طراحی و تولید ربات کمک جراح در دانشگاه خواجه نصیر

با پیشرفت فناوری و علم رباتیک در دنیا، پای این ماشین ها به بخش های عظیمی از زندگی انسان باز می شود و در آینده نه چندان دور شاهد فعالیت آنها در نقاط حساس و بحرانی خواهیم بود.

علم پزشکی یکی از علومی است که در سال های اخیر به استفاده از این ماشین ها روی آوردهسال‌هاست که دستگاه های مختلفی برای کمک به دندانپزشکان، متخصصان چشم، جراحان قلب، فیزیوتراپ ها و دیگر بخش های این حوزه، تولید شده تا فرایند درمان را برای آنها ساده تر نمایند.

اما ربات ها پا را از این نیز فرا گذاشته اند و امروزه در اتاق های عمل نیز به عنوان کمک جراح به متخصصان شاخه های مختلف پزشکی خدمت می‌ کنند و چه بسا در سالهای آینده شاهد استفاده از ربات های انسان نما در بیمارستان ها و مراکز درمانی باشیم.

حال متخصصان و کارشناسان کشورمان، به توانایی خوبی در این حوزه دست یافته اند. رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از اجرای پروژه طراحی و ساخت ربات های آموزش دهنده و کمک جراح چشم در این دانشگاه خبر داد.

حمید رضا تقی راد اظهار کرد: طرح ساخت ربات جراحی چشم از راه دور حدودا 4 سال قبل در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با کمک دانشجویان دکترا آغاز شد و امروز به پیشرفت های خوبی در این زمینه دست یافته ایم.

وی گفت: در حال حاضر آموزش جراحی توسط یک استاد جراح صورت می‌ گیرد و تیغ جراحی در دست دانشجویانی است که تحت نظارت وی آموزش می‌بینند و هرچند استاد همیشه نقش کنترل کننده عمل جراحی را عهده دار است اما احتمال خطر یا خطا همواره وجود دارد و در حین جراحی چشم، این حساسیت بیشتر خواهد بود.

سرپرست گروه رباتیک ارس ادامه داد: با توافقی که میان ما (تیم تحقیقاتی دانشگاه خواجه نصیر)، بیمارستان فارابی و مرکز تحقیقات چشم پزشکی کشور صورت گرفته، قرار شد این ربات به گونه ای طراحی و ساخته شود که حین آموزش های عملی چشم پزشکی، تیغ جراحی را در دست بگیرد و دو دستگاه کنترل گر در کنار آن هم ساخته خواهند شد که یکی در دست استاد جراحی و یکی دیگر در دست دانشجوی قرار می گیرد.

تقی راد درباره نحوه عملکرد ربات کمک جراح توضیح داد: در ابتدای کار با این ربات، استاد جراح به تنهایی دستگاه کنترل گر را در دست می‌ گیرد و بر عملیات جراحی که توسط ماشین انجام می‌ شود نظارت خواهد داشت و پس از آموزش دانشجو، او می‌ تواند دستگاه کنترل گر استاد را در اختیار بگیرد و استاد جراح، قدم به قدم بر کار وی نظارت کند.

به گفته او در حال حاضر کار ساخت ربات، ثبت پتنت ها و تجهیزات مربوطه انجام شده و پروژه مراحل تحقیقاتی را طی می‌ کند و فرایند ارتباط جراح با ربات هم با موفقیت انجام گرفته است.

رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر بیان کرد: با حمایت سازمان های مسئول، تا دو سال آینده امکان تولید صنعتی این ربات کمک جراح و آموزش دهنده جراحی فراهم می شود و این دستگاه در محیط های بیمارستانی ورود پیدا خواهد کرد. وی افزایش دقت و اطمینان و کاهش خطرات حین اعمال جراحی را از مزایای استفاده از این ربات آموزشگر عنوان کرد.

تقی راد، سطح فعالیت های رباتیک در این دانشگاه را حرفه ای توصیف کرد و گفت: تیم های رباتیک دانشگاه خواجه نصیر از سال 81 به صورت رسمی و منسجم آغاز به کار کرده اند و هم اکنون آزمایشگاهی برای فعالیت های رباتیک در دانشکده مهندسی برق تجهیز شده است.

رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر به حضور و مشارکت فعال حدود 30 دانشجو در فعالیت های رباتیک این دانشکده اشاره کرد و افزود: طی 6 سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویانی که از دانشگاه خواجه نصیر فارغ التحصیل شده اند با ایجاد شرکت های دانش بنیان و خصوصی در زمینه اتوماسیون و رباتیک مشغول به فعالیت شده و پروژه های متنوعی را در این زمینه برعهده گرفته‌اند.

منبع : دیجیاتو

 

بالا