گجت های پوشیدنی در مبارزه با کرونا به کمک ما می آیند

نظارت بیمار و پزشکی از راه دور و فناوری گجت‌های پوشیدنی در اجرای آزمایشات بالینی غیرمتمرکز بسیار سودمند بوده‌اند که این باعث تسریع در زمانبندی اجرای واکسن خواهد شد.

واکسیناسیون کرونا به طور جدی امسال آغاز شده است. انگلستان، ایالات متحده و سایر کشورها واکسن را از شرکت‌های داروسازی بزرگ مانند Pfizer ، AstraZeneca و Moderna خریداری می‌کنند.معمولاً این واکسن‌ها تحت آزمایشات بالینی بسیار جدی انسانی قرار می‌گیرند تا ایمنی و دوام آنها در زمان مصرف واقعی انسان مشخص شود. اما فوریت این بیماری بسیار عفونی نیاز به یک جدول زمانبندی سریع برای تولید واکسن‌ها دارد زیرا تعداد موارد فعال در سراسر جهان از مرز 100 میلیون نفر گذشته است.با این وجود، در حالی که آزمایشات بالینی برای سایر داروها ممکن است سالها طول بکشد تا یک واکسن موثر به طور گسترده توزیع شود، تولید سریع واکسن کرونا باعث ایجاد سوالاتی در مورد اثر بخشی این واکسن خواهد شد. گزارش جدیدی از موسسات Oracle Health Sciences و Informa Pharma Intelligence تلاش می کند تا نحوه‌ی دقیق تأثیر همه‌گیری را در روند آزمایشات بالینی واکسن مشخص کند. همچنین این گزارش تلاش می‌کند چالش‌ها و فرصت‌های کلیدی را در پژوهش‌های موفقیت‌آمیز و فناوری‌هایی که به پیشرفت برنامه زمانی ساخت واکسیناسیون کمک می کنند را شناسایی کند. این گزارش از 252 متخصص در سراسر جهان که در آزمایشات بالینی در شرکت‌های تولیدی بایو دارو و تجهیزات پزشکی شرکت دارند، تهیه شده است. مهمترین ورودی این پژوهش، نوآوری در تسهیل آزمایشات بالینی و در نظر گرفتن اولویت‌هایی همچون حفظ فاصله اجتماعی است.

این بدان معنی است که به جای اینکه محققان در کنار هم مطالعه کنند و یافته‌های خود را در یک آزمایشگاه کنترل مرکزی بکار ببرند، آزمایشات غیرمتمرکز بسیاری وجود داشته است.طبق یافته‌های جدید از سوی اداره داروی فدرال ایالات متحده یا FDA، این همه‌گیری منجر به این شده است که تعداد زیادی از شرکت‌ها تصمیم بگیرند که روش‌های از راه دور یا دورکاری را انتخاب کنند.76٪ از پاسخ دهندگان خاطر نشان کردند که حداقل برخی از آزمایشات آنها به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود، در حالی که 38٪ از پاسخ دهندگان گفتند که بیش از نیمی از آزمایشات آنها غیرمتمرکز بوده است. به نظر می‌رسد چالش اصلی، استفاده از علم داده‌ها است. برای انجام آزمایشات بالینی غیرمتمرکز، اقدامات زیادی برای انجام وجود دارد.رایج‌ترین اقدامی که شرکت‌ها انجام می‌دهند، استفاده از فناوری‌های معاینه تصویری بیمار یا جایگزین‌های آن می‌باشد، که 64٪ از پاسخ‌دهندگان به آن اشاره کردند. بیش از یک چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بعضی از مشکلاتی که در آزمایشات از راه دور با آن روبرو شده اند را مانند نحوه جمع‌آوری داده‌ها و افزایش انحراف داده‌هایی که طبق پروتکل‌های مشخص شده جمع‌آوری نشده‌اند و همچنین تأخیر در دریافت مشاوره‌های پزشکی را بیان کرده‌اند. همانطور که کرونا بر فرآیند آزمایشات تأثیر می‌گذارد، بر استراتژی‌های اجرای آزمایشات بالینی نیز تأثیرگذار می‌باشد.بزرگترین تغییر در استراتژی شامل انجام آزمایشات مجازی است.این بررسی نشان داد 46٪ از شرکت‌کنندگان در حال اجرای آزمایشات غیرمتمرکز یا برنامه‌ریزی برای اجرای آنها هستند.

جمع آوری داده از راه دور همزمان با آزمایش‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود.اکثر پاسخ دهندگان این پژوهش (67٪) اظهار داشتند که قبلاً جمع‌آوری داده از راه دور را انجام داده‌اند یا قصد انجام این کار را دارند. روش‌های پیاده‌سازی جمع‌آوری داده‌ها از راه دور متفاوت می‌باشد، 57٪ اشاره كردند كه از برنامه های موبایلی مخصوص بیماران استفاده می‌كنند ، 49٪ از روش های الکترونیکی و 45٪ نیز قصد دارند از گجت‌های پوشیدنی استفاده كنند، در حالی كه دیگران هنوز از مانیتورها و برنامه‌های بهداشت همراه یا mHealth* استفاده می‌کنند. 24٪ از شرکت کنندگان در نظرسنجی اظهار داشتند که در حال حاضر از فن‌آوری‌های پوشیدنی و از راه دور استفاده می‌کنند و 13٪ دیگر نیز در حال برنامه‌ریزی برای انجام این کار در 6 ماه آینده هستند.بسیاری از پاسخ‌دهندگان به مزایای فن‌آوری‌های نظارت آنی یا real-time monitoring اشاره کردند، 64٪ به سهولت بیشتر بیمار اشاره می‌کنند و اینکه برای ارزیابی اثرات آزمایش‌های واکسن دیگر مجبور به دست و پنجه نرم کردن با تجهیزات اضافی نظارت پزشکی نخواهند بود. حداقل نیمی (52٪) از شرکت‌کنندگان، از اطلاعات لحظه‌ای و تجزیه و تحلیل‌هایی که این گجت‌های پوشیدنی ارائه می‌دهند رضایت داشته‌اند. 45% از صرفه‌جویی در زمان و منابع انسانی مورد نیاز برای اجرای آزمایشات، سخن گفته‌اند، 30% به راحتی کارکنان سایت‌های آزمایشگاهی اشاره کرده‌اند، و همچنین 28% از صرفه‌جویی در وقت و منایع شرکت‌های اسپانسر آزمایشات بالینی، رضایت داشته‌اند. اما برای گجت‌های پوشیدنی و سیستم‌های نظارت از راه دور نقاط ضعف نیز وجود دارد که اساساً مربوط به نحوه جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها می‌باشد، اما همچنین به هزینه‌ها و ملاحظات نظارتی نیز مربوط می‌شود.بیش از 40٪ از پاسخ‌دهندگان در مورد کیفیت داده‌های جمع‌آوری شده، محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی، عدم وجود استاندارد کافی در روش‌های اجرای علوم داده و عدم هماهنگی داده‌های جمع‌آوری شده، نگران بوده‌اند. مطالعه شرکت‌های Oracle و Informa نشان داد كه چگونه نظارت و پزشکی از راه دور برای برقراری ارتباط با بیماران و فناوری گجت‌های پوشیدنی در انجام آزمایشات بالینی مجازی نقش مهمی داشته‌اند.بدون این نوآوری‌ها، در شرایطی که شیوع کرونا ادامه دارد، انجام آزمایشات در سرتاسر دنیا بسیار دشوار بود

*برنامه‌های mHealth یک اپ موبایلی مبتنی بر iOS یا Android می‌باشند که به بیماران یا ارائه‌دهندگان خدمات اجازه می‌دهند تا به اطلاعات مربوط به سلامت دسترسی پیدا کنند.یک برنامه mHealth بیشتر به عنوان برنامه‌ای برای بیماران برای انجام وظایفی از جمله دسترسی به سوابق پزشکی، برقراری ارتباط با ارائه‌دهندگان این سوابق پزشکی، دسترسی به سابقه آموزشی بیماران و تعیین وقت ملاقات با پزشک می‌باشد.

 

منبع:nobka

 

همچنین بخوانید:

مراقبت‌های بهداشتی در سال 2040

اینترنت اشیای پزشکی چیست و چرا اهمیت دارد؟

پنج واقعیتی که نوآوری در صنعت سلامت را تغییر داده است

بالا