اولین عمل جراحی از راه دور با حمایت هواوی در چین

یکی از مزایا و کاربردهای شبکه‌های موبایل G۵، ماموریت‌های حساس و بی‌درنگ با سرعت و پهنای‌باند زیاد ولی تاخیر در حد صفر است.

 

کارشناسان چینی اعلام کرده‌اند برای نخستین بار در جهان با بهره‌گیری از فناوری G۵  موفق به جراحی از راه دور شده‌اند و اولین جراحی آزمایشی که با موفقیت انجام شد، جراح از دو بازوی رباتیک برای کار استفاده کرده و در فاصله ۴۸ کیلومتری از محل اصلی جراحی قرار داشته‌است، طی این فرآیند آزمایشی، جراح موفق به برداشتن کبد و خارج کردن آن از بدن یک حیوان آزمایشگاهی شده‌است.

 

به گفته کارشناسان سیستم G۵ حداقل ده برابر سریع‌تر از شبکه‌های فعلی است و زمان وقفه در آن تنها یک دهم ثانیه است.

 

یکی از این کاربردها، در حوزه پزشکی و خاصاً عمل‌های جراحی از راه دور است. برای یک جراحی از راه دور باید ۴ فاکتور مهیا شود: بیمار، پزشک جراح، روبات و اتصال به اینترنت پرسرعت بدون تاخیر!

 

سال‌ها است که سه فاکتور اول در دسترس هستند ولی یک ارتباط مطمئن و پر سرعت بی‌درنگ مهیا نشده بود. اکنون، با عرضه شبکه‌های G۵  امکان استفاده از این ارتباطات در عمل‌های جراحی راه دور وجود دارد

 

این وقفه بسیار کوتاه سبب می‌شود تا انجام حرکات دست جراح و دگرگون شدن وضعیت بازوی رباتیک نسبتاً همزمان روی دهند و به این ترتیب امکان بروز خطا‌های پزشکی در حین عمل جراحی و به خطر افتادن جان بیمار کاهش یابد.

 

کارشناسان هدف از جراحی راه دور را کمک به مجروحان و افراد آسیب دیده در مناطق جنگی و یا مناطق درگیر بلایای طبیعی چون سیل و زلزله اعلام کرده اند.

شبکه G۵ هواوی با سرعت ۵ گیگابیت

در عمل‌های این چنینی روبات‌ها باید قدرت پاسخ‌گویی و سرعت عمل بسیار بالایی داشته باشند و تاخیرهای زیاد می‌تواند کل جراحی را با شکست روبرو کند.

 

تنها هنگامی یک پزشک جراح می‌تواند از صدها مایل دورتر اقدام به جراحی با روبات کنند و انگار در خود اتاق عمل هستند که بستر ارتباطی هیچ تاخیری نداشته باشد یا تاخیر آن بسیار پایین باشد.

گفته می‌شود شرکت هواوی بستر ارتباطی شبکه G۵  این عمل جراحی را فراهم کرده است و به همین دلیل هم خبر موفقیت‌آمیز آن چندان رسمی و رسانه‌ای نشده است. رسانه‌های چینی می‌گویند سرعت این شبکه G۵ هواوی نزدیک به ۵ گیگابیت بر ثانیه بوده است.

 

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۹ شاهد عمل جراحی‌های از راه دور بیشتری بر بستر شبکه‌های G۵ باشیم. این گونه از عمل‌ها برای مواقع اضطراری و فاجعه‌ای بسیار مفید و نجات‌بخش خواهند بود.

بالا