اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و سلامت دیجیتال

پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا در سال‌های اخیر چشمگیر و باورنکردنی بوده است. اتصالات هوشمند را می‌توان در همه‌جا از مزارع تا تولید بطری آب مشاهده نمود. علاوه بر اینترنت اشیا، شاهد افزایش بخش‌های خاص صنعت مانند IIoT (اینترنت صنعتی اشیا) یا IoMT (اینترنت پزشکی اشیا ) نیز هستیم.

یکی از بزرگترین فرصت‌های بازار در IoT در داخل بخش پزشکی اینترنت اشیا یا IoMT است. محققان، بازار IoMT را زمینه‌ای برای تبدیل شدن به یک صنعت 158 میلیارد دلاری تا سال 2022 با بیش از 2/3 دستگاه پزشکی هوشمند می‌دانند. بسیاری از سازمانهای بهداشت و درمان و مصرف کنندگان از تجهیزات پوشیدنی مانند FitBits و ساعتهای Garmin استفاده می‌کنند.

بنابراین مهم است بدانیم که شرکت‌ها در این راستا چه اقداماتی را انجام می‌دهند. بهداشت و درمان دیجیتال و سلامت از راه دور یکی از پیچیده‌ترین صنایع است. این صنعت بخش‌های مختلفی دارد که شامل برنامه‌های بهداشتی، سیستم‌های بهداشتی، بیمارستان‌های هوشمند، مدیران شخص ثالث، سازمان‌های مراقبت‌های پاسخگو(متخصصین و پرستاران از راه دور) و مصرف کنندگان (بیماران از راه دور) می‌شود.

برای IoMT در صنعت مراقبت‌های بهداشتی یک رویکرد برای همه‌ی مشکلات مناسب به نظر نمی‌رسد. راهکارهای ارائه شده در مراقبت‌های بهداشتی که از IoT استفاده می‌کنند به‌طور قابل توجهی از مصرف کنندگان مراقبت‌های بهداشتی متفاوت خواهد بود.

در ادامه اپلیکیشن‌های IoT در بخش مراقبت‌های بهداشتی در سه بخش بررسی می‌شوند: برنامه‌های کاربردی برای بیمه‌گذاران مراقبت‌های بهداشتی، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و مصرف کنندگان. بیمه درمانی با گذشت زمان تغییر کرده است، اما با ظهور برنامه‌های IoT برای آن، احتمال تغییر بیشتر از آنچه قبلاً دیده‌ایم، بیشتر است.

 

1.    بیمه گذار

بیمه نامه پزشکی کمی شبیه به پیش‌بینی آینده است. با استفاده از پرونده‌های بهداشتی و سوابق بیمار در گذشته، بیمه گذاران هزینه‌ی تأمین بیمه درمانی برای هر متقاضی را تعیین می‌کنند. این محاسبه کمک می‌کند تا پرداخت کنندگان هزینه‌های حق بیمه مراقبت‌های بهداشتی که فرد پرداخت می‌کند، پیش‌بینی کنند.

با تجهیز به مصرف کنندگان با دستگاه‌های پزشکی IoT فعال و استفاده از اپلیکیشن underwriters افراد می‌توانند نسبت به سلامت روزانه و نه در فواصل زمانی تاریخی طولانی, آگاه باشند و بدین ترتیب هزینه‌های مربوط به بیمه‌ی درمان نیز کاهش می‌یابد.
فعال کردن underwriters در صدور صورتحساب به سه روش مهم کمک می‌کند: پایین‌ترین مقدار پرداخت با توجه به آنچه که هر یک از اعضای جدید این اپلیکیشن هزینه می‌کنند؛ صرفه‌جویی در هزینه با جلوگیری از درمان بیماری‌های کم‌خطری که به درمان احتیاج ندارند و کاهش زمان درمان بیماری‌هایی که در کوتاه‌مدت بهبود می‌یابد.

 

2.    اپلیکیشن‌های سلامتی و پیشگیری از بیماری

مراقبت پیشگیرانه یک برنامه کامل از IoMT است. سنسورهای بیومتریک و دیگر دستگاه‌ها می‌توانند داده‌های به‌هنگام را از برنامه بهداشتی جمع‌آوری کنند، به برگزیدن شاخص‌های دیگر یا انتخاب شیوه زندگی کمک کنند و مشتریان را در ثبت‌نام اپلیکیشن‌های پیشگیری راهنمایی نمایند.

یکی دیگر از برنامه‌های ارائه شده در این اپلیکیشن‌ها، مانیتورهای فعال IoT است که پیگیری اقدامات پیشگیرانه‌ی کاربرهای اپلیکیشن با حق بیمه‌های پایین‌تر را بر عهده دارند. یک نمونه ابتکاری در این راستا Beam Dental است. Beam Brush عادات مسواک زدن گروهی مانند عادات دندانی کارکنان تحت برنامه بیمه کارفرمایان خود را دنبال می‌کند و عادت‌های خوب را برای کاهش هزینه‌های بیمه دندان برای گروه خود فعال می‌کند. با فعال کردن اعضا برای کنترل سلامتی خود قبل از اینکه مسائل سلامتی مزمن و حاد شود، پرداخت کنندگان از آسیب و از دست دادن دندان خود پیشگیری می‌کنند.همین طور در هرکجا که باشند در صورت نیاز مبرم و فوری مانند دندان درد به نزدیک ترین کلنیک وصل شده و پرونده آنها به آن کلنیک بهداشتی ارجاع داده میشود و یا در صورت داشتن پرسش و... به متخصصین وصل میشوند و یا عکس دندان خود را ارسال میکنند.

 

3.    خودکار سازی صورتحساب

پرداخت کنندگان با ناکامی‌های قابل ملاحظه‌ای با کاغذبازی و صدور صورت‌حساب مواجه می‌شوند که منجر به هزاران ساعت اتلاف وقت و هزینه‌های بسیار زیاد می‌گردد. هزینه‌های اداری در حال حاضر 31٪ از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ملی را تشکیل می‌دهند، که بیشتر آنها ناشی از عملکردهای غیرضروری است. IoT می‌تواند وظایف بیهوده را تعدیل بخشد و ساعت‌های اداری را از طریق راهکارهای هوشمندانه AI کاهش می‌دهد. با آزاد کردن زمان اداری از این وظایف که می‌تواند خودکار باشد، پرداخت کنندگان می‌توانند در برنامه‌ریزی برای اعضای خود بیشتر سرمایه‌گذاری کنند تا به پیشگیری که در بخش قبل به آن اشاره شد بپردازند. این امر می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های اداری و صرفه‌جویی در پرداخت مطالبات از کاربران اپلیکیشن‌ها شود.

در جهانی که رقابت شدید است مهم است که ذینفعان با تغییرات تکنولوژیکی و استانداردهای جدید برای صنعت خود سازگار شوند. حتی بهتر است کسی باشد که استاندارد را تنظیم کند. بیمه درمانی به سرعت به سمت IoMT حرکت می‌کند.

 

منبع:nobka , iotforall

بالا