ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت

فناوری رایانش ابری اخیراً به  عنوان یکی از مهمترین مباحث مربوط به حـوزۀ توسـعۀ سیستم های اطلاعـات  مطـرح  شـده  اسـت مفهوم  اساسی  رایانش  ابری  به  سال 1955 باز می گردد، هنگامی  که جان مک کارتی (John Mc. Carthy)، از بنیان  گذاران هوش مصنوعی، اظهار کرد: "ممکن است روزی رایانش به عنوان یک صنعت همگانی سازماندهی شود." سیلس فورس (Salesforce) در سال 1999موفق شد برنامه  های سازمانی را به  عنوان اولین نمود از رایانش و در قالب وبگاه  های ساده، در اختیار مشتریان قرار دهد. با پیشرفت فناوری اطلاعات، نیاز به انجام کارهای محاسباتی در هر  جا و هر  زمانی، با رفع موانع و محدودیت  هایی از قبیل فضا، سخت  افزار و نرم  افزار به وجود آمده است و در حال حاضر، رایانش ابری آخرین پاسخ فناوری به این نیازهاست.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

به منظور ارتقای کیفیت و سرعت ارائه خدمات به بیماران، فناوری پزشکی از راه دور Telemedicine به عنوان راهکاری جدید مطرح شده است. پزشکی از راه دور یک اصطلاح کلی در حوزۀ  فناوری اطلاعات سلامت است که روش های مختلف تبادل اطلاعات پزشکی را برای حفظ یا بهبود وضعیت سلامت بیماران در بر می گیرد. برای محقق شدن پزشکی از راه دور، سلامت الکترونیک مطرح می شود.

سلامت الکترونیک (Electronic Health) زمینه جدیـدی از تلفیـق انفورماتیک، پزشکی، بهداشت عمومی و تجـارت الکترونیـک اسـت و ازطریـق شبکه جهانی وب و فناوری های مرتبط با آن، ارتقاء و تکامل می یابد. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سلامت الکترونیک را به عنوان استفادۀ امن و مقرون به صرفه فناوری اطلاعات و ارتباطـات در پشتیبانی از حـوزه های بهداشـت و سایر حوزه های مرتبط با آن، از جملـه خـدمات بهداشـتی، نظارت، آموزش بهداشت، دانش و پژوهش تعریف می کند. از اهـداف سلامت الکترونیک می توان بـه ارتقـاء کیفیـت مراقبـت هـای سـلامت، ارائه مراقبـت هـای سلامت به صورت یکپارچه، و بهبود دسترسی به خدمات اشـاره نمـود.

 اهداف پرونده الکترونیک سلامت در بهبود مراقبت با کیفیت برای بیماران به ویژه در شرایط بحران و برآورده کردن نیازها و انتظارات نقش مهمی را ایفا می کند. استفاده از ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت, دستیابی سریع تر به این هدف را تسهیل می نماید. مطالعه حاضر با هدف اولویت بندی ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت در شرایط بحران انجام شد.

مواد و روش ها: این پژوهش کاربردی-تحلیلی در سال 1398 انجام شد. حجم نمونه پژوهش 45 نفر بود که به روش نمونه برداری هدفمند از میان خبرگان حوزه مدیریت اطلاعات سلامت, انفورماتیک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت از تمامی دانشگاه های علوم پزشکی ایران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسش نامه محقق ساخته حاوی ویژگی های رایانش ابری بود. میزان ضریب نسبی روایی محتوا برابر با 80/0 و شاخص روایی محتوا نیز 90/0 محاسبه شد. پایایی پرسش نامه نیز به وسیله ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه و تایید شد. در این مطالعه بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی و ساختار سلسله مراتبی در آن, ابتدا معیارها با هم مقایسه و اولویت بندی شدند, سپس در هر معیار, زیرمعیارها با یکدیگر مقایسه و اولویت بندی شدند. تحلیل داده با استفاده از آمار توصیفی و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی توسط نرم افزارهای SPSS 21. 0 و Expert Choice 11 صورت پذیرفت. یافته ها: از 45 پرسش نامه توزیع شده میان خبرگان, به 40 پرسش نامه با نسبت 88/88 درصد پاسخ داده شد. از میان نه معیار و 30 زیرمعیار بررسی شده, معیار امنیت و محرمانگی با وزن 30/0 و پس از آن معیار کاهش خطا و بهبود کیفیت با وزن 15/0 از میان سایر معیارهای اصلی ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت به عنوان مهم ترین ویژگی شناخته شدند. کم اهمیت ترین آنها نیز معیارهای هزینه و قابلیت جستجو و استخراج اطلاعات به ترتیب با وزن های 045/0 و 048/0 بود. نتیجه گیری: در این مطالعه, ویژگی های رایانش ابری در ایران, اولویت بندی و ارزش گذاری شده است که مهم ترین آن محرمانگی و امنیت است. بنابرین در شرایطی که امکان انتخاب تمامی این ویژگی ها فراهم نیست, مناسب ترین و کارآمدترین ویژگی در موقعیت های متفاوت انتخاب شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ذخیره سازی اطلاعات سلامت در فضای ابر

باتوجه به تغییر نظام سلامت و تحول دیدگاه بیماری نگر به سلامت نگر و فردنگر به جامعه نگر در سالیان اخیر، تصور استفاده از فناوری در ارتقای کیفیت خدمات سلامت تقویت شده است.پروندۀ الکترونیک سلامت از طریق فضای ابر و به وسیله سازماندهی بهتر پرونده های بیماران، کادر بهداشتی و درمانی را قادر می سازد که در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنند و مراقبت از بیماران را بهبود بخشند، بدین ترتیب فرآیند تشخیص و درمان آسان تر می شود.

مراحل و فرآیندهای پردازش اطلاعات سلامت بیماران از طریق جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات سلامت فرآیند پیچیده و زمان بری است و مشکلات دسترسی و عدم یکپارچگی اطلاعات، آن را طولانی تر و دشوارتر می کند. اهمیت یکپارچگی در پرونده ها برای سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت غیر قابل انکار است. از طرفی، یکپارچگی تلاشی است که در هنگام دسترسی به داده ها، در دامنه ابر نهفته است و استفاده از فضای نهفته در ابر، امکان ذخیره سازی اطلاعات را به صورت یکپارچه ایجاد می کند.درج اطلاعات سلامت، تجمیع، تجزیه و تحلیل و دسترسی به اطلاعات سلامت به منظور تغییر و اصلاح رفتار و تصمیم گیری بالینی و جایگزینی اطلاعات روزآمد از مراحل درج اطلاعات در پروندۀ الکترونیک سلامت است. با توجه به هم راستایی امکانات ایجاد شده توسط مدل رایانش ابری و مراحل و ملزومات پروندۀ الکترونیک سلامت، استفاده از رایانش ابری باعث تسهیل و تسریع دسترسی به اطلاعات بهداشتی بیماران در قالب پروندۀ الکترونیک سلامت خواهد شد.

 

منبع: sid.ir

 

همچنین بخوانید:

روندهای اصلی بخش سلامت

سلامت دیجیتال

آشنایی با اینترنت اشیا پزشکی

 

 

 

بالا