مروری بر مزایای بلاک چین در دنیای سلامت

در حالی که پایه های بلاک چین برای اولین بار در دنیای پول به عنوان تکنولوژی که به بیت کوین امکان عملکرد می­دهد بکار گرفته شد، اما برای بسیاری از صنایع، از جمله خدمات بهداشتی نیز کاربرد دارد. بلاک چین سیستمی است که پرونده های تراکنش را در بلوک های مرتبط با یکدیگر ثبت می کند و آنها را در یک دفترکل دیجیتال رمزنگاری شده ذخیره می کند. هیچ مدیریت مرکزی برای آن وجود ندارد، اما این سیستم مزایای امنیتی بی سابقه ای دارد؛ زیرا پرونده ها در سراسر شبکه ای از پایگاه داده های یکپارچه که همیشه به روز رسانی می­شود پخش می شوند. کاربران تنها امکان به روز رسانی بلوکی را دارند که به آن دسترسی دارند و این به روز رسانی در کل شبکه توزیع می­شوند. همه ورودی ها دارای زمان و تاریخ مهر شده هستند.

کاربردهای بلاک‌چین محدود به بیت‌کوین نمی‌شود. انقلاب بلاک‌چین به صنعت مراقبت‌های پزشکی نیز وارد شده است و می‌تواند به تقلب‌های گسترده در نظام پزشکی و درمان پایان دهد.

انقلاب بلاک‌چین (Blockchain) به صنعت مراقبت‌های پزشکی نیز وارد شده است. ۱۶ درصد از مدیران مورد بررسی در نظام پزشکی و سلامت، در حال برنامه‌ریزی یک راه‌حل تجاری بلاک چین در سال جاری هستند، در حالی که انتظار می‌رود تا اواخر سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵۶ درصد نیز برسد. شرکت‌های مراقبت‌­های پزشکی، نوآوران فناوری و سایر بخش‌‌های این صنعت با دو سوال دست و پنجه‌ نرم می‌کنند: ۱. چه چیزهایی در حال حاضر امکان عملیاتی شدن دارد ۲. بلاک‌چین چه مشکلاتی را در آینده می‌­تواند حل کند. چشم‌انداز کلی بلاک‌چین، برای ایجاد تغییر در صنعت مراقبت‌های پزشکی در آینده است.

این راه‌حل ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی مشترک از اطلاعات پزشکی بهداشتی است که دسترسی تمام پزشکان و افراد مرتبط به آن ممکن باشد. اهمیت ندارد که این افراد از چه سیستم الکترونیک پزشکی استفاده کنند؛ ولی باید بتوانند به آن پایگاه داده متصل شوند. این پایگاه باید دارای ویژگی‌هایی مثل امنیت، حریم خصوصی بالا و کاهش زمان دسترسی به اطلاعات باشد تا پزشکان  زمان بیشتری برای صرف مراقبت از بیمار و حتی به اشتراک‌گذاری بهتر نتایج تحقیق برای تسهیل تجویز داروهای جدید و درمان بیماری به‌دست آورندبلاک‌چین می‌تواند پایگاه داده‌ای از تمامی اطلاعات مربوط به سلامت ما مانند نسخه‌های پزشکی، عکس‌های رادیولوژی، ویزیت‌های اورژانسی و اطلاعات بیمه‌ای، تهیه کند.

تقریبا وضعیت سلامت هر شخص در طول زندگی‌اش با تغییراتی همراه است. با بلاک‌چین می‌توان شرایطی را تصور کرد که اطلاعات سلامتی فرد از بدو تولد تا پایان عمر او ثبت شود. از طرفی، این سیستم می‌تواند زندگی شما را نجات دهد، زیرا پزشکان اورژانس مجاز هستند تا به‌اطلاعاتی نظیر آلرژی‌ها، نوع گروه خون و حتی اطلاعات ژنتیکی شما دسترسی داشته باشند تا در شرایطی که قادر به توضیح نیستید، تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. این سیستم می‌تواند در بهبود وضعیت سلامت در کشورهای در حال توسعه که به پایگاه داده‌های دیجیتالی دسترسی ندارند، انقلاب ایجاد کند. در اوایل سال جاری، پنج گروه مراقبت‌های بهداشتی اقدام به اجرای آزمایشی این برنامه کرده‌اند. نقض اطلاعات کابوس هر صنعت و هزینه‌های برطرف کردن آن بسیار مشکل است.

 

سوابق بیمار (پرونده سلامت الکترونیک)

با استفاده از یک شبکه‌ی بهداشت جهانی مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را یک‌جا ثبت کرد. هر بیمار می‌تواند یک اثرانگشت منحصربه‌فرد بلاک‌چینی داشته باشد تا از واقعی‌بودن هویت او و سوابق درمانی‌اش اطمینان حاصل شود. هنگامی‌که از این سامانه برای حجم عظیمی از داده‌ها استفاده شود، متخصصان حوزه‌ی سلامت به‌خوبی متوجه خواهند شد که این روند جدید تا چه اندازه می‌تواند دقیق باشد. سامانه‌ی کنونی بهداشت جهانی، پرونده‌های بیماران را به‌شکل کاملا متمرکز نگهداری می‌کند.

حتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، هنوز از پرونده‌های کاغذی استفاده می‌شود. از آنجایی‌که هزینه‌های پیاده‌سازی سامانه‌ی ثبت سوابق بیماران مبتنی بر بلاک چین اندک است، می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را روی یک سامانه‌ی کلی ثبت کرد. پلتفرم‌هایی مانند Medicalchain در حال حاضر چنین خدماتی را به متخصصان حوزه‌ی سلامت ارائه می‌کنند و در این کار موفق شده‌اند.

 

توسعه داروهای جدید و تضمین اصل بودن آن ها

نه تنها بلاک چین ها از طریق اشتراک اطلاعات پزشکی، توسعه داروهای جدید را تسهیل می نمایند، بلکه اگر بیماران اجازه دهند پرونده های پزشکی آن ها در دسترس باشند، به مبارزه با داروهای قلابی که درحال حاضر برای شرکت های دارویی به طور متوسط 200 میلیون دلار سالانه هزینه بر است کمک بسزایی می کنند.

 

هماهنگی مراقبت های بهداشتی

هماهنگی مراقبت های بهداشتی : برای بیماران ، این عدم هماهنگی مداوم در مراقبت ، باعث استمرار مراقبت های ضعیف، آزمایش های غیر ضروری، تاخیر در تشخیص، درمان نامناسب و صدمات یا مرگ های قابل پیشگیری می شود.

بدون مراقبت هماهنگ، احتمال پیروی بیماران از برنامه های درمانی کمتر می شود. برای افراد دچار بیماری های مزمن که نیاز به برنامه های مراقبتی پیچیده ، نظارت مداوم و ارتباطات دارند، این مشکل دوچندان است.

هنگامی که ارائه دهندگان راهی برای اطمینان از این که بیمارانشان قادر به درک و پیروی از برنامه های مراقبت هستند نداشته باشند، احتمال پیروی بیماران از برنامه های درمانی به مراتب کمتر می شود؛ در نتیجه داروهای تجویز شده در 20 تا 30 درصد نسخه های بیماری های مزمن هرگز تهیه نمی شوند، و حدود نیمی از آنها طبق دستور پزشک مصرف نمی شوند.

 

کاربرد بلاکچین در گردشگری سلامت برای بیماران

بیماران از طریق نسخه موبایلی روبومد یا نسخه وب روبومد با روبومد نتورک ارتباط برقرار می‌کنند. فناوری قرارداد هوشمند در بلاکچین سیستمی منفرد از هماهنگی‌ها را با نتایج بالینی ایجاد می‌کند. این یکی از اولین استفاده‌های مراقبت‌های پزشکی از پلتفرم بلاک‌چین اتریوم است. در این صورت پزشکی از راه دور برای گردشگران هم تسهیل می‌شود.

این سیستم به ایجاد قیمتی بر مبنای بازار میان پزشک و بیمار کمک می‌کند؛ زیرا قرارداد هوشمند به مثابه نقطه عطفی برای تشخیص بیماری و درمان عمل می‌کند. یعنی بیمار، پول را به صورت نقدی یا کارت اعتباری در داخل سیستم روبومد قرار می‌دهد و آن پول در یک کیف پول مجازی آنجا قرار می‌گیرد. وقتی پزشک نیز قرارداد را بررسی می‌کند مقداری پول به این شیوه آزاد می‌شود.

این سیستم علاوه بر این‌ها به بیماران اجازه می‌دهد تا علائم بیماری فهرست کنند، مسائل احتمالی پزشکی را مطرح کنند و سپس آنها را با پزشکان متخصص در این حوزه در میان بگذارند.

 

همچنین بخوانید:

مروری سریع بر سیستم اطلاعات سلامت

مروری سریع بر تله مدیسین و مزایای آن

پیدایش بیمارستان های هوشمند

بالا