روانشناسی از راه دور

فناوری بهداشت از راه دور و پزشکی از راه دور طی دهه گذشته در بسیاری از زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی رشد سریعی داشته است که  شامل رادیولوژی از راه دور، روانپزشکی از راه دور و تله نورولوژی/telestroke است که در آن تله ویزیت و برخی خدمات بالینی سنتی (مانند معاینات و مداخلات) از راه دور با استفاده از تجهیزات ویدئو کنفرانس از راه دور (VTC) ارائه می شود.

استفاده از فناوری کنفرانس ویدئویی برای ارائه تشخیص و درمان مراقبت های بهداشتی با سرعتی سریع در حال رشد است. کاربردهای روانشناسی از راه دور توسط بیماران و ارائه دهندگان به خوبی پذیرفته شده است و نتایج تشخیصی و درمانی به طور کلی شبیه به ویزیت حضوری رو در رو سنتی بوده است. کاربردهای اولیه ارزیابی عصبی روانشناختی مبتنی بر کنفرانس ویدئویی (تلنوروسایکولوژی) نتایج امیدوارکننده‌ای در امکان‌سنجی و قابلیت اطمینان چندین تست استاندارد به همراه داشته است، اگرچه مطالعات در مقیاس بزرگ وجود ندارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تحقیقاتی به منظور تعیین قابلیت اطمینان ارزیابی عصبی-روانشناختی مبتنی بر کنفرانس تلفنی ویدئویی (VTC) با استفاده از یک باتری مختصر از تست‌های عصب روان‌شناختی استاندارد که معمولاً در ارزیابی زوال عقل شناخته شده یا مشکوک استفاده می‌شوند، انجام شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مطالعات بیشتری در مورد قابلیت اطمینان و اعتبار tele-np-t خانگی با استفاده از روش تصادفی سازی برای حمایت از گنجاندن کدهای tele-np-t در لیست های CMS و CPT از راه دور و متعاقبا، ادغام و تحویل در خانه ضروری است. خدمات tele-np-t برای سراسر ارائه دهندگان و موسسات باید در دسترس باشد. این اقدامات برای حفظ بازپرداخت عادلانه خدمات tele-np-t در خانه و رسیدگی به نابرابری های گسترده در دسترسی به مراقبت های بهداشتی مورد نیاز است.

به طور خلاصه، ارزیابی عصب روانشناختی مبتنی بر VTC به نظر می‌رسد جایگزین مفیدی برای ویزیت های سنتی چهره به چهره برای ابزارهای ارزیابی مورد مطالعه تا به امروز باشد. نتایج مشابهی را می توان با این اقدامات عمدتاً شفاهی به دست آورد و کل آزمایشات همانطور که در اینجا ذکر شده است را می توان در بیشتر موارد در کمتر از یک ساعت انجام داد. این معیارها در حالی که به عنوان مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای افراد مسن‌تر طراحی شده‌اند، از کاربرد رایج در این زمینه برخوردار هستند و برای بزرگسالانی که دارای طیف گسترده‌ای از اختلالات شناختی شناخته شده یا مشکوک هستند، قابل اجرا هستند. بنابراین کاربرد آن را برای سایر جمعیت‌ها نیز پیشنهاد می‌کنند.

مطالعات آینده نیاز به نشان دادن توانایی آزمایش مبتنی بر VTC برای تمایز بین گروه‌های بالینی مختلف و گروه‌های کنترل در سنین مختلف برای نشان دادن اعتبار دارند، اگرچه نتایج کنونی واقعاً امیدوارکننده هستند و تجزیه و تحلیل‌های بیشتری از گروه‌های تشخیصی مختلف ما در حال انجام است. یک حوزه مهم برای توسعه بیشتر، کاربرد روان‌شناسی از راه دور برای کودکان است که در آن تحقیقات بسیار کمی انجام شده است خدمات روان‌شناسی از راه دور به ملاحظات بیشتری برای اجرا در محیط‌های تحقیقاتی و بالینی نیاز دارند، اگرچه دستورالعمل‌های اولیه و توصیه‌های عملی در حال حاضر وجود دارد .

 

منبع: pubmed و ncbi

 

همچنین بخوانید:

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

انواع پزشکی از راه دور

سلامت دیجیتال و خدمات بهداشتی از راه دور

بالا