نقش تله مدیسین در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

در این ایام که مردم به ماندن در خانه و حضور نیافتن در مکان های عمومی تشویق می شوند، سرویس های اینترنتی مختلف کاربرد فراوانی پیدا کرده اند. برخی از این سرویس ها خدمات نوبت دهی آنلاین پزشکان و ویزیت از راه دور را ارائه می دهند که التبه برای رفع نیازهای پزشکی مردم کارایی فراوانی دارد یا اخیرا سرویس هایی راه اندازی شده که به بررسی علائم بالینی افراد پرداخته و با گرفتن شرح حال، نیاز یا عدم نیاز به مراجعه حضوری برای تست بیماری کوید 19 را تشخیص می دهند.

 

کاربرد تله مدیسین در پیشگیری از شیوع کوید 19

امروزه شاهد آن هستیم که تله مدیسین به ابزار ارزشمندی در پزشکی تبدیل شده است. این فناوری با راهکارها و مزایایی که دارد به کاهش شیوع عفونت کمک کرده و یک فناوری موفق در زمینه مبارزه با بیماریهای همه گیر می باشد. با تلفیق تله مدیسین با مکالمه آنلاین و تبادل داده های بالینی می توان پشتیبانی فنی لازم را فراهم کرد. این فناوری با فراهم کردن سرویس ارزیابی و تله ویزیت به پزشکان در مبارزه با شیوع ویروس کرونا،کمک می کند.

 


سرویس های ویزیت از راه دور

این روزها سامانه هایی که خدمات مشاوره و ویزیت آنلاین را به کاربران در پلتفرم های گوناگون ارائه می کنند برای مردم فراهم شده است. این سرویس ها در همکاری با پزشکان متعدد، مشاوره های پزشکی را به کاربران ارائه می کنند که می تواند نیازهای اولیه آن ها به معاینه را در وضعیت کنونی را برطرف کنند. همچنین اپلیکیشن های زیادی نیز برای تله ویزیت بیمار و پزشک وجود دارد. و علاوه بر اینها سرویس هایی وجود دارد که علاوه بر ارائه خدمات نوبت دهی آنلاین، ویزیت از راه دور را نیز فراهم می کند. بدین منظوربیماران پس از مراجعه به وب سایت این سامانه ها تنها کافی است تخصص یا  نام پزشک را جستجو کنند.

سرویس ویزیت از راه دور روشی ایمن و کارآمد برای ارتباط بیماران با پزشکان با خیال آسوده در منزل را فراهم می کند. این سرویس برای بسیاری از نیازهای بالینی که به ویزیت پیچیده ای یا به حضور فیزیکی در مطب نیاز ندارند موثر است. ارزش این سرویس برای کاهش شیوع بیماری کوید 19 در این است که از قرار گرفتن افراد در معرض ویروس جلوگیری می کند و با دور نگه داشتن افراد بیمار از دیگران امکان تشخیص زودهنگام بیماری را فراهم می کند .

سرویس ویزیت از راه دور باعث می شود بیمار بدون ترک منزل و مراجعه به مطب یا مرکز مراقبت فوری و اورژانس بیمارستان ها که این روزها از مراکز آلوده و پر خطر  به شمار می روند با اطمینان خاطر از طریق ویدئو چت با پزشک خود ملاقات کند. همینطور این روش از شیوع بیماری توسط افرادی که هر چند علائم کمی دارند ولی به هرحال آلوده به عفونت ویروسی هستند جلوگیری می کند.

 

اما چطور سرویس ویزیت از راه دور برای تشخیص کوید 19 می تواند بکار رود؟

از طریق سرویس ویزیت از راه دور پزشکان مانند گذشته اقدام به پرسیدن سوالات غربالگری از بیماران می کنند و علائم را ارزیابی و بررسی می کنند. راه حل های تله مدیسین این امکان را به پزشکان می دهد که وسایل پزشکی را به ویدئو کنفرانس متصل کنند تا اطلاعات حیاتی را جمع آوری کرده و بیماری را سریع تشخیص دهند.

التبه پزشکان نمی توانند تشخیص بیماری کوید 19 را از طریق تله مدیسین تایید کنند اما قادر به غربالگری بیماران هستند.  پس از ویزیت از راه دور و غربالگری اولیه بیمارانی که وضعیت جدی تری دارند می توانند به مطب مراجعه کنند . اگر پزشک بر اساس علائم بالینی و تاریخچه سفر بیمار به آلوده بودن بیمار به ویروس کرونا مشکوک شده، می تواند برای انجام آزمایشات اقدام کند.

 

تله مدیسین و نقش آن در حمایت های مناسب 
ترس ابتلا به کوید 19 در بین تمام افراد همچنان وجود دارد. در این میان خدمات تله مدیسین می تواند به ایمن نگه داشتن   افراد در خانه کمک کند و همین سیستم ارجاع مناسب و مدیریت شده ای را برای بیماران با خطر متوسط یا پر خطر فراهم کند به گونه ای که خطر شیوع فرد به فرد را محدود کند
همچنین این سیستم امکان توانایی ارتباط و تشخیص از راه دور و دور نگه داشتن ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که هنگام تماس با بیماران خود را در معرض ویروس قرار می دهند را فراهم می کند و در نهایت آنها قادرند به بیماران بیشتری خدمات ارائه کنند.

 

تله مدیسین کمک می کند تا خدمات درمانی به بیماران بیشتری ارائه شود
افزایش احتمالی بیماران مبتلا به کوید 19 یک نگرانی جدی برای ارائه دهندگان مراقتب های بهداشتی است. اگر تعداد بیماران مبتلا افزایش پیدا کند کادر درمان نمی توانند به  بیماران خصوصا افرادی که در وضعیت بحرانی هستند بی توجه باشند. کاربرد تله مدیسین کمک می کند کادر درمان تعداد بیشتری از بیماران را ویزیت کنند و از طرف دیگر تعدا بیماران حضوری در طول روز را کاهش می دهد

 

نکته آخر:
ارائه دهنده ی خدمات  باید توجه داشته باشند فناروی تله مدیسین برای تسهیل مشاوره مجازی مورد استفاده قرار می گیرد باید ایمن و به آسانی مورد استفاده قرار گیرد و یک سیستم تعاملی باشد. ارائه دهندگان این فناوری به طور ویژه در زمینه پزشکی از راه دور به خصوص روش   webside  آموزش دیده باشند. که شامل انتخاب بهترین شیوه در مکالمه ویدیوئی با بیماران و آموزش در عملکرد بالینی در پزشکی از راه دور است. ارائه دهندگان باید به اطلاعات بالینی بیمار و همچنین سابقه های ارجاع بیمار دسترسی داشته باشد و در نهایت مراقبت باید تحت نظارت کیفیت باشد.

 

منبع: drlink

 

همچنین بخوانید:

تله مدیسن بازوی گردشگری سلامت در دوران کرونا

استفاده بیمه سلامت از تله مدیسین برای توقف چرخه کرونا

مراقبت های از راه دور برای کمک به سلامت افراد توسط IoT

بالا