اختراع پنجاه ساله ناسا؛ فروسیال اسلحه جدید پزشکان برای مبارزه با سرطان

ویژگی های منحصر به فرد ماده ای به نام فروسیال(Ferrofluid)  آنچنان جالب و هیجان انگیز است که همواره انسان را به شگفتی وا می دارد. این ماده یک اختراع ۵۰ ساله است که ناسا قصد داشت از آن برای انتقال سوخت در فضا استفاده کند. حال قرار است از فروسیال برای مبارزه موثر با سرطان استفاده شود.

یک فروسیال از سه بخش اصلی تشکیل شده است. نانوذرات مغناطیسی از یک فلز، مانند اکسید آهن. یک پوشش خاص برای جلوگیری پشته شدن مواد و همچنین یک مایع آب پایه یا روغن پایه که کل مواد را در بر می گیرد. ویژگی بسیار جالب ماده مورد بحث آن است که در هر شرایطی می توان شکل و نحوه حرکت آن را با کمک یک میدان مغناطیسی کنترل نمود، بدون این که نیاز به پمپ یا اعمال هرگونه نیروی فیزیکی باشد.

همان طور که اشاره شد نخستین فروسیال توسط یکی از مهندسین ناسا اختراع شده است. هدف آن بود که در شرایط جاذبه صفر و به کمک یک میدان مغناطیسی بتوان سوخت را به موتورهای جت رساند. گرچه در نهایت ایده مذکور به سرانجام نرسید، اما طی دهه های گذشته ده ها کاربرد دیگر برای فروفلوئیدها کشف شد.

حال محققین دانشگاه Northeastern به این فکر افتاده اند تا از خاصیت معجزه آسای ماده مورد بحث برای درمان موثرتر سرطان ها و یا دور زدن مقاومت های دارویی و حتی برقراری ارتباط میان سلول های عصبی در معلولین استفاده کنند. به کمک یک میدان مغناطیسی می توان مسیر حرکت داروها را در بدن به شکلی دقیق کنترل نمود و آن را به مقصد اصلی خود رساند، بدون این که نگرانی از بابت آسیب به سایر اندام ها وجود داشته باشند.

تحقیقات مذکور گرچه در مراحل اولیه خود قرار دارد اما امید زیادی هست که در آینده نه چندان دور اثرات مثبت آن را در درمان بیماری ها مشاهده کنیم.

بالا