تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش نخست)

همانطور که بارداری و زایمان یک دوره‌ی حساس برای مادر و نوزاد است، مراقبت از سلامت آن‌ها بسیار ضروری خواهد بود. جای تعجب نیست که بازار ردیاب‌های بهداشتی و حسگرها برای انجام مراقبت‌های بارداری در حال شکوفایی است. در این مقاله به بررسی مفیدترین ردیاب‌های دیجیتال مربوط به مراقبت‌های دوران بارداری می‌پردازیم.

والدین می‌خواهند نسبت به سلامتی فرزند خود و طبیعی بودن شرایط در حین و بعد از بارداری اطمینان داشته باشند. در حالی که در اغلب موارد متخصص زنان بر روی این مرحله نظارت دارد، فناوری‌های سلامتی دیجیتال نیز این وظیفه را بر عهده گرفته و آن را سهولت بخشیده است.

ابزارهای پوشیدنی در دوران بارداری

طیف گسترده‌ای از بازارهای محصولات پوشیدنی مراقبت‌های بهداشتی، ویژه‌ی دوران بارداری از ابتدا تا پایان آن وجود دارد. امروزه حتی می توان تصویری واضح تر درباره‌ی مسائل مربوط به باروری زنان را از طیف گسترده ای از برنامه ها، دماسنج بدن و یا برنامه‌های کاربردی تجزیه و تحلیل اسپرم بدست آورد.

1- تارنمای MyHealth Bee، کمک برای پیدا کردن ردیاب‌های بارداری مناسب

این مجموعه طیف وسیعی از دستگاه‌ها را بر اساس دوره‌های سه ماهه بارداری دسته‌بندی کرده است که می‌خواهد با آخرین نوآوری‌های سلامتی دیجیتال به والدین کمک کند. طراحان این تارنما یک پایگاه اطلاعات جامع از محصولات را ایجاد کرده‌اند که حاوی بیش از 60 موضوع بهداشتی و سلامتی شامل ردیابی باروری، نظارت بر حاملگی، مراقبت های نوزاد و رسیدگی به کودکان زودرس است.

Reliefband -2 و مقابله با تهوع حاملگی

این مچ‌بندها نه تنها حالت تهوع حاملگی را بدون استفاده از دارو تسکین می‌دهند،  بلکه برای رفع حالت تهوع در زمان مسافرت با وسایل نقلیه‌ی مختلف، هنگام استفاده از دستگاههای واقعیت مجازی و غواصی نیز موثرند. مچ‌بندهای Reliefband می‌تواند ترس ناشی از تهوع در هر یک از این موقعیت‌ها برطرف کند. مادران باردار از این پس می‌توانند صبح با مسائل و مشکلات کمتری حول بارداری از خواب برخیزند. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از فناوری اثبات شده‌ی neuromodulation را برای درمان تهوع حاملگی موثر دانست. این فناوری برای استفاده در بیمارستان‌ها و استفاده از مسیر طبیعی عضلانی بدن برای از بین بردن تهوع توسعه یافته است.

 

3- Bloomlife، دستگاهی برای اندازه‌گیری انقباضات

این شرکت نوپا یک دستگاه پوشیدنی دوران بارداری را توسعه داده است، یک گیره به همراه یک دستگاه کوچک که به کودک ضربه می‌زند و به وسیله‌ی دریافت کردن فعالیت‌های الکتریکی عضله‌ی رحم، انقباضات را اندازه‌گیری می‌کند. سپس این اطلاعات را به گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند و کاربر می‌تواند اطلاعات را بخواند و تفسیر کند. به این ترتیب می‌توان بین هشدارهای غلط مانند انقباضات Braxton Hicks و هشدارهای واقعی تفاوت قائل شد. همچنین شرکت این امکان فوق‌العاده را برای کاربران خود فراهم کرده است که Bloomlife را به جای خریدن آن اجاره کنند چون مدت استفاده‌ی آن برای کاربران محدود است.

 

4- دستگاه پوشیدنی برای شنیدن صدای کودک

برخی از پژوهشگران معتقدند که موسیقی درون رحم شنیده می‌شود و تاثیرات مثبتی بر روی نوزاد دارد. در حالی که تحقیقات این حوزه در ابتدای مسیر خود است و هنوز تاثیرات مثبت آن به صورت قطعی اثبات نشده است، گفته می‌شود نوزاد به کمک موسیقی از الگوی خواب متعادل‌تری استفاده می‌کند. Alexandra Lamont از گروه تحقیقاتی موسیقی در دانشگاه Leicester گفت، ما می‌دانیم که جنین تنها پس از 20 هفته از زمان بارداری، قادر به شنیدن است. اکنون ما کشف کرده‌ایم که نوزادان می‌توانند به یاد آورند و موسیقی را که قبل از تولد شنیده‌اند را ترجیح می‌دهند.

برخی معتقدند کودکانی که آهنگ مشابهی را که درون رحم شنیده‌اند، سریع‌تر و طولانی‌تر از کودکانی که در دوران بارداری آهنگی نشنیده‌اند، می‌خوابند. پخش موسیقی مشابه برای کودک پس از تولد می‌تواند به ایجاد یک الگوی خواب بهتر کمک کند که به نوبه‌ی خود باعث می‌شود والدین خواب بیشتر داشته باشند.

در حال حاضر ابزارها و دستگاه‌های پخش موسیقی مختلفی برای نوزادان درون رحم وجود دارد. Ritmo Pregnancy یکی از این ابزارهاست. Oren Oz پس از این که همسرش برای دومین مرتبه باردار شد و تلاش می‌کرد که برای کودک موسیقی پخش کند، سامانه‌ی Ritmo را اختراع کرد.

بلندگوهای Sound Beginnings برای نگه داشتن حجم صدا به میزانی که برای نوزاد مناسب باشد طراحی شده‌اند. Lullabelly یک کمربند دوران بارداری است که می‌تواند برای زمانی که مادر باردار در حال حرکت یا در حال استراحت است مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این کمربند بسیار آسان است و خطری برای سلامتی کودک ندارد. Bellybuds نیز از طریق کمربند شکم با بلندگوهای با کیفیت بالا برای جنین موسیقی پخش می‌کند.

در بخش دوم این مقاله با فناوری‌های بیشتری آشنا خواهید شد.

بالا