گوگل در حال تست چت‌بات هوش مصنوعی خود در بیمارستان‌هاست

وال استریت ژورنال صبح امروز گزارش داد که بیمارستان تحقیقاتی کلینیک مایو در حال آزمایش یک برنامه هوش مصنوعی به نام Med-PaLM 2 است. این برنامه یک نوع مدل زبانی است، به این معنی که می‌تواند مانند انسان‌ها زبان را بفهمد و از آن استفاده کند، براین اساس می‌توان از آن برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های پزشکی یا پاسخ به سؤالات پزشکی استفاده کرد. مدل Med-PaLM 2 گونه‌ای از مدل زبان دیگر به نام PaLM 2 است که توسط گوگل در کنفرانس خود به نام Google I/O در ماه می سال جاری معرفی شد. این مدل زبانی، چت‌بات گوگل به نام Bard را تقویت می‌کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

به گزارش هوشیو، مقاله‌ای در وال استریت ژورنال می‌گوید؛ براساس یک ایمیل داخلی گوگل معتقد است که مدل زبانی Med-PaLM 2 می‌تواند به‌ویژه در کشورهایی که «دسترسی به پزشکان کمتر یا محدودتر» است، مفید واقع شود. Med-PaLM 2 نوعی برنامه کامپیوتری است که با استفاده از مجموعه‌ای خاص از اطلاعات مرتبط با تخصص پزشکی آموزش داده شده است. گوگل این برنامه را طوری طراحی کرده که برای مکالمات مربوط با مراقبت‌های بهداشتی در مقایسه با سایر چت‌بات‌های عمومی‌تر مانند Bing ،ChatGPT و حتی چت‌بات خود Google؛ Bard، بهتر کار کند. گوگل معتقد است که از‌آنجایی‌که این برنامه با استفاده از تخصص پزشکی آموزش داده شده است، برای درک و پاسخگویی به نیازهای خاص افرادی که در حال بحث در مورد موضوعات مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی هستند، پیشرفته‌تر، تخصصی‌تر و مجهزتر خواهد بود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

این مقاله همچنین به تحقیقاتی که گوگل در ماه مه در قالب یک فایل (pdf) عمومی ارائه کرده اشاره می‌کند که نشان‌دهنده آن است که Med-PaLM 2 هنوز از برخی مشکلات دقتی رنج می‌برد که قبلاً ما به دیدن آن‌ها در مدل‌های زبانی بزرگ عادت کرده‌ایم. پزشکانی که این مطالعه را انجام دادند دریافتند که پاسخ‌های ارائه‌شده توسط این مدل‌های زبانی یعنی Med-PaLM و Med-PalM 2، در مقایسه با پاسخ‌های ارائه‌شده توسط پزشکان، اطلاعات نامربوط و نادرست زیادی را در پاسخ‌های خود ارائه می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که اگرچه مدل‌های زبانی مانند Med-PaLM و Med-PalM 2 می‌توانند در برخی موقعیت‌ها مفید باشند، اما کامل نیستند و محدودیت‌هایی دارند که پزشکان انسانی ندارند.

با این حال، این مطالعه اخیر نشان داد که Med-PaLM 2 تقریباً در تمامی زمینه‌ها به جز چند معیار خاص، به خوبی پزشکان واقعی عمل کرده است.

WSJ گزارش می‌دهد که در طول آزمایش Med-PaLM 2، مشتریان بر روی داده‌های خود کنترل دارند، به این معنی که می‌توانند تصمیم بگیرند که چه کسی میتواند آن را ببیند و چگونه از آن استفاده شود. به‌علاوه، داده‌ها رمزگذاری شده‌اند، که دسترسی به آن‌ها را برای هر کسی (از جمله Google) بدون مجوز مناسب دشوار می‌سازد. اساساً، این بدان معناست که مشتریانی که از Med-PaLM 2 استفاده می‌کنند، می‌توانند اعتماد کنند که داده‌های آنها خصوصی و امن نگه داشته می‌شود.

گرگ کورادو، مدیر ارشد تحقیقات گوگل، به WSJ گفته است که،« Med-PaLM 2 (ابزار هوش مصنوعی طراحی شده برای کمک به پزشکان) هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد.» کورادو گفت که اگرچه او نمی خواهد شخصاً از این ابزار برای نیازهای بهداشتی خانواده اش استفاده کند، اما معتقد است که  Med-PaLM 2می‌تواند حوزه‌هایی را در مراقبت‌های بهداشتی به خود اختصاص دهد که هوش مصنوعی می‌تواند در آنها مفید باشد و آنها را حتی تا ۱۰ برابر موثرتر کند. در واقع بر اساس نظر گرگ کورادو Med-PaLM 2 این پتانسیل را دارد که پس از توسعه کامل، یک ابزار ارزشمند در مراقبت های بهداشتی باشد.

منبع: hooshio.com

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با سیستم اطلاعات رادیولوژی و رادیولوژی از راه دور

چگونه تله مدیسین را به صورت عادلانه بین افراد توزیع کنیم؟

بلاک چین در پزشکی چگونه می تواند کمک کند

بالا