برترین مزایای استفاده از بلاک‌چین در حوزۀ سلامت و پزشکی

فناوری بلاک‌چین می‌تواند داده‌های بالینی هر یک از مراکز بهداشتی مورد استفادۀ بیماران و همچنین ابزارهای پوشیدنی مانند مچ‌بندهای ورزشی و ساعت‌های هوشمند را تجمیع کند. اطلاعات جمع‌آوری‌شده را پس از پردازش می‌توان در بهبود بخش‌های زیر به‌کار برد:

۱-ارتقای امنیت داده‌ها

آیا می‌توان گفت اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چین امن هستند؟ بله کاملا! این فناوری موجب ارتقای حریم شخصی و سوابق پزشکی بیماران خواهد شد و با محدودسازی دسترسی غیرمجاز از آن‌ها در برابر نشت داده و حملات هک محافظت خواهد کرد. سازمان‌های بهداشت و سلامت برای حفظ یکپارچگی داده‌های پزشکی می‌توانند از راهکارهای رمزنگاری‌شده و غیرمتمرکز بلاک‌چینی استفاده کنند.

۲-اتوماسیون اداری و کاهش هزینه‌ها

ادغام بلاک‌چین با نظام سلامت و بهداشت، هزینه‌های جانبی مربوط به پردازش تراکنش‌های بین‌المللی را از میان برداشته و تعادل دقیقی بین پول برداشت‌شده و خرج‌شده برقرار می‌سازد. فناوری بلاک‌چین همچنین با استفاده از قراردادهای هوشمند تراکنش‌های نقدی را به حالت خودکار اجرا خواهد کرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

۳-مدیریت متمرکز

تمرکززدایی از بزرگترین دغدغه‌های فعلی صنعتِ بهداشت و سلامت است. ازآنجاکه این نوع مدیریت ناملموس است، بسیار مستعد حملات هک و دستکاریِ داده است. با اتخاذ راهکارهای بلاک‌چینی، وابستگی به اشخاص ثالث حذف و تعامل مستقیمی بین طرفین برقرار خواهد شد. فناوری بلاک‌چین داده‌ها را به شکلی متمرکز نگهداری کرده و دسترسی به آن را تنها برای افراد مجاز ممکن خواهد ساخت.

۴-بهبود کیفیت داده و کاهش خطا

بلاک‌چین از یک رابط کاربری ساده به منظور پیشگیری از جرایم پزشکی استفاده می‌کند. این سامانه به‌طور خودکار نسخه‌های تکراری را شناسایی و حذف کرده تا نمای شفافی‌ از تراکنش‌ها دراختیار سازمان‌ها قرار دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چشم‌اندازی از آیندۀ کاربرد بلاک‌چین در بهداشت و درمان

در آیندۀ نزدیک دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا به راحتی علائم حیاتی بیماران (مانند نبض، فشار خون، دمای بدن، اکسیژن خون) را جمع‌آوری و در سوابق پزشکی الکترونیک آن‌ها ثبت خواهند کرد. این داده‌ها که به‌طور 24ساعته و 7 روز هفته در نقل و انتقال است، چشم‌انداز واضحی از وضعیت فعلی بیماران به پزشکان مربوطه ارائه کرده و روند تشخیص و درمان را با دقت و سادگی همراه خواهد ساخت.

جمع‌بندی

در مقالۀ فوق به اهمیت بلاک‌چین در حوزۀ سلامت و پزشکی پرداختیم. باید توجه داشت که بیمارستان‌ها از نخستین و مهم‌ترین مراکزی هستند که باید از فواید چندگانۀ راهکارهای امن و سریع بلاک‌چین استفاده کنند. با درنظرداشتن علاقۀ روزافزون متخصصان پزشکی به فناوری بلاک‌چین، باید انتظار داشت که اپلیکیشن‌های بیشتری در سال‌های پیش ‌رو در این حوزه توسعه یافته و با استقبال عمومی روبه‌رو شوند.

 

منبع: coiniran

 

همچنین بخوانید:

اهمیت وجود بلاک‌چین در بهداشت و درمان

بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت

معرفی بهترین سایت‌های خدمات آنلاین پزشکی در جهان

بالا