مروری بر تله نفرولوژی

تله نفرولوژی (Tele nephrology) یا درمان بیماری های کلیوی از راه دور، بستری نوظهور برای ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی کلیه است. پزشکی از راه دور، خدمات درمانی، مراقبت های بهداشتی اولیه و تخصصی و اطلاعات پزشکی را بدون نیاز به مراجعه حضوری به بیماران ارائه می دهد. به همین دلیل، سیستم های ارائه خدمات درمانی به وسیله اینترنت و موبایل مانند تله ویزیت (Televisit)، امروزه در میان پزشکان و بیماران طرفداران زیادی دارد.

در نفرولوژی (nephrology)، یا همان تخصص درمان و کنترل بیماری های کلیه، گاهی اختلاف زیادی بین موقعیت جغرافیایی نفرولوژیست ها و متخصصان بیماری های کلیوی با بیماران وجود دارد. تله نفرولوژی آماده است تا این فاصله های فیزیکی را از بین ببرد و مراقبت و آموزش کلیه را به افراد که به پزشک دسترسی ندارند ارائه دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با یکی از شاخه های پزشکی از راه دور، یعنی تله نفرولوژی آشنا کنیم.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کاربرد تله نفرولوژی (Telenephrology)

در درمان بیماری های کلیوی از راه دور، سواد سلامت و پزشکی و سواد فناوری در اختیار گرفته می شود تا یک سیستم مراقبت بهداشتی در حوزه بیماری های کلیه ایجاد شود. سیستم های تله نفرولوژی و درمان بیماری های کلیوی از راه دور، شامل مراقبت همزمان پزشک و بیمار از طریق کنفرانس های ویدئویی و روش های ناهمزمان تله ویزیت است. در این شیوه، از طریق تلفن همراه، دسترسی مساوی به مراقبت های پزشکی برای همه بیماران فراهم می شود و وضعیت آن ها از راه دور، ارزیابی می شود.

به وسیله این استراتژی نوآورانه، یک سیستم مراقبت بهداشتی پوشش داده می شود که بتواند نیازهای بیماران را در بسیاری از شرایط، مثلا از فاصله دور و از خانه های بیماران برآورده کند. تله نفرولوژی، ارائه خدمات مشاوره ای و دیالیز را ممکن می کند. از دیگر کارهایی که تله نفرولوژی (Telenephrology) از راه دور و به وسیله اینترنت و گوشی موبایل انجام می دهد؛ عبارت اند از:

•         ارائه آموزش های پزشکی و مراقبتی ضروری برای جامعه

•         ارائه مشاوره های اولیه به بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی

•         ارزیابی آمادگی جسمانی بیمار برای دیالیز

•         بررسی مداوم وضعیت بیماران در همه مراحل درمان

ماهیت دیالیز یک روش درمان حضوری است و برای درمان، بیمار باید به صورت حضوری به مرکز درمان مراجعه کند. با توجه به آسیب پذیری بیماران کلیوی به سایر ویروس ها و بیماری ها و ضعف جسمانی آن ها، پزشکی از راه دور تلاش کرده است تا این تعامل مستقیم به حداقل برسد. امروزه بیماران می توانند بسیاری از خدمات فرایند درمان مانند رژیم درمانی، بررسی آزمایشات و مشاوره را از راه دور انجام دهند تا در شرایط ایمن درمان شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

فواید تله نفرولوژی

درمان بیماری های کلیوی از راه دور، شرایطی را فراهم آورده است که بیماران بدون نیاز به مراجعه حضوری در مطب پزشک، امکان معاینه و دریافت خدمات تله ویزیت را دارند. این امر بدون اینکه اخلالی درمراقبت از بیماران و درمان آن ها ایجاد کند؛ میزان مراجعات حضوری آن ها را کم تر کرده است. از جمله فواید تله نفرولوژی عبارت اند از:

•         کاهش مسافرت بیماران به کلینیک های دیالیز

•         دسترسی آسان تر به پزشکان نفرولوژی

•         مراقبت بیشتر و دقیق تر از بیماران

 

همچنین بخوانید:

روند جدید فناوری در بهداشت و درمان و پزشکی از راه دور

پزشكی از راه دور و مستند سازی مدارك پزشكی از راه دور

آینده پزشکی از راه دور روشن است

بالا