توضیحات سلامت همراه بخش دوم

حمایت از درمان و انطباق دارویی برای بیماران

نظارت از راه دور و پشتیبانی درمان امکان مشارکت بیشتر در مراقبت مداوم از بیماران را فراهم می کند. به نظر می رسد مطالعات اخیر اثربخشی القای حالات عاطفی مثبت و منفی با استفاده از تلفن های هوشمند را نیز نشان می دهد. در محیط‌هایی با منابع محدود و نظارت از راه دور به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی امکان می‌دهد تا شرایط بیمار، رعایت رژیم دارویی و برنامه‌ریزی پیگیری را بهتر ردیابی کنند. چنین پروژه هایی می توانند از طریق سیستم های ارتباطی یک طرفه یا دو طرفه عمل کنند. نظارت از راه دور به ویژه در زمینه پایبندی به دارو برای ایدز، بیماری قلبی عروقی،  بیماری مزمن ریوی، دیابت ،اضطراب خفیف،  بیماری های روانی دوران بارداری استفاده شده است. ارزیابی‌های فرآیند فنی، امکان بکارگیری مداخلات مبتنی بر پیامک را به صورت پویا و متناسب با هدف ارائه تقویت رفتاری مداوم برای افراد مبتلا به HIV تأیید کرده‌اند. برنامه‌های کاربردی خاص تلفن همراه نیز ممکن است از پایبندی به مصرف داروها پشتیبانی کنند.

در نتیجه، استفاده از فناوری تلفن همراه (در ترکیب با یک رابط مبتنی بر وب) در مراقبت های بهداشتی منجر به افزایش راحتی و کارایی جمع آوری داده ها، انتقال، ذخیره سازی و مدیریت تجزیه و تحلیل داده ها در مقایسه با سیستم های مبتنی بر کاغذ می شود. مطالعات رسمی و ارزیابی‌های اولیه پروژه این بهبود کارایی ارائه مراقبت‌های بهداشتی توسط فناوری تلفن همراه را نشان می‌دهد. با این وجود، mHealth نباید به عنوان نوشدارویی برای مراقبت های بهداشتی در نظر گرفته شود. مسائل سازمانی احتمالی شامل حصول اطمینان از استفاده مناسب و مراقبت مناسب از گوشی، گوشی های گم شده یا دزدیده شده و در نظر گرفتن مهم هزینه های مربوط به خرید تجهیزات است. بنابراین، مقایسه در مقایسه مداخلات mHealth با سایر مداخلات اولویت‌دار و مبتنی بر شواهد، مشکل است.

انتقاد و نگرانی

عمل گسترده تحقیقات بهداشتی انتقاداتی را برانگیخته است، به عنوان مثال در مورد تکثیر مطالعات آزمایشی پراکنده در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، که به عنوان "پایلوتیت" نیز شناخته می شود. به عنوان مثال، دکتر جین روث آسنگ، مدیر کل خدمات بهداشتی اوگاندا در سال 2012 اعلامیه‌ای صادر کرد که "به منظور اطمینان از هماهنگی و هماهنگی همه تلاش‌های سلامت الکترونیک، من دستور می‌دهم که تمام پروژه‌ها/ابتکارات سلامت الکترونیک متوقف شوند." مفروضاتی که ابتکارات بهداشتی را توجیه می کنند در تحقیقات اخیر جامعه شناختی نیز به چالش کشیده شده اند. برای مثال، استدلال شده است که تلفن‌های همراه کمتر از آنچه در نشریات مرتبط با سلامت به تصویر کشیده می‌شود، کمتر در دسترس و قابل استفاده هستند؛ مردم تلفن‌های همراه را بدون مداخله خارجی در رفتار سلامت خود ادغام می‌کنند و گسترش تلفن‌های همراه در کشورهای کم درآمد و متوسط می توانند اشکال جدیدی از محرومیت دیجیتال و مراقبت های بهداشتی ایجاد کنند، که مداخلات بهداشتی (با استفاده از تلفن های همراه به عنوان یک پلتفرم) نمی توانند بر آن غلبه کنند و به طور بالقوه بر آن تاکید دارند. Mhealth همچنین برای تغییر عملکرد مراقبت های بهداشتی و روابط بیمار و پزشک و همچنین نحوه نمایش بدن و سلامت مورد بحث قرار گرفته است. یکی دیگر از نگرانی های گسترده مربوط به حریم خصوصی و حفاظت از داده ها است، به عنوان مثال در زمینه پرونده الکترونیک سلامت.

مطالعاتی که در مورد ادراکات و تجربیات متخصصان مراقبت های بهداشتی اولیه با استفاده از mheath انجام شده است، نشان داده است که بیشتر متخصصان مراقبت های بهداشتی از ارتباط با همکاران خود قدردانی می کنند، با این حال برخی ارتباط چهره به چهره را ترجیح می دهند. برخی از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نیز احساس می‌کردند که در حالی که گزارش‌دهی بهبود یافته است و اعضای تیمی که به کمک یا آموزش نیاز دارند را می‌توان راحت‌تر شناسایی کرد، برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از نظارت مداوم احساس راحتی نمی‌کنند. بخشی از متخصصان مراقبت های بهداشتی گزارش کاغذی را ترجیح می دهند. استفاده از برنامه های تلفن همراه ممکن است گاهی اوقات منجر به این شود که متخصصان مراقبت های بهداشتی زمان بیشتری را برای انجام کارهای اضافی مانند پر کردن فرم های الکترونیکی صرف کنند و ممکن است در برخی موارد حجم کار بیشتری ایجاد کند. برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز با تماس های مرتبط با کار از جانب بیماران خارج از ساعات کاری احساس راحتی نمی کنند (البته برخی از متخصصان این را برای مواقع اضطراری مفید می دانند).

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ممکن است لازم باشد ارتباط با بیماران در حین استفاده از دستگاه تلفن همراه در نظر گرفته شود. کاهش تماس چشمی و احتمال از دست دادن نشانه‌های غیرکلامی به دلیل تمرکز بر روی صفحه نمایش در حین صحبت کردن با بیماران، یک ملاحظه بالقوه است.

فناوری و بازار

توابع اولیه پیام کوتاه و ارتباطات صوتی بلادرنگ به عنوان ستون فقرات و رایج ترین استفاده فعلی از فناوری تلفن همراه است. طیف وسیعی از مزایای بالقوه برای بخش سلامت که عملکردهای ساده تلفن های همراه می توانند ارائه کنند را نباید دست کم گرفت.

جذابیت فن‌آوری‌های ارتباطات سیار این است که ارتباطات را در حرکت می‌سازند و به افراد اجازه می‌دهند بدون توجه به زمان و مکان با یکدیگر تماس بگیرند. این امر به ویژه برای کار در مناطق دورافتاده که در آن تلفن همراه و اکنون زیرساخت‌های بی‌سیم به طور فزاینده‌ای می‌توانند سریع‌تر به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند، مفید است. در نتیجه چنین پیشرفت های تکنولوژیکی، ظرفیت برای بهبود دسترسی به اطلاعات و ارتباطات دو طرفه در نقطه مورد نیاز بیشتر می شود.

با افزایش شدید نرخ نفوذ جهانی تلفن همراه در دهه گذشته، تلفن‌های همراه به تازگی و به سرعت وارد بسیاری از بخش‌های جهان با درآمد کم و متوسط شده‌اند. بهبود زیرساخت‌های فناوری مخابرات، کاهش هزینه‌های گوشی‌های همراه و افزایش کلی هزینه‌های غیرغذایی بر این روند تأثیر گذاشته است. کشورهای با درآمد پایین و متوسط از تلفن همراه به عنوان "فناوری جهشی" استفاده می کنند (به جهش رجوع کنید). یعنی تلفن‌های همراه به بسیاری از کشورهای در حال توسعه، حتی کشورهایی که زیرساخت‌های نسبتاً ضعیفی دارند، اجازه داده‌اند تا از فناوری خط ثابت قرن بیستم عبور کرده و به فناوری مدرن تلفن همراه بپرند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد مشترکان جهانی تلفن همراه در سال 2007 حدود 3.1 میلیارد نفر از جمعیت جهانی 6.6 میلیارد نفری (47٪) تخمین زده شد. انتظار می رود این ارقام تا سال 2012 به 4.5 میلیارد یا 64.7 درصد ضریب نفوذ موبایل افزایش یابد. بیشترین رشد در آسیا، خاورمیانه و آفریقا پیش بینی می شود. در بسیاری از کشورها، تعداد مشترکان تلفن همراه از تعداد تلفن های ثابت عبور کرده است. این امر به ویژه در کشورهای در حال توسعه صادق است. در دسامبر 2008، 4.1 میلیارد تلفن همراه در سراسر جهان استفاده می شد. فهرست کشورها بر اساس تعداد تلفن های همراه در حال استفاده را ببینید.

در حالی که ضریب نفوذ تلفن همراه در حال افزایش است، در سطح جهانی، رشد در داخل کشورها به طور کلی به طور مساوی توزیع نشده است. به عنوان مثال، در هند، در حالی که نرخ نفوذ تلفن همراه به طور قابل توجهی افزایش یافته است، تا حد زیادی بیشترین نرخ رشد در مناطق شهری مشاهده می شود. ضریب نفوذ موبایل، در سپتامبر 2008، 66 درصد در مناطق شهری و تنها 9.4 درصد در مناطق روستایی بود. میانگین کل هند در همان زمان 28.2 درصد بود. بنابراین، در حالی که تلفن‌های همراه ممکن است این پتانسیل را داشته باشند که دسترسی بیشتری به مراقبت‌های بهداشتی برای بخش بزرگ‌تری از جمعیت فراهم کنند، مطمئناً مسائل مربوط به عدالت در داخل کشور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

تلفن‌های همراه در حال گسترش هستند زیرا هزینه‌های استقرار فناوری تلفن همراه در حال کاهش است و مردم به طور متوسط در کشورهای با درآمد کم و متوسط ثروتمندتر می‌شوند. فروشندگان، مانند نوکیا، در حال توسعه فناوری‌های زیرساخت ارزان‌تر (CDMA) و تلفن‌های ارزان‌تر (زیر 50 تا 100 دلار، مانند تلفن جاوای Sun) هستند. مخارج مصرفی غیرغذایی در بسیاری از نقاط جهان در حال توسعه در حال افزایش است، زیرا درآمد قابل تصرف افزایش می یابد و باعث افزایش سریع هزینه ها در فناوری های جدید مانند تلفن های همراه می شود. به عنوان مثال، در هند، مصرف کنندگان ثروتمندتر شده اند و همچنان در حال تبدیل شدن به آنها هستند. مصرف کنندگان هزینه های خود را از ضرورت به اختیاری تغییر می دهند. به عنوان مثال، در سال 1995 به طور متوسط 56 درصد از مصرف مصرف کنندگان هندی به سمت غذا می رفت، در مقایسه با 42 درصد در سال 2005. انتظار می رود این رقم تا سال 2015 به 34 درصد کاهش یابد. مصرف کل غذا و نوشیدنی از سال 1985 تا 2005 82 درصد افزایش یافته است، در حالی که مصرف سرانه غذا و نوشیدنی 24 درصد افزایش یافته است. مصرف‌کنندگان هندی ثروتمندتر می‌شوند و آنها با توانایی بیشتری برای صرف فناوری‌های جدید، بیشتر و بیشتر هزینه می‌کنند.

گوشی های هوشمند

از سه ماهه اول سال 2015 تا سه ماهه اول 2021، 107033 میلی برنامه سلامت در دسته سلامت و تناسب اندام از طریق فروشگاه اپل و گوگل پلی در دسترس بود که نسبت به سه ماهه قبل 11.37 درصد افزایش داشت. فناوری‌های پیشرفته‌تر تلفن همراه، پتانسیل ارائه مراقبت‌های بهداشتی بیشتر را ممکن می‌سازد. فناوری های تلفن های هوشمند اکنون در دست تعداد زیادی از پزشکان و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی در کشورهای کم درآمد و متوسط است. اگرچه گسترش فناوری‌های گوشی‌های هوشمند درها را برای پروژه‌های mHealth مانند پشتیبانی تشخیص مبتنی بر فناوری، تشخیص از راه دور و پزشکی از راه دور، درخواست‌های خودارزیابی روزانه از پیش برنامه‌ریزی‌شده، کلیپ‌های ویدیویی یا صوتی،  مرور وب، ناوبری GPS، باز می‌کند. دسترسی به اطلاعات بیمار مبتنی بر وب، نظارت بر بیمار پس از بازدید، و سیستم های اطلاعات مدیریت سلامت غیرمتمرکز (HMIS).

در حالی که استفاده از فناوری گوشی های هوشمند توسط حوزه پزشکی در کشورهای با درآمد کم و متوسط رشد کرده است، شایان ذکر است که قابلیت های تلفن های همراه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط به پیچیدگی آن ها در کشورهای با درآمد بالا نرسیده است.زیرساختی که مرور وب، ناوبری GPS و ایمیل را از طریق تلفن های هوشمند امکان پذیر می کند در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط به خوبی توسعه نیافته است. افزایش در دسترس بودن و کارایی در سیستم‌های انتقال صدا و داده‌ها، علاوه بر استقرار سریع زیرساخت‌های بی‌سیم، احتمالاً استقرار سیستم‌ها و خدمات بهداشتی مجهز به موبایل را در سراسر جهان تسریع خواهد کرد.

سایر فناوری ها

فراتر از تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌های مجهز به بی‌سیم و نرم‌افزارهای تخصصی مرتبط با سلامت در حال حاضر برای استفاده در زمینه mHealth در حال توسعه، آزمایش و بازاریابی هستند. بسیاری از این فناوری ها، در حالی که کاربرد خاصی برای کشورهای با درآمد کم و متوسط دارند، عمدتاً در کشورهای با درآمد بالا در حال توسعه هستند. با این حال، با کمپین‌های حمایتی گسترده برای نرم‌افزارهای آزاد و منبع باز (FOSS)، برنامه‌های کاربردی برای کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط طراحی می‌شوند و در حال گسترش هستند.

برخی دیگر از فناوری‌های mHealth عبارتند از:

دستگاه های نظارت بر بیمار

دستگاه های پزشکی از راه دور / مراقبت از راه دور

میکرو کامپیوترها

نرم افزار جمع آوری داده ها

فناوری سیستم عامل موبایل

برنامه های تلفن همراه (به عنوان مثال، راه حل های گیمیفی / سلامت اجتماعی)

چتر ربات ها

فناوری سیستم عامل دستگاه تلفن همراه

فناوری‌ها مربوط به سیستم‌عامل‌هایی هستند که سخت‌افزار دستگاه تلفن همراه را با حفظ محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن هماهنگ می‌کنند تا اعتماد ایجاد شود. این ممکن است با بهره‌برداری از دستگاه‌های تلفن همراه چند منظوره کم‌هزینه مانند تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند، پذیرش بیشتر فناوری‌ها و خدمات mHealth را تقویت کند. سیستم عامل هایی که این دسته از دستگاه های نوظهور را کنترل می کنند عبارتند از اندروید گوگل، سیستم عامل آیفون اپل، ویندوز موبایل مایکروسافت و سیستم عامل بلک بری RIM.

سیستم‌های عامل باید چابک باشند و تکامل یابند تا به طور مؤثر تعادل را برقرار کنند و سطح مطلوب خدمات را به یک برنامه کاربردی و کاربر نهایی ارائه دهند، در حالی که مدیریت املاک نمایشگر، مصرف انرژی و وضعیت امنیتی را بر عهده دارند. با پیشرفت در قابلیت هایی مانند ادغام ابزارهای همکاری صوتی، ویدئویی و وب 2.0 در دستگاه های تلفن همراه، می توان به مزایای قابل توجهی در ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی دست یافت. فن‌آوری‌های حسگر جدید  مانند قابلیت‌های ویدیویی و صوتی HD، شتاب‌سنج‌ها، GPS، آشکارسازهای نور محیط، فشارسنج‌ها و ژیروسکوپ‌ها می‌توانند روش‌های توصیف و مطالعه موارد را نزدیک به بیمار یا مصرف‌کننده خدمات مراقبت‌های بهداشتی بهبود بخشند. این می تواند شامل تشخیص، آموزش، درمان و نظارت باشد.

فن آوری های سنجش کیفیت هوا

شرایط محیطی تأثیر بسزایی بر سلامت عمومی دارد. طبق سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوای بیرون حدود 1.4 درصد از کل مرگ و میر را تشکیل می دهد. با استفاده از فناوری‌های سنجش مشارکتی در تلفن همراه، تحقیقات بهداشت عمومی می‌تواند از نفوذ گسترده دستگاه‌های تلفن همراه برای جمع‌آوری اندازه‌گیری‌های هوا بهره‌برداری کند،  که می‌تواند برای ارزیابی تأثیر آلودگی استفاده شود. پروژه‌هایی مانند جو شهری از فناوری‌های تعبیه‌شده در تلفن‌های همراه برای به دست آوردن شرایط بلادرنگ از میلیون‌ها کاربر تلفن همراه استفاده می‌کنند. با جمع‌آوری این داده‌ها، سیاست بهداشت عمومی باید بتواند ابتکاراتی را برای کاهش خطرات مرتبط با آلودگی هوای فضای باز ایجاد کند.

داده ها

داده ها به یکی از جنبه های مهم سلامت mHealth تبدیل شده اند. جمع آوری داده ها هم به دستگاه جمع آوری (تلفن همراه، رایانه یا دستگاه قابل حمل) و هم به نرم افزاری نیاز دارد که اطلاعات را در خود جای دهد. داده ها عمدتاً بر روی تجسم متن ثابت متمرکز هستند، اما می توانند به الگوریتم های پشتیبانی تصمیم گیری تعاملی، سایر اطلاعات تصویر بصری، و همچنین قابلیت های ارتباطی از طریق ادغام ویژگی های ایمیل و پیامک گسترش یابند. ادغام استفاده از GIS و GPS با فن‌آوری‌های تلفن همراه، یک مؤلفه نقشه‌برداری جغرافیایی را اضافه می‌کند که می‌تواند ارتباطات صوتی و داده‌ای را به یک مکان یا مجموعه‌ای از مکان‌های خاص «برچسب» کند. این قابلیت‌های ترکیبی برای خدمات بهداشتی اضطراری و همچنین برای نظارت بر بیماری، نقشه‌برداری امکانات و خدمات بهداشتی و سایر جمع‌آوری داده‌های مرتبط با سلامت مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

پژوهش

روندهای نوظهور و زمینه های مورد علاقه:

سیستم های واکنش اضطراری (به عنوان مثال، تصادفات جاده ای، مراقبت های اضطراری زنان و زایمان).

هماهنگی، مدیریت و نظارت منابع انسانی.

پشتیبانی تشخیصی و تصمیم گیری از راه دور پزشکی از راه دور (صدا) و ناهمزمان (SMS) به پزشکان از راه دور.

فرمول‌های مبتنی بر شواهد، پایگاه‌داده و اطلاعات پشتیبان تصمیم‌گیری متمرکز بر پزشک، در محل مراقبت موجود است.

یکپارچگی زنجیره تامین دارویی و سیستم های ایمنی بیمار

مراقبت بالینی و نظارت از راه دور بیمار

خدمات ترویج سلامت.

نظارت بر بستری

نظارت و گزارش دهی خدمات بهداشتی و درمانی

mLearning مرتبط با سلامت برای عموم مردم

خدمات بهداشت عمومی، به عنوان مثال، ترک دخانیات

ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از بیماری

آموزش و توسعه حرفه ای مستمر برای کارکنان مراقبت های بهداشتی

ارتقای سلامت و بسیج جامعه

حمایت از شرایط طولانی مدت، برای مثال یادآوری داروها و خود مدیریتی دیابت

مدیریت سلامت شخصی همتا به همتا برای پزشکی از راه دور

بسیج اجتماعی برای پیشگیری از بیماری های عفونی

پیگیری جراحی، مانند بیماران عمده آرتروپلاستی مفصل

رسانه های اجتماعی سیار برای پرسنل بهداشت جهانی؛ به عنوان مثال، ظرفیت برای تسهیل ارتباط حرفه ای، و توانمندسازی نیروی کار سلامت

طبق گفته بنیاد گروه وودافون در 13 فوریه 2008، [نیاز به نقل قول کامل] یک مشارکت برای ارتباطات اضطراری بین این گروه و بنیاد سازمان ملل ایجاد شد. چنین مشارکتی اثربخشی واکنش فناوری اطلاعات و ارتباطات را در برابر شرایط اضطراری و بلایای بزرگ در سراسر جهان افزایش خواهد داد.

منبع wikipedia

 

همچنین بخوانید:

توضیحات سلامت همراه بخش اول

هوش مصنوعی در اختیار متخصصان بیماری‌های زنان

آشنایی با آسیب‌شناسی از راه دور یا تله پاتولوژی

بالا