فناوری های جدید تله مدیسین را به سطحی فراتر میبرد

امروزه پزشکی از راه دور ( تله مدیسین) فراتر از تماس های اضطراری پزشک و بیمار است: فن آوری های جدید به پزشکان این امکان را می دهد تا فشار خون و سایر علائم حیاتی را نیز کنترل کنند ، حتی اشعه ایکس را انجام دهند  و از کیلومترها دورتر جراحی کنند.این روزها پیشرفت فناوری و تکنولوژی "مراقبت های بهداشتی از راه دور را به خارج از کلینیک ها و بیمارستان ها" برده استکه این امر موجب فراهم آوردن سهولت دستیابی به خدمات بهداشتی در مناطق دور افتاده است.

اخیرا با ساخت کابین تله پزشکی که توسط شرکت فرانسوی Health for Humanity (H4D) ساخته شده است به پزشک امکان می دهد تا صدها کیلومتر دورتر از یک بیمار میزان نبض ، دما و میزان اکسیژن خون وی را اندازه گیری کند.این کابین که به آن ایستگاه مشاوره لقب داده اند، همچنین دارای ابزاری است که به پزشک امکان انجام اشعه X و آزمایش شنوایی را می دهد.

ده ها ایستگاه مشاوره تا کنون در فرانسه ، ایتالیا و پرتغال نصب شده اند و H4D پروژه های آزمایشی را در کانادا ، ایالات متحده ، فیلیپین و دبی انجام می دهد.

 

Franck Baudino ، بنیانگذار و رئیس این کابین گفت : آموزش پزشکان در مورد نحوه انجام معاینه بالینی از راه دور برای موفقیت این سرویس "بسیار مهم" است. آنها باید فرابگیرند که چگونه بیمار را طی روند کار راهنمایی کرده و مراقب او باشند.

 

"فعالیتی اثبات شده"

شرکت تحقیقات بازاری Forrester پیش بینی می کند که " ویزیت های مجازی بیشتری تا پایان سال 2020 صورت بگیرد و مردم زین پس خواهان ویزیت از راه دور باشند تا ملاقات حضوری با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی. البته تا به امروز رشد نسبتاً کندی در پزشکی از راه دور وجود داشته است اما بازدهی و کاربردی بودن پزشکی از راه دور در سال های اخیر ثابت شده است و همگان خواستار تصویب گسترده ای از آن هستند."

ورود شبکه های بی سیم G5 با سرعتی چشمگیر، امکانات جدیدی را برای پزشکی از راه دور ایجاد می کند ، مانند جراحی هایی که توسط ربات های کنترل از راه دور انجام می شود.در این باب پزشکی اسپانیایی آنتونیو دو لاسی ،اولین جراحی از راه دور را به کمک یک تیم جراحی در بیمارستان،توسط شبکه های بی سیم 5G  برای یک بیمار مبتلا به تومور روده از از راه دور انجام داده است.

 

وی خاطرنشان کرده است :"این اولین قدم برای رسیدن به رویای ماست ، یعنی انجام عملیات از راه دور در آینده نزدیک."

 

البته پزشکان در گذشته جراحی هایی را با استفاده از شبکه های بی سیم انجام داده اند.آنچه که 5G انجام می دهد افزایش کیفیت تصویر و تعریف آن است که برای تیم های پزشکی بسیار مهم است که با حداکثر اطلاعات ممکن تصمیم بگیرند و خطر خطاها را کاهش دهند.همچنین این شبکه های سلولی سطح بعدی تأخیر را کاهش می دهند - زمان لازم برای پاسخ به اطلاعات ارسال شده از شبکه های بی سیم را کوتاه میکنند. این بدان معنی است که تصاویر و داده ها تقریبا بلافاصله رد و بدل می شوند.

 

"اتاقی برای رشد "

پزشکی از راه دور می تواند به ویژه در کشورهای در حال توسعه از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.تا همگان بتوانند از علم متخصصین حاذق به میزان کافی بهره ببرند و آمار رشد سلامتی در جهان، افزایش یابد.به عنوان مثال اپلیکیشن "مامان با استعداد " یک سرویس و پیام رسان پیام متنی ، به زنان در جوامع روستایی خارج از کامرون، توصیه های بهداشتی رایگان پزشکی ارائه می دهد و با این فعالیت،پیش بینی می شود تا سال 2020 تعداد زنانی که هنگام زایمان در کشور آفریقا می میرند حداقل 70 درصد کاهش یابد.

مایکل بارنت ، استاد دانشگاه هاروارد گفت:" حتی اگر بسیاری از بیماران هنوز هم با معاینه حضوری موافق باشند و آن را به معاینه از راه دور ترجیح دهند ، استفاده از پزشکی از راه دور قطعاً ادامه خواهد یافت. سوال اینجاست که فلات کجا خواهد بود. "استفاده هنوز هم غیر معمول است ، بنابراین هنوز فضای زیادی برای رشد دارد."

 

منبع: medicalxpress

 

بالا