تر می‌کنند. جادوی پشت گیمیفیکیشن، علم انگیزه است. استارتاپ های گیمیفیکیشن سلامت، از انگیزه برای به تسهیل و تسریع روند درمان‌ بیماران استفاده می‌کند.

بازار گیمیفیکیشن در حوزه سلامت، انتظار می‌رود که هرساله 55 درصد رشد کند و تا سال 2022 به 4.2 میلیارد دلار برسد. انواع استارتاپ در حوزه سلامت که در حوزه گیمیفیکیشن فعالیت می‌کنند، به دنبال این هستند که افراد را سالم، بیرون از بیمارستان نگه دارند. HealthBank، Play it health، Fit fetti، Kinetxx استارتاپ‌های مطرح در این حوزه هستند.

 

استارتاپ های حوزه اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء یا IoT، جهان واقعی را به امپراطوری دیجیتال متصل می‌کند. استارتاپ RapidSoS از دستگاه‌های متصل برای برقراری ارتباط بین کسانی که به 911 (مراقبت‌های اورژانسی) نیاز دارند و اورژانس‌ها استفاده می‌کند. درواقع اینگونه زندگی‌ها را نجات می‌دهد.

 

استارتاپ های حوزه رباتیک

انواع استارتاپ در حوزه سلامت ربات‌ها را به دنیای بیماران وارد کرده‌اند و این برای آن‌ها خبر خوبی است. استارتاپ اسپانیایی Able با توسعه اکزواکسکلودن‌های رباتیک، به افرادی که دچار ناتوانی هستند تحرک بیشتری می‌دهد.

 

استارتاپ های فعال درحوزه تناسب اندام

دیگر دسته بندی استارتاپ های سلامت حوزه سلامت تناسب اندام است. این روزها استارتاپ های فعال در حوزه تناسب اندام بسیار پرطرفدارند. اما آن‌ها تنها گجت‌ها و اکسسوری‌های جذاب و شکیل را شامل نمی‌شوند. این دسته از استارتاپ های سلامت واقعی هستند و کار می‌کنند. به‌عنوان مثال، Atlas Weables یک استارتاپ اتریشی است که یک ابزار تناسب اندام و بدن‌سازی را با تمرین‌های ازقبل بارگذاری شده ارائه می‌دهد.

 

استارتاپ های اجتماع سلامت

این ایده، یک جامعه را برای مدیریت یک بیماری بسیج می‌کند. به همین دلیل است که چرا چنین کامیونیتی‌هایی در بهداشت و سلامت بسیار پرطرفدار شده‌اند. دراین بین، استارتاپ‌هایی مانند Healthunlocked شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کرده‌اند که بیماران را به چنین اجتماعات حمایتی متصل می‌کند.

 

استارتاپ های پیام‌رسان در حوزه سلامت

با گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند، انتظارات بیماران هم افزایش کرده است. روش‌های سنتی‌تر مانند ایمیل هنوز هم خوب کار می‌کنند. اما بیماران انتظار دارند که با روش‌های سریع‌تر ارتباطات خود را برقرار کنند. ایجاد و راه‌اندازی کانال‌های دیجیتال ایده خوبی هستند؛ اما امنیت این کانال‌ها بسیار حائز اهمیت است. با این حال، استارتاپ‌هایی مانند VoHe پیام‌رسان دیجیتال را توسعه داده که به‌صورت زمان واقعی کار می‌کند و همچنین الزامات حریم خصوصی و امنیت را برآورده می‌سازد.

 

دسته بندی استارتاپ های سلامت حوزه جستجوی خدمات پزشکی

افراد معمولا برای دریافت خدمات پزشکی وسواس بیشتری به خرج می‌دهند. به همین دلیل است که انواع استارتاپ در حوزه سلامت برای تسهیل دسترسی افراد به این خدمات دست به کار شده‌اند. به‌عنوان مثال، پیدا کردن یک پزشک مناسب که نزدیک بیمار است، بیمه بیمار را می‌پذیرد و از همه مهم‌تر اینکه به‌زودی امکان ملاقات با او وجود دارد کمی مشکل است. این موضوع گاهی این حس را به بیمار منتقل می‌کند که زمانی که واقعا به یک پزشک نیاز دارد عملا پزشکی وجود ندارد. استارتاپ یونیکورن Zocdoc و انواع استارتاپ های سلامت نوبت‌دهی آنلاین، این امکان را برای بیماران فراهم می‌کنند تا سریعا از پزشک مدنظرشان را پیدا کنند و از آن به‌صورت اینترنتی وقت ملاقات بگیرند.

 

استارتاپ های حوزه داده پزشکی

مراکز بهداشتی درمانی حالا می‌دانند که داده‌ها تا چه اندازه برای سلامت بیماران مهم است. انواع استارتاپ در حوزه سلامت به‌خوبی از این خلاء آگاهند و سعی می‌کنند این شکاف اطلاعاتی را بین بیماران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی پر می‌کنند. Flatiron یک استارتاپ درحال رشد است که به تحقیقات سرطان با ایجاد یک جامعه برپایه خرد جمعی و مشارکت، به همراه امکان تبادل داده به‌صورت امن سرعت بخشیده است.

 

استارتاپ های حوزه مدیریت دیابت

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2016، دیابت عامل 3 درصد از نرخ مرگ و میر در این سال بوده است. انواع استارتاپ در حوزه سلامت با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه درحال مبارزه با دیابت هستند و راه‌حل‌هایی که طراحی می‌کنند هرکدام به‌نحوی ادامه حیات با این بیماری را آسان‌تر می‌کند. Glooko اپ مدیریت دیابتی ساخته که بیماران می‌توانند از آن برای پیگیری و دنبال کردن روند پیشرفت، با پزشک‌شان استفاده کنند.

 

استارتاپ های سلامت نظارت از راه دور

نظارت یا مانیتورینگ بیماران از راه دور یا PRM، هم به بیماران و هم به پزشکان کمک می‌کند تا اطلاعاتی را به‌صورت زمان واقعی از روند درمان یک بیمار به‌دست آورند. استارتاپ Clair Visa به پزشکان اطلاعاتی را از پیوستگی داروی بیماران در یک محیط شفاف و مبتنی‌بر ابر می‌دهد.

 

استارتاپ های حوزه پزشکی از راه دور

انواع استارتاپ در حوزه سلامت که در حوزه تله مدیسین یا پزشکی از راه دور فعالیت می‌کنند، امکان ارتباط از راه دور را بین بیمار و پزشک فارغ از موقعیت مکانی فراهم می‌کنند. استارتاپ تله مدیسین MDLive به بیماران دسترسی 24 ساعت در 7 روز هفته را به پزشکان فقط در چند دقیقه می‌دهد.

 

استارتاپ های حوزه تغذیه

دیگر دسته بندی استارتاپ در حوزه سلامت تغذیه است. تغذیه یکی از ارکان مهم زندگی سالم است. بااین حال، بسیاری از مردم دنیا عادت‌های غذایی ناسالمی دارند. Oviva تلاش می‌کند با رویکردی که در بهداشت و سلامت تغذیه را به‌جای دارو در اولویت قرار می‌دهد، این وضعیت را تغییر دهد.

 

انواع استارتاپ سلامت در قالب اپلیکیشن

سبک زندگی مردم درحال تغییر است. آن‌ها ترجیح می‌دهند خدماتی را دریافت کنند که راحت‌تر در دسترس‌شان قرار دارد. به همین دلیل است که انواع استارتاپ در حوزه سلامت که مبتنی‌بر اپلیکیشن هستند بسیار محبوب شده‌اند. به‌عنوان مثال، اپ Hinge Health به بیماران کمک می‌کند که درد پشت خود را بدون درد یا دارو مدیریت کنند.

 

استارتاپ های حوزه بیمه سلامت

بیمه سلامت یک موضوع حائز اهمیت هم برای بیماران و هم برای پزشک است. سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی اغلب با بیمه‌ها حتی زمانی که واقعا تمایلی ندارند قرارداد می‌بندند. انواع استارتاپ سلامت مانند Visitpay با انجام دادن فرایند ارتباطات بیمه و مباحث مالی، سعی در ذخیره زمان ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی دارند.

 

استارتاپ های فعال در زمینه سلامت جمعیت

کمک به اجتماع‌های خاص بیماران بسیار اهمیت دارد. در گذشته، پزشکان در این زمینه کار زیادی از دست‌شان برنمی‌آمد چون داده‌های کافی دراختیار نداشتند. اما اکنون، به‌لطف انواع استارتاپ های سلامت وضعیت این کامیونیتی‌ها درحال تغییر است. به‌عنوان مثال، استارتاپ WellTok به پزشکان ابزارها و داده‌هایی که از هوش مصنوعی قدرت می‌گیرند را برای کمک به جمعیت‌های بیماران می‌دهد.

 

استارتاپ های شبکه پزشکان

پزشکان هم گاهی ارتباطات خود را می‌خواهند. به همین دلیل است که انواع استارتاپ درحوزه سلامت پلتفرم‌های دیجیتالی را فقط برای پزشکان راه‌اندازی می‌کنند. Sermo یک پلتفرم اجتماعی دیجیتال است که توسط پزشکان برای پزشکان راه‌‌اندازی شده است. با امکانی که این دسته بندی استارتاپ سلامت برای پزشکان ایجاد کرده، آن‌ها می‌توانند از طریق تخصص‌شان، با مشارکت در نظرسنجی‌های پزشکی آنلاین و تبلیغات کسب درآمد کنند. همچنین می‌توانند مکالمات اجتماعی، حرفه‌ای و حتی ناشناسی را با بیش از 800 هزار پزشک در سراسر دنیا آغاز کنند. از طریق همکاری و مشارکت با دیگر پزشکان، می‌توانند انواع چالش‌های پزشکی را مطرح کنند و صدها نظر ثانویه دریافت کنند.

 

قطب‌های اطلاعاتی در حوزه سلامت

اطلاعات در حوزه سلامت بسیار گران‌بها و ارزشمند است. قطب‌های اطلاعاتی که در حوزه سلامت محتوای اختصاصی تولید می‌کنند، اطلاعات ارزشمندی را دراختیار پزشکان و بیماران قرار می‌دهند. Healthcentral یکی از همین استارتاپ‌هاست. این استارتاپ روایت‌هایی واقعی از بیماران و همچنین نکات سلامتی مفیدی را ارائه می‌دهد.

 

استارتاپ های حوزه مشارکت بیمار

مشارکت بیشتر بیمار، مسئولیت‌پذیری آن‌ها را درقبال سلامتی‌شان افزایش می‌دهد. اَپ‌های مشارکت بیمار به پزشکان کمک می‌کنند تا در رابطه‌ای 2 طرفه با بیماران تعامل داشته باشند. استارتاپ Advancing Synergy از فناوری برای نشاندن پزشک و بیمار سر یک میز کمک می‌گیرد. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند ارتباطات بیشتری برای درمان با هم برقرار کنند.

 

استارتاپ های حوزه مارکتینگ

کسب و کارهای فعال درحوزه بهداشت و سلامت هم به‌هرحال کسب و کار هستند و نیاز به بازاریابی خدمات‌شان دارند. کسب و کارهای سلامت باید تعادلی بین حریم خصوصی بیماران و قوانین و مقررات رعایت کنند. دقیقا کاری که Crossix انجام می‌دهد. این استارتاپ به کسب و کارهای حوزه سلامت کمک می‌کند که بیماران را به شیوه‌ای امن و مطمئن پیدا کنند و آن‌ها را به استفاده از خدمات‌شان ترقیب کنند.

 

استارتاپ های حوزه بیماری های تنفسی

تشخیص و مدیریت بیماری‌های تنفسی سخت و دشوار است. استارتاپ NuvoAir یک ابزار تنفسی دیجیتال ساخته که مکمل درمان است. NuvoAir تشخیصی ارائه می‌دهد و دستیاری در آزمایش‌های کلینیکی محسوب می‌شود.

 

استارتاپ های حوزه مدیریت دارو

اینکه پزشکان نسخه‌ای را تجویز می‌کنند، به‌هیچ وجه ضمانتی ایجاد نمی‌کند که بیماران هم دقیقا آن را اجرا کنند. Medisafe راه‌حلی برای مدیریت دارو طراحی کرده که به پزشکان کمک می‌کند به‌صورت زمان واقعی، روند مصرف دارو بیماران‌شان را دریافت کنند.

 

استارتاپ های حوزه کودکان

بهداشت و سلامت کودکان موضوع بسیار ویژه و مهمی است. انواع استارتاپ سلامت مانند Hazel در حوزه کودکان تاسیس شده‌اند. کار این استارتاپ، کمک به پرستاران و مربیان مدرسه برای مدیریت مراقبت‌های فوری دانش‌آموزان، چک‌آپ و آموزش سلامت است.

 

استارتاپ های حوزه تحویل دارو

صادقانه هیچ‌کس نمی‌خواهد که در صف داروخانه‌ها بماند یا داروخانه‌های مختلف را برای پیدا کردن یک دارو بگردند. Pill نسخه‌های بیمار را بدون هیچ هزینه‌ای تحویل و انواع خدمات دیگر را مانند برنامه مصرف به‌صورت رایگان به آن‌ها ارائه می‌دهد.

 

استارتاپ های حوزه قلب و عروق

طبق آمار سازمان بهداشت و جهانی (WHO)، در سال 2016 بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در دنیاست و 31 درصد فوت‌های دراثر بیماری‌های غیرمزمن را تشکیل می‌دهد. ریتم‌های نامنظم قلب یکی از علائم مهم بیماری قلبی است. بااین حال، بسیاری از بیماران از علائم‌شان مطلع نیستند. Alivecor تلفن هوشمند کاربر را به یک ماشین EKG تبدیل می‌کند. این استارتاپ، مشکلات قلبی را که زندگی افراد را تحدید می‌کند قبل از اینکه دیر شود تشخیص می‌دهد.

 

استارتاپ های حوزه سلامت روان

با افزایش مسئولیت‌پذیری افراد جامعه نسبت به مقوله سلامت روان، انواع استارتاپ سلامت در حوزه سلامت روان مانند Talkspace هم یک گام فراتر گذاشته و مشاوره‌ها را راحت‌تر کرده‌اند. این استارتاپ، پل ارتباطی بین بیماران و مشاوران موردتایید، برای ارائه درمانی دیجیتالی و هوشمندتر است.

 

استارتاپ های حوزه سلامت زنان

فناوری زنان (Femtech) بازاری یک میلیارد دلاری است. زنان به یک بعد مراقبتی بیشتر نیاز دارند.همان چیزی که استارتاپ هایی مانند Jessie سعی می‌کنند آن را انتقال و ارائه دهند. استارتاپ Jessie به بیماران امکان دسترسی به نسخه‌ها، چت‌های ویدئویی با پزشکان و انواع آزمایش‌ها را در خانه می‌دهد.

 

استارتاپ های حوزه مراقبت مداوم

میلیون‌ها نفر از بیماران، به مراقبت مداوم برای سالم و راحت بودن دل بسته‌اند. Hometeam یک استارتاپ است که ارائه دهندگان مراقبت‌ها را به بیماران، درقالب یک پلتفرم کارآمد، امن و دلسوز متصل می‌کند.

 

استارتاپ های سلامت‌بان

سلامت‌بان، بیمار را در موقعیتی قرار می‌دهد تا بتوانند تجربه پزشکی خود را خود رقم بزنند. بیماران می‌توانند مستقیما با پزشکان‌شان برای دریافت مراقبت‌های شخصی سازی شده و اختصاصی کار کنند. انواع استارتاپ در حوزه سلامت مانند Parsley، One Medical و Forward به بیماران این امکان را می‌دهند که به پزشکان براساس عضویتی که معمولا پرداخت آن با همکاری شرکت‌های بیمه است دسترسی پیدا کنند.

 

جمع‌بندی

روند بیماری‌ها، ظهور فناوری‌های نو یا تغییرات و تلاطم‌های سیاسی، فرصت‌های زیادی را برای راه اندازی استارتاپ در حوزه سلامت ایجاد می‌کند. به‌نظر می‌رسد که باتوجه به وضعیت صنعت، راه‌حل‌های مبتنی‌بر موبایل، استارتاپ های حوزه سلامت روان، و ابزارهای تشخیصی دیجیتالی در سال 2020 جزء روندهای بی‌بدیل راه اندازی استارتاپ در حوزه سلامت باشند.

فعالیت در حوزه بهداشت و سلامت اصلا آسان نیست. با این حال حوزه سلامت بستری ایده‌آل برای نوآوری و راه اندازی استارتاپ است. انواع استارتاپ های سلامت باید راه‌حلی مناسب برای حل مشکلات در این حوزه ارائه دهند و به اندازه کافی صبور باشند.

نوآوران نباید از سختی‌های حوزه سلامت هراس داشته باشند. نکته مثبت اینجاست که هر چه حوزه فعالیت خسته کننده‌تر باشد رقابت هم در آن کمتر است. با شناخت انواع استارتاپ در حوزه سلامت می‌توان به‌صورت دقیق و موشکافانه آن حوزه را از جنبه‌های گوناگون بررسی کرد و منابع را برای راه اندازی استارتاپی موفق در آن حوزه بهینه کرد.

 

منبع:healthio

 

همچنین بخوانید:

7 روند اصلی تحول دیجیتال در بهداشت و درمان سال 2021

آشنایی با سیستم اطلاعات بیمارستانی

آشنایی با دایکام

بالا