چگونه تله مدیسین را به صورت عادلانه بین افراد توزیع کنیم؟

پزشکی از راه دور که راهی برای هماهنگی ایمن و ارائه مراقبت از راه دور به بیماران ارائه می دهد، در سال های اخیر در بین پزشکان، بیماران و سیستم های بهداشتی محبوبیت پیدا کرده است. اما پذیرش گسترده آن توسط همه‌گیری کووید-19 که به بیماران امکان دسترسی به موقع به مراقبت‌ها را بدون قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا می‌دهد، به طرز چشمگیری تسریع شد. با این حال، خطر گسترش نابرابری در مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده را با بهبود مراقبت برای کسانی که قبلاً دسترسی دارند و در عین حال پشت سر گذاشتن کسانی که نیازمند هستند، به همراه دارد. همانطور که بیماری همه گیر نشان داده است، اختلاف در حال حاضر بسیار زیاد است: بیش از 31 میلیون آمریکایی در سال 2020 بیمه نشده بودند، که دسترسی به مراقبت های بهداشتی را در بدترین بحران بهداشت عمومی در چند دهه اخیر محدود کرد. بنابراین، بسیار مهم است که پزشکی از راه دور به گونه ای اجرا شود که شکاف را ببندد، نه افزایش.

رویکرد اتخاذ شده توسط سیستم سلامت هریس، سیستم مراقبت بهداشتی شبکه ایمنی برای شهرستان هریس، تگزاس، می تواند به عنوان الگویی برای استفاده از پزشکی از راه دور برای بهبود دسترسی برای جمعیت های محروم عمل کند. شهرستان هریس، که کلان شهر هیوستون را در بر می گیرد، سومین شهرستان پرجمعیت در ایالات متحده است و دارای جمعیت فقیر، چند زبانه و چند فرهنگی زیادی است - که بسیاری از آنها فاقد بیمه خدمات درمانی هستند. (تگزاس ایالت ایالات متحده با بیشترین نسبت ساکنان بدون بیمه است.)

هریس هلث خدمات پزشکی از راه دور خود را در مارس 2020 راه اندازی کرد. در سال اول، ما بیش از 500000 بازدید ویدیویی یا تلفنی انجام دادیم. از آغاز همه‌گیری، ما بیش از 40000 بیمار جدید (یعنی افرادی که حداقل سه سال است که ارائه‌دهنده‌ای را در سیستم ما ندیده‌اند) با استفاده از پزشکی از راه دور انجام داده‌ایم. از این تعداد، نزدیک به 60٪ بیمارانی بودند که از نظر اقتصادی محروم بودند و واجد شرایط مراقبت های خیریه یا Medicaid بودند. نرخ عدم نمایش برای همه بازدیدهای پزشکی از راه دور هریس هلث 40٪ کمتر از بازدیدهای حضوری بود (14٪ در مقابل 23.3٪). نکته مهم این است که افراد رنگین پوست نسبت بیشتری از ویزیت های پزشکی از راه دور را نسبت به قرار ملاقات های حضوری به خود اختصاص داده اند (86 درصد در مقابل 80 درصد).در اینجا عناصر حیاتی وجود دارد که فکر می کنیم برای ایجاد نتایج موفق لازم است....

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در آموزش سرمایه گذاری کنید.

پزشکی از راه دور روشی اساساً متفاوت برای بیماران و پزشکان برای تجربه مراقبت های بهداشتی است. به عنوان مثال، اکثر پزشکان به طور معمول در ابتدای برخورد از بیماران نمی پرسند: "آیا می توانید به وضوح مرا ببینید و بشنوید؟" با این حال، این اولین قدم مهم در هنگام انجام یک بازدید ویدیویی است.

انتظار اینکه پزشکان از ابتدا در پزشکی از راه دور متخصص باشند، غیر واقعی است. بنابراین، سرمایه گذاری اولیه در آموزش بسیار مهم است. تعاملات مجازی به پزشکان نیاز دارد که به ویژه در مهارت های "نرم" پزشکی مهارت داشته باشند: همدلی، ارتباط واضح و انعطاف پذیری. آموزش حتی به پزشکان مجرب برای تطبیق این مهارت ها در قالب مجازی می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، روی آوردن به طب مجازی مستلزم چنین آموزش هایی در تمامی سطوح آموزش پزشکی است.

در ابتدای اجرای پزشکی از راه دور، هر بخش در هریس هلث سناریوهای ایده آلی را برای مراقبت مجازی تعریف کرد و نیازهای بیمار را شناسایی کرد که قابل رسیدگی از طریق پزشکی از راه دور بود. به عنوان مثال، بیمارانی که نیاز به مدیریت بیماری مزمن دارند، کاندیدهای بهتری برای برخوردهای ویدیویی نسبت به بیمارانی هستند که به معاینات زنانی که نیاز به معاینات فیزیکی حساس دارند، هستند. پزشکان ما روش‌های بهینه مراقبت مجازی (برخورد ویدیویی یا تلفنی) و بهترین روش‌ها را برای معاینه‌های بیمار مجازی منحصر به فرد در حوزه عمل خود ایجاد کردند.

سپس فیلم‌های آموزشی، برگه‌های راهنمایی، دستورالعمل‌های عمل بالینی و گردش کار را برای کمک به هر بخش در ادغام پزشکی از راه دور در مراقبت ایجاد کردیم. چک لیست در سراسر سیستم به راهنمایی بخش ها کمک کرد. شامل مواردی مانند شناسایی ارائه دهندگان مراقبت مجازی، تنظیم استانداردهای آموزشی و یکپارچه سازی خدمات ترجمه زبان بود. ابزارهای آموزشی به طور مداوم بازنگری می شوند و بهترین شیوه ها در جلسات ماهانه با همه کلینیک ها به اشتراک گذاشته می شود. کارکنان متمرکز بر نمرات رضایت بیمار نظارت می کنند و زمانی که فرصت هایی برای بهبود شناسایی می شوند، مستقیماً با اعضای تیم کار می کنند.

مهارت های پزشکی از راه دور هنوز به طور معمول به دانشجویان پزشکی یا پزشکان مقیم آموزش داده نمی شود. با این حال، در سال گذشته، دانشکده پزشکی ما، دانشکده پزشکی مک گاورن در مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس UT Health، دوره‌هایی را برای آموزش نسل بعدی پزشکان در این روش ارائه مراقبت ایجاد کرد. برای اولین بار، در ژوئیه 2021، یک درس انتخابی پزشکی از راه دور به دانشجویانی ارائه شد که سپس در رشته های بی شماری از جمله مغز و اعصاب، طب اورژانس و روانپزشکی چرخش کردند. علاوه بر یادگیری عناصر اصلی هر تخصص، به کارآموزان پزشک ما نیز این فرصت داده می شود تا با تمرین آداب معاشرت در دوربین و فراهم کردن زمینه برای ایجاد یک محیط امن و راحت برای بیماران، "روش وب" خود را توسعه دهند. با توجه به اینکه پزشکی از راه دور نقش بزرگتری در ارائه مراقبت ایفا می کند، هدف ما آموزش نسل بعدی متخصصان مراقبت های بهداشتی است تا در مراقبت حضوری و مجازی از بیماران به همان اندازه مهارت داشته باشند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نیازهای بیماران را پیش بینی کنید

قبل از اینکه یک سیستم بهداشتی یک برنامه پزشکی از راه دور را ایجاد کند، درک چگونگی و چرایی استفاده بیماران از تله مدیسین ضروری است.

 

دسترسی به فناوری

مهم‌تر از همه، سیستم‌های بهداشتی باید دسترسی بیماران خود به فناوری ضروری مورد نیاز برای برخوردهای پزشکی از راه دور، از جمله اینترنت باند پهن، رایانه‌های دارای وب‌کم و میکروفون، و گوشی‌های هوشمند با خدمات داده قابل اعتماد را به دقت در نظر بگیرند. قبل از اجرای گسترده پزشکی از راه دور در سراسر سیستم سلامت، هریس هلث تجربه طراحی و اجرای یک برنامه کوچکتر از راه دور روانپزشکی کودکان را داشت. در نوامبر 2018 شروع به کار کرد.

با تجربه به‌دست‌آمده از درمان آن برنامه در مورد یک بخش از جمعیت بیمار، هریس هلث توانست دسترسی جمعیت کلی بیماران خود به اینترنت و دستگاه‌های دارای دوربین را پیش‌بینی کند. بر اساس این پایه، خدمات پزشکی از راه دور ما ابتدا به بیماران مشکوک به کووید-19 و سپس به جامعه گسترده تر گسترش یافت.

 

مراقبت یکپارچه

قبل از پیاده سازی پزشکی از راه دور، سیستم های بهداشتی باید به طور متفکرانه نحوه استفاده بیماران از خدمات را در نظر بگیرند. آیا این برای مراقبت‌های طولی معمول، «یک برنامه جامع، پویا و یکپارچه است که اهداف و برنامه‌های مهم پیشگیری و درمان بیماری را مستند می‌کند» یا برای مراقبت‌های حاد برنامه‌ریزی نشده است؟ آیا جمعیت بیماران هدف از قبل ارائه دهندگان مراقبت های اولیه را در سیستم ایجاد کرده اند؟ یا تله مدیسین برخورد اولیه آنها با نظام سلامت خواهد بود؟

بعید است که یک ویزیت پزشکی از راه دور منزوی تأثیر بلندمدتی بر سلامت کلی بیمار داشته باشد مگر اینکه در خدمات خاص، به ویژه مراقبت های اولیه ادغام شود. اما یک مزیت کلیدی پزشکی از راه دور، توانایی آن در پیوند دادن بیماران به مراقبت های طولی در سیستم های بهداشتی است که غالباً هدایت آنها دشوار است. بنابراین، پزشکی از راه دور می تواند نقطه ورود حیاتی برای ارائه خدمات جامع مراقبت های بهداشتی برای بیمارانی باشد که دسترسی منظم به مراقبت های پزشکی نداشته اند.

یکی از جمعیت های چالش برانگیز، افراد بی خانمان هستند. بیماران بی‌خانمان به‌جای لذت بردن از مراقبت‌های یکپارچه و مستمر که توسط یک ارائه‌دهنده اختصاصی تثبیت می‌شود، بیشتر به دنبال مراقبت‌های تکه‌تکه و تکه‌تکه از مجموعه‌ای از ارائه‌دهندگان هستند که اغلب در سیستم‌های بهداشتی جداگانه هستند. برای رسیدگی به این موضوع، هریس هلث با پناهگاه‌های اجتماعی همکاری کرد تا مراکز پزشکی از راه دور ایجاد کند که برای جمعیت بی‌خانمان منطقه قابل دسترسی باشد تا آنها نیز بتوانند مانند سایر ساکنان شهرستان از مراقبت‌های تلفیقی برخوردار شوند. بیش از 130 بی خانمان از این سرویس استفاده کرده اند.

 

خدمات ترجمه

نکته مهم دیگر زبان ترجیحی بیماران برای برقراری ارتباط با پزشک است. ادغام تفسیر پزشکی حرفه ای باید برای پزشک آسان و برای بیماران بدون درز باشد. این امر به ویژه برای مناطقی از کشور با جوامع مهاجر بزرگ بسیار مهم است. با توجه به اینکه اکثر بیماران ما به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می کنند، مطمئن شدیم که مترجمان به راحتی برای بازدیدهای ویدیویی در دسترس هستند. (Harris Health به دو منبع مترجم متکی است: خود، که آموزش داده است و کسانی که در طول همه گیری از خانه کار می کنند، و منابعی که توسط فروشنده خارجی در زمانی که تقاضا زیاد است، ارائه شده است.)

بهینه سازی این سرویس چندین بار تلاش کرد. در ابتدا ما به پزشکان متکی بودیم تا در صورت نیاز با مترجم تماس بگیرند. با این حال، این کار بیشتر برای پزشکان و گاهی اوقات صف های طولانی برای انتظار مترجم ایجاد می کرد. بنابراین ما فناوری جدید را پذیرفتیم. این به یکی از کارکنان کلینیک (معمولاً یک پرستار) اجازه می‌دهد تا قبل از ملاقات مجازی بیمار با یک پزشک که ابتدا به مترجمان شاغل در هریس در خانه ارسال می‌شود، درخواست مترجمی را ارائه کند. اگر یکی در دسترس نباشد، به طور خودکار تماس را به فروشنده طرف قرارداد منتقل می کند. مترجم وارد اتاق مجازی تعیین شده برای ویزیت می شود و منتظر می ماند تا پزشک ویزیت را آغاز کند. این فرآیند هموارتر رضایت بیماران و کارکنان را بهبود بخشید.

 

موثرترین انواع ارائه دهندگان را انتخاب کنید.

پزشکان همیشه نگرش مشابهی نسبت به ارائه مراقبت مجازی ندارند. هر تخصص پزشکی به طور طبیعی دارای گرایش های متفاوتی است و برخی از مهارت ها راحت تر از سایرین به پزشکی از راه دور تبدیل می شوند. استفاده از کم هزینه ترین ارائه دهندگان پزشکی ممکن است همیشه بهترین کیفیت یا ارزش را به بیماران ارائه نکند.

به طور کلی، پرستاران ثبت نام شده، پزشکان پرستار یا دستیاران پزشک - که هزینه کمتری نسبت به پزشکان دارند - خطوط مشاوره سیستم های بهداشتی را اداره می کنند. به طور معمول، بیماران با یک خط مشاوره تماس می گیرند تا بفهمند که آیا وضعیت پزشکی آنها فوری است یا اورژانسی.

سیستم بهداشتی ما یک سرویس تلفنی شلوغ «از پرستار من بپرس» دارد که توسط پرستاران ثبت نام شده اداره می شود. به عنوان بخشی از پروتکل مراقبت، بیمارانی که تماس می گیرند به سه دسته تقسیم می شوند: بیماران کم خطر که نیاز به پیگیری سرپایی با پزشک مراقبت های اولیه دارند یا بدون درمان بیشتر، بیماران پرخطری که باید فوراً با 911 تماس بگیرند، و بیماران با خطر متوسط. بیماران پرخطری که باید به بخش اورژانس(ED) مراجعه کنند اما نیازی به آمبولانس ندارند یا می‌توانند در طول روز با پزشک اورژانس مشورت کنند.

ما گزینه پزشکی از راه دور را برای بیماران در معرض خطر متوسط ​​در نوامبر 2020 اضافه کردیم. ما متوجه شدیم که استفاده از پزشکان اورژانس به این شیوه رویکردی نیست که توسط بسیاری از سیستم‌های بهداشتی استفاده می‌شود. خدمات تریاژ تلفن آنها به پزشکان مراقبت های اولیه، دستیاران پزشک، پرستاران، یا متخصصان فرعی سرپایی برای تعیین اینکه آیا ویزیت ED ضروری است، متکی است. اما ما به دو دلیل اورژانس را انتخاب کردیم.

اول، ما متوجه شدیم که بسیاری از بیمارانی که به بخش‌های اورژانس ارجاع می‌شوند را می‌توان از طریق پزشکی از راه دور ارزیابی کرد و به طور بالقوه از بازدیدهای طولانی، پرهزینه و غیر ضروری ED اجتناب کرد. دوم، تخصص پزشکان اورژانس در کل طیف جمعیت بیماران، از جمله کودکان، زنان باردار، و بیماران جراحی و سالمندان را در بر می گیرد. در نتیجه، آنها در مسیریابی بیماران به مناسب ترین انواع مراقبت ها مانند مراقبت های اولیه سرپایی، جراحی عمومی یا سایر کلینیک های تخصصی برتری دارند. این به ما امکان داد تا بیش از 70 درصد از بیماران با خطر متوسطی که از پرستار من بپرسید بازدیدهای ED را کاهش دهیم.

این رویکرد همچنین به ما اجازه می دهد تا استفاده کارآمد از دو مرکز مراقبت حاد خود را به حداکثر برسانیم. پزشکان فوریت های پزشکی از راه دور ما به سیستم سوابق الکترونیکی پزشکی دسترسی دارند که در دسترس بودن تخت و زمان انتظار را نشان می دهد. آن‌ها بیماران را بر اساس ظرفیت و داده‌های قابلیت آنی در هر دو بخش اورژانس تریاژ می‌کنند. در یک نمونه، زمانی که یکی از دستگاه‌های MRI بیمارستان ما نیاز به تعمیر و نگهداری داشت، پزشکان می‌توانستند بیمارانی را که ممکن است نیاز به اسکن MRI داشته باشند با دستگاه کارآمد به بیمارستان بفرستند.

 

همیشه یک برنامه پشتیبان داشته باشید.

عوامل خارجی متعددی می توانند بازدیدهای ویدیویی را چالش برانگیز کنند. جمعیت هدف ممکن است موانع مالی یا جغرافیایی برای دسترسی به رایانه، تلفن هوشمند یا اینترنت پرسرعت داشته باشد. بیماران مسن ممکن است با استفاده از فناوری های جدید با چالش هایی روبرو شوند. به عنوان بخشی از گردش کار ما، یک کارمند غیرپزشک تماس می گیرد و مطمئن می شود که بیمار از فناوری مناسب برخوردار است و مشکلات را قبل از قرار ملاقات پزشکی از راه دور حل می کند. علاوه بر این، پزشکان ما نحوه عیب یابی مشکلات رایج تکنولوژیکی را آموزش دیده اند. در حالی که ساختن یک رویکرد منطبق بر یک اندازه در پزشکی از راه دور آسان است، یک رویکرد متفکرانه و منعطف باید برای دستیابی به افرادی که بیشترین چالش ها را در دسترسی به مراقبت دارند اتخاذ کرد.

به طور جداگانه، از آنجایی که برخی از بیماران نیاز به ارزیابی حضوری دارند، مکان های مراقبت برای چنین بیمارانی باید از قبل مشخص شود. هریس هلث دارای 25 مرکز سرپایی است که در منطقه ای بزرگتر از ایالت رود آیلند گسترده شده اند. ما در تلاش هستیم تا مراقبت را در مکانی نزدیک به خانه بیمار ارائه دهیم. بنابراین، ما سعی می کنیم ویزیت های پزشکی از راه دور را با کارکنان همان کلینیکی که بیماران حضوری می بینند ترتیب دهیم. ما معتقدیم که این امر تداوم مراقبت از بیمار را بهبود می بخشد.

همه‌گیریتحول سریعی در فناوری با پتانسیل کمک به محروم‌ترین بیماران را مجبور کرده است. تجربه ما در طول همه‌گیری نشان داده است که پزشکی از راه دور می‌تواند بر چالش‌های مرتبط با دسترسی که جمعیت فقیر با آن مواجه هستند غلبه کند. با اجازه دادن به آنها برای دسترسی به مراقبت در خانه یا حتی شغلشان، می توان به آنها کمک کرد تا به سرعت به مسائل بهداشتی و با حداقل اختلال در زندگی خود رسیدگی کنند. اما پزشکی از راه دور باید در سیستم کلی سلامت ادغام شود. هنگامی که به گونه ای طراحی شود که نیازها و محدودیت های بیماران را در نظر بگیرد و نقاط قوت قابلیت های یک سیستم سلامت را بهینه کند، پزشکی از راه دور می تواند به عادلانه تر شدن مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده کمک کند.

 

منبع: hbr.org

 

همچنین بخوانید:

متاورس چیست و به دنبال چیست؟ در دنیای سلامت چه تغییراتی حاصل میشود؟

آیا مکانی برای مراقبت های بهداشتی در متاورس وجود دارد؟

دورنمای ماشین های هوشمند در خدمات بهداشت و درمان

بالا