چگونه بلاک چین بر نظام سلامت تاثیر می گذارند

 انقلاب بلاک چین در صنعت مراقبت های پزشکی وارد شده است و این تنها شروع ماجرا است. مطالعه انجام شده توسط شرکت آی بی ام به نام “تحرکات حوزه پزشکی و سلامت برای استفاده از تکنولوژی بلاک چین” تیم سازی و برنامه ریزی می کند، تحقیقی ، نشان داد که 16 درصد از مدیران مورد بررسی در نظام پزشکی و سلامت دارای برنامه های جامعی به منظور راه اندازی یک راه حل تجاری بلاک چین در سال جاری هستند، در حالی که انتظار می رفت تا سال 2021 این رقم به 56 درصد نیز برسد. شرکت های مراقبت­های پزشکی، نوآوران فناوری و سایر بخش های این صنعت با دو سوال چه چیزهایی در حال حاضر امکان عملیاتی شدن دارد و بلاک چین چه مشکلاتی را در آینده می­تواند حل کند درگیر هستند.

چشم انداز کلی بلاک چین، برای ایجاد تغییر در صنعت مراقبت های پزشکی در آینده است که بسیاری از مسائلی که امروزه صنعت را تهدید می کنند را حل کند. این راه حل ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی مشترک از اطلاعات پزشکی بهداشتی  است که دسترسی تمام پزشکان و افراد مرتبط به آن ممکن باشد. و این مهم نباشد که این افراد از چه سیستم الکترونیک پزشکی استفاده کنند ولی بتوانند به آن پایگاه داده متصل شوند.

این پایگاه باید دارای ویژگی هایی همچون امنیت و حریم خصوصی بالا و کاهش زمان دسترسی به اطلاعات باشد تا پزشکان  زمان بیشتری برای صرف مراقبت از بیمار و حتی به اشتراک گذاری بهتر نتایج تحقیق برای تسهیل تجویز داروهای جدید و درمان بیماری به دست آورند.

 

بلاک چین چیست؟

در حالی که پایه های بلاک چین برای اولین بار در دنیای پول به عنوان تکنولوژی که به بیت کوین امکان عملکرد می­دهد بکار گرفته شد، اما برای بسیاری از صنایع، از جمله خدمات بهداشتی نیز کاربرد دارد. بلاک چین سیستمی است که پرونده های تراکنش را در بلوک های مرتبط با یکدیگر ثبت می کند و آنها را در یک دفترکل دیجیتال رمزنگاری شده ذخیره می کند. هیچ مدیریت مرکزی برای آن وجود ندارد، اما این سیستم مزایای امنیتی بی سابقه ای دارد؛ زیرا پرونده ها در سراسر شبکه ای از پایگاه داده های یکپارچه که همیشه به روز رسانی می­شود پخش می شوند. کاربران تنها امکان به روز رسانی بلوکی را دارند که به آن دسترسی دارند و این به روز رسانی در کل شبکه توزیع می­شوند. همه ورودی ها دارای زمان و تاریخ مهر شده هستند.

 

بلاک چین ها چه استفاده های بالقوه ای در نظام پزشکی سلامت می توانند داشته باشند؟

اگر چه بلاک چین با روش های باور نکردنی و هیجان انگیزی می تواند عملیات مراقبت های بهداشتی را بهبود بخشد، اما هم اکنون راه حلی جامع برای صنعت نیست، اما قطعا یک گام در مسیر درست خواهد بود. صنعت بهداشت و درمان در آزمایشات داده های بالینی، پرونده پزشکی بیمار، صورتحساب های پیچیده، تحقیقات پزشکی و غیره در حال غرق شدن است. تصویب و اجرای بلاک چین ها در طول زمان انقلابی خواهد بود مادامی که کاربردهای بلاک چین نیز بررسی و رایج می شوند و همچنین مفهوم همکاری و اشتراک اطلاعات در صنعت پزشکی جاافتاده تر می شود.

سلامت نیز  همانطور که همیشه با تکنولوژی جدید ارتباط دارد، فرصت های کامل آنچه که از آینده می تواند به دست آید، در این زمان ناشناخته است. ولی داشتن یک پایگاه پزشکی یکچارچه بی شک تاثیرات فراوانی خوهاد داشت.  آقای  جان  هالامکا، افسر ارشد اطلاعات در مرکز پزشکی Beth  Deaconess  مستقر در بوستون، می گوید: “در حال حاضر احتمالا زمان مناسب در تاریخ ماست که روش جدیدی را برای به اشتراک گذاری داده ها در نظام پزشکی سلامت در نظر بگیریم.”

 

چند کاربرد از داشتن پایگاه داده های پزشکی سلامت:

MedRec یک نمونه از کاربرد بلاک چین است که هدفش بهبود پرونده های پزشکی الکترونیک و دادن جواز جهت دسترسی به پرونده ی بیماران است. به این صورت که پرونده بیماران ضمن حفظ امنیت آن ها توسط کسانی (پزشکانی) که می خواهند صرفه جویی در زمان کنند و رویه ها و راه های اشتباه و تکراری را نروند و از تجارب یکدیگر استفاده کنند در دسترس باشند. این امر مطمعنأ موجب نجات جان بسیاری از بیماران می شود و از گیج شدن پزشکان در مواردی که قبلا تجربه شده جلوگیری می کند. بیماران نیز می­توانند به صورت یکپارچه به کلیه اطلاعات سلامت خود دسترسی داشته باشند. به علاوه اگر بیماران اجازه دهند اطلاعات پزشکی آن ها به منظور مطالعات پزشکی استفاده شوند، مراکز تحقیقاتی نیز بدون دسترسی به نام بیماران به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت. این امر سرعت فرایند درمان را بسیار بالا می برد وسرعت بالاتر در درمان به معنی رشد قابل ملاحظه علم پزشکی می باشد.

 

توسعه داروهای جدید و تضمین اصل بودن آن ها

نه تنها بلاک چین ها از طریق اشتراک اطلاعات پزشکی، توسعه داروهای جدید را تسهیل می نمایند، بلکه اگر بیماران اجازه دهند پرونده های پزشکی آن ها در دسترس باشند، به مبارزه با داروهای قلابی که درحال حاضر برای شرکت های دارویی به طور متوسط 200 میلیون دلار سالانه هزینه بر است کمک بسزایی می کنند.

 

مدیریت شکایات و صورت حساب های پزشکی

کلاه برداری های دارویی در سال 2016 در کشور آمریکا بیش از 30 میلیون دلار هزینه داشته است. سیستم های بلاک چین می تواند این هزینه ها را به مینیموم تقلیل دهد. به علاوه، هزینه های واسطه گری در صنعت دارو از طریق خودکارسازی و فرایندهای کاراتر کاهش می یابند.

 

تحقیقات دارویی

تمرکز نتایج تحقیقات کلینیکی و داده های بیماران از استفاده از داروها می تواند نتایج پیشرفت دارویی را بهبود بخشند. زیرا در حال حاضر اطلاعات دارویی به صورت پراکنده و انفرادی می باشند و هیچ منبع یکپارچه ای وجود ندارد تا نوآوری در زمینه دارو تسهیل شود.

 

امنیت داده ها

در سال های 2015 و 2016، حدود 140 میلیون پرونده از بیماران افشا شدند و مورد سوء استفاده قرار گرفتند بر طبق گزارش  Protenus Breach Barometer report بلاک چین ها راهکاری تکنولوژیک و زیرساختی جهت امن نگه داشتن پرونده های پزشکی هستند اگر چه دستگاه های پزشکی همه به هم متصل خواهند بود.  با تمام آنچه بیان شد، بلاک چین ها هر روز در مسیر تکاملی تری قرار می گیرند و از راه های بهتری به علم پزشکی کمک می کنند.

 

منبع:digitaltransformation

 

همچنین بخوانید:

خدمات پزشکی از راه دور درمسیرتوسعه

اپلیکیشن تشخیص بیماری مالاریا در گوشی های هوشمند

اینترنت اشیا چگونه بر بدن انسان تأثیر می گذارد؟

بالا