هوش مصنوعی متخصصان را در پیش بینی احتمال مرگ بیماران شکست داد

محققان انگلیسی اخیرا الگوریتمی را توسعه داده اند که احتمال مرگ بیماران را با دقتی بالاتر از متخصصان قلب و عروق پیش بینی کرده است.

این الگوریتم توسط پژوهشگران «موسسه فرانسیس کریک» توسعه پیدا کرده و به پزشکان اجازه می دهد با وارد کردن سوابق پزشکی بیماران قلبی به سیستم، از احتمال مرگ آنها باخبر شوند. «اندرو استیل»، از محققان پروژه درباره مزایای آن می گوید:

در مدل های سنتی پزشک باید متناسب ترین متغیرها را انتخاب کرده و پیش بینی را صورت دهد اما ما این کار را تنها با استفاده از کامپیوتر و بدون انتخاب متغیر خاصی صورت دادیم.

استیل و همکارانش این پروژه را با همکاری «موسسه فار» و «بیمارستان های کالج دانشگاهی لندن» (UCLH) صورت داده اند.

متخصصان قلب برای پیش بینی احتمال مرگ بیمار بر اثر مشکلات قلبی ۲۷ متغیر مختلف از جمله جنسیت، سن و شرایط فیزیکی را در نظر می گیرند اما الگوریتم هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده که متناسب ترین مواد و الگوها را از میان لیستی شامل ۶۰۰ متغیر انتخاب می کند. این الگوریتم با دسترسی به سوابق پزشکی ۸۰ هزار بیمار ناشناس موفق به شناسایی متغیرهای جدیدی شده که از سوی متخصصان نادیده گرفته شده بود.

استیل مدعی است که از نظر متخصصان انتخاب متغیرها، ساخت مدل و پیش بینی آینده کار سخت و زمانبری است:

این همان چیزی است که هوش مصنوعی برای آن ساخته شده، کافی است داده ها را وارد سیستم کنید تا همه چیز به صورت خودکار انجام شود.

شاید برتری این الگوریتم هوش مصنوعی نسبت به پزشکان چندان چشمگیر نباشد اما این تازه شروع فرایندی است که به تشخیص پزشکی ساده تر و در عین حال بهتر منجر می شود.

هوش مصنوعی پیش از این کارایی خود را در کمک به درمان سرطان هم نشان داده. این الگوریتم که توسط «موسسه تحقیقات سرطانی لندن» توسعه یافته با مشاهده‌ و بررسی الگو‌های دگرگونی DNA تومور سرطانی، تغییرات ژنتیکی بعدی آن را تخمین می زند.

 

منبع digital trends :

 

بالا