حفظ سلامت سالمندان از راه دور بوسیله اینترنت اشیا

جمعیت جهان در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی به حدود ۷٫۶ میلیاردنفر رسید. این در حالی است که پیش بینی می شود، جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۸میلیارد نفرباشد. در حال حاضر۱۲% از جمعیت جهان را سالمندان تشکیل می دهند. حفظ سلامت سالمندان و مراقبت از آنها، اهمیت بسیاری دارد.مطابق پیش بینی ها جمعیت سالمندان جهان تا پایان سال ۲۰۲۵ در حدود ۱٫۲ میلیاردنفر خواهد بود. این جمعیت مسن هزینه های زیادی از لحاظ مراقبت و درمان بردوش دولت ها خواهند گذاشت.

به همین دلیل اینترنت اشیا تلاش دارد تا سلامت سالمندان را با کمک تجهیزات هوشمند بهبود دهد. همچنین تا حدامکان هزینه های نگهداری و مراقبت را کاهش دهد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده   ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سلامت سالمندان و هزینه های سنگین درمانی

امروزه آنالیز اطلاعات در کشورهای مختلف نشان می دهد که هزینه های جاری یک فرد سالخورده بیش از ۸۵% بیشتر از هزینه های افراد جوان می باشد. دلیل این موضوع این است که از سن ۵۰ سالگی، هزینه های بهداشت و درمان نیز به سبد هزینه های خانوار افزوده می شود.هرچند که شرکت های بیمه، همواره به دنبال تامین این هزینه ها بوده اند. امّا تجربه نشان داده که بیشتر این هزینه ها بردوش خانواده ها می باشد.

 

نقش اینترنت اشیا در بهبود سالمندان

اینترت اشیا، هوش مصنوعی و رباتیکز تلاش دارند تا با کمک یکدیگر، تحول عظیمی را در علم پزشکی ایجاد کنند. این سه شاخه علم توانسته اند خدمات خود را در حوزه مراقبت های بهداشتی، به عنوان یک بخش مهم در سلامت جامعه توسعه دهند.

متخصصان اینترنت اشیا به دلیل اهمیت سلامت(Health)، دو حوزه جدید با نام های اینترنت اشیا پزشکی (IoMT) و اینترنت اشیا سلامت(IoHT) را ایجاد کرده اند. IoMT و IoHT سعی دارند با کمک یکدیگر سطح سلامت جامعه را ارتقاء دهند. سلامت سالمندان به عنوان یک جامعه آماری بزرگ از جامعه هدف نیز مورد توجه متخصصان این دو صنعت می باشد.

محصولات این دو حوزه محدود به سن نمی شود و هرکسی می تواند از آنها استفاده کند. امّا مزایایی که این محصولات برای سالمندان ایجاد می کنند بیشتر از اقشار دیگر می باشد.افراد مسن می توانند به سادگی از خدمات مراقبت بهداشتی از راهدور بهرهمند شوند. همچنین سالمندان با کمک محصولات IoMT و IoHT ، استقلال بیشتری در زندگی خود خواهند داشت

 

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

معرفی محصولات مرتبط با سلامت سالمندان

 

در این بخش قصد داریم به محصولات بهداشتی که در حوزه IoMT و IoHT ارائه گردیده اند بپردازیم.

 

۱- اندازه گیری و نظارت بر پارامترهای سلامتی

اندازهگیری فشارخون، قندخون، چربی خون، وضعیت تنفسی، ضربان قلب و … در افراد مسن از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که مقادیر این پارامترها می تواند بطور مستقیم با حیات این افراد مرتبط باشد.تجهیزات پوشیدنی زیادی وجود دارند که این پارامترها را بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی اندازه گیری و کنترل می کنند. محصولات پوشیدنی باعث کاهش هزینه های مراقبت و سهولت کنترل سلامت می شوند.

 

۲-کنترل مصرف دارو

تقریبا تمام افراد مسن از داروهای مختلف مرتبط با بیماری هایشان استفاده می کنند. این داروها برای آنها بسیار حیاتی است و با سلامت آنها ارتباط مستقیم دارد. امّا به دلیل سن بالا و فراموشی، معمولا مصرف آنها با تاخیر یا اشتباه مواجه می شود. با کمک اینترنت اشیا می توان در این زمینه به سلامت سالمندان کمک قابل توجهی نمود.

 

۳-آزمایشات تشخیصی

افراد سالمند نیاز دارند تا برخی اوقات پارامترهای سلامت خود را اندازه گیری کنند. برای چنین آزمایشاتی، آنها باید به مراکز درمانی و آزمایشگاه ها بروند. این درحالی است که رفت و آمد برای آنها مشکل و هزینهبر است.

تجهیزات سلامت الکترونیک می توانند نمونه آزمایشات دورهای از چنین بیمارانی را دریافت کنند و جواب آزمایشات را برای بیماران و پزشکان معالج آنها ارسال کنند.

 

۴- دستیار مجازی در منزل

دستیار مجازی به افراد سالمند کمک می کند تا وضعیت سلامت خود را به صورت روزانه کنترل کنند. دستیار خانگی مجازی یک پل ارتباطی بین افراد مسن در منزل شان با فضای بیرون ایجاد می کند.شرایط روحی در سلامت سالمندان بسیار مهم است. این دستیار مجازی می تواند امکان تعامل سالخوردگان را یا رسانه های اجتماعی فراهم آورد. ازطرفیدیگراین دستیار می تواند موضوعات مهم روزانه را به سالمندان یادآوری کند.همچنین امکان استفاده از این دستیار برای مدیریت تجهیزات اینترنت اشیا نیز وجود خواهد داشت.

 

۵-کمکهای اضطراری

بسیاری از سالمندان نیاز دارند تا برای امور مختلف روزمره خود، از دیگران کمک بگیرند. یک سالمند همیشه با خطر سقوط از ارتفاع یا حملات قلبی مواجه است. تجهیزات سلامت الکترونیک می توانند به عنوان یک ابزار برای کمک اضطراری به سالمندان عمل نمایند. همچنین در افرادی که دچار آلزایمر هستند می توان از اینترنت اشیا برای ردیابی بیماران استفاده برد.

 

۶-ایمپلنت های هوشمند

در بسیاری از بیماری ها می توان با کمک ایمپلنت های هوشمند به بررسی و پایش سلامت سالمندان پرداخت. در چنین مواقعی معمولا سنسورهایی در بدن بیماران کاشته می شود تا وضعیت بیمار پس از یک عمل جراحی به صورت کامل رصد شود.

 

۷-خانه هوشمند سالمندان

خانه هوشمند یک مفهوم جامع و کامل است. امّا می توان یک خانه هوشمند مختص سالمندان و با توجه به شرایط آنها ایجاد کرد. سالمندان نیاز به تعاملات خاصی با بسیاری از تجهیزات خانگی دارند.خانه های هوشمند سالمندان باید مجهز به ترموستات، سنسورها، دوربین های امنیتی و تجهیزات خانگی هوشمند باشند. همچنین وجود یک دکمه وحشت(Panic Buttons) برای مواقعی که سالمندان دچار توهم می شوند، ضروری بنظر می رسد.

خانه هوشمند سالمندان بایستی امکان ردیابی دقیق آنها را داشته باشد. همچنین برای بیماران خاص نظیر پارکینسون وجود تجهیزات مخصوص نظیر فنجان هوشمند، چنگال و قاشق هوشمند ضروری بنظر می رسد. چنین تجهیزاتی در مقابل لرزش های دست بیمار، واکنش های مناسب را از خود نشان می دهند.

 

۸-نظارت از راه دور

مراقبت از سالمندان، حتی زمانی که در کنار آنها هستیم کار دشواری است. وجود تجهیزات مراقبت از راهدور می تواند برای ارتقاء سلامت سالمندان موثر واقع شود.

 

 

نتیجه گیری

 

اینترنت اشیاء یک دامنه بسیار بزرگ از فناوری های هوشمند را دربر می گیرد. اینترنت اشیا پزشکی(IoMT) و اینترنت اشیا سلامت (IoHT) می توانند تاثیر بزرگی بر سلامت سالمندان و بهبود جریان زندگی آنها داشته باشند.

در حال حاضر شرکت های بسیاری در تلاش هستند تا محصولات جدید و به روزی را عرضه کنند. در آینده نزدیک، شاهد محصولاتی خواهیم بود که تصوّر ایجاد آنها در حال حاضر وجود ندارد.

 

منبع :   iothoughtو iotmap

 

همچنین بخوانید:

فناوری بیمار محور از راه دور و بهبود مراقبت های بهداشتی

آشنایی با بهداشت از راه دور، پزشکی از راه دور و مراقبت از راه دور

درمان درد مزمن در زمان پاندمی کرونا به پزشکی از راه دور تبدیل می‌شود

بالا