تاثیر تله مدیسن بر بهبود تجربه و رضایت بیمار

به دنبال همه گیری COVID-19، پزشکی از راه دور به یکی از ارکان اصلی حوزه مراقبت و درمان تبدیل شده است. با افزایش استفاده از تله مدیسن پرسش‌های جدیدی پیرامون تأثیرات این فناوری بر میزان رضایت بیمار به وجود آمده و سازمان‌ها و مراکز درمانی بیش از گذشته به انجام مطالعات در این حوزه می‌پردازند. حال پرسش اصلی این است که آیا استفاده از تله مدیسن باعث بهبود تجربه و افزایش رضایت بیماران و ارائه دهندگان خدمات درمانی می‌شود؟

به طور خلاصه، ویزیت آنلاین  ابزاری قدرتمند برای افزایش رضایت بیمار است. پزشکان در همه تخصص‌ها، کیفیت تله مدیسن (پزشکی از راه دور) را برابر و یا حتی بهتر از مشاوره‌های حضوری با بیمار ارزیابی می‌کنند. در ادامه به بررسی مزایای اصلی تله مدیسن، ویزیت آنلاین  و تأثیر پزشکی از راه دور بر کیفیت مراقبت و درمان خواهیم پرداخت.

 

آسودگی بیمار و صرفه جویی در زمان با تله مدیسن

دسترسی به خدمات درمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فراهم کردن آسایش بیمار و کاهش هزینه‌ها، مهم‌ترین دلایلی هستند که بیماران را به استفاده از تله مدیسن علاقمند می‌کند. فراهم نمودن هر چه بیشتر این مزایا و کاهش مشکلات حین استفاده از تله مدیسن، کلید بهبود تجربه و افزایش رضایت بیمار از ویزیت‌های مجازی است.

تله مدیسن به بیماران این امکان را می‌دهد تا بتوانند بدون صرف ساعات طولانی در اتاق انتظار از خدمات درمانی مورد نیاز خود بهره‌مند شوند (ساعات طولانی انتظار در مطب یکی از اصلی‌ترین عوامل نارضایتی بیماران از خدمات مطب‌ها می‌باشد)؛ چندین مطالعه نیز به تاثیر تله مدیسن بر احساس آسودگی و رضایت خاطر بیمار اشاره کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ پژوهشی با هدف بررسی تاثیر پزشکی از راه دور بر تجربه و رضایت بیمار انجام شد؛ بر اساس این مطالعه تله مدیسن قابلیت برآورده کردن تمامی فاکتورهای جلب رضایت بیمار را داشت. این فاکتور‌ها که توسط سازمان‌ ملی نظارت بر کیفیت خدمات بهداشتی ایالات متحده تنظیم شده‌اند؛ شامل مواردی چون ۱- زمان ارزیابی بیمار توسط پزشک  ۲- تجربه و رضایت بیمار پس از ویزیت  و ۳- اثربخشی ویزیت می‌باشد ( اثر بخشی ویزیت بر اساس تعداد ویزیت‌های لغو شده سنجیده می‌شد).

طی این مطالعه، گروهی از مراکز درمانی که از فناوری تله مدیسن استفاده می‌کردند هیچ موردی از لغو ویزیت توسط بیماران را گزارش نکردند در حالی که چندین مراجعه حضوری در مطب‌های گروه مقابل لغو شد.

 

تله مدیسن و جلسات آینده مشاوره با بیمار

علاوه بر موارد فوق، زمانی که نوبت به مشاوره‌های بعدی بیمار می‌رسد، تله مدیسن عملکرد بسیار خوب و درخشانی دارد؛ در مطالعه‌ای توسط  بیمارستانی در ماساچوست، پزشکان بیان کردند که تله مدیسن و ویزیت آنلاین  در برگزاری آسان و به موقع جلسات بعدی ویزیت بیمار و پیگیری وضعیت او نقش مهمی دارد.  هفتاد درصد پزشکان اعتقاد داشتند که این فناوری به آن‌ها کمک  می‌کند بیماران را به موقع ببینند و ۵۰٪ گفتند که پزشکی از راه دور بسیار کارآمد است.

در یک مطالعه دیگر، از بیماران یک متخصص پرتو درمانی درباره ویزیت آنلاین  نظرسنجی شد؛ بیشتر بیماران اعلام کردند که ترجیح می‌دهند برای مشاوره‌های آینده با پزشک خود ویزیت‌های مجازی را  ترجیح می‌دهند، حدود یک سوم بیماران ترکیبی از تله مدیسن و مراجعه حضوری را ترجیح می‌دادند و تنها یک بیمار ویزیت حضوری را به مجازی ترجیح داد.

 

دسترسی آسان به خدمات درمانی و کاهش هزینه‌ها

ارائه دهندگان خدمات درمانی و بیماران هر دو دریافته‌اند که تله مدیسن چه مقدار می‌تواند در کنترل هزینه‌ها کمک‌کننده باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط یک مرکز ارائه‌ دهنده ویزیت‌های مجازی به نام Teladoc، در دسترس نبودن پزشک بر میزان مشارکت و پیگیری بیمار تأثیر منفی می‌گذارد؛ در بسیاری از موارد نیز خدمات بهداشتی سریع و در دسترس باعث می‌شود تا بیمار نیازی به درمان‌های پیچیده و گران‌تر نداشته باشد.

هم‌چنین بیمارانی که از طریق پزشکی از راه دور به درمان بیماری‌های خود می‌پردازند قادر به مراقبت سریع از خود هستند، که به نوبه خود منجر به نتایج بهتر درمان و رضایت بیشتر بیمار می‌شود.

در مطالعه‌ای که در بیمارستان ماساچوست انجام شد، ۷۹٪ بیماران عقیده داشتند که تعیین وقت و برنامه‌ریزی برای ویزیت و مشاوره‌های بعدی به صورت مجازی بسیار ساده‌تر از مراجعه حضوری به کلینیک است و ۶۶٪ گفتند که با استفاده از تله مدیسن تعامل بهتری با پزشک خود دارند. بیماران هم‌چنین از مزایای دیگر تله مدیسن مانند صرفه جویی در هزینه و زمان اظهار رضایت کردند؛ طبق مطالعه‌ای که در دانشکده پزشکی هاروارد صورت گرفت، بیماران به طور متوسط ​​۴۳ دلار برای یک ملاقات ساده با پزشک هزینه می‌کنند- هزینه‌ای که با خدمات ویزیت آنلاین  تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

از نظر صرفه جویی در زمان نیز تله مدیسن بسیار برای بیماران کارآمد است؛ به ویژه در مناطق روستایی که زمان صرف شده برای رفت و آمد به مراکز درمانی بسیار طولانی بوده و گاه فرصت‌های ارزشمند بیمار در طی مسیر از دست می‌رود و می‌تواند در مواردی برای بیمار خطرآفرین نیز باشد.

 

چگونه تله مدیسن بر کیفیت خدمات درمانی تأثیر می‌گذارد؟

طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی تگزاس، عواملی که در بیشتر موارد موجبات رضایت بیمار از تله مدیسن را فراهم می‌کند شامل: بهبود نتایج درمان (۲۰٪ موارد)، تمایل بیمار به استفاده از خدمات درمانی به صورت مجازی (۱۰٪)، سهولت استفاده (۹٪)، کاهش هزینه‌ها (۸٪)، بهبود ارتباطات (۸٪) و صرفه جویی در زمان (۷٪) می‌باشند.

این عوامل تاکنون توانسته‌اند رضایت بیماران را به طور چشمگیری جلب کنند و ۹۵ درصد بیماران گزارش داده‌اند که از تجربه پزشکی از راه دور خود راضی هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ با تکرار این آمار نشان داد که استفاده از تله مدیسن از نظر بهبود رضایت و تجربه بیمار و اثربخشی در روند درمان برای بیماران و ارائه دهندگان خدمات درمانی مزایای زیادی دارد.

در نظرسنجی مقایسه‌ای ویزیت‌های مجازی و ویزیت‌ حضوری در مطب، بسیاری از بیماران و پزشکان هیچ تفاوتی در “کیفیت کلی ویزیت” گزارش نکردند:

  • ۶۲٪ بیماران کیفیت ویزیت آنلاین  و حضوری را کاملاً یکسان ارزیابی کردند.
  • ۲۱٪ از بیماران کیفیت ویزیت آنلاین  را بیشتر از ویزیت حضوری دانستند.
  • در نهایت میزان رضایت بیماران نظرسنجی شد و ۶۸٪ از بیماران به ویزیت آنلاین  خود نمره ۹ از ۱۰ را دادند.

مشاوره بارداری، مشاوره جلسات توانبخشی و پایش وضعیت بیماران با بیماری‌های مزمن؛ این‌ها فقط نمونه‌های کوچکی از شرایطی هستند که پزشکی از راه دور می‌تواند در آن‌ها بسیار کمک کننده باشد. با توجه به مزایای زیاد این فناوری‌، مراکز درمانی می‌توانند با اطمینان از فناوری ویزیت آنلاین  و تله مدیسن در جهت افزایش رضایت و بهبود تجربه بیمار بهره مند شوند.

 

منبع: rastinsystem

تجهیزات درمانی IOT و مراقبت های پزشکی

چگونه ویزیت آنلاین خوبی داشته باشیم؟ نکاتی برای کیفیت بهتر ویزیت از راه دور پزشکان

آیا تله مدیسین می‌تواند سودآوری مطب را افزایش دهد؟

بالا