چرا کارآفرینی در سلامت مهم است؟

تلاش انسان برای حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی و مدت عمر خود قدمتی چند هزار ساله دارد. در تمام این سال‌ها انسان با تجربه و آزمون و خطا دریافت که چگونه بیماری‌ها را دفع و سلامت خود را بهبود بخشد. برای آنکه این تجربه‌ها و آزمون و خطا کردن‌ها بتوانند قابل اطمینان‌تر و دقیق‌تر باشند روش‌های پژوهشی طراحی شد. در همین راستا نیز پژوهش در علوم پزشکی به شدت گسترش یافت و همه‌گیر شد تا شواهد کافی برای طبابت متنی بر شواهد ایجاد گردد.

پژوهش برای علوم پزشکی جزئی الزامی و غیرقابل انکار است ولی مدل‌های تفکر در پژوهش به تنهایی نمی‌تواند راهکاری برای حل مشکلات حوزه سلامت باشد. بسیاری از راهکارهای امروز به واسطه کشفیاتی است که در طی پژوهش‌های مختلف به آن دست یافته‌ایم ولی به نظر می‌رسد که امروز حلقه گمشده حوزه سلامت تفکری مسئله‌محور است در حالی که غالب پژوهش‌های ما راهکارمحور و برای آزمودن راهکارها بهینه شده‌اند.

کارآفرینی همان جایی است که رویکرد و تفکر مسئله‌محور بهتر از هر جای دیگر توسعه یافته است. خلاف تصور غالب که کارآفرینی را در اصل ایجاد شغل یا ثروت‌آفرینی می‌دانند، کارآفرینی در اصل ایجاد راهکارهای واقعی و نوآورانه برای مشکلات و مسائل اساسی مردم است. در تفکر کارآفرینی می‌گویند که اگر محصول یا خدمت شما یک مشکل واقعی و اساسی از مخاطب یا مشتری را رفع نکند هرگز منجر به یک کسب‌وکار موفق نخواهد شد. در نتیجه کارآفرینی منجر به ایجاد شغل و ثروت‌آفرینی خواهد شد که راهکاری بسیار عالی به مردم ارائه دهد و گرهی از مشکلات ایشان باز کند.

با تفکر کارآفرینی می‌توان برای مشکلات بومی و گاه کوچک که شاید در سیاست‌گذاری‌های کلان و نگاه کل‌نگر خیلی به چشم نیایند یا در استراتژی‌های کلان کم‌اهمیت به نظر برسند را هدف قرار داد. بسیاری از مشکلات کوچک می‌توانند تاثیرات مهم و اساسی در زندگی افراد داشته باشند و با ارائه راهکارهایی که به شکلی موثر این مشکلات را حل کنند می‌توان در کیفیت ارائه خدمات و حتی زندگی افراد تاثیر مهم گذاشت.

در مجموع به نظر می‌رسد که با درک بهتر مشکلات حوزه سلامت به خصوص از دیدگاه مردم و بیماران می‌توان راهکارهایی مناسب و موثر ارائه نمود. ابزارها و روش‌های مناسب برای یافتن مشکلات و ارائه راهکارها را می‌توان در حوزه کارآفرینی یافت.

آیا کارآفرینی برای پزشکان مناسب است؟

می‌دانیم که هر کسی نمی‌توانند کارآفرین شود و کارآفرینان مشخصه‌ها و خصوصیاتی دارند که ایشان را برای اینکار مناسب می‌کند. ولی ما معتقد هستیم که بسیاری از پزشکان زمینه این را که کارآفرینان خوبی شوند دارند و با پرورش توانمندی‌های لازم می‌توانند کارآفرینان قابلی شوند. و البته در حوزه سلامت نیز نیاز به تعداد قابل قبولی از پزشکان کارآفرین است تا بتوانند راهکارهای نوآورانه را توسعه دهند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

فرصت‌های کارآفرینی برای پزشکان چیست؟

بازار سلامت مملو از فرصت‌هایی برای کارآفرینی است. توجه به این نکته لازم است که ما نمی‌توانیم بدون آنکه اطلاعی از راهکارهای محتمل داشته باشیم، مشکلات و مسائلی قابل حل بیابیم. بنابراین لازم است که همزمان با جستجوی مشکل به راهکارها و بازار آن نیز فکر کنیم. هدف نهایی در هر کارآفرینی، راه‌اندازی کسب‌وکاری است که بتواند آن راهکار را تبدیل به محصول یا خدمتی پایدار و مقیاس‌پذیر نماید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سلامت دیجیتال فرصتی ناب برای پزشک کارآفرین شدن

بازار حوزه سلامت را می‌توان به سه دسته اصلی دارو، تجهیزات و خدمات تقسیم‌بندی کرد. هر کدام از این بازارها ویژگی‌ها و چالش‌های خود را دارند و برای کارآفرینی در آن‌ها باید اطلاعات کافی پیدا کرد. در این بین حوزه نوظهور سلامت دیجیتال (Digital Health) در دل هر کدام از این بازارها به وجود آمده که فرصت مناسب کارآفرینی به خصوص برای پزشکان و متخصصان سلامت را فراهم آورده.

سلامت دیجیتال به زبان ساده استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال در حوزه سلامت است. علاوه بر اینکه بازار سلامت دیجیتال در حال رشد است و فرصت‌های دست نخورده زیادی در آن وجود دارد، راهکارهای سلامت دیجیتال می‌تواند در مدت و با هزینه کمتری نسبت به راهکارهای سایر حوزه‌ها، پیاده‌سازی شوند و به بهره‌برداری برسند. هر چند نوظهور بودن این حوزه خود چالش‌هایی را ایجاد می‌کند ولی اگر به دنبال راهکارهایی تاثیرگذار و کسب‌وکارهایی بادوام در حوزه سلامت بگردیم، یکی از اولین پیشنهادها از میان راهکارهای سلامت دیجیتال خواهد بود.

شاید مهم‌ترین چالش پزشکان کارآفرین برای ورود به حوزه سلامت دیجیتال، عدم شناخت کافی از این فضا و راهکارهای آن باشد. همانطور که پیشتر نیز ذکر شد عدم آشنایی با حوزه‌ای مانند سلامت دیجیتال و ابزارهای آن باعث می‌شود که نتوانیم مشکلات مناسب را که می‌توان برای آن‌ها راهکارهایی کاربردی ارائه داد ببینیم. به همین جهت برای شناخت و یافتن فرصت‌های بازار سلامت دیجیتال یکی از اقدامات پزشکان و متخصصان سلامت آشنایی کلی و پایه‌ای با این حوزه است.

 

همچنین بخوانید:

روندهای پزشکی از راه دور در سال 2022

علم داده در حوزه سلامت به چه معناست؟

Telehealth چیست؟

بالا