استفبال از تله ویزیت روانشناسی

مشاوره روانشناسی آنلاین همان تله ویزیت، ویزیت آنلاین، درمان الکترونیکی، مشاوره الکترونیکی، دوردرمانی یا مشاوره مجازی است. این نوع درمان یک روش درمانی نسبتا جدید در حوزه سلامت روان است که در آن متخصص درمان‌ روانشناختی یا مشاور، توصیه و مشاوره روانشناسی را از طریق اینترنت ارائه می‌دهد. انواع مختلف این نوع درمان را می‌توان از طریق ایمیل، ویدئوکنفرانس، گفتگوی آنلاین، ارسال پیامک یا گفتگوی تلفنی اینترنتی نیز انجام داد.مشاوره روانشناسی آنلاین را می‌توان در فرمت همزمان، از جمله در مکالمات تلفنی و اتاق‌های گفتگوی آنلاین، و یا در فرمت با تاخیر زمانی انجام داد.

درمان اینترنتی محدودیت‌هایی دارد اما برای بسیاری از بیماران به یک منبع مهم درمانی تبدیل شده است. علیرغم کمبود تحقیقات انجام‌شده در مورد اثربخشی مشاوره روانشناسی آنلاین ، باید گفت که درمان الکترونیکی روش دیگری از ارائه خدمات درمانی را در اختیار متخصصان بهداشت روان قرار داده است.

آیا درمان با استفاده از اینترنت موثر است؟ آیا به اندازه درمان حضوری کارایی دارد؟ درمان حضوری برای برخی افراد بهتر است، اما مشاوره روانشناسی آنلاین به همان اندازه درمان موثری است و برای اکثریت مراجعه‌کنندگان اثربخش است. برخی از مطالعات، اثربخشی درمان از طریق اینترنت را اثبات کرده‌اند و این امر باعث شده است که این نوع از درمان تا حدی که به یک جایگزین و مکمل مناسب برای درمان داخل مطب تبدیل شود. حتی افرادی هم وجود دارند که زمان و توانایی مالی درمان در مطب را دارند اما درمان اینترنتی را انتخاب می‌کنند.

این نوع ویزیت جایگاه ویزیت کلاسیک اولیه پزشکی را نگرفته و صرفا میتواند بعنوان ابزاری کمکی جهت مشاوراتی که نیاز به معاینه ندارد(همانند مواردی چون نشان دادن ازمایشات ،تصاویر رادیولوژیک ، سوالات مشاوره ای و… ) بکار برود لذا مسئولیت انتخاب این روش صرفا بعهده بیمار میباشد.

دلایل رایج انتخاب مشاوره روانشناسی آنلاین توسط مردم

درمان حضوری گران است و هزینه درمان آنلاین گاهی تا نصف هزینه درمان حضوری است که البته هزینه کامل این نوع از درمان به نوع خدمات و برنامه انتخابی شما بستگی دارد.

رفت و آمد مداوم به مطب می‌تواند ناخوشایند یا غیر ممکن باشد.

مردم نگران ذهنیت دوستان و آشنایان خود نسبت به مراجعه آن‌ها به مطب‌های روانشناسی هستند.

مراجعه‌کنندگان نگران هستند در هنگام ورود یا خروج از مطب افراد آشنا آنها را ببینند.

مراجعه‌کنندگان در خانه، راحت‌تر هستند.

درمان از طریق پیامک اجازه می‌دهد مراجعه‌کنندگان زمان بیشتری برای تفکر داشته باشند.

کنسل‌کردن، برنامه‌ریزی مجدد یا تغییر متخصص خود در شبکه‌ای از درمانگران آنلاین برای مراجعه‌کنندگان آسان‌تر است.

مراجعه‌کنندگانی که خواهان جلسات کوتاه‌تر هستند مشاوره روانشناسی آنلاینی را ترجیح می‌دهند.

بعضی از مراجعه‌کنندگان احساس می‌کنند درمان از طریق اینترنت محرمانه‌تر است.

مراجعه‌کنندگان در صورت مریض بودن یا گرفتاری مجبور نیستند مشاوره را کنسل کنند.

مشاوره روانشناسی آنلاین به نفع افرادی است که ‌نمی توانند تا دفتر درمانگر رانندگی کنند.

این نوع درمان گزینه مناسبی برای افراد دارای معلولیت است.

این نوع درمان به نفع افرادی است که در معرض رابطه سوء استفاده‌گرایانه قرار می‌گیرند و به نفع افرادی است که قصد دارند بدون اطلاع شریک خود درمان شوند.

 

برای متخصصان درمان هم مزایای خاصی دارد:

برای پاسخ به مراجعه‌کنندگان و ارائه پاسخ‌های بهتر زمان بیشتری وجود دارد.

دسترسی به اطلاعات مختلف در شرایطی که بیمار حضور نداشته باشد، آسان‌تر است.

متخصصان درمان می‌توانند آسایش بیشتری داشته باشند.

 

باز شدن آغوش جامعه به روی روانشناسان

گرچه سال‌هاست از ورود رشته روانشناسی به دانشگاه‌های ایران می‌گذرد و امروزه این رشته فارغ‌التحصیلان بسیاری را روانه بازار کار کرده، اما هنوز بسیاری رابطه خوبی با روانشناسی و روانشناسان ندارند و مراجعه به روانشناسان را تنها مختص به شرایط بحرانی می‌دانند. حتی در مقابل دریافت مشاوره جبهه‌گیری می‌کنند و از اینکه دیگران متوجه  شوند آنها به روانشناس مراجعه می‌کنند، هراس دارند. اما اپلیکیشن‌های ارائه‌‌دهنده خدمات روانشناسی با ارائه آسان خدمات روانشناسی و قیمت مقرون به صرفه توانسته‌اند نظر بسیاری از این افراد را تغییر دهد.

 

عدالت اجتماعی به لطف بستر مجازی

یکی از مؤلفه‌های تحقق عدالت اجتماعی دسترسی همه‌ افراد جامعه به خدمات درمان و سلامت است. ارزان و در دسترس‌ شدن خدمات سلامت می‌تواند این امکان را ایجاد کند که همه‌ی افراد جامعه در صورت نیاز بتوانند به پزشکان و روانشناسان مراجعه‌ و خدمات لازم را دریافت کنند و با جامعه‌ای سلامت و پویا مواجه باشیم. اپلیکیشن‌های ارائه خدمات سلامت با ارائه‌ی خدمات مقرون به صرفه خصوصا در حوزه روانشناسی توانسته‌اند افراد بیشتری را به دریافت خدمات روانشناسی ترغیب کنند.

 

آیا درمان از طریق اینترنت امن است و از حریم خصوصی من محافظت خواهد شد؟

اگر از طریق یک سایت معتبر یا شبکه درمانی با درمانگر آنلاینی خود ارتباط برقرار کنید، تضمین امنیت بیشتری خواهید داشت. متخصصان خاص درمان آنلاین، اطلاعات شما را محرمانه نگه خواهند داشت، اما ممکن است نیاز باشد به خدماتی با امنیت کمتر تکیه کنند. در کل، تامین سیستم امنیتی آنلاین پیشرفته با معیارهای امنیتی همراه با لایه‌های اضافی حفاظت از رمز عبور برای شرکت آسان‌تر است.

قوانین اخلاقی ملزم می‌کند پزشکان دارای مجوز حریم خصوصی شما را حفظ کنند. به استثنای چندین موقعیت نادر (مانند بیمارانی که در معرض خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران هستند)، محتوای مکالمات شما را در دسترس دیگران قرار نخواهند داد.

 

همچنین بخوانید:

توسعه سلامت الکترونیکی

استارتاپ سلامت دیجیتال با ارائه خدمات پزشکی از راه دور

چگونه تله مدیسین را به صورت عادلانه بین افراد توزیع کنیم؟

 

بالا