اولین آزمایشات متاورس؟ به آنچه قبلاً در پزشکی اتفاق افتاده است، نگاه کنید

متاورس توسعه‌ای از فناوری واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی خواهد بود که امروزه از آن استفاده می‌شود.

عینک های فیس بوک و مایکروسافت مانند Oculus و HoloLens در حال حاضر در برنامه های کاربردی کلیدی فناوری پزشکی، از طراحی ابزارهای پزشکی گرفته تا روش های جراحی استفاده می شوند.تیموتی ویتم، دکتر، مدیر آزمایشگاه جراحی مغز و اعصاب جانز هاپکینز، پس از انجام اولین عمل جراحی واقعیت افزوده این موسسه در ماه ژوئن، گفت: مثل این است که یک ناوبر GPS جلوی چشمان شما باشد.

متاورس، چیز بزرگ بعدی دنیای دیجیتال، به عنوان دامنه اینترنتی تبلیغ می شود که در آن آواتارهای متحرک خود فیزیکی ما می توانند به طور مجازی انواع تعاملات، از خرید تا بازی و مسافرت را انجام دهند. Wonks می‌گوید که ممکن است یک دهه یا بیشتر طول بکشد تا فناوری‌های لازم با تبلیغات تبلیغاتی مواجه شوند.

با این حال، در حال حاضر، صنعت مراقبت های بهداشتی در حال استفاده از برخی از مؤلفه های اساسی است که در نهایت متاورس را شامل می شود - واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت ترکیبی (MR) و هوش مصنوعی (AI) به عنوان و همچنین نرم افزار و سخت افزاری برای تامین انرژی برنامه های آنها. به عنوان مثال، شرکت‌های تجهیزات پزشکی از MR برای جمع‌آوری ابزارهای جراحی و طراحی اتاق‌های عمل استفاده می‌کنند، سازمان بهداشت جهانی (WHO) از AR و گوشی‌های هوشمند برای آموزش پاسخ‌دهندگان کووید-19 استفاده می‌کند، روان‌پزشکان از VR برای درمان استرس پس از سانحه (PTS) استفاده می‌کنند. در میان سربازان رزمی، و دانشکده های پزشکی از VR برای آموزش جراحی استفاده می کنند.

 

فیس بوک، Oculus و Covid

از زمانی که فیس بوک – اکنون متا پلتفرم ها – Oculus و فناوری هدست واقعیت مجازی آن را در سال 2014 به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد، برنامه های کاربردی مراقبت های بهداشتی متعددی توسعه یافته است. یکی از جدیدترین آنها همکاری با فیسبوک Reality Labs و Nexus Studios و آکادمی WHO بود. انکوباتور تحقیق و توسعه این سازمان یک برنامه یادگیری تلفن همراه برای کارکنان بهداشتی که در سراسر جهان با کووید-19 مبارزه می کنند طراحی کرد. یکی از دوره‌های آموزشی شامل AR برای شبیه‌سازی تکنیک‌ها و توالی مناسب برای قرار دادن و برداشتن تجهیزات حفاظتی در گوشی هوشمند است. این برنامه با محتوایی که به هفت زبان در دسترس است، بر اساس نیازهای بیان شده توسط 22000 کارمند بهداشت جهانی که سال گذشته توسط WHO مورد بررسی قرار گرفتند، ساخته شده است.

فناوری Oculus در UConn Health، مرکز پزشکی دانشگاه کانکتیکات در Farmington، Connecticut، برای آموزش دستیاران جراحی ارتوپدی استفاده می‌شود. مربیان با PrecisionOS، یک شرکت نرم‌افزار پزشکی کانادایی که آموزش واقعیت مجازی و ماژول‌های آموزشی در ارتوپدی را ارائه می‌دهد، همکاری کرده‌اند. با استفاده از هدست های Oculus Quest، ساکنان می توانند انجام طیف وسیعی از روش های جراحی، مانند قرار دادن یک سنجاق در استخوان شکسته را به صورت سه بعدی تجسم کنند. از آنجایی که این روش به صورت مجازی انجام می‌شود، این سیستم به دانشجویان اجازه می‌دهد تا اشتباه کنند و بازخوردی را از اساتید دریافت کنند تا در تلاش بعدی خود بگنجانند.

در همین حال، از آنجایی که متاورس همچنان در حال ساخت است، ما فرصت بسیار خوبی برای ادامه کاری که متا در حمایت از تلاش های بهداشتی انجام می دهد، می بینیم. یکی از سخنگویان متا گفت: همانطور که تجارب، برنامه‌ها و خدمات متا در حال تکامل هستند، می‌توانید انتظار داشته باشید که استراتژی سلامت نقشی داشته باشد، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم چگونه ممکن است با فناوری‌ها و ارائه‌دهندگان شخص ثالث تلاقی داشته باشد.

هنگامی که مایکروسافت عینک هوشمند HoloLens AR خود را در سال 2016 برای توسعه تجاری معرفی کرد، Stryker، شرکت فناوری پزشکی در کالامازو، میشیگان، از اولین پذیرندگان آن بودند. در سال 2017، شروع به استفاده از دستگاه AR برای بهبود فرآیندهای طراحی اتاق‌های عمل برای بیمارستان‌ها و مراکز جراحی کرد. از آنجایی که OR ها توسط خدمات مختلف جراحی مشترک هستند  از جراحی عمومی گرفته تا ارتوپدی، قلب و سایر موارد - نور، تجهیزات و ابزار جراحی بسته به روش متفاوت است.

مهندسان Stryker با توجه به فرصتی که هولولنز 2 در طراحی OR از دو بعدی به سه بعدی ارائه کرده است، می توانند OR های مشترک را با استفاده از هولوگرام طراحی کنند. تجربه MR همه افراد، تجهیزات و تنظیمات را بدون نیاز به حضور اشیاء فیزیکی یا افراد تجسم می کند.

 

Zimmer Biomet، یک شرکت تجهیزات پزشکی مستقر در ورشو، ایندیانا، اخیراً از پلتفرم OptiVu Mixed Reality Solutions خود رونمایی کرده است که از دستگاه‌های هولولنز و سه برنامه کاربردی استفاده می‌کند . یکی از MR در ساخت ابزارهای جراحی استفاده می‌کند، دیگری که داده‌ها را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند تا پیشرفت بیمار را قبل از و پس از جراحی، و سومی که به پزشکان اجازه می دهد تا قبل از عمل، تجربه MR را با بیماران به اشتراک بگذارند.

سخنگوی Zimmer Biomet گفت: ما در حال حاضر از هولولنز به صورت آزمایشی با کمک از راه دور در ایالات متحده، EMEA و استرالیا استفاده می کنیم. این فناوری برای پوشش از راه دور پرونده و برنامه های آموزشی استفاده شده است و این شرکت در حال توسعه برنامه های نرم افزاری بر روی هولولنز به عنوان بخشی از راه حل های داده متمرکز بر مراحل قبل و بعد است.

 

چشم انداز هولوگرافیک مایکروسافت از آینده

در ماه مارس، مایکروسافت Mesh را به نمایش گذاشت، یک پلتفرم MR که توسط سرویس ابری Azure خود پشتیبانی می‌شود، که به افراد در مکان‌های فیزیکی مختلف اجازه می‌دهد به تجربه‌های هولوگرافی سه بعدی در دستگاه‌های مختلف، از جمله HoloLens 2، طیف وسیعی از هدست‌های واقعیت مجازی، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی بپیوندند . این شرکت در یک پست وبلاگی، آواتارهای دانشجویان پزشکی را تصور کرد که در مورد آناتومی انسان یاد می‌گیرند، دور یک مدل هولوگرافیک جمع شده‌اند و ماهیچه‌های پشت را جدا می‌کنند تا ببینند چه چیزی زیر آن است.

مایکروسافت فرصت های زیادی را برای فناوری MR خود می بیند و در ماه مارس قراردادی 20 میلیارد دلاری با ارتش ایالات متحده برای استفاده از آن با سربازان منعقد کرد.

در کاربردهای دنیای واقعی فناوری پزشکی AR، جراحان مغز و اعصاب جانز هاپکینز اولین عمل جراحی AR این موسسه را در ماه ژوئن بر روی بیماران زنده انجام دادند. در طول روش اولیه، پزشکان شش پیچ را در ستون فقرات بیمار در حین همجوشی ستون فقرات قرار دادند. دو روز بعد، یک تیم جداگانه از جراحان یک تومور سرطانی را از ستون فقرات یک بیمار خارج کردند. هر دو تیم هدست‌های ساخت شرکت اسرائیلی Augmedics، مجهز به نمایشگر چشمی که تصاویر آناتومی داخلی بیمار، مانند استخوان‌ها و سایر بافت‌ها را بر اساس سی‌تی‌اسکن نشان می‌دهد، استفاده کردند. تیموتی ویتم، دکتر، مدیر آزمایشگاه جراحی مغز و اعصاب جان هاپکینز، گفت: مثل این است که یک رهیاب GPS در مقابل چشمان خود داشته باشید.

در دانشکده پزشکی میلر دانشگاه میامی، مربیان مرکز گوردون برای شبیه سازی و نوآوری در آموزش پزشکی از AR، VR و MR برای آموزش اولین پاسخ دهندگان اورژانسی برای درمان بیماران تروما، از جمله کسانی که سکته مغزی، حمله قلبی یا سکته کرده اند، استفاده می کنند. دانش‌آموزان روی هاروی، یک مانکن شبیه زندگی که تقریباً هر بیماری قلبی را به‌طور واقعی شبیه‌سازی می‌کند، روش‌های قلبی نجات‌بخش را تمرین می‌کنند. با پوشیدن هدست‌های واقعیت مجازی، دانش‌آموزان می‌توانند آناتومی زیرین را که به صورت گرافیکی در هاروی نشان داده شده است، ببینند.

بری ایسنبرگ، پروفسور پزشکی و مدیر مرکز گوردون، گفت: در محیط دیجیتال، ما محدود به اشیاء فیزیکی نیستیم. او گفت که قبل از توسعه برنامه درسی فناوری مجازی، دانش آموزان باید به صورت فیزیکی در صحنه حضور داشته باشند و در مورد بیماران آسیب دیده واقعی تمرین کنند. اکنون می‌توانیم تضمین کنیم که همه فراگیران، صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی‌شان، تجربه مجازی مشابهی دارند.

از زمان تأسیس در سال 1999، مؤسسه فناوری‌های خلاقانه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (ICT) فناوری‌های واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها را برای رسیدگی به انواع شرایط پزشکی و سلامت روان توسعه داده است. آلبرت اسکیپ ریزو، روانشناس و مدیر واقعیت مجازی پزشکی در ICT، با یادآوری سرهم‌بندی خود با یک Apple IIe و یک کنسول دستی Game Boy، گفت: زمانی که من برای اولین بار وارد این کار شدم، فناوری عصر حجر بود. امروزه او از هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده Oculus، HP و Magic Leap استفاده می کند.

Rizzo به ایجاد یک درمان مواجهه با واقعیت مجازی به نام Bravemind کمک کرده است که هدف آن تسکین PTS، به ویژه در میان جانبازان جنگ در عراق و افغانستان است. در طول مواجهه درمانی، یک بیمار با هدایت یک درمانگر آموزش دیده، با شبیه سازی تجربیات خود با خاطرات ترومایی خود مواجه می شود. با پوشیدن هدست، بیمار می تواند در چندین سناریو مجازی مختلف، از جمله یک شهر با موضوع خاورمیانه و محیط های جاده بیابانی غوطه ور شود.

ریزو گفت: بیماران از صفحه کلید برای شبیه سازی افراد، شورشیان، انفجارها، حتی بوها و ارتعاشات استفاده می کنند. و به جای تکیه انحصاری بر تصور یک سناریوی خاص، بیمار می تواند آن را در دنیای امن و مجازی به عنوان جایگزینی برای گفتار درمانی سنتی تجربه کند. درمان مبتنی بر شواهد Bravemind اکنون در بیش از دوازده بیمارستان اداره کهنه سربازان در دسترس است، جایی که نشان داده شده است که باعث کاهش معنی دار علائم PTS می شود. مطالعات تصادفی کنترل شده اضافی در حال انجام است.

از آنجایی که Big Tech در کنار شرکت‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار، دانشگاه‌ها و سایر شرکای تحقیق و توسعه به ساخت متاورس ادامه می‌دهد، صنعت مراقبت‌های بهداشتی همچنان به عنوان یک میدان اثبات زندگی واقعی باقی می‌ماند. پائولو پینیرو، رئیس نرم‌افزار در Sagentia Innovation مستقر در کمبریج در بریتانیا در وب‌سایت شرکت مشاوره نوشت: در حالی که متاورس هنوز در مراحل ابتدایی خود است، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای تحول و بهبود مراقبت‌های بهداشتی دارد. تماشای این وضعیت بسیار جذاب خواهد بود.

 

منبع: cnbc

 

همچنین بخوانید:

حباب مراقبت سلامت از راه دور ترکیده است. وقت آن است که بفهمیم حرکت بعدی چیست؟

نقش متاورس در انقلابی کردن آموزش پزشکی

پیش بینی سال 2022: سرمایه گذاران در این بازارهای داغ سلامت دیجیتال دو برابر خواهند شد

بالا