چگونه پزشکی از راه دور یا تله مدیسین سیستم بهداشتی درمانی را متحول خواهد ساخت

انقلاب تله مدیسین در راه است- و به همراه خود سوالات و مسائل مختلفی را برای قانون گذاران، تامین کنندگان، بیمه گذاران و بیماران مطرح می کند. پس از سالها و وعده های بسیار تله مدیسین همکنون به واقعیت پیوسته است. با بالارفتن سرعت اینترنت، فراگیر شدن گوشی های هوشمند و تغییر استاندارد های بیمه ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی بیشتر از گذشته به سمت استفاده از ابزار الکترونیک در کار خود رو می آورند و این امر تاثیر شگرفی در دنیای پزشکی داشته است.

پزشکان توسط تلفن، ایمیل و وبکم با بیماران خود ارتباط برقرار می کنند. آنها با یکدیگر نیز از طریق الکترونیکی ارتباط برقرار می کنند که در برخی اوقا این ارتباط جهت گرفتن تصمیماتی درکمتر از یک ثانیه در رابطه باحملات قلبی و سکته بیماری است. بیماران در این میان از ابزارهای جدید جهت انتقال دادن اطلاعات مربوط به میزان فشارخون، ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی به پزشک خود به منظور مدیریت شرایط بیماری های مزمن بهره می برند.

تله مدیسین همچنین امکان خدمات پزشکی و سلامت را در مکان هایی که تخصص پزشکی در دسترس نیست را مهیا می سازد.روزانه5 تا 10 بار پزشکان بدون مرز سوالات خود را در مورد موارد پزشکی پیچیده از نیچریه سودان و دیگر مناطق محروم به شبکه 280 پزشک متخصص در سرتاسر دنیا می فرستند و پاسخ آن را از طریق اینترنت دریافت می کنند.

در جنگلهای اطراف سنت لوئیس در آمریکا پزشکان و پرستاران به صورتی شیفتی و بیست و چهار ساعته در کلینیک مجازی مرسی که بیمارستانی بدون تخت است و خدمات پشتیبانی برای واحد مراقبت های ویژه (آی سی یو)، بخش اورژانس و دیگر قسمت ها در 38 بیمارستان کوچکتر از کارولینای شمالی تا اُکلاهاما را فراهم می کنند که بیشتر این بیمارستانها پزشک شیفت بیست و چهار ساعته ندارد.

در بخش تله آی سی یو پزشکان مراقبت های ویژه پای مانیتورهای بزرگی که به طور مداوم داده های مربوط به بیماران را در بیمارستان های دور افتاده جمع آوری می کنند می نشینند و می تونند علائم وقوع مشکل خطر ساز برای بیمار را مشاهد کنند و اگر بیمار به نیاز به توجه پزشک داشته باشد پزشکان بیمارستان مجازی مرسی می توانند از طریق دوربین های دو طرفه زوم کرده و به کمک دقت بالای این دوربین ها حتی میتوان نوشته روی بسته هایسرم را خواند. یکی از دکترهای این کلینیک می گوید: «استفاده از این سیستم درست مثل بالای سر بیمار بودن است، درست است که من نمیتوانم مثلا بیمار را احیا کنم اما می توان دستورات لازم را به پرستاران حاضر در  کنار بیمار بدهم.»

در سال گذشته در بخش مراقبت های ویژه که توسط این کلینیک از راه دور نظارت شده اند حدود 35%کاهش در طول مدت درمان  بیماران و 30 % کاهش مرگ و میر مشاهده شده است. این ارقام به این معناست که حدود 1000 نفر از افرادی که انتظار می رفته است فوت کنند نجات پیدا کرده اند.

به عنوان میزانی از سرعت رشد تله مدیسین این مورد را در نظر بگیرید:

بیش از 15 میلیون از آمریکایی ها به شکلی خدمات پزشکی از راه دور دریافت کرده اند،  به نقل از انجمن تله مدیسین آمریکا(ATA) انتظار می رود این میزان تا 30 % در سال آینده افزایش پیدا کند.

اما با تمام این تعاریف به این معنی نیست که تله مدیسین راه خود را به تمام زوایای پزشکی باز کرده است. در یک نظر خواهی جدید 500 مصرف کننده تکنولوژی جدید توسط شرکت هلث ماین HealthMine دریافتند که 39 درصد کاربران حتی اسم تله مدیسین را نشنیده اند و از بین این افراد 42 % گفته اند که آنها تماس مستقیم با پزشک را ترجیح می دهند. در یک نظر سنجی بین 1500 نفر از پزشکان خانواده تنها 15 درصد از تله مدیسین در کار خود استفاده کرده اند اما 90 % از این پزشکان اظهار داشته اند که اگر هزینه کار آنها طی این تماس ها پرداخت شوند از این روش استقبال خواهند کرد.

به علاوه با در نظر گرفتن رشد سریع این روش سوالات و چالش های بسیاری بی پاسخ مانده اند. قوانین تعریف کننده و محدود کننده منظمی در رابطه با تله مدیسین وجود ندارد. برخی از منتقدین نیز این سوال را مطرح می کنند که آیا  که کیفیت درمانی تله مدیسین با سرعت بالای گسترش آن همخوانی دارد یا خیر؟

سوال دیگری که مطرح شده است این است که با چه نوع خدمات بیمه ای هزینه این درمان ها باید پرداخت شود؟

آیا بیماران کیفیت را فدای راحتی میکنند؟

خدمات تله مدیسینی که در حال افزایش هستند معمولا مربوط به موارد غیراورژانسی مانند ابتلا به سرماخورگی و آنفولانزا هستند. این تماس ها معمولا در آمریکا حدود 45 دلار هزینه دارند درحالی که همین هزینه مورد در صورت ویزیت دکتر ، در صورت مراجعه به کلینیک مراقبت های ویژه 160دلار می رسد.

انتظارمیرود کمپانی های تله مدیسین در آمریکا نظیر Teledoc، American Well وdoctor on Demand شاهد 2/1 میلیون ویزیت در سال جاری باشند، که این میزان نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش خواهد داشت.

در طی تحقیقاتی که ماه گذشته توسط نشریه علمی پوست شناسی JAMA انجام شد، نتایج به دست آمده نگران کننده بود. در 62 مورد مراجعه توسط محققین که به عنوان بیمار به16 سایت تله مدیسین مراجعه کرده بوده اند کمتر از یک سوم موارد اطلات و گواهی پزشک مربوطه ارائه نشده بود و تنها 32% عوارض جانبی داروهای مربوطه را اعلام کرده بودند. به علاوه چندین سایت تله مدیسین مشکلات و بیماری های جدی پوستی را تشخیص نداده بودند زیرا پرسش های پیگیری کننده لازم را نپرسیده بودند.انجمن تله مدیسین آمریکا و دیگر سازمان های مربوطه طرح هایی اجرایی جهت بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار بهترین سایت های تله مدیسین را آغاز کرده اند. این انجمن همچنین به مصرف کنندگان ابلاغ کرده است که از به سایت های تله مدیسین که علاوه بر مشاوره پزشکی محصولات خود را می فروشند برحذر باشند.دانشگاه علوم پزشکی جان هاپکینز، دانشگاه پزشکی استنفورد، شعبات همکار مراکز پزشکی همکار با دانشگاه هاروارد آمریکا همه خدمات مشاوره پزشکی از راه دور ارائه می دهند.  شرکت American Well که انواع نرم افزارهای پزشکی برای بیمارستانهای پزشکی از راه دور طراحی و تولید میکند امید دارد در آینده نزدیک به Amazon ارائه هنده خدمات مشاوره پزشکی صاحب برند از برترین بیمارستانها تبدیل شود.

 

بالا