راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در درمان روان‌درمانی از راه دور

تکنولوژی IoT می‌تواند متخصصان را در جهت بهبود وضعیت سلامت بیماران خود که با مشکلات روحی روانی رو به رو هستند، تکمیل کند. Chatbot ممکن است اولین چیزی باشد که باعث می‌شود کاربر متوجه شود که زمان آن است که به دنبال کمک بیشتر باشد.دستگاه‌های هوش مصنوعی (AI)  و اینترنت اشیا (IoT)  پیشرفت‌هایی در کاهش چالش‌هایی که افراد با مشکلات روحی روانی دارند، ایجاد کرده‌اند که تا حدود زیادی به همکاری بخش درمان از راه دور (تله مدیسین) مرتبط است. در ادامه به بررسی چهار راهکار مرتبط با این موضوع می‌پردازیم.

 

 

1.    برطرف نمودن ترس از شروع درمان

باوجودی که این موضوع همیشه در بحث سلامت روان مطرح بوده است، اما هنوز قسمت عمده‌ی نگرانی متخصصین به شمار می‌رود. بیشتر مردم از مواجه‌شدن با حقیقت می‌ترسند. در اغلب موارد افراد مشکلات خود را به دوستان خود مطرح می‌کنند و یا در بهترین حالت از کمک یک متخصص بهره می‌گیرند.

Chatbots AI به مردم این امکان را می‌دهد که در هر ساعتی از شبانه‌روز مشکلات خود را در زمینه‌های روحی برطرف نمایند. برخی از چت روم‌ها با رونوشت‌هایی از مشاورین آموزش داده می‌شوند و باعث می‌شوند که رباتها بتوانند سؤالات مختلف حتی در مورد مسائل حساسی مانند خودکشی را پوشش دهند.

برنامه‌های کاربردی نظیر این رایگان هستند و یا هزینه اشتراک ماهانه اندکی دارند و بدین ترتیب می‌توانند به افراد با درآمد پایین کمک کنند. از طرفی افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، ممکن است در پیدا کردن کمک‌های بهداشت روانی با مشکلاتی روبرو باشند. گاهی افراد ممکن است احساس کنند قادر به ترک منزل نیستند. Chatbots فضای خالی را که فاصله یا ترس از مراجعه به روان‌درمانگر می‌تواند ایجاد کند را پر می‌کند.

 

2.    مشاوره بدون استفاده از کامپیوتر یا تلفن

اینترنت می‌تواند یک منبع فوق العاده مفید برای دریافت کمک‌های بهداشت روانی باشد. بااین‌حال، به خاطر چیزهایی مانند کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، آنچه که مردم هنگام دسترسی به محتوای آنلاین از طریق دستگاه‌های با صفحه نمایش می‌بینند، می‌تواند حال آنها را بدتر کند.

Skill به افراد اجازه می‌دهد تا با برخی از مشکلات سلامت روان خود را با یک سخنران هوشمند آمازون یا گوگل در میان بگذارند. این برنامه Mindscape نامیده می‌شود و بازار انگلستان را هدف قرار داده است. روند درمان در این برنامه از طریق تمرینات تنفسی شروع می‌شود؛ سپس صحبت در مورد موضوعاتی که باعث ناراحتی روحی آنها می‌شود مطرح می‌گردد.

Mindscape موضوعات مختلف را از جمله خواب، پول و کار را برای کاربران دسته‌بندی کرده است تا آن‌ها بتوانند به ‌راحتی مشکل مورد نظر خود را انتخاب نمایند. آنها سپس مشاوره‌ی هدفمند در مورد چگونگی غلبه بر آنچه که آنها را ناراحت می‌کند، دریافت می‌کنند. علاوه بر این، طراحی این برنامه به گونه ایست که می‌توان موضوعات جدید نیز به آن اضافه کرد.

سازندگان Skill به دنبال جایگزینی برای متخصصین بهداشت روانی نیستند، بلکه معتقدند که می‌توانند به افراد کمک کند تا با استرس روزمره کنار بیایند و همچنین به کسانی که می‌خواهند اضطراب خود را کاهش دهند کمک کند.
اطلاعاتی که افراد در اختیار این اپلیکیشن‌ها می‌گذارند باید در امنیت کامل باشد و از این رو طراحان باید توجه ویژه‌ای به حفظ حریم خصوصی افراد در این نوع برنامه‌ها داشته باشند.

 

3.    بهبود گزینه‌های Telehealth

تحقیقات نشان می‌دهد 70 درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های رفتاری دارای مشکلات جسمی دیگری نیز هستند. در این راستا Telehealth می‌توانند تنها با برقراری یک ارتباط به هر دو مشکل رسیدگی کند. به‌عنوان‌مثال، آنها می‌توانند افسردگی و تنظیمات فشار خون بالا را از طریق یک بازدید از تلفن همراه یا حداقل یک سرویس واحد کنترل کنند.

به علاوه، تعداد زیادی از گزینه‌های نرم‌افزاری تخصصی که پرونده‌های سلامت الکترونیک (EHR)  و تله مدیسین را در اختیار دارند، به نفع ارائه دهندگان و بیماران است. یک بیمار می‌تواند به پورتال خود وارد شود و اطلاعات مربوط به درمان را به‌طور ایمن و بر روی هر دستگاه هوشمند که دارای یک صفحه نمایش است، ببیند. همچنین، ارائه دهندگان می‌توانند از یک دستگاه IoT برای دسترسی به پرونده‌های بیمار قبل از قرار ملاقات یا بعد از آن استفاده کنند. مثال دیگری از راهکارهای بهداشت روانی در این زمینه، پلت فرمی به نام SimpleC Companion است که در دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ‌ها یا رایانه‌ها کار می‌کند و یادآوری‌های دارویی و غیره ارائه می‌دهد.

این تکنولوژی مراقبت مستمر از بیماران را پشتیبانی می‌کند و درصورتی‌که بیمار از برنامه مراقبت از خود پیروی نکند، اعضای خانواده یا سایر طرف‌های مجاز اطلاع می‌دهد. SimpleC Companion نه تنها برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مناسب است، بلکه هدف آن کاهش ورود بیمارستان‌ها و تجهیز افراد برای حفظ سلامت در خانه و یا در مکان‌هایی است که برای آنها راحت‌تر است. 

 

4.    فعال کردن تشخیص سریع‌تر پزشکان

حتی باتجربه‌ترین پزشکان گاهی دچار مشکل تشخیص بیماری و مشکلات روانی می‌شوند. تحولات اخیر نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند کارایی پزشکان را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال، الگوریتم هوش مصنوعی که تحلیل‌های فیسبوک را برای تشخیص علائم افسردگی کاربر تجزیه و تحلیل می‌کند، می‌تواند این اختلال را سه ماه پس‌ازآنکه افراد به طور رسمی توسط ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی تشخیص داده شدند، تشخیص دهد. در نهایت، پزشکان ممکن است الگوریتم AI را به روش‌های دیگری که برای رسیدن به تشخیص استفاده می‌کنند، ترکیب نمایند.

الگوریتم دیگر AI وجود دارد که اسکن مغزی را تجزیه و تحلیل می‌کند و موارد احتمالی بیماری مانند اختلال دوقطبی و اختلال افسردگی را شناسایی می‌کند. در حین آزمایش الگوریتم، محققان شرکت کنندگان را با اختلالات خلقی و همچنین افرادی که بدون سابقه بیماری روانی بودند جمع‌آوری کردند. AI بیماران روانی را به درستی و با دقت بیش از 92 درصد شناسایی کرده است.

متأسفانه، این برنامه هنوز در دوران ابتدایی اجرای خود است و برای محیط بالینی گسترده آماده نیست. بااین‌حال، پزشکان معتقدند که می‌تواند به تمایز بین اختلالات خلقی مختلف کمک کند. بیشترین پیشرفت‌های فنی که در اینجا ذکر شده، مکمل حرفه‌هایی هستند که در جهت بهبود رفاه بیماران خود تلاش می‌کنند. این چهار نمونه نشان می‌دهد که چگونه فناوری می‌تواند در تغییر دسترسی به مراقبت، ارتقاء کیفیت درمان و به دست آوردن مزایای دیگر کمک کند.

 

منبع: ,iotforall  nobka

 

همچنین بخوانید:

راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در درمان روان‌درمانی از راه دور

اولین آزمایشات متاورس؟ به آنچه قبلاً در پزشکی اتفاق افتاده است، نگاه کنید

حباب مراقبت سلامت از راه دور ترکیده است. وقت آن است که بفهمیم حرکت بعدی چیست؟

بالا