پرستاری از راه دور

ارتباطات از راه دور به مدت طولانی بخشی از تمدن بشری است. از اولین روزهای درام که از شاخ و برگ و سنگ ها برای روشن شدن آتش و ایجاد سیگنال های نور و دود استفاده میشد، ارتباطات به نفع ما پیشرفت کرده است. ایجاد ارتباط از راه دور، از طبل ها به تلگراف ها شروع شده است تابه ایجاد ارتباطات اینترنتی  رسیده و به سرعت در حال تغییر چگونگی تعامل با کسانی است که در اطراف ما هستند. امروزه افراد می توانند درکمتر از یک ثانیه با یک تماس ویدئویی به طور مستقیم حتی بدون وجود سیم های مزاحم ارتباطی به  یک تلفن دیگر متصل شوند و دراین بین که شما از تکنولوژی برای مسائل شخصی خود استفاده می کنید، پزشک شما به دنبال استفاده ازهمین تکنولوژی برای بهبود سلامت شماست.در این میان پرستاری از راه دور یکی از پراهمیت ترین شاخه های این مبحث است.

تله نرسینگ (پرستاری از راه دور) به استفاده از تکنولوژی سلامتی از راه دور در حرفه پرستاری که مطابق با فلسفه اصلی مراقبت های بهداشتی است گفته می‌شود اما این شیوه مراقبتی نباید جایگزین مراقبت‌های بهداشتی شود و باید برای ارتقای بهبودی دسترسی و کفایت مراقبت‌های بهداشتی استفاده شود .. تله‌نرسینگ شامل همه ارتباط های بین پزشکان، پرستاران و دیگر تیم درمان و بیمار است که می تواند توسط تلفن، رادیو، تلویزیون، ویدئو، اینترنت و اینترانت باشد. مثلا ارتباط تلفنی پرستار با پزشک یا پرستار با بیمار برای ارائه پیشنهادها سودمند در راستای حفظ سلامتی  تله نرسینگ است .

Telenursing اشاره به استفاده از فن آوری اطلاعات در ارائه خدمات پرستاری در هر زمانی که فاصله فیزیکی بین بیمار و پرستار، یا بین هر تعداد پرستاران وجود دارد، میکند. به عنوان یک حوزه، این بخش، بخشی از تله مدیسین است و دارای نکات بسیاری در تمام زمینه های پزشکی مانند تشخیص ، مشاوره تلفنی و ویدیویی و نظارت از راه دور بر بیماراست.پرستاری از راه دور یا تله نرسینگ شاخه ای از پزشكی از راه دور است. در پرستاری از راه دور پرستاران می توانند به كمك امكانات مخابراتی و تكنولوژی اطلاعات از فواصل دور به ارائه مراقبت پرستاری به بیماران پرداخته یا با پرستاران دیگر در نواحی دور ارتباط داشته باشند. هدف از این مطالعه تشریح آموزش به شیوه پرستاری از راه دور و بیان مزایا و كاربردهای این شیوه نوین در جنبه های مختلف به عنوان یك روش مقرون به صرفه و مؤثر است.

پرستاری از راه دور در آموزش مراقبت های بهداشتی در منزل خصوصاً در مناطق روستایی بی نهایت ارزشمند است. همچنین آموزش مراقبت به بیماران سرطانی، سالمندان و بیمارانی كه ناراحتی های مزمن دارند به شیوه پرستاری از راه دور نیاز دازند. در این مطلب به مزایا و كاربردهای تله نرسینگ (Telenursing)در بهبود آموزش های پرستاری و تجربه های موفق مربوط به كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه میپردازیم.

پرستاری از راه دور، آموزش پرستاری به بیماران را بدون محدودیت زمان و مكان فراهم می كند. تله نرسینگ باعث كاهش هزینه و بهبود كیفیت مراقبت های پرستاری خصوصاً در مناطق روستایی می شود. علاوه بر این از استاندارد كردن آموزش های بالینی پرستاری نیز پشتیبانی می كند.

 

(Telehealth Nursing (THN

یک اصطلاح گستره ای است که به همه مداخلات پرستاری که از طریق ارتباطات از راه دور مثل تلفن، اینترنت، ایمیل، مانیتورینگ و مداخلات ویدئویی انجام می شود گفته می شود  اما اصطلاح Nursing Tele-Practice و تله نرسینگ طبق تعریف انجمن پرستاران کانادا به همه اقدامات پرستاری بیمار محور شامل: ارائه مراقبت و دادن اطلاعات و آموزش به بیماران و ارائه دهندگان مراقبت است .

 

همچنین بخوانید:

تله مدیسین و شاخه زنان و زایمان

ظهور پزشکی از راه دور

مراقبت سلامت از راه دور چیست؟

بالا