تعامل‌پذیری در سلامت و چالش‌های آن

چالش‌هایی که پرونده‌های الکترونیکی سلامت در صنعت سلامت با آن مواجه شدند، به خوبی شناخته شده‌اند. اما تعامل‌پذیری یک هدف است که افراد در تکنولوژی اطلاعات سلامت (Health IT) و به صورت کلی در مراقبت سلامت هنوز در تلاش برای دستیابی به آن هستند. و از برخی جهات، دستیابی به تعامل‌پذیری در مقیاس بزرگ بسیار چالش‌برانگیز است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

هوش مصنوعی (AI) و کلان‌داده‌ها (Big Data) دستاوردهایی داشتند که نشان‌ می‌دهد راه حل مشکلات هر سیستمی مانند مراقبت سلامت، ممکن است درون داده‌های خودشان نهفته باشد. دکتر شرستا معتقد است برای تحقق تعامل‌پذیری در صنعت سلامت و برطرف کردن چالش‌های آن، لازم است که از دیدی بالاتر به داده‌ها نگاه کنیم. او در این باره می‌گوید:‌‌ «ما نباید فقط به داده‌های آماری درون بخش‌هایی از سلامت نگاه کنیم که همیشه با آن‌ها سروکار داشتیم. بلکه باید نقطه‌ها را در سراسر بخش‌های مختلف سلامت به یکدیگر وصل کنیم؛ به نحوی که نور تازه‌ای روی روایت‌ها و داستان‌هایی که داده‌ها بیان می‌کنند، بتابد.

 باید بطور صریح به محدودیت‌ها اذعان داشته باشیم و مطمئن شویم می‌توانیم رویکرد استانداردی برای ارزیابی توانایی‌ها و قابلیت‌هایمان در اختیار داشته باشیم. به عقیده‌ی او تنها در این صورت است که می‌توان چارچوب درستی برای ادامه‌ی پیشرفت فعالیت‌ها تعریف کرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تقابل فرهنگی بین استارتاپ‌ها و نظام‌های سلامت

در لایه‌ی زیرین این عصر نوآوری‌های سلامت، یک تقابل فرهنگی وجود دارد؛ یک تقابل بین استارتاپ‌ها و خود نظام سلامت. دو فرهنگ، با مجموعه اهداف بسیار متفاوت.

جالب است که استارتاپ‌ها برخلاف بقیه‌ی نظام سلامت، همیشه عجله دارند. این تقابل فرهنگی ذاتی بین «نیاز به نوآوری» و «نیاز به حفظ حالت فعلی» وجود دارد؛ که این ذهنیت حفظ حالت فعلی ناشی از مراقبت سلامت مبتنی بر شواهد و تصمیم‌گیری بر اساس شواهد آزمایش‌شده است.

در واقع پاسخ بعضی چالش‌هایی که نوآوری در سلامت با آن مواجه می‌شود، در درک این تقابل فرهنگی و تلاش برای هدایت آن نهفته است.

 

همچنین بخوانید:

چرا کارآفرینی در سلامت مهم است؟

روندهای پزشکی از راه دور در سال 2022

علم داده در حوزه سلامت به چه معناست؟

بالا