جالب ترین فناوری‌های پزشکی

سال 2016 تا 2018 از نظر فناوری پزشکی سالیان پرباری بود از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا الگوریتم‌های هوشمندی که داده‌های فناوری‌های پوشیدنی را تحلیل می‌کنند. این پیشرفت متوقف نخواهد شد. در این مقاله برخی از برترین فناوری‌های پزشکی را خواهید یافت.

 

1) عصر جدید درمان و کنترل دیابت

در سال 2016، نخستین لوزالمعده مصنوعی در جهان تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را دریافت کرد. این دستگاه، میزان قند خون را نشان می‌دهد و به طور خودکار انسولین تولید می‌کند. اساسا این دستگاه، کاری را که یک ارگان سالم انجام می‌دهد را تکرار می‌کند؛ و باعث می‌شود که بیماران دیابتی به طور پایدار ساده‌تر زندگی کنند. در سالیان متمادی، این بزرگترین گام در جهت کنترل دیابت است.

سال‌ها بعد از اینکه جنبش wearenotwaiting به معرفی چنین لوزالمعده‌های مصنوعی در بازار را آغاز کرد، پیشرفت غیر منتظره‌ای اتفاق افتاد. دانا لوئیس، یکی از چهره‌های اصلی این جنبش است. در سال 2017، این روش جدید مدیریت دیابت گسترش پیدا خواهد کرد؛ و هنگامی که بیماران دیابتی برای نخستین بار از این دستگاه استفاده کنند، به‌عنوان مرحله‌ی مهمی از زندگیشان ثبت خواهد شد.

پیشرفت در مراقبت از دیابت به اینجا ختم نمی‌شود. گوگل، یک لنز تماس دیجیتالی را ثبت کرده است که می‌تواند از قطرات اشک، میزان سطح قند خون را نیز اندازه‌گیری کند. گوگل با شرکت داروسازی نوارتیز (Novartis) همکاری می‌کند.

 

2)Precision medicine در تومورشناسی

هم‌اکنون، تومورشناسی شخصی از طریق استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی مانند Foundation Medicine و Smart Patients اجرا می‌شود. Foundation Medicine اطلاعات مربوط به درمان‌های سرطان خاص هر بیمار را براساس تست DNA فراهم می‌کند.

پیشرفت قابل توجهی در ایمن درمانی (immunotherapy) وجود دارد که ممکن است عصر جدیدی از درمان سرطان را شروع کند. بایوپسی مایع (Liquid biopsy)، یک تحول بزرگ در سال 2016 بود که هم اکنون برای بیماران در سراسر جهان، بیشتر قابل دسترس است. فناوری، محدودیت‌هایی دارد اما در حال بهتر شدن است. برای مثال، قبل از شیمی درمانی باید نمونه خون فراهم شود و تشخیص سلول‌های سرطانی بسیار سخت است. Precision medicine در حال تغییر مدل قدیمی درمان سرطان است.

 

3)هوش مصنوعی محدود (Narrow) در درمانگاه‌های ایالات متحده

IBM Watson، برنامه پیشرفته هوش مصنوعی در حال انتقال مفاهیم مراقبت‌های سلامتی به خدمات قابل سنجش است. در خدمات قابل سنجش دیجیتال، هر بیت از اطلاعات در دسترس است. با استفاده از این برنامه، پزشکان به جای خواندن ده ها مقاله برای هر مورد بیمار، تنها باید به گزارشات شخصی خود رجوع کنند. این فناوری در حال حاضر در تومورشناسی و پرتوشناسی پروژه پزشکی (Sieve) مورد استفاده قرار گرفته است. واتسون برای ژنومیکس، با استفاده از ترکیب محاسبات شناختی با توالی تومور ژنومی به پزشکی پیشرفته کمک می‌کند.

 

ما باید برای استفاده گسترده‌تر از IBM Watson در سال 2017 آمادگی داشته باشیم. اگرچه، IBM به سوالات پزشکی جواب نمی‌دهد. اما بر اساس اطلاعات بیمار، نتایج قابل توجه مرتبط و احتمالا پزشکی را مطرح می‌کند. اگرچه، در نهایت پزشکان تصمیم نهایی را می‌گیرند. همدستی رایانه، تنها می‌تواند کار پزشکان را آسان کند، قطعا نمی‌تواند جایگزینی برای پزشکان باشد.

 

4)کامیون‌ها یا خودروهای بدون راننده، حسگرهای سلامتی خواهند داشت.

در سال 2017، ما باید خود را برای گسترش خودروهایی با عملکردهای بیشتر و بیشتر آماده کنیم. در ماه سپتامبر، اوبر (Uber) شروع به ارائه‌ی خودروهای خودران در پیتسبورگ یک محیط شدیدا شهری کرد. این شرکت با شرکت ولوو همکاری کرد تا هرچه سریعتر، به هدف اوبر برای جایگزینی بیش از یک میلیون راننده انسانی با روبات‌ها برسد. در حال حاضر نتایج قابل توجهی وجود دارد: کامیون‌های ولوو در حال حاضر در سراسر اروپا بدون راننده هستند. این بسیار شگفت انگیز است.

به طور موازی، با تلاش برای معرفی خودروهای بدون راننده، شرکت‌ها خودروها را به تعداد بسیار زیادی حسگر مجهز می‌کنند. هرچقدر که ما زمان غیرفعال (passive) بیشتری را در سال 2017 در این خودروها می‌گذرانیم، شرکت‌های اوبر، ولوو یا تسلا شروع به مجهزکردن صندلی خودرو به حسگرهای سلامت می‌کنند.

 

5)خدمات جدید در نوتریژنومیک (nutrigenomics)

در سال 2014، FDA فعالیت‌های بازاریابی یکی از بزرگترین ارائه دهندگان تست‌های ژنتیکی، 23andME را با توجه به نگرانی‌های احتمالی آن محک زد. با وجود سابقه‌ی 23andMe، شرکت‌های گوناگون به ارائه و فروش تست‌های ژنتیکی و تحلیل آن‌ها ادامه دادند، بدون اینکه توسط FDA قبل از بازار مورد قبول واقع شوند. از ماه نوامبر سال 2015، FDA پنج نامه به چنین شرکت‌هایی فرستاد. درحالیکه، FDA نمی‌تواند شرکت‌هایی که خدمات مبتنی بر ژنتیک ارائه می‌دهند را برای همیشه متوقف کند، معامله‌ی بزرگ بعدی، به نام نوتریژنومیک، در حال حاضر در حال شکل‌گیری است. این معامله در سال 2017 پیشرفت قابل توجهی خواهد شد.

نوتریژنومیک، یک زمینه جدید و بین رشته‌ای، ترکیبی از دانش تغذیه و ژنتیک است. ایده اصلی نوتریژنومیک این است که ژنوم ما اطلاعات ارزشمندی در مورد نیازهای ارگانیسم ما نشان می‌دهد. ما باید این داده‌ها را برداشته و از آن‌ها در زندگی سالم وطولانی خود استفاده کنیم. یک برنامه هوشمند می‌‌تواند به شما بگوید که چه چیزی باید بخورید و از چه چیزی برای همیشه پرهیز کنید. در حال حاضر در کالیفرنیا یک استارتاپ در مورد نوتریژنومیک وجود دارد. شرکت نوآور Habit از نشانگرهای ژنتیکی برای شناسایی غذای ایده‌آل برای هر کدام از مشتری‌هایش استفاده می‌کند و به طور مستقیم به درب منزلشان ارسال می‌کند.

 

6) SpaceX و ناسا متوجه خواهند شد که برای رسیدن به مریخ، نیاز به یک برنامه‌ی کامل بهداشت دیجیتال دارند.

در ماه سپتامبر، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت موشک فضایی (SpaceX) امیدوار بود که فضانوردی دوباره می‌تواند به عنوان بزرگترین لذت برای طرفداران پروازهای فضایی تبدیل شود. او قول داد که بشر را به مریخ می‌برد. در حال حاضر بزرگترین مانع در رسیدن به سیاره سرخ و ایجاد شرایط زندگی، وضعیت مراقبت‌های پزشکی است. سال 2017 سالی است که ناسا و spaceX متوجه خواهند شد که نه تنها نیاز به یک برنامه‌ی کامل برای انقلابی در صنعت حمل و نقل و سفر فضایی دارند، بلکه به سلامت دیجیتال نیز نیازمند هستند.

 

7) روش ویرایش ژنوم در آزمایش‌های بالینی

هر دهه، تنها چند ایده‌ی جدید وجود دارد که پتانسیل ایجاد انقلاب در کل صنعت مراقبت‌های پزشکی و دارویی را دارند. روش شگفت انگیز ویرایش ژنوم (CRISPR) این پتانسیل را دارد. پژوهشگران، در حال حاضر از ویرایش ژن برای ایجاد پشه‌هایی استفاده کرده‌اند که در برابر انگلی که باعث ایجاد مالاریا می‌شوند، مقاوم باشند. بعضی از دانشمندان همچنین باور دارند که ما شانس این را داریم که توسط CRISPR سلول‌های سیستم ایمنی بدنمان را ویرایش کنیم تا عملکرد آن‌ها را در برابر سلول‌های سرطانی بهبود دهیم و کمکشان کنیم تا این موجودات بدخواه را در لحظه از بین ببرند. امسال، تجربیات نشان داد که چگونه دانشمندان توانستند از طریق ویرایش ژن، دیستروفی عضلانی دوشن (Duchenne’s muscular dystrophy) را درمان کنند. در سال 2017، شانس زیادی برای راه‌اندازی نخستین آزمایش‌های بالینی برای سنجیدن قدرت واقعی CRISPR در تغییر بیماری‌های ویرانگر داریم.

 

8) یک شرکت فناوری پیشرفته به سمت سلامتی گام خواهد برداشت.

شرکت‌های گوگل، اپل، مایکروسافت و IBM علاقه‌مند به پزشکی و مراقبت‌های پزشکی هستند. اگرچه، آن‌ها باید تلاش خود را افزایش دهند. گوگل پیشرفت‌هایی را در مراقبت پزشکی توسط شرکت کالیکو (Calico) داشته است. آن‌ها به دنبال درمان برای پیری و اساسا هرچیزی که منجر به مرگ می‌شود، هستند. این کار با همکاری غول دارویی Abbvie، برای سرعت بخشیدن به کشف، توسعه و تجاری کردن درمان‌های جدید صورت می‌گیرد. شرکت Human Longevity با درمانگاه کلیولند Cleveland) )همراه شد تا با همکاری ژنومیک‌های انسان، بیماری‌ها را کشف کنند و پیر شدن را یک بیماری مزمن بدانند.

شرکت IBM ، برنامه هوش مصنوعی (Watson) خود را توسعه داده است و آن را در زمینه‌های مراقبت‌های قلبی و درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌دهد. شرکت‌های تجاری از لحاظ توسعه‌ی فناوری دیجیتال در حال رقابت سختی هستند؛ و اثرات آن در پزشکی و مراقبت‌های پزشکی کاملا ملموس است. این رقابت در سال 2017 تنزل نخواهد کرد، بلکه برعکس. غول فناوری در سال آینده اعلام خواهد کرد که منابع قابل توجهی را برای تغییر در مراقبت‌های پزشکی، صنعت کاملا ناشناخته برای آن‌ها، اختصاص خواهد داد.

 

9) یک شرکت بیمه یک بسته حسگر پوشیدنی راه‌اندازی می‌کند.

سال 2017، سالی خواهد بود که سامانه گسترده بیمه سلامت، بوسیله‌ی اطلاعاتی که توسط بیماران فراهم می‌شود، شروع به تغییر می‌کند. شرکت بیمه اسکار سلامت (Oscar Health)، نخستین گام را در پیش گرفت. این شرکت بر این باور است که بدون محاسبه‌ی سلامت، بیمه، ریسک پذیرترین تجارت است. با کمک شرکت اسکار سلامت، افراد بیمه شده می‌توانند اطلاعات Fitbit خود را ارسال کنند؛ و اگر آن‌ها به اهداف تناسب اندام خود رسیده باشند، هر روز یک دلار می‌گیرند. این کار کمک می‌کند تا مردم توسط یک پاداش ساده اما قابل محاسبه، سلامت باشند و انگیزه پیدا کنند. در آینده سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی، خوردن غذای بی‌ارزش و عدم انجام هرگونه ورزش نه تنها در دراز مدت هزینه‌های مالی و سلامتی دارد، بلکه ممکن است به بیمه سلامت آن‌‌ها هزینه‌های اضافه تحمیل کند.

با توجه به پیش‌بینی‌ها، در سال 2019، 245 میلیون دستگاه پوشیدنی به فروش می‌رسد. هرچقدر اطلاعات بیشتر و بیشتری در مورد شیوه زندگی از طریق ردیاب‌ها و پوشیدنی‌های در دسترس باشد، شرکت‌های بیمه حتما سعی در استفاده از آن‌ها می‌کنند. در سال 2017، یک شرکت بیمه بزرگ، بسته شامل حسگرهای پوشیدنی و راهنما برای داشتن یک زندگی سالم با اندازه‌گیری اطلاعات را در سال 2017 ایجاد خواهد کرد.

 

10) ربات جراحی ساخته شده توسط شرکت‌های گوگل و Johnson&Johnson با ربات شرکت داوینچی رقابت خواهد کرد.

ربات‌های جراحی توانایی تغییر روش عمل جراحی در آینده را دارند. این صنعت در حال رونق است: فروشندگان ربات‌های جراحی انتظار دارند که تا سال 2020، فروش این ربات‌ها تقریبا دوبرابر حدود 6.4 میلیارد دلار شود. یک مثال خوب، سامانه جراحی داوینچی است. این سامانه دارای سامانه بینایی سه بعدی و ابزارهای کوچک و پیچیده‌ای است که قابلیت خم شدن و چرخیدن آن به مراتب بیشتر از دست انسان است.

توسط سامانه‌ی جراحی داوینچی، جراحان تنها چند برش کوچک انجام می‌دهند. در تمام زمان جراحی، کنترل جراحی 100% توسط سامانه ربات انجام می‌شود؛ و او قادر به انجام عملیات دقیق‌تری نسبت به آنچه که در گذشته تصور می‌شده است. اخیرا، گوگل اعلام کرده است که با شرکت Johnson&Johnson برای ساخت سامانه ربات جراحی شروع به همکاری کرده است. تجربه‌ی فناوری شرکت گوگل با تجربه‌ی مراقبت‌های پزشکی شرکت J&J می‌تواند یک ترکیب عالی را بسازد؛ در نهایت، شرکت داوینچی یک رقیب واقعی خواهد داشت. مطمئنا، باعث پیشرفت در صنعت ربات جراحی خواهد شد.

 

11) نشانگرهای زیستی شنیداری

در گذشته‌ی نه چندان دور، دانشمندان ویژگی‌های صوتی را در انسان‌ها غیرقابل تشخیص می‌دیدند. آن‌ها همچنین دریافتند که شناسایی چنین ویژگی‌هایی متمایزی ممکن است تاثیر زیادی بر تشخیص داشته باشد. پژوهشگران نام این ویژگی‌ها را vocal biomarker نامیدند. این ویژگی‌ها می‌تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی برای پزشکان شما باشد تا نشانه‌های بیماری از استرس و افسردگی گرفته تا بیماری‌های قلبی عروقی را نشان دهد. تشخیص سریعتر می‌تواند، اساسا تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. بنیاد پژوهش سلامت (Beyond Health Research platform) چنین نشامگرهای زیستی را تحلیل می‌کند. یک شرکت (Beyond Verbal) به تنهایی یک بنیادی را صرفا جهت تحلیل احساسات از طریق آهنگ صوت تشکیل داده است.

Vocal biomarker ها در سال 2017 به بازار می‌آیند. به جای تمرکز بر روی نشانگرهای زیستی در خون یا نشانگرهای ژنومی که توسط دانشمندان ژنتیک تجزیه و تحلیل شده‌اند، نشانگرهای زیستی شنیداری که به آسانی قابل شناسایی، ثبت و تحلیل هستند بیشتر و بیشتر برای تشخیص و پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند.

 

12) شرکت داروسازی شروع به استفاده از هوش مصنوعی در آزمایش‌های بالینی و پژوهش‌های دارو می‌کند.

آزمایش‌های بالینی، یک دهه طول می کشد و میلیاردها دلار هزینه دارند. این روند پزشکی باید تغییر کند. توسعه سریع هوش مصنوعی ممکن است به آزمایشهای بالینی کمک کند. با کمک هوش مصنوعی، شرکت‌ها ممکن است به زمان بسیار کمتری نیاز داشته باشند و به موسسه‌های پزشکی و بیماران خود نزدیک‌تر شوند. سال گذشته، Atomwise یک جستجوی مجازی برای داروهای ایمن و موجود برای طراحی مجدد آنها برای درمان ویروس ابولا راه اندازی کرد. آنها دو دارو را که توسط فناوری هوش مصنوعی شرکت پیش بینی شده بودند را کشف کردند که می تواند احتمال ابتلا به ابولا را کاهش دهد. این تجزیه و تحلیل‌ها، که معمولا ماهها یا سالها طول می‌کشد، در کمتر از یک روز تکمیل شد.

 

13) یک شرکت گچ چاپ سه بعدی را خواهد ساخت.

ماجرایی را تصور کنید که دست یا پای شما شکسته یا نیاز دارید که دست یا پای خود را گچ بگیرید. پیش از این، طی یک فرایند کثیف برای متناسب کردن گچ با قسمت آسیب دیده‌ی بدنتان، پزشک معالج قرار ملاقات‌های زیادی را برای بازسازی گچ به منظور کاهش التهاب یا درمان عضلات انجام می‌دهد. در عوض در این روش جدید چاپ سه بعدی، پزشک فقط بازوی شما را اسکن می کند، یک گچ ضد آب و سبک را در چند ثانیه با استفاده از یک نرم افزار تایید شده توسط متخصصین جراحی چاپ می کند و شما به خانه می‌روید. در بازدید بعدی، پرستار شما به راحتی گچ را باز می‌کند تا قسمت آسیب دیده را بررسی کند. این روش هم برای بیمار و هم برای پزشک ارزان‌تر، سریعتر و راحت‌تر است.

نسخه آزمایشی چاپ سه بعدی اسپانیایی Exovite آزمایش شد. امروزه، اسکن کردن عضوی از بدن بسیار ساده است. طراحی یک گچ سفارشی نیز علم موشک نیست. پس مانع اصلی استفاده از روش فوق چیست؟ گرفتن پذیرش از متخصصین جراحی است. این قسمت سخت آن است. اما در سال 2017، استارتاپ‌ها در نهایت آن را عملی می‌کنند.

مهم است ذکر شود که هیچ‌کدام از این‌ها بدون وجود افرادی که می‌دانند پیشرفت های فناوری چه چیز‌هایی را برای ما به ارمغان می‌آورد، اتفاق نمی‌افتد. کسانی که امروزه در مورد مزایا و مسائل اخلاقی بحث می کنند کسانی هستند که فردا در زندگی روزمره ما تحول ایجاد می‌کنند. به این دلیل که همیشه این مهم‌تر است که ما چگونه با تغییرات وفق پیدا می‌کنیم تا اینکه چه پیشرفت‌هایی در سال آینده جایگزین خواهند شد.

 

بالا