توسعه داروهای بیماری‌های کمیاب با استفاده از هوش مصنوعی

هیلکس (Healx)، شرکت نوپای سلامت دیجیتال در شهر کمبریج انگلستان که داروهای نوآورانه برای بیماری‌های نادر را توسعه می‌دهد، در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۸ اعلام کرد در اولین دور سرمایه گذاری خود (سری A) توانسته است ۱۰ میلیون دلار سرمایه را جذب کند. این شرکت که ۴ سال از تاسیس آن می‌گذرد.

تیم گیلیامز مدیر عامل این شرکت می‌گوید: حدود ۳۵۰ میلیون بیمار در سراسر جهان به یک بیماری نادر مبتلا هستند و بیش از ۹۵ درصد از این بیماران درمانی ندارند. این ۳۵۰ میلیون نفر به ۷۰۰۰ نوع بیماری نادر شناخته شده مبتلی هستند و از هر ۲۰ نفر جمعیت روی کره زمین یک نفر از این بیماری‌ها رنج می‌برد. بنابراین می‌توان گفت این بیماری‌ها چندان هم نادر نیستند.

مدل‌های سنتی کشف دارو، بر توسعه داروهای پرفروش برای گروه‌‌های جمعیتی بزرگ بیماران متمرکز است. در نتیجه بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. به همین دلیل شرکت هیلکس پلتفم هیلنت (HealNet) خود به عنوان جامع‌ترین سیستم هوش مصنوعی جهان را توسعه داده است که امکان پیش‌بینی درمان بیماری‌های نادر در مقیاس وسیع را فراهم می‌آورد.
 

 

به گفته رئیس این شرکت: پلتفرم هوش مصنوعی ما امکان کشف داروهای بیماری‌های کمیاب موازی و بزرگ‌ مقیاس را می‌دهد که به‌طور قابل توجهی زمان، هزینه و خطر درمان را کاهش می‌دهد.  پلتفرم هیلنت این شرکت با استفاده از انواع روش‌های یادگیری ماشین متفاوت برای طیف گسترده‌ای از داده‌ها، خواه داده‌های در دسترس عموم و یا داده‌های اختصاصی توسعه داده شده است. این داده‌ها شامل ادبیات علمی، اختراعات ماشین‌ها و ابزار بالینی، علائم بیماری‌ها، اهداف داروها، داده‌های چندگانه ( ژنومیک، پروتئومیک، متابونومیک و …) و ساختارهای شیمیایی است. پلتفرم هیلنت توسط تیمی از متخصصان بیماری‌های نادر، مدافعان و حامیان بیماران، متخصصان داروسازی، پزشکان و مربیان علمی تقویت شده است.

بالا