آیا مداخلات سلامت الکترونیک برای مدیریت ترک سیگار موثر است؟

در مطالعه‌ای که اخیراً در eClinicalMedicine منتشر شده است، محققان یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز مطالعاتی را انجام دادند که مداخلات سلامت الکترونیکی جدید را با مداخلات حمایتی مرسوم ترک سیگار مقایسه کردند.آنها شواهدی مبنی بر اثربخشی آن را در مقیاس وسیع دنبال کردند تا از توسعه آینده برنامه‌های سلامت الکترونیکی هدفمندتر برای ترک سیگار مطلع شوند.

زمینه

ترک سیگار در حال حاضر تنها روش تضمین شده برای کاهش خطرات مرتبط با سیگار، مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سیستم تنفسی است.استعمال دخانیات یک مسئله بهداشت عمومی جهانی بسیار مهم است و سالانه حدود 60000 نفر به دلیل عوارض ناشی از سیگار جان خود را از دست می دهند. همچنین باعث کاهش امید به زندگی و کیفیت زندگی می شود.

ترک سیگار در هر مقطع زمانی مفید است، اما به دلیل وابستگی فیزیولوژیکی آنها به نیکوتین، سیگاری ها آن را چالش برانگیز می دانند.هم مداخلات دارویی و هم مداخلات رفتاری، به تنهایی یا به صورت ترکیبی، به طور موثر نرخ ترک سیگار را در بزرگسالان افزایش می دهد.بنابراین، روش‌های مداخله آسان، ایمن، کم‌هزینه و پرکاربرد برای ترک در هر روز قابل توجه هست.

سلامت الکترونیک که شامل سلامت تلفن همراه (m-health) و پزشکی از راه دور است، تله ویزیت ترک سیگار را فراتر از بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت حرفه‌ای با استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات گسترش می‌دهد.علیرغم شواهدی مبنی بر اثربخشی آن، سلامت الکترونیک به عنوان مداخله ترک سیگار به طور سیستماتیک ارزیابی و با رویکردهای سنتی مقایسه نشده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در مورد مطالعه

در بررسی سیستماتیک و متاآنالیز فعلی، محققان به طور کامل PubMed، Embase، و کتابخانه کاکرین را از ابتدا تا دسامبر 2022 جستجو کردند و 2408 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) منتشر شده را بازیابی کردند که سلامت الکترونیک و روش‌های مراقبت آفلاین معمول برای ترک سیگار را مقایسه می‌کردند.پیامد اولیه نرخ ترک سیگار در هفت روز و 30 روز بود و پیامد ثانویه نرخ ترک سیگار پایدار بود.

ابزار خطر سوگیری کاکرین خطر سوگیری را در هر مطالعه شامل ارزیابی کرد و به محققان کمک کرد کیفیت شواهد را بسیار پایین، پایین، متوسط ​​یا زیاد ارزیابی کنند.

این تیم از متاآنالیز با اثرات ثابت و تجزیه و تحلیل متا رگرسیون داده‌های همه RCTهای شامل برای ارزیابی اثربخشی و تأثیر مداخلات مختلف سلامت الکترونیک استفاده کردند. در نهایت، نسبت ریسک (RRs) و فاصله اطمینان آنها 95٪ CI برای مداخلات مختلف محاسبه شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نتایج

مجموعه نمونه تجزیه و تحلیل نهایی مرور سیستماتیک فعلی شامل 44 مقاله است که 15 مقاله در ایالات متحده، 17 مقاله در اروپا، هشت مقاله در آسیا، دو مقاله در برزیل، یک مقاله در آرژانتین و یک مقاله در استرالیا انجام شده است.

همه از مداخلات سلامت الکترونیک به اشکال مختلف استفاده کردند، مانند 17 مطالعه از پیام های متنی و تماس های تلفنی استفاده کردند، در حالی که 27 مطالعه از وب سایت ها و برنامه های کاربردی تلفن همراه استفاده کردند.

مدت مداخله در تمام مطالعات از 21 روز تا 12 ماه متغیر بود. تنها سه مقاله نرخ ترک 30 روزه را گزارش کردند، بنابراین ترکیب نتایج برای دو دوره نشان داد که گروه مداخله سلامت الکترونیکی نرخ ترک سیگار بالاتری نسبت به گروه کنترل داشت (RR 1.86، 95% فاصله اطمینان (CI): 1.69-2.04).

گروه مداخله سلامت الکترونیکی نسبت به گروه کنترل نرخ ترک سیگار برای دو ماه یا بیشتر (RR 1.79، 95% فاصله اطمینان (CI): 1.60-2.00) بهتری داشت.

مداخلات از طریق پیامک و تلفن نتایج امیدوارکننده‌تری نسبت به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه نشان داد.

به عنوان یک مداخله m-health، مقدار RR برای مداخلات سلامت الکترونیکی 2.10 بود. حتی با وجود اینکه ارزش RR پزشکی از راه دور 1.74 بود، اما همچنان به طور قابل توجهی مؤثر بود و نشان می داد که تفاوت در تعاریف، استفاده توصیه شده از سلامت الکترونیک در ترک سیگار را کاهش نمی دهد.

با پیشرفت در روش های یادآوری خودکار تلفن، تحقیقات بیشتری در این زمینه پیش بینی می شود.با این حال، شرکت‌کنندگانی که وب‌سایت‌ها یا برنامه‌ها را بارها مرور می‌کردند، نرخ ترک سیگار بالاتری داشتند. به عنوان مثال، ویلانتی و همکاران. نشان داد که برای هر ثبت نام اضافی تکمیل شده، نرخ ترک سیگار 7 روزه و پرهیز شیوع 30 روزه به ترتیب 7% و 9% افزایش یافته است.

مطالعات متعدد همچنین نشان داده‌اند که افرادی که موفق به ترک کار می‌شوند، زمان بیشتری را صرف استفاده از وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی با سطح تعامل بالاتر می‌کنند.

نتیجه گیری

به طور کلی، مداخلات سلامت الکترونیک برای ترک سیگار برای افراد سیگاری در کشورهای مختلف موثر بود. نرخ ترک سیگار را 1.86 برابر افزایش داد.

با این حال، آن‌ها نسبت به نرخ‌های ترک نقطه‌ای، نرخ ترک پایدار کمی پایین‌تر داشتند. بنابراین، کارآزمایی‌های تحقیقاتی بیشتری برای بهبود اعتبار شواهد نرخ‌های قطع مداوم، یعنی طی یک سال از طریق مداخلات سلامت الکترونیکی مورد نیاز است.علاوه بر این، تجزیه و تحلیل مقرون به صرفه بودن مداخلات سلامت الکترونیک و نحوه ادغام آنها به طور موثر در جریان کار روزانه ضروری است.

با این وجود، مداخلات دیجیتالی جدید ترک سیگار سلامت مبتنی بر محصولات الکترونیکی پرکاربرد به دلایل مختلفی جذاب هستند. اول، آنها ساده، راحت و آسان برای انتشار هستند.

دوم، آنها امکان پرداختن به موضوع جهانی استعمال دخانیات را در مناطقی با منابع پزشکی نامتناسب ارائه می دهند.

سوم، آنها ممکن است برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت سیگاری با نیازهای ویژه، مانند زنان باردار، افراد آلوده به HIV و افراد مبتلا به افسردگی، طراحی شوند.

در نهایت، علی‌رغم فقدان یک رویکرد روش‌شناختی استاندارد در ارزیابی انطباق در مطالعات شامل، سلامت الکترونیک روشی با انطباق و رضایت بالاتر از مراقبت استاندارد در این مطالعه باقی ماند.

منبع: news-medical

 

همچنین بخوانید:

روانشناسی از راه دور

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

انواع پزشکی از راه دور

بالا