۲۱ شغل آینده پزشکی و سلامت

یکی از اثرات تحول سلامت دیجیتال،تغییرات در مشاغل حوزه‌ی سلامت است. ما می‌دانیم که تحول سلامت دیجیتال تمامی مشاغل حوزه‌ی سلامت را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما این تغییرات در تمامی مشاغل یکسان نخواهد بود.

در بسیاری از مشاغل این تغییرات به‌صورت ورود راهکارهای جدید برای بهبود عملکرد یا افزایش بازده و حذف یا کاهش فعالیت‌های زمان‌بر که قابل اتوماتیک نمودن هستند، خواهد بود، اما برخی از مشاغل نیز هستند که در آن وظایف و فعالیت‌های اصلی کاملا تحول می‌یاید و وظایف جدیدی برپایه‌ی راهکارهای جدید که آن‌ها نیز بیشتر دیجیتالی هستند، تعریف می‌گردد. این تغییرات به مرور بروز می‌کنند و بیشتر افراد دیرهنگام متوجه تحولات اساسی شغلشان می‌شوند.

همه‌ی مشاغل در تحول سلامت دیجیتال آنقدر خوش شانس نیستند که آرام آرام دچار تغییرات شوند و تعدادی از شغل‌ها به واسطه‌ی این تحولات به‌طور کامل از بین می‌روند اما نباید نگران بود، چون به همان اندازه و حتی بیش از آن شغل‌های جدید و نوظهور به وجود خواهد آمد.

 

شغل‌های آینده‌ی تکنیکال و فناوری اطلاعات در سلامت

متخصص یادگیری عمیقDeep Learning Expert

امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری وجود دارند که نیازمند افراد متخصص در زمینه‌ی هوش مصنوعی هستند تا بتوانند الگوریتم‌های یادگیری عمیق و شبکه‌ی عصبی مصنوعی در حوزه‌ی سلامت را طراحی کنند. البته افراد مناسب برای این موقعیت‌های شغلی افزون بر هوش مصنوعی، در حوزه‌ی سلامت تحصیلات و تخصص دارند. آن‌ها لایه‌ها، سطوح و ارتباطات شبکه‌ی عصبی را طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند تا هوش مصنوعی با روش یادگیری عمیق بتواند بیاموزد و تصمیم‌گیری کند.

 

طراح هوش مصنوعی چت بات  AI Chat Bot Designer

نسخه‌های اولیه‌ای از ربات‌ها می‌توانند از راه چت با انسان ارتباط برقرار کنند، سوال مناسب بپرسند و متناسب با پاسخ‌ها راهنمایی کنند. در آینده، طراحان هوش مصنوعی چت بات‌ها نسخه‌هایی پیشرفته از آن‌ها را طراحی می‌کنند که حتی توانایی درک احساسات و واکنش متناسب با آن را خواهند داشت.

 

متخصص گیمیفیکیشنGamification Specialist

گیمیفیکیشن کاربرد روش‌ها و اجزای طراحی بازی در ساختار و محتوایی غیر از بازی است. تاکنون از گیمیفیکیشن در پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی استفاده شده است. نمونه‌های کاربرد گیمیفیکیشن در سلامت از مدل‌های ترغیب‌کننده در پایشگرهای فعالیت جسمانی تا بازی‌هایی که با واقعیت‌مجازی به بازتوانی پس از سکته‌ی مغزی کمک می‌کنند، ساخته شده است. در آینده استفاده از راهکارهای گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان بسیار رایج‌تر خواهد شد. برای ارائه‌ی راهکارهای مناسب، به‌ویژه در درمان و بازتوانی، نیاز به متخصص گیمیفیکیشن خواهد بود تا با طراحی شخصی‌سازی شده خدماتی متناسب با هر فرد ارائه شود.

 

طراح رابط مغز و کامپیوتر  Brain-Computer Interface Designer

یکی از راهکارهای بازتوانی در آسیب‌های مغزی و نخاعی که منجر به معلولیت و ناتوانی می‌گردند استفاده از رابط مغز و کامپیوتر (BCI) است. این رابط سیگنال‌های مغزی را دریافت تحلیل و به کار تبدیل می‌کنند. هر چند شاید راه طولانی تا دستیابی به رابط‌های مغز و کامپیوتر کارآمد باشد ولی در آینده متخصص طراحی رابط مغز و کامپیوتر وظیفه طراحی و پیاده‌سازی این سیستم را برعهده خواهد داشت.

 

طراح درمان واقعیت مجازی  VR Therapy Designer

واقعیت مجازی این قابلیت را دارد که شما را به دنیایی دیگر ببرد و با ایجاد فضایی متناسب با نیاز هر کس به درمان و بازتوانی وی کمک کند. امروزه از واقعیت مجازی برای آرامش دادن به افرادی که مدت زیاد در بیمارستان بستری هستند یا کودکانی که در حال شیمی‌درمانی هستند استفاده شده است. در آینده علاوه بر این موارد از واقعیت مجازی برای درمان بیماری‌ها به خصوص دراختلالات روحی، روانی و شناختی استفاده خواهد شد. متخصصی که این برنامه‌های طراحی را با شرایط هر فرد شخصی‌سازی می‌نماید، طراح درمان واقعیت مجازی است.

 

مدیر بیمارستان مجازی  Virtual Hospital Manager

خدمات پزشکی از راه دور (Telemedicine) و مراقبت‌های بهداشتی درمانی به صورت مجازی به سرعت رو به رشد است. به خصوص پس از بحران کرونا این سرعت رشد چند برابر نیز شده است. با گسترش نیاز به این خدمات، بیمارستان‌های مجازی به وجود می‌آیند که تمام خدمات سلامت را ارائه می‌دهند. این مجموعه‌ها نیازمند مدیرانی هستند که بتوانند خدمات مجازی سلامت را در این قالب جدید مدیریت و هدایت نمایند.

 

تحلیلگر اطلاعات سلامت  Health Data Analyst

حجم داده‌های سلامت که تولید و جمع‌آوری می‌گردد روز به روز در حال افزایش است. جمع‌آوری و ساماندهی این داده‌ها یک چالش است و تحلیل و تبدیل آن‌ها به اطلاعات کاربردی چالشی دیگر. در هر حال شکی نیست که در آینده داده‌های سلامت بسیار اهمیت خواهند داشت و به همین دلیل حتما افرادی وظیفه تحلیل این داده‌ها را بر عهده خواهند داشت. این افراد در سازمان‌های مختلفی مشغول به کار خواهند بود ولی مطمئنا بسیاری از مراکز بهداشتی درمانی افرادی را به سمت تحلیلگر اطلاعات سلامت می‌گمارند.

 

شغل‌های آینده مشاوران و متخصصان سلامت

استراتژیست سبک زندگی سالم  Healthy Lifestyle Strategist

داشتن سبک زندگی سالم به مرور تبدیل به یک نیاز و دغدغه مردم برای پیشگیری از بیماری‌ها و داشتن کیفیت زندگی بیشتر خواهد شد. داده‌های سبک زندگی افراد از ابزارهای دیجیتال پوشیدنی، حسگرهای بی‌سیم خانگی و طرق مختلف دیگری بدست می‌آیند ولی تحلیل و برنامه‌ریزی برای رسیدن به سبک زندگی سالم اغلب نیاز به تخصص دارد. برای همین استراتژیست‌های سبک زندگی سالم هستند که برنامه‌ریزی شخصی‌سازی شده برای هر فرد را انجام می‌دهند.

 

مدیر مراقبت‌های درمانی  Healthcare Navigator

در آینده ابزارهای مختلفی به کمک پزشکان و پرسنل درمانی می‌آیند تا بتوانند بهترین راهکارها و خدمات درمانی را به بیماران ارائه دهند. ولی هر چه علم پزشکی پیشرفت می‌کند، پیچیدگی‌های فرآیند درمان نیز بیشتر می‌شود. علیرغم استفاده از به عنوان مثال هوش مصنوعی برای بررسی اطلاعات و داده‌های سلامت بیمار و کمک به تصمیم‌گیری، همچنان نیاز است که یک نفر مسئولیت مدیریت این مراقبت‌های درمانی و هدایت آن را به عهده بگیرد. مدیر مراقبت‌های درمانی فردی است که سفر درمانی بیماران را هدایت می‌کند.

 

دستیار بیمار  Patient Assistant

سیستم سلامت روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود. انواع مراکز درمانی و متخصصان، خدمات بیمه‌ای متفاوت و راهکارهای تشخیصی و درمانی متنوع، سردرگمی فراوانی را برای بسیاری از افراد ایجاد می‌کنند. در آینده بیماران می‌توانند برای خود یک دستیار استخدام کنند تا برای دریافت بهترین خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه‌ای و رفاهی در حوزه‌ی سلامت به آن‌ها کمک نماید. دستیار بیمار باید اطلاعات جامعی در زمینه‌ی پزشکی و سیستم سلامت داشته باشد و به شبکه‌ای از ارائه‌دهندگان خدمت متصل باشد.

 

مشاور اپی‌ژنتیک  Epigenetic Counselors

به احتمال زیاد مشاوره‌های ژنتیک امروزی در آینده تغییر خواهد کرد و محدود به بررسی ساختار DNA کنونی نخواهد ماند. در آینده تغییرات اپی‌ژنتیک افراد که پایه‌ی بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات است شناسایی می‌شود و تحقیقات برای راهکارهای آن‌ها نیز پیشرفت‌های زیادی خواهد داشت. مشاور اپی‌ژنتیک به افراد کمک می‌کند که با اطلاع از وضعیت خود بتوانند برای داشتن یک زندگی بهتر تصمیمات بهتری بگیرند.

 

مشاور مالی سلامت  Health Finances Planner

پیچیده‌تر شدن سیستم‌های سلامت باعث پیچیدگی بیشتر مسائل مالی و خدمات بیمه‌ای نیز خواهد شد. این پیچیدگی به اندازه‌ای خواهد بود که در برخی موارد همانند نیاز کنونی افراد به مشاور و حسابدار برای بررسی و مدیریت مسائل مالی شخصی یا کاری، در آینده نیز برای مدیریت مسائل مالی سلامت، نیاز به مشاوره وجود داشته باشد. مشاور مالی سلامت در مدیریت هزینه‌ها، انتخاب خدمات بیمه‌ای مناسب و حتی پیش‌بینی هزینه‌های درمانی آتی به افراد کمک می‌کند.

 

شغل‌های آینده متخصصان پزشکی و درمانی

متخصص جراحی از راه دور  Telesurgeon

پیشرفت و توسعه و البته سرمایه‌گذاری در ربات‌های جراح در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است. در آینده یکی از تخصص‌های پرطرفدار پزشکی، جراحی رباتیک و از راه دور خواهد بود. هر چند این احتمال نیز وجود دارد که تمام تخصص‌های جراحی با توسعه‌ی ربات‌های جراح تحت تاثیر قرار گیرند و به مرور همه‌ی جراحان نیاز داشته باشند که کارکردن با ربات‌ها را بیاموزند.

 

برنامه‌ریزی واقعیت تعمیم‌یافته‌ی جراحی  XR Operation Planner

در جراحی‌های پیچیده‌ و سنگین برنامه‌ریزی پیش از جراحی بسیار مهم است. یکی از راهکارهایی که امروزه برای کمک به برنامه‌ریزی بهتر جراحی‌ها ارائه شده است، استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت‌مجازی و واقعیت‌افزوده (AR/VR) است که مجموعه‌ی این تکنولوژی‌ها واقعیت تعمیم‌یافته (Extended Reality) نامیده می‌شود. در آینده یک فرد با جمع‌آوری تصاویر و اطلاعات بیمار، به پزشکان کمک می‌کند تا با استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت تعمیم‌یافته برای جراحی برنامه‌ریزی و تمرین نمایند.

 

طراح ارگانOrgan Designer

بیوپرینت (Bioprint) ارگان‌های بدن که قابلیت پیوند داشته باشند، یکی از آرزوهای علم پزشکی است. قدم‌های مهمی در دستیابی به این آرزو برداشته شده است، به‌عنوان مثال امروزه برای برنامه‌ریزی جراحی و تمرین پیش از آن از پرینت ارگان‌ها استفاده می‌شود اما تا پیوند آن‌ها به انسان زنده راهی طولانی در پیش است. با این حال در آینده متخصصانی برای طراحی ارگان وجود خواهند داشت که ارگان مورد نیاز را مطابق با نیاز فرد می‌سازند.

 

متخصص پرینت سه بعدی جراحی ترمیمی  Reconstructive Surgery 3Dprinting Specialist

پرینت سه بعدی برای ساخت بافت‌های آسیب دیده‌ی بدن و ترمیم آن‌ها نیز کاربرد دارد. این ترمیم می‌تواند برای بافت نرم مانند آسیب گوش یا بینی و بازسازی آن باشد یا برای بافت سختی مانند استخوان انجام شود. وظیفه‌ی متخصص پرینت سه بعدی جراحی ترمیمی این است که بافت مناسب را طراحی و پرینت نماید تا جراحان ترمیم را انجام دهند.

 

درمانگر سایبورگCyborg Therapist

در آینده تعداد افرادی که درون بدن خود اعضا و ابزارهای دیجیتالی دارند افزایش می‌یابد. از چشم الکترونیکی برای افراد نابینا تا اندام‌های رباتیک مصنوعی برای افراد دارای معلولیت، برخلاف کمک بزرگی که به این افراد می‌کند می‌تواند سبب جدایی ایشان از جامعه و مشکلات روحی و روانی شود. سایبورگ به موجودی گفته می‌شود که در کنار اعضا‌ی بیولوژیک، قسمت‌های بیومکاترونیک نیز دارد. درمانگر سایبورگ به این افراد کمک می‌کند تا بتوانند بر مشکلات خود غلبه کنند و زندگی بهتر و راحت‌تری در جامعه داشته باشند.

 

مهندس نانومدیکال  Nanomedical Engineers

پیشرفت‌های داروسازی در آینده به ما این امکان را می‌دهد که داروهایی شخصی‌سازی شده با هدف‌گیری دقیق سلول‌های مدنظر را بسازیم. این موضوع یکی از رویاهای حوزه‌ی سلامت به‌ویژه در زمینه‌ی درمان سرطان‌ها است که بتوانند داروهای شیمی‌درمانی را تنها به سلو‌ل‌های سرطانی برسانند. مهندس نانومدیکال در آینده وظیفه‌ی طراحی این داروهای شخصی‌سازی شده را برعهده خواهد داشت.

 

متخصص ساخت داروهای دقیق  Precision Medicine Compounding Pharmacist

ما در آینده داروهایی را مصرف می‌کنیم که به صورت اختصاصی براساس اطلاعات ژنتیکی، بیولوژیکی و سبک زندگی ما طراحی و ساخته شده‌اند. این داروها توسط ربات‌ها در کارخانه‌های پیشرفته‌ی داروسازی تهیه می‌شوند اما متخصص ساخت داروهای دقیق است که اطلاعات مناسب و دستور ساخت دارو را تهیه می‌کند و در اختیار این ربات‌ها قرار می‌دهد.

 

شغل‌های آینده سلامت که باید مراقب آن‌ها باشید!

متخصص نورواستیمولاسیون مغز  Brain Neurostimulation Specialist

راهکارهای تحریک مسیرهای مغزی با اهدافی همچون کاهش درد یا افزایش تمرکز، در آینده بسیار توسعه می‌یابد. متخصص نورواستیمولاسیون مغز می‌داند که با چه میزان تحریکی می‌تواند به نتیجه‌ی مورد نظر دست یابد. هرچند این حوزه کاربردهای قانونی و پزشکی بسیاری دارد اما از سوی دیگر می‌تواند به شکلی غیرقانونی نیز استفاده شود. در آینده محرک‌هایی مغزی به وجود می‌آید که بدون عوارض جانبی می‌توانند سطحی از توهم و سرخوشی را ایجاد کنند.

 

هکر داده‌های سلامت  Health Data Hacker

اهمیت و ارزشمندی داده‌های سلامت می‌تواند برای بسیاری وسوسه‌کننده باشد. قوانین حفظ حریم شخصی و حفاظت از داده‌های سلامت اجازه‌ی انتشار بسیاری از اطلاعات را نمی‌دهد، اما بسیاری از افراد ممکن است بخواهند به‌صورت غیرقانونی به داده‌های سلامت یک یا چند نفر دسترسی پیدا کنند؛ این اطلاعات می‌تواند برای مقاصد مختلفی مانند کمپین‌های تبلیغاتی، بازار سیاه ساخت ارگان‌های مصنوعی و یا بدتر از آن برای قتلی که مرگ طبیعی به‌نظر برسد، به‌کار برده شود. به همین دلیل بازاری برای هکرهایی که اختصاصی در زمینه‌ی سرقت اطلاعات سلامت کار کنند، ایجاد خواهد شد.

 

چگونه برای تغییر شغلی تحول سلامت دیجیتال آماده شویم؟

۲۱ مورد از مشاغلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، تنها تعداد کمی از شغل‌هایی هستند که در سال‌های آینده به وجود می‌آیند. آنچه میان این شغل‌ها یکسان است، ارتباط نزدیک آن‌ها با حوزه‌ی دیجیتال است. بنابراین فارغ از اینکه شما در چه رشته و تخصصی تحصیل کرده‌اید و مشغول کار هستید، ارتقای توانمندی‌های دیجیتال می‌تواند به شما برای کشف و به‌دست آوردن فرصت‌های جدید کمک نماید.

 

منبع: medleanmag

 

همچنین بخوانید:

درمان‌های دیجیتال، مداخلاتی نوین در ارائه‌ خدمات سلامت

همه آنچه درباره تحول دیجیتال سلامت باید بدانیم

تحول بیمارستان‌ها در عصر سلامت دیجیتال

بالا