پرونده پزشکی الکترونیکی

در مراکز درمانی و بیمارستان ها منشأ اساسی اطلاعات بهداشتی و درمانی، پرونده پزشکی رجوع کننده یا همان بیمار است. به همین سبب پرونده های موجود در بیمارستان که بایگانی می شوند نیاز به نگهداری با امنیت بالا دارند که این موضوع بسیار مهم و ارزشمند است. دست نوشته بودن و کاغذی بودن این پرونده ها مشکلات مختلفی در زمینه حفظ، نگهداری و بازیابی کردن پرونده بیمار به وجود آورده است. تحقیقاتی در مورد استفاده از روش جدید برای حفظ پرونده های بیماران انجام شده است که بهترین آن، روش آرشیو الکترونیکی برای ذخیره و بازیابی اطلاعات بیمار است. رونده الکترونیک سلامت به زبان خیلی ساده، مکانیزه کردن وظایف و تکالیف واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان است.

پرونده الكترونیك سلامت یعنی: پیاده سازی سامانه اطلاعاتی به صورت كاملا یكپارچه كه قابلیت كاربری و استفاده در طیف گسترده ای از مراكز بهداشتی و درمانی را داشته باشد.

پرونده الکترونیک سلامت یک مجموعه جامع و سازماندهی شده الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافیکی، اجتماعی و مالی است که مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارایه شده به یک فرد را مستند می‌کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نرم افزار پروندهای الکترونیک 

این نرم افزارها افزون بر فواید بسیار بالای پزشکی و آموزشی، برای صحت فرایند درمان، با دارا بودن ماژول آنالیکس قدرتمند AMC که با رسیدگی به اطلاعات ورودی، روش های استفاده با صرفه از سیستم و یا به طور مثال Beast Practice بودن سیستم را نمایش می دهد که در نوع خود بی همتا است. در این نرم افزار ها خصوصی کردن اطلاعات و داده ها با گفتگو با مدیریت بیمارستان در صورت رضایت شکل میگیرد. با استفاده کردن از متد ولوییAgile در برنامه نویسی، سبب می گردد دگرگونی های سلامت در کوتاه ترین زمان امکان پذیر شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ارائه خدمات سلامت
تندرستی مادرها: عرضه نمودن برنامه نگهداری قبل بارداری و بعد از بارداری.

تندرستی روان: عرضه راهنمایی های سلامت روان به واسطه کارشناسان ارشد و روانشناسان بالینی

تندرستی دهان و دندان ها: بررسی وضع دهان و دندان بیمار، فشیورسیلانت، کشیدن دندان های غیر قابل ترمیم و ترمیم دندان های آسیب دیده وغیره

بهبود محیط و حرفه ای: بررسی بهداشت در تولید و تهیه و پخش مواد غذایی در هفته سلامت جامعه

واکسیناسیون: عرضه نمودن بیش از ۱۰ نوع برنامه واکسیناسیون بر اساس عهد نامه های کشوری

بهبود کودکان: در بازه زمانی بین بدو تولد تا ۵ سالگی به طور منظم میانگین ۲۰ بار مراقبت دقیق و ...

 

مزایا و معایب استفاده از پرونده پزشکی الکترونیکی

شهرها و روستاهای الکترونیکی با شتاب زیادی رو به گسترش هستند و بهداشت الکترونیکی یکی از پر استفاده ترین تکنولوژی شهر های الکترونیکی می باشد. در طی سال های اخیر هزینه های فراوانی برای الکترونیکی کردن بهداشت صورت گرفته است. سیستم درمانی کشور شایان ذکر است که در طی سال هزینه های زیادی برای دولت و مراکز متصل به بیمه پرداخت شده است. صحت و ارتقا این سیستم به سیستم فعال و سرزنده، ایمن و سریع که بازیابی اطلاعات در آن تأمین کننده است، نوعی احتیاج سیستم است. افزون بر آنکه باعث بهتر شدن کیفیت خدمت گزاری درمانی به مردم عزیز کشورمان می شود، پیش زمینه این می شود که بهینه جویی بزرگی در هزینه های درمانی کشور خواهد بود. از فواید مهم این طرح می توان گفت دسترسی فوری و هم زمان به اطلاعات و سابقه های بیمار از نقاط مختلف به وسیله افراد گوناگون مانند پزشکان، پرستاران، مشاوران و….. همین طور امکان به روز رسانی پرونده بهداشتی در زمان درمان بیمار.توسط پرونده پزشکی الکترونیکی بخش بزرگی از نیازها و اهداف پزشکی از راه دور برطرف شده و سلامت مردم رو به رشد و ترقی خواهد بود.

 

پرونده سلامت الكترونیك در كشورهای دیگر

در برخی از کشورهای پیشرفته مانند آمریكا، كانادا و انگلیس، هر فرد دارای یک پرونده الکترونیکی است که در این پرونده تمام سوابق پزشکی بیمار ذکر شده است. در این كشورها، راه اندازی پرونده سلامت الكترونیك سبب شده تا بیماران برای تهیه دارو هم با مشكل مواجه نشوند و الکترونیکی، داروی خود را از خریداری کنند.

وقتی كسی پرونده الکترونیک سلامت دارد، دیگر نیاز نیست چند بار آزمایش دهد یا برای گرفتن آزمایش‌های خود به بیمارستان مراجعه كند چراکه جواب آزمایش یا عکس‌ها به صورت اسکن به پست الکترونیکی بیمار و پزشك فرد ارسال می‌شود.

براساس قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف به اجرای پرونده الكترونیك سلامت برای همه افراد جامعه شده است.

الكترونیكی كردن پرونده سلامت ایرانی‌ها، علاوه بر اینكه نیاز به زیر ساخت‌های مخابراتی ، ارتباطاتی و اطلاعاتی دارد، نیازمند همكاری همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مراكزی است كه به نوعی با حوزه سلامت مرتبط هستند.

 

منبع: iotmap و nininama

 

همچنین بخوانید:

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی از راه دور و تشخیص بیماری

سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

فن آوری هوشمند سلامت چیست؟

بالا