سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال یا مراقبت های بهداشتی دیجیتال یک مفهوم گسترده و چند رشته ای است که شامل مفاهیمی از تقاطع بین فناوری و مراقبت های بهداشتی است. سلامت دیجیتال تحول دیجیتال را در زمینه مراقبت های بهداشتی اعمال می کند و شامل نرم افزار، سخت افزار و خدمات می شود. زیر چتر آن، سلامت دیجیتال شامل برنامه‌های سلامت تلفن همراه (mHealth)، پرونده الکترونیک سلامت (EHRs)، سوابق پزشکی الکترونیکی (EMRs)، دستگاه‌های پوشیدنی، بهداشت از راه دور و پزشکی از راه دور، و همچنین پزشکی شخصی‌شده است.

سهامداران در زمینه سلامت دیجیتال شامل بیماران، پزشکان، محققان، توسعه دهندگان برنامه ها و تولید کنندگان و توزیع کنندگان دستگاه های پزشکی هستند. امروزه مراقبت های بهداشتی دیجیتال نقش مهمی را در مراقبت های بهداشتی ایفا می کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سلامت دیجیتال آنطور که امروزه می شناسیم چیست؟

استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه مداخلات سلامت دیجیتال برای پیشگیری از بیماری و بهبود کیفیت زندگی مفهوم جدیدی نیست. با این حال، در مواجهه با نگرانی های جهانی  مربوط به پیری، بیماری و مرگ و میر کودکان، بیماری های همه گیر ، هزینه های بالا، و اثرات فقر و تبعیض نژادی بر دسترسی به مراقبت های بهداشتی ، پلت فرم های سلامت دیجیتال، سیستم های بهداشتی و فناوری های مرتبط برای افزایش اهمیت و تکامل.همچنان ادامه دارند.

برنامه های بیمه سلامت دولتی، مانند قانون مراقبت مقرون به صرفه ایالات متحده (ACA)، همچنین پیشرفت های جدیدی در سلامت دیجیتال ایجاد کرده است. علیرغم مشکلات فنی زمانی که ACA در ابتدا راه اندازی شد، اهداف ACA شامل بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی از طریق فناوری بود. برای مثال، این شامل بهبود کیفیت EHR و مدل‌سازی رایانه‌ای است که برای ردیابی هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود. به کارگیری فناوری و داده ها برای بهبود سلامت بیمار و کیفیت مراقبت، انفورماتیک مراقبت های بهداشتی نامیده می شود. این به متخصصان مراقبت های بهداشتی امکان می دهد برنامه های جدید را ارزیابی کنند، به دنبال زمینه های بهبود در بخش مراقبت های بهداشتی و ادغام فناوری های جدید در پزشکی باشند.

با شعله‌ورتر کردن شعله‌های تغییر، همه‌گیری کووید-19 به تحول دیجیتالی مداوم در مراقبت‌های بهداشتی کمک کرده است. طبق تحقیقات Forrester، تاثیرگذارترین فناوری‌های COVID-19 شامل ابزارهای مواجهه با بیمار، مانند چک‌کننده علائم آنلاین، پورتال‌های بیمار، ابزارهای نظارت از راه دور بیمار و سلامت از راه دور است.

چرا سلامت دیجیتال مهم است؟

به گفته Deloitte Insights، سلامت دیجیتال فراتر از فناوری‌ها و ابزارها است. همچنین «داده‌های کاملاً متقابل، هوش مصنوعی (AI) و پلت‌فرم‌های باز و ایمن را به عنوان محوری برای وعده مراقبت‌های متمرکز بر مصرف‌کننده و پیشگیری‌محور می‌داند.

پیشرفت در هوش مصنوعی، داده های بزرگ، روباتیک و یادگیری ماشینی همچنان تغییرات عمده ای را در مراقبت های بهداشتی دیجیتال ایجاد می کند. همچنین، تغییرات در چشم‌انداز مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال به پیشرفت‌ها در حسگرهای قابل بلع، مراقبت‌کنندگان روباتیک، و دستگاه‌ها و برنامه‌ها برای نظارت بر بیماران از راه دور ادامه می‌دهد.

به گفته Deloitte: هوش مصنوعی پیشرفت های علمی بزرگی را امکان پذیر می کند، ایجاد درمان ها و واکسن های جدید را برای مبارزه با بیماری ها تسریع می بخشد. درمان های دیجیتالی مبتنی بر هوش مصنوعی و توصیه های شخصی به مصرف کنندگان قدرت می دهد تا از ایجاد مشکلات سلامتی جلوگیری کنند. بینش های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی بر تشخیص و درمان تاثیر می گذارد. انتخاب‌های درمانی، منجر به درمان‌های ایمن‌تر و مؤثرتر می‌شود. به‌علاوه، راه‌حل‌های تولید هوشمند و زنجیره تأمین تضمین می‌کند که درمان‌ها و مداخلات درست در لحظه مورد نیاز بیمار ارائه می‌شوند.

Precedence Research پیش بینی کرد که بازار جهانی سلامت دیجیتال شاهد نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) 27.9٪ از سال 2020 تا 2027 خواهد بود، زمانی که به 833.44 میلیارد دلار می رسد. به گفته شرکت تحقیقات بازار مستقر در اتاوا، جهش در تعداد اپلیکیشن های مراقبت های بهداشتی به این رشد دامن می زند. آمریکای شمالی به دلیل افزایش جمعیت سالمندان منطقه، نرخ بالای پذیرش گوشی‌های هوشمند، و تلاش برای توسعه اپلیکیشن‌ها و پلت‌فرم‌های دیجیتالی مراقبت‌های بهداشتی برای کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، سهم غالب در بازار جهانی سلامت دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نمونه هایی از فناوری سلامت دیجیتال

نوآوری‌های سلامت دیجیتال برای کمک به صرفه‌جویی در زمان، افزایش دقت و کارایی، و ترکیب فناوری‌ها به روش‌هایی جدید برای مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده‌اند. این نوآوری‌ها می‌توانند پزشکی و اینترنت اشیا، mHealth و IoT، پزشکی و واقعیت افزوده (AR) و زنجیره بلوکی و EMR را با هم ترکیب کنند.

اینترنت اشیاء پزشکی (IoMT) به ترکیبی از دستگاه‌ها و برنامه‌های پزشکی متصل به سیستم‌های فناوری اطلاعات سلامت که از فناوری‌های شبکه استفاده می‌کنند اشاره دارد. موارد استفاده از اینترنت اشیاء از فناوری پزشکی از راه دور برای بهبود ارتباط بین بیماران و پزشکان، تا کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض بیماری‌های مسری و فناوری‌های حسگر هوشمند مختلف است که می‌تواند داده‌ها را در سطح کاربر جمع‌آوری کند. به عنوان مثال، تقاضا برای خدمات بهداشت از راه دور در نتیجه COVID-19 افزایش یافت و تعداد بیشتری از ارائه دهندگان برای ارائه خدمات مجازی به بیماران به فناوری تکیه کردند.

کاربردهای نوآورانه IoT در مراقبت های بهداشتی همچنان به ظهور می رسد. کلینیک کلیولند دستگاه های ضربان ساز مبتنی بر گوشی های هوشمند را به عنوان نوآوری برتر برای سال 2021 رتبه بندی کرد. با استفاده از یک برنامه تلفن همراه، دستگاه های ضربان ساز متصل به تلفن هوشمند را می توان برای انتقال ایمن و بی سیم داده ها به شبکه بیمار طراحی کرد و به بیماران بینش بهتری نسبت به داده های سلامت از ضربان سازها ارائه کرد و انتقال اطلاعات بهداشتی به پزشکان خود را ارائه کرد.

MHealth، از جمله ابزارهای پوشیدنی، برنامه‌ها و فناوری تلفن همراه که دسترسی به پشتیبانی و نظارت مراقبت‌های بهداشتی را فراهم می‌کند، در حال رشد است، به‌ویژه برای کمک به مدیریت طولانی‌مدت بیماری‌های مزمن. همه‌گیری COVID-19 منجر به افزایش تقاضا برای نظارت بر سلامت شخصی از طریق پوشیدنی‌ها شده است که بین مصرف‌کننده و دستگاه‌های پزشکی قرار دارند. فروشندگان دستگاه های پوشیدنی ویژگی هایی را برای تغییر ضربان قلب، پالس اکسی متر، الکتروکاردیوگرافی و پایش مداوم گلوکز اضافه کردند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم EMR های مبتنی بر بلاک چین است که هدف آن کاهش زمان مورد نیاز برای دسترسی به اطلاعات بیمار در عین بهبود کیفیت داده ها و قابلیت همکاری است. مزایای بلاک چین ، دسترسی به امنیت، حریم خصوصی داده ها و مقیاس پذیری - در مراقبت های بهداشتی دیجیتال جذاب است.

استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌های کاربردی مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند تصمیم‌گیری انسان را با خودکارسازی و سرعت بخشیدن به کارهایی که قبلاً کار فشرده بودند، افزایش دهد. به عنوان مثال، بسیاری از بیمارستان ها از ابزارهای نظارت بر بیمار مبتنی بر هوش مصنوعی برای جمع آوری و درمان بیمار بر اساس گزارش های بلادرنگ استفاده می کنند. در تصویربرداری پزشکی، استفاده از هوش مصنوعی می تواند تعداد کلیک های مورد نیاز برای انجام یک کار را کاهش دهد و مراحل بعدی را بر اساس زمینه تعیین کند. یکی دیگر از برنامه های هوش مصنوعی، دوقلوهای دیجیتال، می تواند برای مدل سازی دستگاه های پزشکی و بیماران و نشان دادن نحوه عملکرد دستگاه ها در شرایط واقعی استفاده شود.

AR که اطلاعات دیجیتال را با محیط کاربر به صورت بلادرنگ ادغام می‌کند، در آموزش بیمار و پزشک، تجسم جراحی و شبیه‌سازی بیماری قابل استفاده است.

کلان داده  که اطلاعات را از تمام این سیستم ها و برنامه های بهداشتی می گیرد . مزایا و چالش هایی را به همراه دارد. حجم داده ها بسیار زیاد است و همچنان در حال افزایش است.

 

کلان داده در مراقبت های بهداشتی

دیجیتالی شدن اطلاعات سلامت منجر به ظهور کلان داده های مراقبت های بهداشتی شد. ظهور مراقبت مبتنی بر ارزش همچنین با ترغیب صنعت به استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه، به ظهور کلان داده های مراقبت های بهداشتی کمک می کند.

به گفته Healthgrades، وب‌سایتی که به کاربران کمک می‌کند پزشکان، بیمارستان‌ها و مراقبت‌های مناسب را پیدا کنند: داده‌های کلان مراقبت‌های بهداشتی به جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و به کارگیری داده‌های مصرف‌کننده، بیمار، فیزیکی و بالینی اشاره دارد که بیش از حد گسترده یا پیچیده است که با روش‌های سنتی قابل درک نیست. در عوض، داده های بزرگ اغلب توسط الگوریتم های یادگیری ماشین و دانشمندان داده پردازش می شوند.

با این حال، طبق گفته Healthgrades، در مواجهه با چالش‌های داده‌های مراقبت‌های بهداشتی - مانند حجم، سرعت، تنوع و صحت - سیستم‌های بهداشتی باید از فناوری‌هایی استفاده کنند که قادر به جمع‌آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای تولید بینش‌های عملی باشد.

 

در مراقبت های بهداشتی، داده های بزرگ می تواند مزایای زیر را ارائه دهد:

کاهش خطاهای دارویی با تجزیه و تحلیل سوابق بیمار، نرم افزار می تواند تناقضات بین سلامت بیمار و نسخه های تجویز شده را پیدا کند و سپس متخصصان بهداشت و بیماران را از یک خطای احتمالی دارویی مطلع کند.

کمک به مراقبت های پیشگیرانه حجم زیادی از بیماران عود کننده، یا پروازهای مکرر، به اتاق های اورژانس هجوم می آورند. استفاده از تجزیه و تحلیل داده های بزرگ می تواند به شناسایی این نوع بیمار و ایجاد برنامه های پیشگیرانه برای جلوگیری از بازگشت آنها کمک کند.

پرسنل دقیق تر تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده می‌تواند به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها کمک کند تا نرخ پذیرش را پیش‌بینی کنند تا بتوانند زمان‌بندی کارکنان را بهبود بخشند.

 

مزایای سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال پتانسیل پیشگیری از بیماری و کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی را دارد و در عین حال به بیماران کمک می کند تا شرایط مزمن را کنترل و مدیریت کنند. همچنین می تواند دارو را برای بیماران جداگانه تنظیم کند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیز می توانند از پیشرفت های سلامت دیجیتال بهره مند شوند. ابزارهای دیجیتال با افزایش چشمگیر دسترسی به داده های سلامت و کنترل بیشتر بیماران بر سلامت خود، دید گسترده ای از سلامت بیمار به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می دهد. نتیجه افزایش کارایی و بهبود نتایج پزشکی است.

وب‌سایت سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) می‌گوید: از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای پزشکی تلفن همراه که از تصمیم‌های بالینی هر روز پزشکان پشتیبانی می‌کنند تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، فناوری دیجیتال انقلابی را در مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کرده است. ابزارهای سلامت دیجیتال پتانسیل گسترده ای برای بهبود توانایی ما برای تشخیص دقیق و درمان بیماری و افزایش ارائه مراقبت های بهداشتی برای فر. ایجاد کرده است.

علاوه بر این، فناوری‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های اینترنتی، راه‌های جدیدی را برای نظارت بر سلامت بیماران و افزایش دسترسی به اطلاعات ارائه می‌دهند. به گفته FDA، این پیشرفت ها با هم منجر به همگرایی افراد، اطلاعات، فناوری و ارتباطات برای بهبود مراقبت های بهداشتی و نتایج سلامتی می شود.

طبق گفته FDA، فناوری های سلامت دیجیتال به ارائه دهندگان کمک می کند تا ناکارآمدی ها را کاهش دهند، دسترسی را بهبود بخشند، هزینه ها را کاهش دهند، کیفیت را افزایش دهند و دارو را برای بیماران شخصی سازی کنند. در عین حال، فناوری‌های سلامت دیجیتال، بیماران و مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های مرتبط با سلامت و تندرستی را به طور مؤثرتری مدیریت و پیگیری کنند.

 

در حالی که فناوری‌هایی مانند ابزارهای واقعیت مجازی (VR)، دستگاه‌های پزشکی پوشیدنی، بهداشت از راه دور و G 5 به بهبود درمان بیماران کمک می‌کنند، متخصصان پزشکی می‌توانند جریان کار خود را با استفاده از سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی ساده‌تر کنند.

 

چالش های سلامت دیجیتال

تحول دیجیتالی مراقبت‌های بهداشتی چالش‌های متعددی را ایجاد کرده است که بر بیماران، متخصصان پزشکی، توسعه‌دهندگان فناوری، سیاست‌گذاران و دیگران تأثیر می‌گذارد. با توجه به حجم انبوه داده جمع آوری شده از انواع سیستم هایی که داده ها را متفاوت ذخیره و کدگذاری می کنند، قابلیت همکاری داده ها یک چالش مداوم است.

چالش‌های دیگر به نگرانی‌هایی مربوط می‌شود که از سواد دیجیتال در میان بیماران و دسترسی نابرابر به مراقبت‌های بهداشتی تا مسائل مربوط به ذخیره‌سازی، دسترسی، اشتراک‌گذاری و مالکیت داده‌ها را شامل می‌شود. این نگرانی ها به نوبه خود سوالات امنیتی و حریم خصوصی را ایجاد می کند. برای مثال، اگر کارفرمایان یا بیمه‌گران بخواهند داده‌هایی را از نتایج آزمایش‌های ژنتیکی مستقیم به مشتری جمع‌آوری کنند، چه؟ یا اگر دستگاه های پزشکی هک شوند چه می شود؟

نگرانی های اضافی به فناوری و اخلاق مربوط می شود. به عنوان مثال، زمانی که از ربات های پزشکی استفاده می شود، چه کسی مسئول اشتباهات انجام شده در حین جراحی است: بیمارستان، توسعه دهنده یا سازنده فناوری، پزشکی که از ربات استفاده کرده است یا شخص دیگری؟

 

مقررات و حریم خصوصی بیمار

در ایالات متحده، قانون حمل و پاسخگویی بیمه سلامت (HIPAA) در سال 1996 برای محافظت از اطلاعات شخصی بیماران نوشته شد. HIPAA در سال 2009 با معرفی قانون فناوری اطلاعات سلامت برای سلامت اقتصادی و بالینی (HITECH) اصلاح شد که برای سخت‌تر کردن انطباق با HIPAA طراحی شده بود. با این حال، منتقدان این اقدامات گفتند که آنها به اندازه کافی برای محدود کردن دسترسی به داده های بیمار بدون رضایت پیش نمی روند و مقررات HIPAA اغلب نقض می شود. در اواخر سال 2020، وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (HHS) تغییراتی را در HIPAA در مورد استانداردهای حریم خصوصی و امنیتی پیشنهاد کرد که بر توانایی بیمار برای دسترسی به داده‌های سلامت شخصی تأثیر منفی می‌گذارد و در انتقال مراقبت‌های بهداشتی به مراقبت مبتنی بر ارزش دخالت می‌کند، ارزش و کیفیت مراقبت مدلی است که بر روی آن متمرکز است.

 

منبع: www.techtarget.com

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با اینترنت اشیا پزشکی

نحوه کار سیستمهای پزشکی از راه دور

نیازمندی ها در ساخت سیستم های جدید در سلامت دیجیتال

بالا