روندهای پزشکی از راه دور در سال 2022

پزشکی از راه دور همه جا حاضر است . استاندارد جدید خدمات در تمام تنظیمات مراقبت های بهداشتی، الگوی کلی مراقبت های بهداشتی را به سمت مراقبت های مبتنی بر ارزش بیشتر تغییر می دهد که هزینه ها را کاهش می دهد، درآمد را افزایش می دهد و رضایت بیمار را افزایش می دهد. این به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اشاره دارد که از راه دور، از طریق تلفن یا ویدئو با بیماران ملاقات می کنند،آنهارا ویزیت میکنند و به جای تبدیل شدن به یک عمل جداگانه، با مراقبت های بستری سنتی ادغام شده است. شرکت‌های پیشرو در مراقبت‌های بهداشتی و داروسازی، پرداخت‌کنندگان بیمه و ارائه‌دهندگان، پزشکی از راه دور و دیگر پلت‌فرم‌های فناوری سلامت دیجیتال را برای افزایش رشد، که با این همه‌گیری تسریع شده است، به کار گرفته‌اند.

 

مزایا و محرک های رشد:

مزایا شامل دسترسی آسان به متخصصان، هزینه های کمتر، دسترسی برای جوامع روستایی، کاهش هزینه های سربار پزشکی، بازپرداخت بیمه، حمایت از افراد مبتلا به بیماری های مزمن و پشتیبانی آنلاین روانپزشکی است.

عوامل محرک بازار پزشکی از راه دور شامل در دسترس بودن اطلاعات دیجیتالی بیمار است. هزینه بالای مراقبت سنتی؛ تسهیل استانداردهای نظارتی؛ پیشرفت های فناوری مانند ادغام هوش مصنوعی (AI) در پزشکی از راه دور؛ افزایش آگاهی؛ حمایت دولت؛ و افزایش موارد بیماری های مزمن

روندهای پزشکی از راه دور: بر اساس گزارش نظرسنجی McKinsey در سال 2020، مراقبت های مجازی در کانادا از آوریل 2020 تا 240 درصد رشد کرده است، به طوری که 45 درصد از پزشکان انتخاب کرده اند که خدمات پزشکی از راه دور را در عمل خود اجرا کنند. از هر چهار آمریکایی، یک نفر از خدمات پزشکی از راه دور در بحبوحه همه گیری همه گیر استفاده می کند، و استفاده از خدمات پزشکی از راه دور از مارس 2020 در چین 10 برابر شده است.

 

گرایش های کلیدی پزشکی از راه دور:

روند شماره 1: سلامت از راه دور EHR تعبیه شده

متخصصان مراقبت های بهداشتی که خدمات پزشکی از راه دور ارائه می دهند از پرونده الکترونیک سلامت (EHRs) استفاده می کنند. با افزایش مشاوره‌های پزشکی از راه دور ارائه‌دهنده به ارائه‌دهنده (چه بین سازمان‌های ارائه‌دهنده یا در یک سازمان مراقبت‌های بهداشتی واحد)، EHR بیماران برای همه پزشکان در دسترس است.

 

مزایای سلامت از راه دور مبتنی بر EHR

قابلیت همکاری یکپارچه ماژول ها را فراهم می کند

اطمینان حاصل می کند که داده ها همیشه به روز هستند

تکراری بودن داده ها را حذف می کند

ارائه مراقبت از بیمار را افزایش می دهد

برنامه ریزی و ثبت مطالبات با ارائه دهندگان بیمه را تسهیل می کند

 

روند شماره 2: اینترنت از راه دور از وسایل پزشکی (IoMT) و پوشیدنی ها

پوشیدنی های پزشکی

برنامه های کراس پلتفرم

تبادل اطلاعات در زمان واقعی

 

راه حل های اینترنت اشیا (IoT) و ابزارهای پوشیدنی دو مورد از برجسته ترین گرایش ها در پزشکی از راه دور هستند. ارائه دهندگان فناوری مراقبت های بهداشتی روی نرم افزاری سرمایه گذاری می کنند که بیماران و پزشکان را از طریق دستگاه های فیزیکی به هم متصل می کند.

ابزارهای اینترنت اشیاء پزشکی (IoMT) به پزشکان کمک می کند تا بیماران را در خانه نظارت کنند. تخت‌های هوشمند مدرن، دستگاه‌های تنفسی، مانیتورهای ECG و EKG می‌توانند از طریق اتصال به اینترنت اطلاعات را با برنامه‌های پزشکی از راه دور تبادل کنند. این امر راحتی بیمار را افزایش می دهد و بار بر روی امکانات مراقبت های بهداشتی آفلاین را کاهش می دهد.

 

روند شماره 3: داده های بزرگ و هوش مصنوعی

تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته

الگوریتم های یادگیری ماشینی

پشتیبانی از تصمیم گیری مبتنی بر داده

پذیرش فزاینده تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و هوش مصنوعی باعث رشد بیشتر در بازار جهانی پزشکی از راه دور می شود. حجم زیادی از داده ها را می توان در نرم افزارها و برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی ذخیره کرد. پزشکان می توانند نه تنها اطلاعات شخصی بیمار، بلکه داده های جمعیتی و جغرافیایی را نیز برای ارائه بهترین مراقبت ممکن ذخیره کنند. این فناوری همچنین حریم خصوصی داده ها را تضمین می کند و قوانین حفاظت از داده ها را رعایت می کند. ترکیب داده های بزرگ با هوش مصنوعی فرصت های رشد سودآوری را برای متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان ایجاد کرده است.

 

روند شماره 4: واقعیت افزوده (AR) برای مراقبت با کیفیت

تصویربرداری پزشکی پیشرفته

سیستم های ناوبری به کمک AR

سیستم های آموزشی و آموزشی AR

ترکیب پزشکی از راه دور با ARواقعیت مجازی (VR) خدمات مراقبت های بهداشتی را به سطح دیگری رسانده است. افراد آموزش ندیده را قادر می سازد مراقبت های با کیفیت و پرسنل پزشکی را برای انجام دقیق تر روش ها ارائه دهند.

 

کاربردهای AR و VR شامل موارد زیر است:

نمایش اسکن های دقیق بدن

حواس پرتی بیماران در طی مراحل دردناک

افزایش دقت تشخیص

توضیح درمان پزشکی برای بیماران

نشان دادن واکنش بیمار به درمان

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

آموزش روش های پیچیده به دانشجویان پزشکی

روند شماره 5: حفاظت از داده ها از طریق امنیت سایبری

مراقبت های بهداشتی مجازی یا پزشکی از راه دور از فناوری برای فعال کردن تعامل بیمار و پزشک، ارائه مراقبت و تسهیل خدمات بدون نیاز به مراجعه حضوری استفاده می کند. با افزایش قابلیت ها و محبوبیت خدمات مراقبت های بهداشتی مجازی، سازمان های مراقبت های بهداشتی باید به سرمایه گذاری در فرآیندهایی برای اطمینان از امنیت داده ها و شناسایی و کاهش خطرات ادامه دهند. پنج حوزه کلیدی که باید به آنها پرداخته شود عبارتند از:

تضمین امنیت تجهیزات پزشکی و پوشیدنی

مدیریت هویت و احراز هویت دستگاه های خارجی

نظارت بر امنیت خدمات پزشکی از راه دور و تجزیه و تحلیل رفتاری

توسعه، امنیت و عملیات DevSecOps

آموزش امنیت پزشکی از راه دور و ایجاد آگاهی

 

روند شماره 6: راه حل های بهداشت از راه دور با اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA)

RPA کارایی را افزایش می دهد و دقتی که ارائه می دهد آن را مقرون به صرفه می کند. RPA به طور گسترده توسط سازمان های مراقبت های بهداشتی در برنامه ریزی قرار ملاقات، مدیریت بیمارستان و پروتکل های مدیریت داده استفاده می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نتیجه

همه حوزه‌های فناوری مراقبت‌های بهداشتی (تکنولوژی سلامت) احتمالاً با پیش‌روی سال به بهبود خود ادامه خواهند داد، زیرا شرکت‌های پیشرو در فناوری سلامت از حالت‌های مجازی مشاوره از راه دور و ابزارهای هوش مصنوعی و RPA برای افزایش کیفیت و بهره‌وری کار و افزایش بازگشت سرمایه استفاده می‌کنند. دیجیتالی شدن یکی از باارزش‌ترین راه‌هایی است که از طریق آن می‌توان از فرصت‌های قابل توجهی که با استفاده روزافزون از خدمات بهداشت از راه دور ایجاد می‌شود، سرمایه‌گذاری کرد. کیفیت و کارایی مراقبت با فناوری‌های نوآورانه و در حال تکامل از جمله امنیت سایبری، IoMT، یادگیری ماشین و AR همچنان بهبود می‌یابد.

 

منبع: acuitykp

 

همچنین بخوانید:

علم داده در حوزه سلامت به چه معناست؟

Telehealth چیست؟

مراقبت خانگی از راه دور (Tele Home care) و جانبازان شیمیایی در بیماری همه گیر کووید-19

بالا