یک دانشجو با طراحی اپ تعیین قند خون جایزه ۱۰۰ هزار دلاری مایکروسافت را به خانه برد

اپلیکیشن EasyGlucose که بر اساس تصویر عنبیه چشم سطح قند خون را به دقت مشخص می کند، برنده جایزه ۱۰۰ هزار دلاری مسابقه Imagine Cup مایکروسافت شد.

مایکروسافت با هدف غلبه بر مهمترین چالش های دنیا هرساله مسابقه ای را بین دانشجویان برگزار می کند. این رویداد که Imagine Cup نام دارد، از معتبرترین مسابقات حوزه تکنولوژی به شمار می رود و برخی آن را المپیک فناوری می دانند.

برنده امسال Imagine Cup توسعه دهنده ای به نام Bryan Chiang است که با اپلیکیشنی برای تشخیص دقیق سطح قند خون از طریق تصویر عنبیه پا به میدان گذاشته بود. این روش غیرتهاجمی و بسیار ساده کمک شایانی را به افراد مبتلا به دیابت می کند که باید مرتبا میزان گلوکز خون و نیازشان به انسولین را بسنجند.

عنبیه ماهیچه ای است که پشت قرنیه قرار گرفته و مردمک چشم را باز و بسته می کند تا سطح نور ورودی به داخل چشم کنترل شود. اپلیکیشن EasyGlucose با استفاده از دوربین موبایل و یک آداپتور لنز ۱۰ دلاری تصاویری با رزولوشن بالا از عنبیه تهیه کرده و از طریق فریمورک دید کامپیوتری مبتنی بر یادگیری عمیق آنها را تحلیل می کند. این فریمورک با ماشین مجازی اژور توسعه یافته و امکان تحلیل تنوع ریخت شناسی عنبیه و تعیین سطح قند خون را به اپلیکیشن می دهد. 

هرچند این روش کاملا غیرتهاجمی و حتی غیر تماسی است اما بسیار کارآمد است و نسبت به دیگر روش های غیرتهاجمی ۳۰ درصد دقیق تر عمل می کند. اپلیکیشن EasyGlucose برای تشخیص سطح گلوکز اینترنت نیازی ندارد اما نتایج را به صورت روزانه در یک سرویس ابری ذخیره می کند تا کاربر برآورد دقیقی را از آنها در اختیار داشته باشد.

Chiang در حال حاضر دانشجوی علوم کامپیوتر UCLA است و برای طراحی این اپ برنده جایزه ۱۰۰ هزار دلاری شده است. وی پیش از درخواست برای کسب مجوز از صنایع غذا و داروی آمریکا به دنبال تایید کارایی پزشکی این روش از استنفورد است. احتمالا این اپ پس از دریافت مجوزها با هزینه اشتراک ماهیانه ۲۰ دلار در اختیار کاربران قرار می گیرد که با توجه به نرخ کنونی ارز برای متقاضیان ایرانی حتی درصورت امکان پرداخت هزینه، ارزان تمام نخواهد شد.

 

منبع: MSPoweruser

 

بالا