تحول دیجیتال سلامت در سطح وسیع میکوشد تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال، چگونگی تعامل و نقشهای بازیگران مختلف در نظام سلامت را به گونهای تغییر دهد که کارایی و بهرهوری سیستم، سطح رضایت بیماران و گروه درمانی و سطح سلامت عمومی افزایش یابد و میزان تابآوری سیستم سلامت در تقابل با مشکلات و معضلات سلامت و همچنین مشکلات غیرقابل پیشبینی مانند همهگیریها به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
دستهبندیهای مختلفی برای استارتاپ های حوزه سلامت ارائه شده است از جمله دستهبندی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) ارائه نموده است. ولی این دستهبندیها هر کدام با هدف خاصی انجام شدهاند، به عنوان مثال FDA این دستهبندی را برای نظارت و ارائه مجوز تهیه نموده است و WHO برای راهنمایی سیستمهای سلامت و توسعه سلامت دیجیتال در بخش سلامت عمومی (Public Health) دستههایی را معرفی کرده است.
اما این دستهبندیها برای ایدهپردازی و کمک به نوآوری در حوزه سلامت دیجیتال مناسب نیستند. به همین دلیل ما در اینجا دستهبندی براساس اهداف و چشماندازهای سلامت دیجیتال ارائه میکنیم. اهداف و چشماندازهای چهار گانه سلامت دیجیتال از قرار زیر هستند:
-
توانمندسازی مردم و بیماران: به منظور افزایش و تسهیل دسترسی مردم به خدمات سلامت و افزایش مسئولیتپذیری ایشان در مقابل سلامت خود
-
هماهنگی اجزای سیستم سلامت: به منظور برقراری ارتباط و تسهیل تبادل اطلاعات میان اجزای مختلف حوزه سلامت
-
تغییر نظام پرداخت: به منظور پیادهسازی نظام پرداخت مبتنی بر خروجی و حفظ سلامت مردم
-
پزشکی شخصی: به منظور شخصیسازی نمودن هرچه بیشتر تشخیص و درمان برای افراد
این دستهبندی که براساس این اهداف طراحی شده است در قالب نقشهای به نام نقشه نوآوری سلامت دیجیتال معرفی میگردد.
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط
دکتر فاطمه نعمت اللهی ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
نقشه نوآوری سلامت الکترونیک
به دلیل اینکه حوزه سلامت دیجیتال بسیار نوظهور است و همچنان نوآوریهای بسیاری در آن شکل میگیرد نمیتوان مرز دقیقی میان این دستهها مشخص نمود. لذا نقشه نوآوری سلامت دیجیتال به شکل یک هرم طراحی شده است که استارتاپها و راهکارهای سلامت دیجیتال در فضای داخلی این هرم و بین رئوس آن که در واقع همان اهداف ذکر شده در بالا هستند قرار میگیرند.
برای شناخت بهتر این نقشه ابتدا رئوس و یا همان اهداف را تعریف و معرفی میکنیم و سپس به معرفی دستههایی که میتوانند در بین این رئوس قرار گیرند میپردازیم. البته علاوه بر ۴ راس که منطبق بر اهداف حوزه سلامت دیجیتال است راس بالایی هرم نیز وجود دارد که مربوط به دادههای کلان است.
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط
دکتر سیروس مومن زاده ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
توانمندسازی بیمار Patient Empowerment
بیماران به شکل قابل توجهی از تصمیمگیری و مشارکت در مراقبتهای سلامت کنار گذاشته شدهاند. وقتی که بیماران و مردم احساس کنند که در این امر مشارکت دارند انگیزه و اشتیاقشان برای اقدام مثبت در جهت سلامت و مراقبتهای بهداشتی درمانی خودشان بیشتر میشود. به عنوان مثال اگر بیمار احساس کند که در مورد دارویی که برایش تجویز شده اطلاعات کافی به وی داده نشده احتمال قطع و عدم ادامه درمان بالا میرود. بدون سامانه کارآمد برای جستجوی پزشکان و دسترسی آنلاین به آنها، بسیاری از اقدامات برای دریافت مراقبتهای بهداشتی درمانی انجام نمیشوند.
برای حل این مشکلات استارتاپهای این حوزه تلاش دارند بیماران و مردم را توانمند کنند تا در قبال سلامت خود مسئول باشند و برای حفظ و ارتقای آن اقدام کنند. اغلب این استارتاپها با ایجاد فضایی مشتریمحور، دریافت و دسترسی به خدمات را تسهیل میکنند.
هماهنگی مراقبتهای سلامت Healthcare Coordination
سیستم سلامت بسیار از هم گسسته است و نه تنها بیماران در مراقبتها مشارکت ندارند بلکه قسمتهای مختلف سیستم سلامت نیز از هم دور و منزوی هستند. در بسیاری از مواقع حتی در یک بیمارستان، زیرساختها و پایگاه دادهها در بخشهای مختلف متفاوت است. پروندههای پزشکی از پزشکی به پزشک دیگر منتقل نمیشود. بیمهها برای خود، دادههای مستقلی دارند که میتواند برای مراقبتهای سلامت مفید باشد و در دسترس نیستند. وقتی که بیمار از بیمارستان مرخص میشود معمولا پیگیری و پایش از نحوه ادامه درمان و انجام دستورات وجود ندارد.
این قبیل مشکلات را استارتاپهایی با برقراری ارتباط میان ذینفعان مختلف حوزه سلامت حل میکنند. هر استارتاپی که به نحوی برای ایجاد ارتباط بین اجزای نظام سلامت مانند برقراری ارتباط میان پزشکان با پرستاران، پزشکان با بیمارستان یا بیمارستان با بیمه تلاش میکند در این دستهبندی قرار میگیرد.
اصلاح نظام پرداخت Payment Reform
هزینههای مراقبتهای سلامت رو به افزایش است و درمان روز به روز گرانتر میشود. هرچند مدیریت بهتر در نظام سلامت میتواند هزینهها را کاهش دهد ولی این امر بدون تغییرات بنیادی در نحوه پرداخت برای سلامت، پایدار نخواهد ماند. سوال اصلی این است که آیا میتوانیم مشوقهای مالی به ذینفعان سیستم سلامت برای ارائه مراقبتهای بهتر ارائه دهیم؟
هرچند برای این مشکلات راهکارهای دولتی ارائه میشود ولی استارتاپها نیز با ارائه پلتفرمهایی که به همراستا کردن مشوقهای مالی با منافع ذینفعان سلامت، به خصوص بیماران، کمک میکند، برای حل این مشکلات اقدام کردهاند. اکنون انگیزهها برای ایجاد این تغییرات کم است چون کسانی که از صرفهجویی در هزینهها سود میبرند همان کسانی که روی این تغییر سرمایهگذاری میکنند نیستند. با آنکه مراقبت از بیمار همیشه هدف اصلی است ولی دیدگاههای مالی بین بیمهها، پزشکان یا سیستم سلامت متفاوت است. بنابراین استارتاپهای این حوزه بر بازطراحی مشوقهای مالی بین ذینفعان مراقبتهای سلامت تمرکز کردهاند تا بتوانند راهکاری برای این مشکلات ارائه دهند.
پزشکی شخصیسازی شده Personalized Medicine
درمانهای امروزی برای جمعیت انسانها طراحی و تهیه شدهاند. مطالعات بالینی برای ارزیابی درمانها و داروها بر روی صدها یا هزاران نفر انجام میشوند و حتی راهنماهای بالینی برای جمعیت بزرگی از مردم طراحی میشود. دسترسی به دادههای جدیدی از بیماران و ظهور تستهای آسان و ارزان ژنتیکی، عرصه جدیدی برای تحقیقات در زمینه پزشکی شخصیسازی شده گشود. یعنی درمان با توجه به سابقه پزشکی و درمانی و ترکیب ژنتیکی فرد شخصیسازی میشود. هرچند هزینه پزشکی شخصیسازی شده میتواند گران باشد ولی استارتاپهای حوزه اصلاح نظام پرداخت به کاهش این هزینهها نیز توجه دارند.
در پزشکی شخصیسازی شده اعتقاد بر این است که هرچقدر که ما دادههای بیشتری از بیماران به دست بیاوریم، میتوانیم درمانهای بهتر و اختصاصیتر برای بیماران طراحی کنیم. استارتاپهای این حوزه بیشتر بر روشهای تشخیصی شخصی و درمانهای مبتنی بر ژنوم تمرکز دارند و برای بهبود روشهای تشخیصی و درمانی تلاش میکنند.
دادههای کلان سلامت Health Big Data
در راس بالایی هرم نقشه استارتاپهای سلامت، دادههای کلان سلامت قرار دارد. علم پزشکی و حوزه سلامت یکی از قدیمیترین حوزههای علمی است و رازهای بسیاری در طول صدها سال در آن کشف و حل شده است ولی ما تقریبا به دورهای از تاریخ رسیدهایم که حل بسیاری از مشکلات با استفاده از روشهای قدیمی کارساز نیست. ما نیاز به دادههای بیشتر و بیشتر و توان فکری زیاد و زیادتر برای تحلیل و ارزیابی آنها داریم. علم دادههای کلان از یک سو و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، افقی تازه را برای کشف راهکارهای جدید به روی ما گشوده است.
دادههای کلان سلامت به نحوی در هر ۴ حوزه گفته شده قبلی وجود دارند ولی برخی از استارتاپها بیشتر در زمینه جمعآوری و تحلیل و استفاده از آنها فعال هستند و برخی کمتر. پرواضح است که استارتاپهایی که از دادههای کلان در کار خود بیشتر بهره میبرند آینده سلامت را هدف قرار دادهاند.
انواع راهکارهای سلامت دیجیتال
همانطور که ذکر شد راهکارها در فضای داخلی هرم و بین رئوس قرار میگیرند و میتواند به یک راس تمایل بیشتری داشته باشند. در اینجا به منظور سادهسازی موضوع راهکارها بین دو راس معرفی شدهاند. در ادامه به معرفی این راهکارها یا در واقع زیردستهها میپردازیم.
بین پزشکی شخصیسازی شده و توانمندسازی بیمار
Consumer Diagnostics امکان دسترسی آسان، کم هزینه یا همگانی به ابزارها و روشها تشخیصی را فراهم میکنند.
Assessment Solutions ابزارها و راهکارهای جدید برای تشخیص بیماریها ارائه میدهند.
Wearables گجتها یا دستگاههای پوشیدنی که امکان پایش مداوم یا درمان سادهتر را فراهم میکنند.
Wellness and life style پلتفرمهایی هستند که به بهبود و ارتقا سطح سلامت و سبک زندگی افراد کمک میکنند.
Health Education پلتفرمها و راهکارهایی که برای آموزش یا تغییر رفتار طراحی شدهاند.
Patient Engagement پلتفرمها و راهکارهایی که انگیزه فرد برای درمان یا ارتقا سطح سلامت خود را افزایش میدهند.
همچنین بخوانید:
استفاده از اینترنت اشیا در بخش سلامت
نگاهی کلی برسلامت هوشمند
پزشکی از راه دور فقط یک ترند همه گیر نخواهد بود